Mazda MX-5 1.8i na testu Blica

Preuzeto sa : Blic.rs
"Mazda" je 1989. godine sprečila da otvoreni sportski dvosedi dožive sudbinu dinosaurusa. Izumiranje automobila popularnih 60-ih godina prošlog veka zaustavljeno je na Salonu u Čikagu, gde je predstavljena "mazda MX-5".
Hrabri Japanci su odlučili da se drže oprobanog recepta koji je i proslavio roudstere, a koji podrazumeva malu težinu, zadnji pogon, sjajne vozne osobine i, naravno, pokretni krov. Odgovor kupaca je bio momentalan i "mazda MX-5", kod nas poznatija kao "mijata", upisala se u Ginisovu knjigu rekorda kao najprodavaniji roudster svih vremena.
Originalna "mazda MX-5" sa platnenim krovom je 2006. dobila konkurenciju u verziji sa električnim tvrdim krovom, nazvanom roudster kupe, koja je na redizajnirana na 20. rođendan "ginisovca". Tačnije, klasičan roudster i kupe su blago osveženi i modernizovani, ali su zadržali prepoznatljiv identitet. Upravo je filozofija "redovnog podmlađivanja" i zaslužna za okruglo milion prodatih primeraka. Oblik je ostao isti, a izmene su zahvatile prednja i zadnja svetla i otvor za vazduh, dok su pragovi dodatno naglašeni. Poboljšana je i aerodinamika, a vozači s "oštrim okom" će primetiti i novi izgled aluminijumskih felni od 16 i 17 inča. Kupe je takođe bogatiji hromiranim detaljima.
Rođen za krivine
Kada pročitate tehničke karakteristike testirane "mazde MX-5 1.8i roadster coupe challenge" jasno je da japanski proizvođač nije insistirao na sportskim performansama već na povezanosti vozača i automobila. Pretpostavka da je 126 konja premalo za istinsko uživanje u vožnji pada u vodu brzinom kojom u Srbiji raste cena goriva. Idealan raspored težine (50:50) i nizak centar težišta pretvaraju MX-5 u adrenalinsku pumpu, jer osećate da pored automobila, puta i vas ne postoji ništa drugo. Upravljački mehanizam i kočnice su takođe "osveženi" i omogućavaju vozačima da s milimetarskom preciznošću prolaze kroz krivine. Nažalost, Beograd i okolina ne pružaju uslove u kojima pravo lice MX-5 dolazi do izražaja. "Živa legenda" jednostavno nije stvorena za stani-kreni gužve u kojoj postaje prilično zamorna za vožnju. "Mazdi MX-5" na ruku ne ide ni činjenica da nam standard ne dozvoljava da imamo dva automobila, a kada biramo između praktičnosti i zabave, u 99 odsto slučaja pobeđuje razum.
Snažan zvuk
Motor je uparen sa pestostepenim ručnim menjačem super kratkog i preciznog hoda, a kao i svaki "japanac" voli visoke obrtaje. Maksimalnih 126 konja dostupno je pri 6.500 o/min. kada ćete, pored vožnje, uživati u snažnom i dubokom zvuku izduvnog sistema. Utisak da ste u pravom roudsteru pojačava i pogled na dugačku haubu. Tvrdi krov na roudster kupeu teži je samo 37 kilograma od platnenog, a za sklapanje je potrebno samo 12 sekundi. Ipak, vozači viši od 190 centimetara glavom će udarati u krov. Ni spuštanjem krova oni neće rešiti probleme, jer će ih vetar preko stakla direktno šibati po čelu. Znači: Hemond - da, Klarkson - ne. Važno je napomenuti i da je smanjen nivo buke u kabini, kao i da je standardna oprema dosta bogatija. Testirani MX-5 sa paketom "čelendž" imao je odlična kožna sportska sedišta, dok se u najluksuznijem paketu "revolušn" dobijaju "rekaro" sedišta. U ponudi je i snažniji dvolitarski benzinac sa 160 konja i šestostepenim menjačem, a početna cena "mazde MX-5" u Srbiji je 18.590 evra za verziju sa platnenim krovom. Cena roudster kupea je od 22.890 evra.
Mazda MX-5 1.8i
DIMENZIJE
Dužina: 4.020 mm
Širina: 1.720 mm
Visina: 1.255 mm
Međuos. razmak: 2.330 mm
Prtljažnik: 150 l
Težina: 1.080 kg
MOTOR
Zapremina: 1.798 kubika
Snaga: 126 KS
Obrtni momenat: 167 Nm
PERFORMANSE
Ubrzanje: 9,9 s
Maks. brzina: 198 km/h
Potrošnja: 10,8 litara
Cena: 22.890 evra
Autor : Aleksandar Pijevac
Foto : Blic.rs