home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Fiat 600

Bilo u Italiji, Španiji ili bivšoj Jugoslaviji, mali automobil iz Fiata bio je veliki uspeh na mnogim tržištima i u mnogim državama je zasluženo stekao epitet "narodnog automobila". Prvi Fiat 600 je debitovao pre 70 godina, a nedavno je Fiat oživeo naziv 600 koji sada nosi novi mali SUV koji vizuelno podseća na model 500.

Pre sedam decenija bilo je obrnuto: prvo je predstavljen 330 cm dugački Fiat 600 s četvorocilindričnim motorom smeštenim pozadi, a dve godine kasnije i manji Fiat 500 s dva cilindra i sličnim izgledom. Oba su postala popularna na jugu Evrope 1960-ih i 1970-ih.

Priča je započela na salonu automobila u Ženevi 10. marta 1955. kada je mali automobil ugledao svetlo dana. S vodeno hlađenim četvorocilindričnim motorom pozadi i samonosećom karoserijom, Fiat 600 je takođe bio novi tehnički koncept za kompaniju iz Torina. Njegov kreator je bio inženjer Dante Giacosa koji je dizajnirao praktičan i jeftin automobil. Cena mu je tada iznosila 590.000 lira što je bilo otprilike na nivou cene VW Bube, navodi Jutarnji.hr.

Automobil je bio iznenađujuće prostran za tako mali model, a svojom malom cenom omogućio je motorizaciju velikog dela Evrope. Prva verzija je imala nosivost od 310 kilograma i dvoja vrata koja su se otvarala u suprotnom smeru od onog što je danas uobičajeno, a to je omogućilo lakši ulazak u auto.

Motor je bio smešten pozadi, a pogon na zadnje točkove. Zapremina motora je iznosila 633 cm3, a snaga 23 KS, što je bilo sasvim dovoljno za auto koji je bio težak oko 600 kilograma. Vodeno hlađenje se pokazalo kao prednost u odnosu na neke konkurente poput VW Bube, jer je gejanje zimi radilo efikasnije. Godine 1956. Fiat je predstavio drugu verziju karoserije s rolo krovom.

Do 1960 je napravljeno gotovo 900.000 primeraka prve serije, a onda je stigla druga s opsežnim promenama. Najvažniji je bio motor koji je sada imao zapreminu od 767 cm3 i 29 KS. Auto je takođe dobio veća zadnja svetla, dok su prednji pokazivači smera prebačeni ispod prednjih svetala što je osetno promenilo dizajn prednjeg dela i stvorilo prepoznatljivo lice Fiće koji je obeležio našu istoriju kao prvi narodni auto. Fiat 600 je još jednom redizajniran 1965. kada je dobio vrata koja su se otvarala u smeru vožnje, veći rezervoar goriva, veća prednja svetla i novi logo. Hromirane trake s boka, takođe su tim redizajnom uklonjene.

Zastava 750

U mnogim državama su lokalne verzije Fiata 600 odigrale presudnu ulogu u motorizaciji masa. Najuspešnija je bila ona koja je i nama najpoznatija, Zastava 750 ili Fića. Nakon što se od 1955. do 1962. u Kragujevcu proizvodila licencna verzija Fiata 600, Fića se osamostalio i nastala je Zastava 750 koja je na tržištu potrajala sve do 1985. godine. Praizvedeno je oko 900.000 primeraka. U Španiji je oko 800.000 primeraka izašlo iz fabrike u Barseloni između 1957. i 1973. kao Seat 600. Steyr je proizvodio svoju verziju u Austriji, a između 1970. i 1982. Fiat Argentina proizveo je oko 160.000 jedinica malog automobila pod nadimkom Fitito u dve varijante. Proizvodio se po licenci i u Urugvaju, Čileu i Kolumbiji, a čak je dolazio i iz Nemačke kao Jagst 600 i Jagst 770 nastao u partnerstvu NSU-a i Fiata.

Seat 600

Proizvodnja u Torinu je završila 1969., a do tada je proizvedeno oko 2,7 miliona Fiata 600. Ali ako tome dodamo i ostale verzije poput Zastave 750, ukupan broj proizvedenih Fiata 600 se penje na oko pet miliona. I ne, Zastava 750 nije bila poslednja jer još se dugo nakon 1985. proizvodnja nastavila u kompaniji Tofaş u Turskoj. Tamo je Fiat 600 iz fabrike izlazio sve do 1995. godine, te konačno završio svoju karijeru koja je trajala pune četiri decenije.

Abarth 850TC

Izvor: Jutarnji.hr

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Fiat / Crvena Zastava / Seat / Abarth

Video: Fiat




čitanja : 194



Komentari