Američki automobilski gigant "Dženeral motors" je raskinuo proizvodne aranžmane s Japancima, a sklopio ih sa Kinezima. To je posledica ekonomske krize, ali možda i - nešto više.
GM i "Suzuki" su se složili da okončaju svoje zajedničko preduzeće u Kanadi, pa američka kompanija ostaje bez ijednog proizvodnog partnera iz Japana, pošto je još proletos prekinula saradnju sa "Tojotom".
GM je istovremeno nagovestio novi pravac svoje globalne ekspanzije, osnivajući zajedničko preduzeće s vodećim kineskim proizvođačem automobila, i to za prodaju - u Indiji.
"Suzuki" je u Tokiju saopštio da će svojih 50 odsto u firmi
CAMI prodati američkom partneru koji će tako preuzeti punu kontrolu nad ovom
kompanijom u Kanadi. "Suzuki" nije saopštio koliko vredi njegov udeo
u CAMI. Ova američko-japanska fabrika, osnovana 1986, počela je da radi
tri godine kasnije, sa kapacitetom od 250.000 vozila godišnje i dosad je
proizvela više od 2,3 miliona vozila.
GM polaže velike nade u kanadsku fabriku pošto će ona na putu povratka u
rentabilnost raditi u okviru programa američke vlade za rehabilitaciju
privrede, utoliko više što je prodaja tamo proizvedenih terenskih modela već u
novembru povećana za 17 odsto.
GM i Šangajska korporacija za proizvodnju automobila (SAIC), pak, u Pekingu su
saopštili da osnivaju zajedničko preduzeće, sa sedištem u Hong
Kongu, u trenutku kad američki gigant ulaže napore da povrati finansijsko
zdravlje.
Zanimljivo je da GM namerava da se odrekne jednog postotka u svom udelu, što
znači da će SAIC sa 51 odsto imati kontrolu nad zajedničkim preduzećem.
Ta namera autogiganta iz Detroita, u kome američka vlada sada ima 60 odsto
vlasništva, u SAD nije primljena s blagonaklonošću. Analitičari je ocenjuju kao
"loš znak za najvećeg američkog proizvođača automobila, koji je stimulisan
milijardama zajmova od para poreskih obveznika".
Većina analitičara, naime, smatra da tako sklopljen posao s Kinezima jasno
ukazuje na to finansijsku ranjivost GM i na njegovu "preku potrebu za
novcem".
Zvanične procene, međutim, govore u prilog svakom naporu za ulaganje u Aziju.
Očekuje se da će prodaja automobila u Indiji s prošlogodišnjih 1,7 miliona
skočiti na 3,2 miliona, a u Kini sa 8,8 na svih 16 miliona.
Autor : FoNet