
Preuzeto sa : Pressonline.rs
Policija je u prethodna četiri meseca od početka primene novog zakona o bezbednosti saobraćaja vozačima napisala 228.000 kazni za prekršaje, kažu za Press u MUP-u Srbije. Prema grubim procenama, na račun budžeta od ovoga treba da „legne" oko 15 miliona evra.
Kako saznajemo u policiji, približno 174.000 prijava je sa fiksnim kaznama od tri do pet hiljada dinara, što iznosi oko sedam miliona evra. Ostalih 54.000 slučaja, za koje su zaprećene mnogo veće kazne, predato je sudijama za prekršaje. S obzirom na to da je visina ovih kazni u proseku 15.000 dinara, očekuje se da će od toga država prihodovati još najmanje osam miliona evra.
Najčešće sankcionisani prekršaji
- Nekorišćenje sigurnosnih pojaseva - 30.516
- Nepropisno zaustavljanje i parkiranje vozila - 29.975
- Nepoštovanje saobraćajne signalizacije - 23.630
Smanjen broj prekršaja
Prema ranijim procenama Ministarstva za infrastrukturu, za prvih godinu dana primene zakona trebalo bi da bude naplaćeno oko 80 miliona evra od kazni. Prema dosadašnjim rezultatima, čini se da to neće moći da bude realizovano, pa se nove prognoze kreću između 50 i 60 miliona evra. Iako se plan Ministarstva infrastrukture zasad ne ostvaruje, pomoćnik za bezbednost saobraćaja Dragan Jovanović kaže da je mnogo važnije to što je broj kazni i saobraćajki drastično smanjen.
- Policija će raditi po zakonu, a koliko para bude, toliko će se iskoristiti. Mislim da je suviše rano govoriti o tome. Inače, dosta je dobro što je broj prekršaja smanjen jer je to bio cilj zakona. Za prva tri meseca ove godine imamo 38 odsto manje saobraćajnih nezgoda, 30 odsto manje poginulih i 27 odsto manje povređenih nego u istom periodu prošle godine - izjavio je Jovanović.
On tvrdi da policija neće pojačavati kontrole zbog manjeg broja kazni, jer bi to zahtevalo više ljudi i novca.
- Pojačane kontrole neće biti jer bi to tražio veći broj ljudi, a za tim nemamo potrebe. Radićemo više na institucionalnom pojačavanju sistema bezbednosti preko Agencije za bezbednost saobraćaja i Vlade Republike Srbije - objasnio je on.
Manje se vozi
Međutim, profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže da bi se do kraja godine ipak mogla ostvariti procena o naplati 80 miliona evra na ime saobraćajnih kazni.
- Sa ovim stepenom činjenja prekršaja i cenom mislim da će doći do te cifre. Inače, ne čudi ni to što je mnogo više kažnjenih za prekršaje sa fiksnim kaznama nego za one druge jer ljudi više čine takve prekršaje. Mislim da je dobro što ima manje prekršaja jer smo ih ranije imali više od milion godišnje. S druge strane, narod se i manje vozi, pa je smanjena i verovatnoća činjenja prekršaja - kaže Vujanić.
Inače, oko 70 odsto novca od naplaćenih kazni trebalo bi da ide u državni budžet, a 30 odsto lokalnoj samoupravi. Planirano je da od budžetskog novca 75 odsto dobije MUP, a 25 odsto Agencija za bezbednost saobraćaja.
Okanović: Treba pojačati kontrolu
Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže za Press da postoji i problem u tome što u Srbiji ne postoje dovoljni sudski kapaciteti da bi policija više pisala kazne.
- Kada bi policija više pisala kazne, moglo bi da dođe do blokade sudskog sistema! Ipak, mislim da bi trebalo pojačati kontrolu određenih prekršaja, kao što je nebezbedan prevoz dece. Problem je što i dalje primećujemo da malo ljudi koristi pojas na zadnjem sedištu, iako je on obavezan. S druge strane, zabrinjavajuće je visok broj prekršaja koji se tiču nepropisnog parkiranja, naročito imajući u vidu da je novim zakonom zabranjeno parkiranje na trotoaru - smatra Okanović.
Ja im ne dam DINARA, vozim po propisu!!! Da Bog da ne naplatili na 30% od ocekivanog!
Kada su dali izvestaj i rekli da se broj kazni pepolovio,ministar policije je naredio da se striktno kaznajava sto je vise moguce... Toliko koliko je ovo zakon namenjen bezbednosti a ne uzimanju para.
Jedna stvar je interesantna,kako to da se niko nije setio da poistoveti cigaretu sa mobilnim telefonom tokom voznje,tj da se zabrani upotrebe cigareta tokom voznje,odnosno kaznjava.
Pa zar cigareta ne odvlaci paznju,ne zauzima ruke a da ne pricam ako padne na pod. Sudar u najavi...
Ne vidim svrhu zute trake na semaforu od Siv-a prema Brankovom mostu. Ne snosljive su guzve na tom semaforu a sta ce tek biti na leto ne smem ni da zamislim. Na mostu u redu,ali do mosta stvarno nema nikakve logike.
Plus sto bi taksisti trebali da se obavezu da koriste zutu traku tamo gde je ima a ne da prave guzvu u obicnim trakama a zutu da koriste samo kad je guzva da se "izvuku"...
Jeste i cigara! Pa i ministar puši. Cela skupština puši (mislim na cigare), tako da svi koriste cigare tokom vožnje. Svi bi trebali da budu kažnjeni, njima to ne ide u rpilog. Oni pišu zakone kako njima ide u prilog a ne narodu.
Policajci se voze bez vezanih pojaseva (ovo gledam svaki dan), policajci vozači razgovaraju preko mobilnog telefona dok voze, na mnogim policijskim Pežoima je neispravna svetlosna signalizacija, parkiraju gde hoće itd.
Lepo je na zgradi Skupštine opštine dugo vremena bio grafit: jedni lopovi idu u zatvor, a drugi ih hapse.
@Boris
"na mnogim policijskim Pežoima je neispravna svetlosna signalizacija"
Ne na mnogim,vec na vecini,pravo je cudo videti da na policijskom autu rade oba svetla...
Bas sam juce video polocijski pezo sa samo jednom sijalicom ispravnom.
Razmisljao sam se da ih zaustavim i da im napaltim kaznu.:)
O, koliko pametnjakovića na jednom mjEstu. Komentari su divni. To što "za prva tri meseca ove godine imamo 38 odsto manje saobraćajnih nezgoda, 30 odsto manje poginulih i 27 odsto manje povređenih nego u istom periodu prošle godine" nema veze. Mi smo pametni, a panduri su glupi.
@mladiluk
Jeste, mi smo pametni, a panduri su bezobrazni. Sve je to tačno što pišeš, ali je u suštini narod uplašen kazni(nije promenjena svest vozača), pa se zato broj nesreća smanjio, što je uvek dobro, ali privremeno. Videćemo u julu i avgustu da li ovaj zakon išta valja, ili je samo za uzimanje para...