
U tužbi podnetoj Visokom sudu u Londonu čak 1,6 miliona vlasnika dizelskih vozila tvrdi da su njihovi automobili opremljeni softverima koji prepoznaju testne uslove i veštački smanjuju ispuštanje azotnih oksida. U stvarnim uslovima vožnje, prema navodima tužilaca, emisije su bile višestruko veće od dozvoljenih. Reč je o jednoj od najvećih grupnih tužbi u istoriji britanskog pravosuđa, s potencijalnim odštetama u milijardama funti, navodi Jutarnji.hr.
Slučaj ne obuhvata samo ovih šest proizvođača. Sud je iz praktičnih razloga odlučio da u početku ispita njih, ali odluka će se odnositi i na druge marke kao što su BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda, Toyota, Suzuki, Hyundai i Kia. Odjeci originalnog Dieselgatea tako ponovo odzvanjaju sudnicama, a proizvođači se suočavaju s potencijalnim ogromnim finansijskim gubicima.
Proizvođači, očekivano, sve optužbe kategorički odbacuju. Tvrdnje o manipulaciji nazivaju neosnovanim i tehnički pogrešnim. Fordovi advokati su tužbu čak nazvali "naučno nepismenim slučajem", naglašavajući da je njihova tehnologija u potpunosti u skladu s propisima. Ipak, kako je pokazalo i iskustvo iz 2015., takva odbrana se lako može raspasti ako dokazi pokažu suprotno.
Prva faza procesa će se fokusirati na pitanje da li su li "uređaji za varanje" zaista bili prisutni u vozilima. Tek nakon toga sud će razmatrati pravo vlasnika na finansijsku nadoknadu. Preliminarna rasprava bi trebalo da se završi do kraja ove godine, dok se glavni deo suđenja očekuje u martu 2026., a konačna presuda sledećeg leta.
Iako je prodaja dizelaša poslednjih godina drastično pala, ovaj proces pokazuje da senka Dieselgatea još nije nestala, a možda se pokaže da Volkswagen zapravo nije bio izuzetak, već samo žrtveni jarac automobilske industrije koja je možda masovno varala na podacima o emisijama svojih dizelaša.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Mercedes