
Preuzeto sa : Blic.rs
Uvoznici vozila osnovali su asocijaciju da se lakše izbore sa problemima zbog kojih posluju na ivici rentabilnosti, a i da potpomognu harmonizaciju sa propisima EU u toj oblasti. Ako Vlada Srbije ne donese hitne mere u duhu pravila igre u EU, njihov opstanak na našem tržištu biće ugrožen. To su akcenti kojima Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, u intervjuu za „Blic“, sublimira stanje posle ulaska italijanskog „Fijata“ u „Crvenu zastavu“.U asocijaciji su vodeći svetski brendovi od „Mercedesa“, preko „Pežoa“ do ruske „Lade“. Zapošljavaju na hiljade radnika, imaju godišnji obrt od 1,5 milijardi evra.
A, koliki je profit?
- Svetska ekonomska kriza uzela je danak u profitu. Cenu ima i neravnopravan
položaj uvoznika u odnosu na domaćeg proizvođača. Naše investicije su stale. U
poslednje dve godine jedemo vlastitu supstancu, cilj je održanje proste
reprodukcije. Profita nema.
Zašto još?
- Nedovoljna je podrška institucija sistema u oblasti investicija i unapređenja
prodaje. U prvoj fazi smanjenja troškova prepolovili smo zarade, u drugoj je
nekoliko hiljada radnika ostalo bez posla. Nažalost. Država ne podržava
uvoznike.
Kako vas blokira?
- Ne blokira, ali ne primenjuje relevantna pravila u ovoj oblasti. „Suzuki“ u
Mađarskoj ima isti status kao prodavac na tržištu kao svi drugi prodavci
automobila, iako tamo ima više od 150 centara, na desetine hiljada zaposlenih i
godišnju proizvodnju od 200.000 automobila.
Znači, „Fijat“ je u Srbiji privilegovan?
- Italijani imaju specijalni tretman zbog najave velike investicije i
najavljene proizvodnje koja nije počela, mada je željno iščekujemo. Zasad samo
sklapaju vozila koja ne proizvode u Kragujevcu, s tim da ih prodaju kao domaći
proizvod.
Šta je, sad, pa sporno?
- Domaći proizvod mora da ima više od 60 odsto komponenti poreklom iz Srbije.
Za to ima privilegiju da se ne plaća carina, dobija se 1.000 evra subvencije po
sistemu „staro za novo“, a i država građanima subvencioniše potrošačke kredite
kamatom od samo 4,5 odsto na godišnjem nivou. Kad kupuju od nas, građanima se
uzima kamata od 8,5 do 15 odsto. Slično je bilo pre nekoliko godina sa
„Dženeral motorsom“, prodali su na desetine hiljada sklopljenih vozila,
investicije nije bilo, zaradili su, a državi ostao čist gubitak carinskih
prihoda.
U istoj klasi automobila, koliko je „Fijat“ cenovno u startu povlašćen u
odnosu na druge?
- Čak 30 odsto su jeftiniji u startu. Po jednom vozilu koštaju 3.000 evra manje
od konkurencije, iako sada nemaju domaći proizvod.
Logično je što ste nezadovoljni.
- Nismo, naprotiv. Negodujemo, ali kupci mogu da dođu do novih automobila na
najpovoljniji način, pa popravljamo bezbednost u saobraćaju i opšte
raspoloženje nacije. Ne želimo građanima skuplja vozila. Zalažemo se za zdravu
tržišnu utakmicu u Srbiji na putu ka EU. To i EU očekuje, jer tako štiti strane
investicije kod nas, kakva je najavljena „Fijatova“, ali i svetske brendove
zastupljene na srpskom tržištu. Neko od njih bi ušao u proizvodnju, ali čeka se
zdrava tržišna klima.
Od koga ste tražili rešavanje problema u oblasti prometa automobila?
- Ne bih ovo stanje nazvao problemom. Udružili smo se da bi državi predložili
rešenja u najboljem interesu svih. Godišnje smo u budžet davali između 500 i
600 miliona evra na ime taksa, carine, doprinosa za zaposlene i drugih javnih
davanja. Tražimo da se to poštuje, da se čuje naš glas i da razgovaramo
partnerski.

Loša poruka stranim investitorima
- Ne može jedna „Tojota“ da zbog administrativnih barijera čeka tri godine da
započne dugoročnu investiciju u Srbiji. Ali, ne može jer ide redovnim putem.
Favorizovanje jednog brenda je loša poruka stranim investitorima. A ne da imamo
gubitak na svakom prodatom automobilu, kao sada - kaže Miloš Petrović.
Država na dobitku
- Po jednom prodatom vozilu uvozniku ostaje profit između dva i pet odsto, dok
čak 30 procenata dobija država. Ne razumemo odsustvo sluha da nam se omogući da
radimo, zapošljavamo, zarađujemo i na kraju investiramo u korist svih nas -
ističe Petrović.
Autor : Dragica Pušonjić
Fiat je napravio veliku mucku, rekli su da ce biti 60% delova proizvedeno u Srbiji,kada su "kupovali" Zastavu, a i rekli su da ce Fiat platiti celu sumu za kupovinu Zastave pa se jos od toga nista nije dogdilo.Nego sada oni dobijaju subvenciju drzave koju Fiat salje u Italiju svojim radnicima a u Srbiji se sklapaju dizalice koje cak i ne predstavljaju delove iz ugovora.Upropastili stu Zastavu trebali smo mi da postavimo ultimatum kao Cesi i Rumuni nego bi posle Zastava cenovno predstavljala konkurenciju Fiatu
Drzava daje subvencije za kupovinu novog Punta od 1000 eura.
Znaci oteras krs,priznaju ti ga 1000 eura,uzmes nov auto,bez ucesca,bez ikakvog pocetnog ulaganja i placas mesecno oko 100 eura.
Model iole pristojan (sa klimom) je 8600.
Minus 1000 ako das stari auto jednako 7600.
Svakog meseca das 105 eura i imas novi auto.
A novi C3 kosta 9890!
Pa ko bi uzeo ovaj nesretni Punto da nema tih uslova finansiranja.
Nego jednostavno kjudi nemaju drugih opcija.
Svugde treba oko 3 i nesto hiljade za ucesce + kamate,ziranti i jos sto cuda.
Ovde nema nista,odma dobijas kredit,ne treba zirant,kamata 4.5 posto na godisnjem nivou i sto je najvaznije nema ucesca.
E sad uporedite novi C3 sa ovim Djuntom klasikom za 1200 eura razlike!
Razlika nebo i zemlja.
Ovaj Punto uopste nije jeftin.
Zastareli auto,go ko pistolj,zastarela "tehnologija" ako se uopste moze reci tehnologija,po ceni skoro istoj kao najnoviji model,sveza tehnologija,dizajn itd...
Samo u Srbiji...
A od sledece godine uvode i ABS kao standard - moraju da bi ispostovali novi pravilnik - au svaka cast bravo to normalni auti imaju vec desetak godina!
@Orlo
U pravi si lepo zboris
@Orlo
Naravno!
Podmazali dzepove nekima ovde koji se busaju kako su napravili "posao veka"
Da,posao veka,ali za Italijane!
Nigde nema da ti drzava da sve za dzabe,pa plus jos da daje subvencije itd...
Ali ako podmazes dovoljno,kao u Srbiji itekako ima!
Evo nek daju iste uslove kupovine za sva vozila do 10 000, kao za Punto i to bez sunvencije!
Ako bi bio prodat jedan Punto...
Sanse nema...
@PITTBULL
Pazi ja sam za ako se pravi vecina delova kod nas i tako se obrcu pare kod domacih firmi i nek voze ljudi novija vozila ali nek Fiat prvo plati fabriku! :)
@Orlo
Naravno,ali ne da je dobije za dz,kao sto je dobio.
Ja nisam za,jer je BMW hteo da dodje pod istim uslovima.
Ali u BMW-u nisu navikli na "kicenje" dzepova,pa nista od toga.
Dok je to Italijanima kao dobar dan,odnosno predsedniku Fiata,koji je Mason,zato i kupuje ostale Fiat,a ne zato sto je "jak".
@PITTBULL
Ovi ostali a svi su su probali i BMW, VW i Opel, mozda sam nekog izostavio nebitno, ali nisu hteli da uprljaju ruke u potplacivanju.Trebali smo kao Cesi - oni su odbili Reno jer su oni hteli Skodu da pretvore u fabriku njihovih modela i da ugase Skodu ali im njihova vlada to nije dala i pametno.
Slazem se sa uvoznicima. Problem nastaje i pri obnavljanju registracije jer je nenormalno obracunavati kubikazu kao merilo prilikom obnavljanje prava na upravljanje vozilom (registracija). Treba da se plati veci porez prilikom kupovine vozila ali registracija MORA biti ista za sva vozila i tek tada bi se poboljsala prodaja i ostalih modela a samim tim i potreba za otvaranjem drugih servisa i na kraju radnih mesta i od kojih opet drzava naplacuje porez. Ovakav sistem registrovanja vozila je diskriminirajuci pogotovo za ljude koji imaju dizel motore koji su po pravilu vece kubikaze.
Mozda se nisam najpreciznije izrazio jer nisam pravnik ali se nadam da shvatate poentu.
Nadjoh na netu DESET RAZLOGA zbog kojih treba i dalje da glasamo jednog politicara aktuelnog u trenutnom vladajucem klanu. Necu mu napisati ime da Admin ne bi dosao u izkusenje da obrise komentar ali svi znamo ko upravlja parama u ovoj slomljenoj drzavi!
Elem, jedan od razloga zbog koga je On pravi covek za ovu drzavu je zato sto je:
"Obezbedio Nemcima i Italijanima bolje poslovne i ekonomske uslove nego sto su imali 1942 godine!!" :))
Samo napred bracala, moze ovaj narod jos da trpi! Derite i dalje...sisanje je odavno izaslo iz mode!!
Za zastavu 10, sadasnji punto je kupljena licenca za vreme mandata coveka koji trenutno nije po volji zapadnjaka. Fiat je duplo profitirao ovim poslom, jer je sada tu svoju licencu dobio na poklon nazad. Drago mi je da zastava radi pa makar i ovako, ali mi je krivo sto se neki ljdu satanizuju a neki postavljaju kao pobednici iako to nisu.
Jako zanimljiva tema!
Šta će fiat sa lagerom od 3.000 vozila, kojima je godina proizvodnje 2010; raditi iduće godine (2011.)?
Da li će neko ko kupi nov auto tokom 2011.godine dobiti auto iz 2010. po istoj ovoj ceni ili će da smanje cene? A kad od 2011. počnu da ugradjuju abs u osnovni model, koliko misle da iskalkulišu cenu?
Ovo počinje da mi smrdi IAKO sam do sada podržavao kamatu od 4.5% i sistem staro za novo.
15.000 kupaca novog punta, sistemom staro za novo, će glasati za Dinkića, takodje narod iz Rače (Jura), Nekoliko hiljada ljudi iz Svilajnca (Panasonic) itd...
@Dejan L
"15.000 kupaca novog punta, sistemom staro za novo, će glasati za Dinkića,"
A kako si ti to zakljucio?
Ja znam 3 vlasnika koji su tako kupili auto i niko (naravno) nece glasati za njega.
Da je ovako pricao (M.Petrovic) dok je radio u Delti, pa da poverujes coveku...
Istina je da su nekad marze bile prevelike a da su sada male... Naravno, u zavisnosti od modela...
Jao, pa vi sve svi smeshni!!! Pa ne mislite valjda da su uvoznici toliko "nevini"? A koliko su se ugradjivali u cenu auta dok nisu pocele akcije, sta mislite?
Koji god proizvodjac da je dosao u Srbiju trazio bi ( i dobio!) povlasceni polozaj...
Zahvaljujuci "povoljnom" Puntu (zbog kreditnih uslova naravno), svi uvoznici koji su malo razmisljali su spustili cene! I tako Fabia umesto 11000 kosta od 7990 eura, i30 nije 14000 nego 10790, nova Fiesta (ej ultra-nova!) kosta samo 9000 umesto 12000, C4 je 10880 umesto 14990 itd.
Naravno, ima prodavaca koji su se pravili pametni, pa su ostali kratkih rukava...
Svaka povezanost sa Fiat-om (ovoga puta) nije namerna...:)))
@PITBULL
ne mozes porediti novi C3 i prastari Punto iz '99.!
Evo pogledaj koliko taj C3 kosta u Nemackoj ( a to je i dokaz za moj prethodni komentar da sam u pravu za razloge snizenja...), cak od 12700 eura!?!
http://www.citroen.de/Resources/Content/DE/10_pdf/07_preislisten/preisliste_neuer_c3.pdf
Takodje se raspitaj koliko je kostao stari C3 sa otuznom opremom kada se pojavio na trzistu...
@Carobnjak
Kako ne mogu?
Pa najnoviji C3 kosta 9900 a Punto klasik sa klimom 8600 ili jos vise ako ima ABS.
A verujem da ovaj C3 ima ABS kao standard.
Da li mislis da bi neko kupio ovaj Punto kad bi dali iste uslove finansiranja za sva kola do 10 000?!
Bez subvencije od 1 000 eura za krs.
PITBULL
nisi pazljivo procitao moj komentar :"Zahvaljujuci "povoljnom" Puntu (zbog kreditnih uslova naravno)"
Naravno da ga niko nece uzeti za kesh, mada uvek se nadje izuzetak...
Odlazeci C3 bi mogao da poredis sa Puntom jer ni on nije imao serijski ABS u osnovnom paketu, sto znaci da su to 2 perioda koja se razlikuju u svemu...
Ne branim ja Fiat u smislu da ga treba kupiti nego mi je drago da je zahvaljujuci njemu otpocela 9 i nije zavrsena) lavina popusta, to se nikada ne bi mdesilo da se Punto ne prodaje pod ovakvim uslovima!
Punto sa klimom i popustom "staro za novo" kosta 6999 eura! Ako uzmes na kredit, troskovi su vrlo povoljni...
Kada bi taj C3 mogao da se dobije pod istim uslovima, diskusije ne bi bilo, cak i ako je 3000 eura skuplji!
@Carobnjak
Pa to i ja kazem.
Slazem se da ima "zasluga" za brojne popuste.
Ali ne i za sve.
Kriza uzima danak.
Pa tako Land Rover daje popust od 19 000 (zamisli onda koliko se ugradjuju),a to sigurno nema veze sa Puntom.
Ali zato jeftinija kola imaju.
@PITBULL
posto vidim da ne baratas cenovnikom Punta, evo ti najnoviji "update" , zasluzio si! :)))
http://www.fiat.rs/upload/documents/catalogs/Cenovnici/Cenovnik%20Fiat%20Punto%20Classic%20popust%20do%2031.10.2010.%20.pdf
P.S. sa klimom, ABS-om i popustom je "samo" 7799 eura a ne 9700!
P.S. au, gde ga nadje, pa Land Rover se oduvek masovno prodavao u Srbiji...Ne pamtim kad sam ga video na ulici! :)))
@carobnjak
Onaj Discovery 3...
Pa ko bi bio toliko lud da ga kupi.
Em je ruzan,em je skup.
Kupis lepo X5 i nema greske :)))
Da se stari Zastavin program sada prodaje pod istim uslovima kao i Punto, tvrdim da Zastava ne bi mogla da zadovolji potrebe tržišta. Ništa ne bi smetalo da se Yugo & Co. proizvode i dalje (uz brojne modifikacije), a verujem da bi se prodavali i u drugim bednim zemljama...
Za koji dan će biti tačno 2 godine, od kako je prestao da se proizvodi stari program, a novog još uvek nema na vidiku...
P.S. Šta mislite koliko zarađuju prodavci automobila, kada su meni za Fabiu koja je već bila na akciji, dali dodatni popust od 1770 eura i još neke pogodnosti!?! Tvrdim da su i na meni zaradili.
Discovery 3 je pravi terenac sto BMW nikad nece biti osim ako mu se brusilicom ne napravi par modifikacija oko tockova i veznih limova. Ovako X-5 deluje kao vozilo uspesnih i aktivnih penzionera a X-3 penzionerki. Tu je negde i Mercedes dok audi pravi "terence" za ljude sa formonalnim poremecajem rasta qoortza...
@Predrag
Bivsa Zastava je imala najvece moguce donacije od drzave...
Celokupnu cenu je placala drzava... Plus plate... Ona nije mogla sama da se odrzi... I ispalo je ovo sa fiat-om... Druga opcija je bila ta za koju ti navijas, a to je kao sto je VW kupio brend Skoda gde je ona nastavila da zivi... Naravno da bih i ja voleo da je tako bilo sa Zastavom, ali i ovako se necemu mozemo nadati...
Evo primera za 1 auto koji sam hteo da kupim, a poznavao sam prodavca!!!
Nabavna cena: 4,600€
Carina: 890€
Porez: 6600€
Prodajna cena 9.499€
Isto sam u 1 radnji bio zaprepašćen kada sam video da je nabavna cena LCD televizora bila oko 25.000, a prodajna preko 45.000
Još malo pa duplo!!!
@Dejan L: ne bih da budem neki dezurni branilac dilera, ali ne mozes uraditi tu kalkulaciju i reci 9499 - 6600 = 2899 eura ciste zarade. Ne znam da li si svestan troskova koji prodavci imaju, lokali, radnici i milionske kampanje? Stvarno mislim da ignorises neke bitne cinjenice vezane za biznis. Bio sam u biznisu i znam kakos e formiraju cene i kako ljudi spolja uvek izgleda kao da prodavci deru, u stvari po obicaju su na potpuno minimalnim marzama... ali to neka potvrdi neko iskusniji i kompetentniji od mene..
Da li je neko skoro radio drugi servis za Zastavu 10, ako jeste koja je cena i koji servis preporucujete?
@Predrag 06 Okt 2010, 18:51
upravo sam i ja na to mislio u vezi zarade...
Sto se tice Zastave, smatram da bi se bilo koji auto prodavao kao alva da ima ovakve uslove kreditiranja...
@Dejan L
a koji auto je bio u pitanju? Sandero? :)
@ dmc
Naravno, slažem se, bio sam šokiran kada mi je ta osoba nekoliko puta ponovila da je planirana krajnja cena bila 9.499€, pa je spuštena na 8.999€
Citiram: ,,Ako si zainteresovan i dalje, kaži dragička, malo pre na sastanku je ipak odlučeno da će koštati 8.999€, a prodaja kreće od ponedeljka. Biće u svim novinama reklama.''