
Dolazi vreme električnih automobila, nepodeljena je procena eksperata koji veruju da će njihova kupovina rasti uporedo sa padom cena, u okviru globalne borbe protiv klimatskih promena.
Agencija J.D.Pauer, koja prati kretanja u automobilskoj industriji, predviđa
da će godišnja prodaja električnih vozila u svetu do 2020. godine dostići dva
miliona.
Bankarski gigant HSBC je mnogo optimističniji i navodi podatak o devet miliona
električnih kola na kraju naredne dekade. I to je znatno manje u poređenju sa
61 milion lane prodatih automobila u svetu koji koriste benzin i dizel, ali je
ogroman korak u odnosu 5.000 ili nešto više isporučenih elektro-automobila u
prošloj godini.
U narednih par godina, desetine hiljada električnih vozila naći će se na
drumovima SAD, Evrope i Azije. Ta vozila opremljena novim baterijama moći će da
prevaljuju mnogo više kilometara nego njihovi prethodnici, do 250 milja, kao
što je to slučaj sa "Teslinim" modelom "rodster".
Većina će s jednim punjenjem baterije moći da pređe oko 100 milja i to će,
najverovatnije, biti vozila koja će se najmasovnije prodavati.
Ali, i kada se ti novi modeli nađu na putevima, ostaje ozbiljno pitanje oko
infrastrukture, preciznije, nedostatka stanica za dopunu baterija.
Pojedini eksperti veruju da će razvojem tehnologije električna vozila moći da
se napajaju strujom direktno u utičnicu kod kuće ili na radnom mestu, a u
mnogim zemljama, kao što su SAD, Japan i Nemačka već se ulažu velika sredstva u
razvoj infrastrukture koja će pratiti električne automobile.
Velike auto-kuće se nadmeću u pokušajima da dođu do što prihvatljivijeg
električnog automobila. "Micubiši" je izbacio model "iMiEV"
koji se od aprila prodaje u Japanu, a u narednih nekoliko meseci biće lansiran
i u SAD i Evropi.
"Micubiši" takođe izrađuje dve verzije tog modela za francuskog
proizvođača "Pežo-Sitroen".
"Nisan" će u decembru lansirati "lif", a u saradnji sa
"Renoom" počeće da prodaje "fluens", vozilo srednje
veličine sa nultom emisijom štetnih gasova.
U trku se uključio i nemački "Folksvagen," koji planira proizvodnju
električnog vozila u 2013. godini.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Mitsubishi
Sto mu ne skinu i ovo malo haube, toliko su ruzni sa ovim malim nosom, kad bi im 10cm dodali, izgledali bi 5 puta bolje. 10cm ne moze toliko da utice na aerodinamiku. A najmanje mi nije jasno zasto svaki mora da bude u 2 boje? Moda?
ma daj... do sada ne postoji ni jedan masovni EV u upotrebi, nissan leaf bi trebao da se pojavi na ulicama pred kraj godine i to tamo gde je subvencija i do 5,000$. Procice makar jos 5 godina dok bude iole ekonomski razumno kupiti EV u zabiti kakva je srbija.
Ja ne mogu sebe da zamislim da vozim kola na struju, bez benzina, i da ne cujem motor, uzas! A da pri tome kosta duplo vise?!? Neka hvala!
@ VasaAR
I meni su odvratniovako ,,sa'' /bez haube, a tek 2 boje na ionako ružan auto, bljak
@ carobnjak
Razumem te skroz
Ne znam, meni su zanimljivi ti sofisticirani automobili, koji se ne cuju.
Ja to cenim kao odraz tehnoloskog razvoja, kada je motor tih.
Mada to sada nema veze sa elektricnim automobilima, jer elektromotor ionako ne bruji.
Da mogu samo da ulozim sav novac na kvotu da ce da bude manje nego sto misle! B-)
@carobnjak
To sto ne cujem motor, mozda bih i preziveo. Ali niko ne spominje cenu, niti odrzavanje. Kao da su baterije za zamenu besplatne.
Navodno je glavni razlog nedostatak sirove nafte, izvori potroseni bla bla - a trenutno se kuka na potrosnju elektricne energije! Pa ko je tu lud?
Jaka kampanja da Amerikanci sa jakom industrijom u ovom segmentu ulete kao ubedljivi broj jedan (a i nikad se ne zna kad ce seici i ostali da zatvore "slavine" za njih).
@joca
Ti si bas optimista. :) 5 godina je trenutno nerealna procena cak i za Ameriku, iz VW-a su spominjali "mozda 2020." kao godinu za masovniju upotrebu tako da trenutno Merlin uopste ne mora da brine za "zvuk". :)
1. Znam da se mnogi od vas hvale kako su vam automobili tihi. E sad Čarobnjaku, zamisli da ti je Punto još tiši.
2. Znam da se neki od vas hvale kako vam automobili imaju veliki obrtni moment. Zamislite sebe u automobilu sa još većom silom na startu.
3. Znam da se neki od vas hvale kako vam automobili malo troše. Zamislite sebe sa 5 x manje troškova... itd, itd.
Činjenica je da će u bliskoj budućnosti Ev biti skupi. Za sada države moraju da dodaju neku kintu i da ublaže taj trošak. Kome ne odgovara naša siromašna i nefleksibilna država, koja neće ozbiljnije da pomogne kupovinu Ev, može da zameni državu. Na žalost nemam bolji savet, ali će nas stranci naterati na to kao i sve ostalo što nam nametnu.
Da ne gušim, ovo je dobra tema i treba na vreme da steknemo znanja o njoj.
@Sloba
kod mog Punta je motor tih, a kao sto su me mnogi ispravili buka dolazi od guma i vazduha pri vecim brzinama...
Ja ipak volim da cujem motor tj. da komuniciram sa njim...:)))
Seti se onih kineskih biciklova na struju koliko su bezbedni, jer jure a ne cujes ih...Samo izleti pred tebe a ti mislio obican bicikl-sporac...
Električni automobili su izgleda velika "misterija", koju novinari uspešno razmnožavaju.
Treba znati i ovo:
1. Energija se ne dobija iz ničega. Daleko je veća efikasnost SUS motora, nego sistem, proizvodnja elek. energije iz fosilnih goriva (koja sačinjava bar 70% svetske proizvodnje)+elektromobil. Drugo je pitanje velikih taksi na goriva a koja bi se naraavno mrala uvesti i na buduće elektromobile, čime bi se el. energija potrošena u vozilima plaćala višestruko.
2. Veći porast elektromobila bi se katastofalno odrazio na kapacitete elektrosistema, kao i ogromna povećanja cene koštanja el. energije. Jedino rešenje je gradnja nuklearki a za takav strateški razvoj je potrebno više od decenije i OGROMNA ulaganja.
3. Na veliku cenu elektromobila elektromobila utiču baterije, koje nemaju ni približno dovoljan kapacitet, uz veliku cenu i veliku težinu, kao i kratko vreme trajanja.
Zbog svega navedenog elektromobili ili električnih automobila će biti ograničeno na gradsku vožnju i to u cilju zaštite životne sredine u urbanim celinama.
Što se mehanike, električnih automobila tiče ona je jako prosta, jeftina i dovedena na nivo preko koga je teško ići (osim u mašti), osim razvoja baterija, naravno.
@Sloba
"3. Znam da se neki od vas hvale kako vam automobili malo troše. Zamislite sebe sa 5 x manje troškova... itd, itd."
Zamisljam - i nigde ne vidim elektricni automobil. :)
Živela, nafta, benzin i nuklearne elektrane! Električni automobili su prevara koju furaju eko-fanatici/teroristi, političari i određene korporacije.
@boris
eko-fanatici/teroristi
LOL
@ostali
u pravu ste - 20 godina je realno 5 je prerano... problem je i litijum koga nema previse u prirodi... naravno sve ce zavisiti od cene nafte...
Ne znam koja je svrha elektroautomobila kada se opet puni na elektrane koje rade na sagorevanje fosilnih goriva, a i "bio gorivo" je prevara jer se time smanjuju kapaciteti za proizvodnju hrane ... potrebno je nesto potpuno drugacije.... nesto u smislu zero point energy, sve ovo je samo jos jedan marketinski trik se uzme lova ... Bas me interesuje kada se sve sabere i oduzme, od pocetne cene vece zaelektroauto pa posle citavog veka eksploatisanja, da li ispadne jeftinije nego recimo TNG ?
Mange 12 Sep 2010, 15:44
Kako kaže moj prijatelj iz bosne oko iskorišćenja SUS motora bi se dobro pronosali. Nemam vremena i ni živaca. Ako ti treba literatura ja ti je mogu poslati pa vidi sam.
Tvoj komentar pod 2. je realna situacija. Do prve nuklearne elktrane će se čekati 10-tak godina. Nuklearni 1GWh danas košta jednu milijardu eura. To uopšte nije skupo jer smo se zadužili 30 milijardi a da za te pare nismo napravili baš ništa, čak ni jedan jedini W. A da smo bili pametni danas bi izvozili el.energiju.
Cika Sima 12 Sep 2010, 15:51
Cika Simo
Znam da je nekima teško da zamisle. Ako ih sada ne vidimo, ako još malo potrajemo, videćemo ih.
Boris 12 Sep 2010, 16:18
Budi siguran da Ev nije nikakva prevara.
Ima ona stara: Aero nautičari su matematički dokazali da bumbar ne može da leti. Međutim pošto bumbar ne zna matematiku on ipak leti.
Ja sam modelar i bio sam apsolutni skeptik da se umesto mikro SUS motora (tipično 1 do 10 cm2) može koristiti el. motor i zamisli nekave baterije?. Međutim kada sam video kako to leti odmah sam prešao na el. modele. Neuporedivo je bolji od benzinaca, lako se kontroliše br.obrt. i ima sve druge karakteristike superiornije od malog SUS motora. Baterije su litijum-polimer, kakve očekujem da se koriste kod boljih Ev.
Sloba
Ne znam da li ti nisi mene razumeo ili ja tebe. Uglavnom, efikasnost današnjih termoelektrana na fosilna goriva je značajno niže nego efikasnost SUS motora. To uče deca u osnovnoj školi. Naravno struja se troši za elektromobile sa efikasnošću od max 90%, pa ukupna efikasnost je manja od 15% !
Potrebe Srbije, samo za putnička vozila, bile bi veće od 20 GWh, ako uzmeš u obzi recimo 1 000 000 automobila po 20kw po 1h dnevno, prosečno.
Znači nije ti dobar račun. Potrebno je 20 tvojih nuklearki-fatamorgana.
A ja sam pričao o stanju na svetskom nivo, koje gore bar 2 puta.
Kako vožnja na struju može biti 5x jeftinija, da li ti misliš da će cena električne energije koštati koliko sada košta?
Kad skoči cena struje, opet će nam trebati oko 1 evro za 15km, tj oko 6.6 evra za 100 km. To je procena nekih Holandjana, jer kao oni kažu: ,,Izgradnja nuklearki je jako skupa investicija i može da potraje do 15 godina, zato je sve više vetro-turbina (vetrenjača za proizvodnju el.energ.) koje se otplate za 60 meseci, a čije podizanje nije tako skupo, pošto jedna vetrenjača košta od 50 - 150 hiljada evra. To upravo znači da će podizanjem vetro-turbinskih pojaseva i izgradnjom takvih pogona cena struje skočiti 3x.
Solarne ploče su skupe i nepraktične, njihovo održavanje je skupo, a vek trajanja 10 godina.
Švedjani kažu: ,,Skupljanjem trave, lišća, granja i drugih otpadaka biljaka nakon održavanja parkova i nakon košenja pored puteva može se godišnje skupiti mnogo materijala za dobijanje metana, a trenutno se radi i sa skupljanjem metana iz izmeta i kanalizacije, sva isparenja se skupljaju u kondenzatore i odvajaju od vazduha...'' Medjutim to je još skuplja investicija jer za prikupljanje tolikog šuta i transport istih, prerada u bio gorivo košta previše.
U Belgiji se sadi uljana repica, takodje u Poljskoj i Češkoj, ali samo oranje, polivanje, ubiranje i transport koštaju mnogo, jer mehanizacija za to troši gorivo i OPET se dolazi do velike cene.
Sve u svemu 1kw energije (kako god i na koji god način bude dobijena) koštaće i do 4x više od prosečne cene 1 kw DANAS
Imam predlog godine
Ako EPS godišnje proizvede 10GWh energije, a za automobile će u proseku biti potrebno 20GWh, kažem za automobile, bez domaćinstava i javne rasvete itd, itd... Onda moj predlog glasi: DINKIĆU uloži sve svoje napore u proizvodnju struje, a ne u automobilsku industriju. Pa izvozi struju, a ne kola!!!
@ Stani-Pani
A hoće li taj auto sa pogonom na metan iz fekalija smrdeti kad prodje ulicom, hoće li Srbi voziti išta, ako poskupi struja 4x, mi ni za hleb nećemo imati i kome onda treba auto? A da li ćemo seći šume par godina da se ogrejemo, a kad posečemo sve, najbolje da zimu ne čekamo itd...
Moron
Biciklisti se moraju pojačano hraniti i to dobrom hranom a to povećava troškove biciklističkog saobraćaja. :)))
Dejan L
Ja mislim upravo da Dinkić razmišlja kako da proda EPS, koji ima svoje energetske, dugogodišnje izvore, pre svetske energetske krize i tako napravi još jedan gaf.
Ali ovaj će biti max.
Tad će moći da da "injekciju" fiatu.
Još kad nam Rusi zavrnu slavinu, pa nam kao Pravoslavnoj braći konačno izadju u susret i sagrade Černobilj II, jer kako stvari stoje, Patrijarh moskovski Kiril neće dozvoliti da ostanemo i umremo sami na ovom svetu (ha, ha), Bože me oprosti, jer će sahrana svih nas koštati više nego nuklearka, a ni svi popovi Rusije ne bi stigli da posahranjuju nas promrzle mučenike pogodjene Energetskom Krizom, jer mu savest neće to dozvoliti, pa će zamoliti Mjedvjedjeva da nam pruži milostinju. Al sam vizionar , nema šta :-)))))
carobnjak
Mislim da sam video takvu biciklu na TV ali gde elektromotor samo u jednom delu olakšava posao "vozaču".
I za sve ovo su krivi ti električni automobili. Sutra svi u UN da tražimo zabranu istih, veće zlo nam ne treba od njih!
@Mange
kod mene ih ima na stotine a prvi su ih doneli Kinezi. Posto ima elektromotor onda nije biciklo nego elektrobiciklo...:)))
P.S. lici na modernu varijantu Solex-a...
carobnjak
Koliko košta to elektročudo?
Ima li pedale i kako ide?
Ipak je to za vašu ravnicu a mi brđani možemo samo da plačemo.
Uskoro se mogu očekivati reklame tipa:
Ugrađujemo brzo i jeftino elektropgon u vaše automobile.
Kad je to mogla Zastava da izvede sa puntom, mogli bi i ovakvi kao ja!
Kupi se set (kao za TNG) i stvar u redu. :)))
fuzija je jedino resenje :)
mene npr. nervira sto niko od proizvodjaca ne iznosi trajanje baterije (baterija u nissan leafu ima garanaciju od 160.000km ili 8 godina) i cenu nove. Ako baterija traje 10 godina i ne kosta nesto previse to je ok. Takodje zanima me potrosnja u kwH/100km... ja cini mi se trosim oko 350 kwH u stanu mesecno... zanima me koliko bi me iznelo jedno 1000km mesecno na primer...
Autor Mange 12 Sep 2010, 18:07
Potrebno je 20 tvojih nuklearki-fatamorgana...
Vidi se da nisi čitao Čika Simu. On kaže da Ev nigde nije video. Ev će se polako pojavljivati u sve većem broju. Zamena SUS sa el. mot. će trajati, ko zna koliko? Mozda deset mozda i više godina? A možda i manje.
Ako bi svi uključili noćas naše Ev da se pune, to bi bilo neizvodljivo jer EPS nije spremna za tako nešto, jer kako ti reče, nema mojih nuklearki-fatamorgana.
Međutim, EPS će morati da proizvodi koliko tržištu treba (ili da uvozi) i on će to moći da uradi samo uz pomoć nuklearne energije jer će zahtevi biti sve ozbiljniji.
Male hidro elektrane, vetrnjače, foto elementi (ćelije) i ostale kanalizacije su bez sumnje samo pomoćni izvori. Pravi dobar izvor je nuklearna elektrana, i to ona od 10+ GWh jer se takve najviše isplate. One najmanje zagađuju okolinu i imaju najveći procenat iskorištenja.
Međutim, niko nije spomenuo najozbiljniji horor.
Zamisli situaciju iz bliske budućnosti, dođeš na pumpu i kažeš: majstore naspi ovde dve litre. On sipa i kaže; izvolte gospodine, 80 eura moliću lepo...
@sloba
Da bi umanjili efekat horora koji pominjes proizvodjaci idu na hibride i motore koji malo trose, ugradnju TNG i CNG...ali jednom ce morati na struju... kada nafte postane raritet kao neka dobra vina... i ovako vec 1l benzina kosta kao polovina litre domaceg vina ;D
Ja sam za vozila na komprimovani vazduh. Staneš na pumpu, napumpaš ga i udri..:))
Dok ne dođu na red, može i sledeći koncept: dvo(tro)cilindarski motor SUS + turbina + TNG + elektromotor + baterije...
...
...
Budućnost je u hibridima.
Elektor automobili su budalaština.
Pogledajte samo koliko novaca zarađuje Francuska od izvoza struje, a preko 80% dolazi iz nuklearnih elektrana.
Nemačka je htela da pogasi nuklearke u naletu zelenog ludila (dok su bili na vlasti sa SPD-om), pa kad su videli da se "zelena" proizvodnja struje ne isplati, doneli odluku o produženju rada nuklearki. Bilo prošle nedelje.
Mange
Ja na bajsu ima "sekvencialni" menjač, 24 "brzine" u nizu, bez kvačila... Dovoljno, recimo, da se kroz šumu kozjom stazom "laganice" popneš od Čarapića bresta do vrha Avale. I to na jednu bananu i malo čokolode. Jeftinijeg "goriva" od toga nema:)))
Sloba
Nemoj tako... Prva se koristi samo na strmim kozjim stazama, eventualno, na kratko, da se oporaviš u pokretu, kada ti ( i ako ) puls dodje do oko 180, a bez vazduha ostaješ... Recimo, pocnes da se mucis sa korenjem, granama, krupnim kamenjem, a ne smeš da staneš jer ne bi mogao posle da kreneš... A čim "sebi dodješ"...
@Predrag
Da vidis - neko bi trebao da izbaci hibrid sa elektro i SUS motorom na TNG... pa da trosi 4l plina na 100km...
Jednostavno, danas je nemoguće masovno uvođenje električnih automobila u eksplataciju. Trenutno njihovo mesto je u velikim svetskim gradovima,koji će davati benefite za takva vozila.
Budućnost je u nuklearkama i hidropotencijalu. Sve drugo je jako neozbiljno i zanemarljivo.
Imamo rok 20-tak godina da se preorjentišemo na elektropogon u svim sferama života, osim grejanja koje će i tada morati imati alternativu.
Dotada će i baterije imati zadovoljavajuće performanse.
Zamislite kamion od 300KW snage. Kakve će to baterije biti kao i stanice za punjenje?
"Pravi dobar izvor je nuklearna elektrana, i to ona od 10+ GWh jer se takve najviše isplate. One najmanje zagađuju okolinu i imaju najveći procenat iskorištenja."
A kad joj istekne rok trajanja?
"Vidi se da nisi čitao Čika Simu. On kaže da Ev nigde nije video."
Ne kaze. Na tvoju opasku "zamislite sebe sa 5x manje troskova" ja sam odgovorio da "nigde ne vidim elektricni automobil". Razumes? Mislio sam - ne vidim elektricni automobil u varijanti sa 5x manje troskova. Razumes sad? U smislu - nece elektricni automobili da budu sa 5x manje troskova. Razumes? Ako i dalje nije jasno, probacu ponovo. Imam strpljenja, nije problem. Nezgodne su ponekad ove prosto prosirene recenice koje se odnose na prethodnu poruku.
Ne znaci da ce i u buducnosti biti ovako, ali trenutno elektro-automobili nisu ni efikasniji, ni bolji od benzinskih motora kao sto si ti rekao. Elektro automobil "punis" na uticnici celu noc da bi se vozio 200km. Znaci, ako idem na more, a put je preko 500km putovacu 3 dana. Kakva buducnost, uzecu konja i zapregu i stici cu mnogo jeftinije i brze.
A onda dodje zamena baterija, i ja shvatim da sam ispao budala sto nisam na tvojoj pumpi uzimao po 20 litara za po 800 evra svaki put.
I automobili na vodonik su najavljivani kao revolucija - 0% emisije stetnih gasova, niska potrosnja itd. A onda se ispostavilo da nije tako jednostavno izolovati vodonik, i to je trenutno u blatu. A sa tehnickog aspekta, (i dalje) mnogo bolje deluje nego struja.
Ma, razumem ja tebe Čika Simo, ali imam utisak da ti mene ne razumeš.
Pošto sam započeo u maniru "Zamisli da..." da ponovo nastavim u istom stilu: Zamisli da ti neko danas pokloni jedan dobar Ev (može čak i Tesla), garantujem ti da ćeš imati 5 puta manje troškova od nekog ko vozi na primer jednu Hondu Accord. To se odnosi na poređenje potrošnje i cene goriva - struje kao što sam naveo u svom postu od 15:21, a na koga se i ti pozivaš.
To će tako biti dok je cena el. energije ovolika kolika je sada. Sutra? Ko zna, zato sam i napisao onu šalu sa poskupljenjem benzina, a koja je vrlo izgledna.
Na more ćeš i dalje ići kao i pre, verovatno u sledećih 5 ili 10 godina, a dotle će akumulatori nešto napredovati sa kapacitetom ali i sa nižom cenom u masprodukciji.
Da sam znao da će ova moja pumpa toliko da te uplaši ne bih o tome pisao.