
Preuzeto sa : Politika.rs
Posebno dizajniran trkački model nazvan „Gonič” trebalo bi da ostvari brzinu od 1.610 kilometara na čas i tako obori dosadašnji svetski rekord iz 1997. godine
Britanski tim stručnjaka iz oblasti automobilizma i aerodinamike predstavio je maketu automobila nazvanog „Gonič” u originalnoj veličini. Taj supersonični automobil dugačak oko 19 metara trebalo bi da postavi novi svetski rekord u brzini drumskih vozila. Procenjeno je da bi „Gonič” (nazvan po rasi pasa poznatih po svojoj brzini i upornosti) mogao da postigne brzinu od neverovatnih 1.610 kilometara na čas (1.000 milja na čas), i tako za gotovo 400 kilometara premaši dosadašnji rekord iz 1997. godine (1.228 km na čas), koji je ostvarilo vozilo nazvano „Trast”.
Maketa je predstavljena na aktuelnom aerosajmu u Farnborou u Hempširu, Engleska. Kako se i pretpostavljalo, ova manifestacija odabrana je upravo zbog toga što će budući automobil za obaranje rekorda koristiti posebno konstruisanu stazu (kao moguća lokacija staze pominje se Južna Afrika) ili neku od aerodromskih pisti. Takođe, ovaj auto vizuelno više podseća na neki supersonični vojni avion, nego na vozilo koje će ovu brzinu postići na točkovima.
– Proračuni u vezi sa otporom vazduha veoma su bitni, zato se ne smemo usuditi da ovaj auto napravimo prebrzo – rekao je za Bi-Bi-Si glavni konstruktor „Goniča” Mark Čepmen.
Zbog izuzetne brzine, postoji mogućnost da se auto prevrne, raspadne ili čak poleti nakratko.
Tri osobe koje su učestvovale u „Trastovom” rekordu iz 1997. rade i na projektu „Gonič”. Jedan od njih, dizajner Endi Grin, kaže da se posebna pažnja posvećuje odnosu težine i aerodinamike samog automobila.
– Ako „Gonič” bude pretežak, biće i stabilniji, ali sumnjam da će uspeti da postigne željenu brzinu. Ako pak bude lakši, postoji mogućnost da „poleti”. Maketa koja je predstavljena rađena je uglavnom od fiberglasa, sa vrlo malo metalnih i drvenih delova, ali čak i takva teži preko 950 kilograma – dodaje Grin.
Kompletan auto trebalo bi da bude završen početkom sledeće godine, ali se zbog detaljnih testiranja pokušaj obaranja rekorda očekuje krajem 2011. ili u prvoj polovini 2012. godine.
Nažalost, zbog tehničkih, bezbednosnih i finansijskih razloga ne treba očekivati da se će automobili koji razvijaju brzine poput „Goniča” u skorijoj budućnosti naći u svakodnevnoj upotrebi.
Autor : A. Čolaković