Novi Ford Mondeo predstavljen na Sardiniji
Ford je protekle nedelje svoj najnoviji Mondeo dao na raspolaganje specijalizovanim automobilskim novinarima, koji su imali priliku da ga isprobaju na putevima Sardinije. Da se podsetimo, prvi Mondeo je predstavljen još 1993. (obnovljen je krajem 1996.), druga generacija je stigla krajem 2000. a prvu najavu izgleda najnovije, treće generacije mogli smo da vidimo još prošle godine na salonu u Parizu kada je prikazan koncept Mondea u karavan verziji. Serijska varijanta se od tog koncepta razlikuje samo u detaljima. Druga najava za novi Mondeo bila je njegova zapažena filmska uloga u najnovijem filmu o Jamesu Bondu pod nazivom Casino Royal, koji se pojavio pre zvanične promocije Mondea na ovogodišnjem salonu u Ženevi. Koliko je novi Mondeo značajan za evropski Ford, pokazuje i sama činjenica da će se odmah u startu kupcima nuditi sve tri karoserijske varijante (klasična limuzina, kombi-limuzina sa 5 vrata i karavan) iako je običaj da se različite karoserijske verzije tržištu ponude sukcesivno, jedna po jedna, čime se na duže staze održava pažnja i javnosti i potencijalnih kupaca. Pored toga Ford je za Mondeo pripremio bogatu paletu motora, četiri paketa opreme (Ambiente, Trend, Ghia i Titanium), potpuno novi vizuelni identitet, kvalitetniju i prostraniju unutrašnjost, izuzetne vozne osobine i vrhunsko upravljanje i pristupačne cene (bar za zapadne pojmove). U Fordu veruju da sa novim modelom ponovo imaju veliki i jak adut u rukama jer je aktuelni Mondeo, bez obzira na svoje mnogobrojne vrline, ipak u poslednje vreme ostajao po strani prilikom izbora kupaca. Sada su Opel Vectra, Peugeot 407, VW Passat, Renault Laguna, Citroen C5, Honda Accord i društvo dobili novog i zaista opasnog konkurenta. Očekivanja samog Forda i kupaca su dakle velika a prvo što potonje treba da privuče je potpuno novi dizajn. Dizajnerski, novi Mondeo pripada novom Fordovom "kinetičkom" pravcu dizajniranja automobila i odmah svojim sportsko-elegantnim izgledom jasno stavlja do znanja da se radi o Fordu. Za to se brinu prepoznatljiva trapezoidna maska i zakošeni farovi ali pažnju privlače i široka ramena i prokupeovska linija krova. U Fordu čak naglašavaju da je novi Mondeo "najelegantniji auto koji su ikad proizveli i sigurno tehnološki najnapredniji." Da li su u pravu ili ne, potvrdiće ili demantovati kupci. Inače, novi Mondeo deli platformu sa modelima S-MAX i Galaxy sa kojima se i proizvodi u Fordovoj fabrici u belgijskom Genku. Poput nove spoljašnjosti, i unutrašnjost je radikalno izmenjena u odnosu na istoimenog prethodnika. Dopadljiv dizajn, prostranost, udobnost, prijatna atmosfera, odlična ergonomija, visok kvalitet završne obrade i materijali meki na dodir, samo su neki od aduta interijera novog Mondea. Osim toga poboljašana je zvučna izolacija odnosno smanjena je buka u kabini. Prostran je i prtljažnik (u svim karoserijskim varijantama deljiv u odnosu 60 : 40), koji u kombi-limuzini sa 5 vrata ima 486 litara osnovne zapremine (sa sklopljenom klupom 1390) dok je karavan naravno najizdašniji pa u toj formi raspolaže sa 494 litra u osnovnoj konfiguraciji a sa preklopljenom zadnjom klupom nudi čak 1745 litara korisnog prostora. Klasična limuzina raspolaže gepekom veličine 493 litra. Da pomenemo i dimenzije. Međuosovinsko rastojanje iznosi uvek 2850 mm dok ostale mere izgledaju ovako. Limuzina sa 4 vrata je dugačka 4844, široka 1886 a visoka 1500mm. Dimenzije hatchback varijante su D x Š x V 4778/1886/1500 mm a karavana 4830/1886/1512 mm. U standardnoj opremi Mondea sada se nalaze sistemi kao što su : ABS, EBD (elektronska distribucija kočione sile), BAS (pomoć pri kočenju), ESP (elektronska kontrola stabilnosti), alarmni uređaj, dvozonska automatska klima, svetla "follow-me-home", putni kompjuter i sl. Mondeo dobija i keyless karticu za ulazak u auto bez upotrebe ključa za otvaranje vrata kao i keyless start odnosno "Ford Power" dugme za startovanje motora. Od ostalih tehnoloških caka izdvajamo i informativni displej HMI (Human Machine Interface), adaptivni cruise control (tempomat), pa elektronsku kontrolu pritiska u pneumaticima i HLA sistem za pomoć pri startu na uzbrdici. Za bezbednost se brine IPS, inteligentni zaštitni sistem sa 7 vazdušnih jastuka, uključujući tu i vazdušne zavese. Od kada se pojavio, Mondeo važi za auto sa izuzetnim voznim osobinama i preciznim upravljanjem, pa ni novi model nije izuzetak po tom pitanju. U Fordu su se odlučili za kombinaciju McPherson napred i multilink sistem vešanja pozadi. Pomenuta bogata paleta motora obuhvata sledeće agregate (prvo dizelaši) :
-1.8 litarski Duratorq TDCi dizel u 2 verzije : sa 100KS ili 125KS u kombinaciji sa ručnim 5-stepenim menjačem s tim što se snaznija verzija sa 125 konja može dobiti i sa 6-stepenim manuelnim menjačem.
-2.0 litarski Duratorq TDCi dizel sa 140KS i 6-stepenim manuelnim menjačem
-2.0 litarski Duratorq TDCi dizel sa 130KS sa novim Durashift 6-stepenom automatskom transmisijom. Tu su i benzinci :
-1.6 litarski Duratec Ti-VCT sa 110KS ili 125KS, u oba slučaja sa 5-stepenim manuelnim menjačem
-2.0 litarski Duratec HE sa 145KS sa Durashift 5-stepenim rucnim menjačem.
- Novi 2.3 litarski Duratec HE sa 161KS i Durashift 6-stepenim automatikom.
-2.5 litarski Duratec 5-cilindricni sa 220KS i Durashift 6-stepenim manuelnim menjačem.
Cene se u Nemačkoj kreću od 21.990 evra koliko treba platiti za hatchback verziju sa 5 vrata, opremljenu 1,8 litarskim benzincem sa 110KS pa sve do 32.725 evra koliko košta varijanta sa 2,5 litrskim motorom od 220 konja i najbogatijim Titanium X paketom opreme. Kada će novi Mondeo stići kod nas i po kojoj ceni, još nije poznato a dotle uživajte u videu novog Mondea u karavan varijanti.