Nema jeftinije vožnje nego na metan

Kako pišu "Novosti", trenutno od ukupnog broja proizvedenih vozila u Kragujevcu skoro 30 odsto čine vozila s pogonom na LPG ili CNG goriva. U segmentu alternativnih goriva, metanski motori su najpogodniji tehnološki izbor
Kompanija “Fijat automobili Srbija” nedavno je organizovala promotivnu vožnju za specijalizovane novinare od Beograda do Kragujevca, s posetom fabrici za proizvodnju modela “fijat 500L” s pogonom na metan (CNG).
Malo je poznato da metan koji je Alesandro Volta otkrio još 1776. “Fijat” u svoja vozila ugrađuje veoma dugo. Još pre Drugog svetskog rata, kao jedno od rešenja za nestašicu benzina i dizela, “Fijat” je ponudio CNG.
Moderno doba u kome je počelo masovnije korišćenje metana kao alternativnog goriva počelo je 1997, s pojavom “fijat maree”, a sledeće godine pojavila se “multipla”, pa 2006. “panda”, 2010. “doblo” i krajem 2013. “500 L” na metan.
- Trenutno od ukupnog broja proizvedenih vozila u Kragujevcu skoro 30 odsto čine vozila s pogonom na LPG ili CNG goriva - kaže Umberto Janučeli, komercijalni direkor FAS-a. - U segmentu alternativnih goriva, metanski motori su najpogodniji tehnološki izbor i emituju 23 odsto CO2 manje u poređenju s benzinskim motorima. Stoga metan predstavlja najčistije gorivo koje je dostupno, a ujedno je i izvor obnovljive energije zahvaljujući razvoju biometana.
Počev od 1997. godine pa do danas “Fijat grupacija” prodala je više od 600.000 vozila s alternativnim gorivom, uključujući i laka komercijalna vozila.
Vozilo koje smo mi imali na test vožnji opremljeno je CNG uređajem koji se ugrađuje u fabrici u Kragujevcu u sklopu linije montaže po strogim bezbednosnim kriterijumima i s nekoliko faza testiranja. Ugrađuju se dva rezervoara, od 66 i 18 litara, koja su dodatno zaštićena od eventualnih udara. Autonomija vozila je oko 300 kilometara na metan.
Automobil startuje na benzin, a odmah zatim se automatski prebacuje na metan. Ukoliko nestane metana, ponovo automatski prelazi na korišćenje benzina. Za razliku od nekih drugih vozila, u “fijatu 500L” je sačuvan i originalni benzinski rezervoar od oko 50 litara, pa je autonomija ovog vozila zaista sjajna.
Motor pod haubom je mnogonagrađivani 0,9-litarski “multi-er” sa dva cilindra, koji uz pomoć turbokompresora razvija 80 KS, pri 5.500 obrtaja u minuti, uz maksimalnu vrednost obrtnog momenta koja iznosi najmanje 140 Nm pri 2.500 obrtaja u minuti. Na konkretnom primeru modela “500L” “0.9 tvin-er” ima CO2 emisiju od 105 g/km u kombinovanom ciklusu.
Cena ovog vozila u promotivnom periodu iznosi 13.490 evra, a trenutno je u ponudi samo za pravna lica.
CNG bez premca
Cena litra metana u Srbiji iznosi 82 dinara. Računica koju je izveo “Fijat” pokazuje da za 100 kilometara koje prevalite s metanom, za istu cenu vozila s dizel pogonom možete da prevalite 64, sa TNG 56 i sa benzinom 42 kilometra.

- Ukoliko sa CNG pogonom za četiri godine prevalite oko 160.000 kilometara, računajući sve troškove eksploatacije, samo na gorivu možete da uštedite 13.550 evra, što je više nego trenutna cena vozila - objašnjava Janučeli
Ono što je još važnije, kako kaže komercijalni direktor FAS-a, jeste to što sa ovim gorivom čuvamo prirodu za našu decu, za budućnost.
Izvor: Novosti.rs
Sve je to lepo ali gde su nasli da ga spoje sa najslabijim motorom, bolje da su stavili metan uredjaj u jaci motor vise bi ga kupovali ovako 2cilind.motor I 80ks je preslab jos na metan.
Jeste, dok se država ne ugradi 60%. Na TNG vozim više od 10god, 2005te je zaista ušteda bila 45%, danas je 20-30%, sve zahvaljujući taksama i akcizama. Kada bi TNG bio 50% cene BMBa, to bi bila prava stvar, a sada vozači odustaju od TNG sve više, atesti, reatesti, procedure i akcize, uništavaju broj korisnika autogasa