
U automobilskom reliju uloga suvozača je posebno važna i neobično se cene kopiloti koji imaju uspešnu karijeru. Tačno je da volanom upravlja vozač, ali, informacije koje stižu sa sedišta pokraj pilota, zatim podrška i psihološka potpora, baš neobično mnogo utiču na krajnji rezultat, pravu brzinu i bezbednost…
Svetsku slavu su stekli suvozači Danijel Elena (Sebastijen Loeb), Žilijen Ingrasia (Sebastien Ožie), Martin Jerveoja (Ot Tanak), Mika Antila (Jari Mati Latvala), Nikolas Gilsoul (Tieri Nojvil), a posebno Nicky Grist, dugogodišnji suvozač neustrašivog reli prvaka sveta i „kreš-majstora“, Kolina Mek Rea.
Naravno reč je o suvozačima muškarcima, medjutim u ulozi prvog pomoćnika često su se vidjale i žene, hrabre i veoma vešte pripadnice nežnijeg pola, koje su već odavno dokazale da se uz maksimalnu posvećenost, sjajnu fizičku i psihološku pripremu, od njih mogu očekivati vrhunskii dometi…izvanredne asistencije i sve ono što može i treba da krasi „drugog“ člana jedne reli posade.
Ako malo bolje proučimu istoriju relija videćemo da su uvažene dame imale nemerljivo bitnu rolu u toj reli priči koja i dan danas traje. Teško je zabeležiti sva imena i sve relije na kojim su se predstavile „nežne devojke, drugarice i supruge“, a ovom prilikom vas podsećamo na samo tri imena reli suvozačica o kojima se danas retko piše i govori..
Svakako, polazimo od suvozačice baš velike i sigurno neponovljive Francuskinje Mišel Muton (reli vice šampionke sveta koja je čak 162 puta pobedila kompletnu mušku elitu na brdsko brzinskim ispitima i koja je četiri puta trijumfovala u generalnom plasmanu reli šampionata sveta), a to je Italijanka Fabricia Pons, koja je sa svojom prijateljicom Mišel Muton podelila sve ogromne i neprevazidjene uspehe. Gospodja Pons, je u svojoj karijeri proživela nešto zaista posebno, doživela je ogromne brzine, izletanja i prevrtanja, teže havarije i povrede, sve ono što je sastavni deo relija. Postala je istinska zvezda a bila je gost stotine tv emisija, sportskih priredbi i ko zna koliko medija. Ipak, danas mlada generacija nije nikada čula za ime Fabricia Pons. U zlatnom periodu svoje karijere Mišel Muton i Fabricia Pons nisu bile omiljene kod muške konkurencije – naprotiv.

Na reliju San Remo 1981., Finac Ari Vatanen (te godine šampion sveta) je uoči relija rekao: “ Nikada me ni jedna jedina žena neće pobediti na reliju“….Nažalost po njega, Ari Vatanen je doživeo pravu blamažu. Na tom reliju je posle preko 700 km i 61. specijalnog ispita pobedila baš Mišel Muton („audi kvatro“). Vatanen („ford eskort RS“) je zauzeo tek sedmo mesto sa „malim zaostatkom“ od 17.45 minuta…
Naredno ime je vezano za Austriju. Negde 1994. godine počele je reli karijera Ilke Minor. Njena karijera je takodje trofejna a Ilka Minor je imala sreću da bude suvozačica baš poznatih i brzih majstora relija. Možda je najbolji medju njima Austrijanac Manfred Štol, čovek iza koga su baš velika reli takmičenja, počevši od nacionalnih i evropskih pa sve do svetskih reli skupova. Posada Manfred Štol i Ilka Minor je na WRC priredbama osvojila šest podijuma. Bili su dva puta na drugom mestu (2005. na reliju Kipar, iza Sebastiena Loeba i 2006. na reliju Meksiko, opet iza Sebastiena Loeba) i četiri puta treći u generalnom plasmanu.
Ilka Minor je bila pored mnogih reli pilota, u kokpitu snažnih automobila, a ponosi se da je na WRC-u asistirala Heningu Solbergu i Evgeniju Novikovu. Godine 2017. je sa Čehom Martinom Prokopom završila Dakar reli, u Južnoj Americi.
Najzad, na kraju ove priče o reliju, evo i nekoliko reči o ženi za koju kod nas verujemo niko (sem zaljubljenika u reli) nije čuo. To je 47. godišnja Ana Adreuči, deset puta reli šampionka Italije, i supruga sjajnog reli asa 11 puta reli prvaka Italije, majstora Toskane, Paola Andreučija.

Njih dvoje su tokom uzbudljive karijere doživeli sve i svašta a pre dve godine su prilikom jednog testu pneumatika imali tešku havariju. Prebačeni su u bolnicu, Ana je polomila karlicu a na svom instagramu je uputila poruku iz San Rema: „Sada smo dobro, nastavite da navijate za nas“.

Propustila je sledeći reli jer se oporavljala od povrede …Jednom prilikom je novinarima kazala: “ U toku brzinskog ispita morate biti sto posto koncentrisani, Paolo mi potpuno veruje a ja nastojim da besprekorno čitam zapisane krivine, pa čak i da vodim računa o intonaciji, uzor su mi Patricia Pons i Mišel Muton „…
Ovo je bio naš baš mali doprinos, insert iz istorije relija, istrgnut od zaborava i posvećen briljantnim damama – reli heroinama.


Tekst: Djordje Djenić – novinar (reli suvozač Vladimira Djenića na više nacionalnih relija kao i relija šampionata Evrope, i član posade V. Djenić – Dj.Djenić, koja je na 4. DELTA TLX Rally 1977., šampionata Jugoslavije, osvojila drugo mesto u nacionalnoj klasi do 750 kubika, za ASK Akademac iz Beograda).