Izvor : Politika
Italijanski gigant neće parafirati ugovor o preuzimanju „Zastave” sve dok se ne ratifikuje SSP, pošto i EU igra značajnu ulogu u najvećoj srpskoj investiciji.
Ugovor sa „Fijatom” konačno će biti potpisan polovinom septembra, najavio je nedavno ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić. Međutim, i taj rok (kao i neki prethodni) može biti probijen ako na sledećoj sednici Narodne skupštine, zakazanoj za drugi septembar, poslanici ne ispolje dobru volju i ponovo posegnu za „javljanjem po Poslovniku”. „Fijat”, prema našim saznanjima, neće staviti paraf na ugovor o preuzimanju „Zastave” sve dok se u srpskom parlamentu ne ratifikuje Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju sa Evropskom unijom.
Država bi u obnovu kragujevačke infrastrukture (što je, takođe, deo budućeg ugovora sa „Fijatom”) trebalo da uloži oko 300 miliona evra. Ali, i ta stavka može da prolongira svečanost u „Zastavi”, pošto je za odobravanje tako velikih sredstava neophodna odluka o rebalansu budžeta. A i to je posao Narodne skupštine. Za sada je neizvesno kada bi ta tačka mogla da dođe na dnevni red, a italijanski gigant, kako saznajemo, traži da se u budućem ugovoru preciziraju i ulaganja i rokovi za izgradnju autoputa Kragujevac – Batočina, gradskih obilaznica, pruge do Lapova...
Od raspoloženja narodnih poslanika, međutim, ne zavisi samo koliko će se država „otvoriti” prema Kragujevcu, već i sama „Fijatova” ulaganja u „Zastavu”, „teška” 800 miliona evra.
Ta investicija, kako saznajemo, ne stiže direktno iz torinske fabrike, već posredno, preko fondova EU kod kojih je „Fijat” konkurisao za sredstva. To, praktično, znači da će i italijanski partner ostati „kratkih rukava” ako Narodna skupština ne ratifikuje SSP. Tim pre što „Fijatu”, i pored rasta prodaje i profita, još uvek, kako tvrde poznavaoci prilika prilika na svetskom tržištu automobila, ne cvetaju ruže.
Na ovu priču nadovezuju se i nedoumice vezane za opremu koju „Fijat” treba da instalira u pogonima kragujevačke fabrike. Zvanično, u „Zastavu” će iz Torina stići glanc nova robotizovana linija, ali se „iza zavese” pominje i nedavno zatvaranje „Fijatovog” pogona na Siciliji. U Kragujevcu se, doduše stidljivo, širi priča da bi u „Zastavu”, umesto nove, mogla da stigne baš oprema iz ugašene „Fijatove” fabrike sa juga Italije.
Nabavka i instaliranje potpuno nove opreme vredne nekoliko stotina miliona evra je veliki „zalogaj” za sve proizvođače vozila, pa i za „Fijat”, smatraju dobri poznavaoci prilika.
Nimalo jednostavna ekonomska računica nije, međutim, jedini problem zbog koga je potpisivanje ugovara sa „Fijatom” odlagano već nekoliko puta. (Prvo se, podsetimo, pominjao jul, potom avgust, a sad se, kako vidimo, zašlo u jesen 2008.)
Dolazak velikog investitora iz EU u zemlju koja to nije obično prate i politički preduslovi koje ta država mora da ispuni. Takvi zahtevi se, najčešće, zaviju u „oblande evropskih ekoloških standarda”, ali se iza toga, zapravo, kriju čisto politički zahtevi. A, što se tiče Srbije, razloge političke prirode zbog kojih će država još dugo čekati na poziv evropske administracije ne treba ni pominjati. Oni su svima poznati. I mnogobrojni. Maliciozni, čak, tvrde da je i hapšenje Karadžića moralo da se dogodi pre „Fijatovog” dolaska u kragujevačku „Zastavu”.
I pored ovih pomalo neozbiljnih priča, nije zgoreg napomenuti da je i Memorandum o razumevanju sa „Fijatom” potpisan uoči majskih izbora, te da je „proevropskim snagama” to bio jedan od glavnih aduta za pobedu.
Memorandum o razumevanju sa „Fijatom" potpisan je šestog maja, na Đurđevdan, Dan grada Kragujevca, pet dana pre izbora u Srbiji. Svečanosti su prisustvovali najviši državni zvaničnici, čitavo rukovodstvo Kragujevca, a delegaciju „Fijata" je predvodio potpredsednik te kompanije Alfredo Altavila.
Gradonačelnik Kragujevca Veroljub - Verko Stevanović tada je izjavio da je povratak „Fijata" kući, kako je nazvana cela manifestacija, „šlag na tortu", te da su Kragujevčani „dosanjali san koji sanjaju 50 godina".
Autor : B. Kartalović
UPDATE:
S druge strane, u toku dana je stiglo i Fiatovo saopštenje, kojim ta italijanska kompanija demantuje da čeka na ratifikaciju SSP-a sa Evropskom unijom. Kako prenose B92 i FoNet, direktor za štampu grupe Fijat Gualberto Ranieri izjavio je da ta
kompanija ostaje privržena sporazumu o preuzimanju kragujevačke
Zastave, koji je potpisala sa Vladom Srbije, i ocenio da su tvrdnje da
taj sporazum neće biti parafiran dok Srbija ne ratifikuje Sporazum o
stabilizaciji i pridruživanju "potpuno neosnovane".
"Grupa Fiat potvrđuje svoj interes u Zastavi i u poslovima
sa Vladom Srbije u skladu sa sporazumom, koji su Fiat i srpska vlada
potpisali ranije ove godine", rekao je Ranieri.
On je istakao
da je pisanje današnje Politike, prema kome Fijat neće parafirati
ugovor sve dok Srbija ne ratifikuje Sporazum o stabilizaciji i
pridruživanju, "potpuno neosnovano" i zasnovano na "čistoj fantaziji".
Ranieri je podsetio da je memorandum o razumevanju potpisan u aprilu i
istakao da je Fijat privržen onome što je potpisano i što je saopšteno
u aprilu.