
Prošlog meseca u SAD je, prema podacima firme
"Autodata", prodato 9,1 miliona vozila, što je najniži nivo od
decembra 1981, a GM, najveća američka autokompanija, koja traži pomoć vlade da
bi preživela, zabeležila je pad od čak 53 odsto, prenela je agencija Blumberg.
U takvoj situaciji, skoro svi proizvođači automobila se bore za opstanak, a GM
i "Krajsler", koji traže 21,6 milijardi dolara dodatnih vladinih
kredita, kažu da će im biti potrebno i više svežeg novca za preživljavanje.
Analitičari, međutim, smatraju da je zahtev za dodatnom vladinom pomoći kako bi
se sprečio bankrot autokompanija nerealan, imajući u vidu da je vrlo teško
predvideti konačan kraj pada prodaje.
Američka vlada je do sada izvojila 17,4 milijarde dolara za GM i
"Krajsler", dok radna grupa predsednika Baraka Obame pregovara sa
predstavnicima auto-kuća, sindikalnim liderima i proizvođačima auto delova o
tome kako dugoročno rešiti probleme industrije koja je u kolapsu.
Obe kompanije, GM i "Krajsler", angažovane su na izradi planova za
restrukturisanje, koji bi morali da budu gotovi do 31. marta. Ukoliko ne budu
prihvaćeni, vlada bi mogla povući odluku o kreditima.
I "Tojota", najveći proizvođač vozila na svetu, zabeležila je u
februaru pad prodaje na američkom tržištu od 40 odsto, najveći do sada.
"Tojota", koja u ovoj fiskalnoj godini očekuje prvi gubitak u
poslednjih 59 godina, najavila je da će zatražiti od vlade pomoć od 200
milijardi jena (oko dve milijarde dolara) kredita za njeno kreditno odeljnje,
budući da su bančine pozajmice previše skupe.
Prodaja "Forda" smanjena je u februaru 48 odsto,
"Krajslera" 44, "Honde" 38 i "Nisana" 37
procenata. GM je saopštio da će proizvesti 34 odsto manje vozila u Severnoj
Americi u narednom tromsečju, dok će "Ford" skresati montažu za 38
odsto u odnosu na minulu godinu.
Isporuke "Tojotinog" modela "leskus" pale su 38 odsto,
BMW-a 38 procenata, a "Dajmlerove" filijale "Mercedes-Benc"
24 odsto prošlog meseca, što potvrđuje da je usporenje američke privrede
uticalo i na smanjenje potražnje za luksuznim automobilima.
U poslendnjoj deceniji se prosečna godišnja prodaja automobila i lakih kamiona
u SAD kretala oko 16 miliona jedinica. Lane je prodato 13,2 miliona, što je
najniži nivo u poslednjih 16 godina.
Majkl Diđovani, glavni analitičar GM smatra da je prodaja vozila na tako niskom
nivou da su praktično sve velike autokompanije širom sveta prinuđene da traže
pomoć svojih vlada.
GM je najavio da će u drugom tromesečju proizvesti 550.000 vozila u Severnoj
Americi, za trećinu manje nego godinu ranije, kada je proizveo 834.000
automobila.
"Ford" je zabeležio 55-procentni pad prodaje njegove robne marke
"Volvo", koja se nalazi u fazi moguće prodaje. Isporuke vozila
"Ford", "Linkoln" i "Merkjuri" smanjene su 48,2
odsto, u odnosu na isti mesec prethodne godine, na oko 96.000 komada u
februaru.
Toyota od vlade Japana traži dve milijarde dolara kredita
Tojota, najveći proizvođač automobila na svetu, zatražila od vlade Japana kredit u vrednosti oko dve milijarde dolara zbog prvog gubitka u 59 godina poslovanja.
Ukoliko kredit bude realizovan, biće to prvi put da jedan japanski
proizvođač automobila dobije pozajmicu državne Japanske banke za međunarodnu
saradnju (JBIC) iz paketa mera japanske vlade za ozdravljenje privrede.
Glavna uloga JBIC je da ulaže u projekte u zemljama u razvoju, ali je vlada u
decembru odlučila da, u okviru mera za izlazak iz krize, dozvoli toj banci da
odobrava kredite japanskim kompanijama koje posluju u zemljama u razvoju.
Tojota je suočena sa finansijskim manjkom od oko 450 milijardi jena na
godišnjem nivou, zbog pada prodaje automobila na glavnim tržistima - u Japanu,
Severnoj Americi i Evropi. Japanska kompanija je stoga krenula primerom ostalih
proizvođača vozila u svetu, koji traže vladinu pomoć zbog drastičnog pada
prodaje.
Kompanija je najavila da će najverovatnije smanjiti proizvodnju za 12 procenata
u narednoj fiskalnoj godini, koja počinje 1. aprila. Prošlog meseca njena
prodaja u Japanu smanjena je 32 odsto, a u SAD u januaru 32 procenta. Tojota
planira i da prepolovi broj radnika zaposlenih po ugovoru na određeno vreme u
Japanu, na tri hiljade do 31. marta.
Grupacija Tojota lane je okončala 77-godišnju vladavinu američkog
"Dženeral motorsa" (GM) na mestu vodećeg svetskog proizvođača
automobila, ali se pokazalo da nije imuna na globalno privredno posrtanje pa će
u ovoj finansijskoj godini poslovati s gubitkom, prvi put u istoriji kompanije.
Autor : Tanjug.rs