
Izvor : Novosti.rs
Kada krajem juna Naftna industrija Srbije prestane da proizvodi olovni benzin, vlasnici automobila starijih od 25 godina možda neće imati gde da sipaju gorivo.
Zaliha ove vrste derivata biće neko vreme, a iz NIS
obećavaju da će obezbediti aditive za one koji voze stare četvorotočkaše.
Jedna od opcija je da se na pumpama prodaje bezolovni benzin sa već sipanim
aditivima koji će pomagati “život” starih motora. Verovatnije je da će se
prodavati odvojeno bezolovni i da će vozači sami, uz određeno uputstvo sipati.
Pojedini stručnjaci tvrde da nema opasnosti da bezolovni benzin preterano haba
ventile pri normalnom režimu rada i da svi motori mogu uspešno koristiti
bezolovni benzin. Ipak, ima i drugačijih mišljenja.
- Kod nekih tipova motora, posebno starijeg tipa, tokom dužeg rada i pri
velikom broju obrtaja motora, može doći do većeg habanja ležišta ventila -
objasnio nam je jedan od beogradskih mehaničara.
- Rešenje bi moglo da bude prepravka motora.
Neke zemlje su, kao zamenu za klasične benzine, izabrale opciju uvođenja
bezolovnog benzina koji u sebi ima aditive za zaštitu sedišta ventila. S
godinama, ipak, broj starih automobila se smanjuje i istovremeno i potreba za
gorivom sa olovom.
Prema ranijim procenama, prosečna starost automobila u Srbiji je oko 15 godina,
a prošle godine je bilo registrovanih 1,6 miliona vozila. Kod komšija u
Hrvatskoj prosečna starost je oko 10 godina, dok najmlađi vozni park imaju
Britanci.
Tehnički pregled
Novim zakonom o bezbednosti u saobraćaju propisano je i da će sva vozila
starija od 15 godina morati dva puta godišnje da prođu tehnički pregled.
Pravilnik kojim se detaljnije reguliše ova materija nije još usvojen, a očekuje
se da počne da važi tokom 2011. godine.
Novina je i da će cenu tehničkog pregleda formirati uredbom Vlada Srbije, a
pominjala se cifra od 4.000 do 4.500 dinara.