home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Novosti.rs

Poslednjih godina svet je zaključio da vreme automobila kakvim ih je načinio Karl Benc 1886. polako prolazi, a da dolazi vreme vozila kakve je zamislio Nikola Tesla. Naravno, i Srbija je „dodala gas“! Na struju.

Na nedavno završenom Salonu automobila u Beogradu predstavljen je prvi električni automobil u komercijalnoj prodaji u Srbiji. Simpatični „micubiši i-miev“ bio je na kratko u „posedu“ redakcije „Novosti“. Provozali smo ga bešumno ulicama prestonice, praćeni znatiželjnim pogledima Beograđana.

Kako saznajemo, prvi primerak „i-mieva“ je već našao novog gazdu. Cena je, zbog skupocenih litijumsko-jonskih baterija, za naše uslove visokih 36.000 evra. Država Srbija se, doduše, zasada veoma stidljivo priključila svetskom trendu „subvencija“ premirajući kupovinu „zelenih“ automobila sa 100.000 dinara.

Automobil dug 3,47 i širok metar i po ima sasvim dovoljno mesta za četiri odrasla putnika. Sa jednim punjenjem baterija može da prevali 150 kilometara uz maksimalnu brzinu od 130 kilometara na čas. Potrošnja električne energije (puni se na običnu utičnicu od 220 volti) iznosi 135 vati po pređenom kilometru, što znači da će 100 pređenih kilometara vlasnika koštati, ako se baterija puni noću - 16,91 dinar! Čak i ako automobil punite po najskupljoj tarifi EPS, takozvanoj „crvenoj“, cifra će biti mnogo manja nego za vozilo sa „klasičnim“ pogonom. Vreme punjenja - šest sati.

Reporter „Novosti“ uverio se da je, osim što se ne čuje, automobil kao i svaki drugi. Sjajno ubrzava, dobro koči, volan, automatski menjač, klima, udobna sedišta, sve je „kako treba“.

I dok Srbi zasada voze samo jedan elektromobil (prošle godine je registrovan prvi „punto“ na struju), Norvežani, na primer, imaju samo u Oslu 3.891 elektromobil. Po njihovoj računici, on im je „uštedeo“ 6.000 tona ugljen-dioksida za godinu dana.

Preporuka Evropske unije je da do 2020. bar 20 odsto vozila bude sa nekim alternativnim pogonom, a da na putevima bude milion elektromobila. To znači da bi na srpskim drumovima moralo da bude 400.000 „zelenijih“ vozila i bar nekoliko hiljada električnih. Država će morati, vrlo brzo, da ponudi znatno veće subvencije, poreske olakšice, besplatno parkiranje i slično za kupovinu elektromobila, kojima će, sasvim sigurno, brzo padati cena.

Za i protiv

Ima i onih koji, uz naftne kompanije, osporavaju budućnost elektromobilima. Njihova zamerka je visoka cena, mala „autonomija vozila“, sporost pri punjenju, ali i nužnost izgradnje novih elektrana (atomskih centrala), kao i lošije performanse vozila.

Norvežani tvrde da će cene vozila sa porastom proizvodnje padati. Širom Norveške se prave „turbo-punionice“ koje će vreme punjenja skratiti na maksimalnih dva sata.

Autor : Predrag Živković



čitanja : 1431



Komentari

Ako e-automobili nastave expanziju, ni Srbiji ne gine jedna NE.

Autor dzigi 15 Maj 2011, 00:40

automatski menjac? zar autobobili na struju nemaju menjnac sa 1 brzinom i rikverc?

Autor qq 15 Maj 2011, 13:19