
Nemačka robna marka za izradu malih automobila "Smart", jedna od filijala gigantskog proizvođača "Dajmler", najavila je da će se uskoro u prodaji naći dvosed na električni pogon, prvi put od 1998. kada se pojavio.
"Smart" je nastavio sa istraživanjem mobilnosti
bez emisije štetnih gasova i još je u njegovoj prvoj generaciji bilo
test-modela sa električnim motorom. Najnoviji mini-automobil, posle Evrope,
Kanade i SAD odlazi na testove u Aziju naredne godine.
"Dajmlerov" brend "Smart" je, prema proceni stručnjaka,
veliki eksperiment kompanije koji je preživljavao različite faze i teške dane
zbog nedostatka različitih modela i pada tražnje na tržištu u SAD.
Novi motor "smarta" napaja se iz litijum-jonske baterije koja u
odnosu na ranije verzije daje više snage i duže traje, a predstavnik firme Pit
Mos ističe da je to vozilo idealno za električni pogon, "jer smo takav
pogon imali u vidu još dok smo razvijali nacrte za taj automobil".
Prvi test-modeli elektro-smarta proizvedeni su u novembru 2009. Najpre je
planirano da se proizvede samo 1.000 takvih automobila, ali je zbog velike
potražnje, sklopljeno 1.500 komada.
Automobil ima 27 konjskih snaga i već pri startu obrtni momenat od 120
njutnmetara. Maksimalna brzina mu je 100 kilometara na sat. Domet automobila sa
jednim punjenjem baterije je povećan sa 100 na 135 kilometara, elektromotor je
smesten ispod prtljažnika, a baterija se nalazi ispod karoserije između
osovina.
Problem je i dalje to što se baterije pune "onoliko koliko kilometara
planirate da pređete dnevno." Ako se prelazi 30 do 40 kilometara, onda
punjenje traje manje od tri sata. Ali, ako se baterija vožnjom potpuno
isprazni, onda je potrebno i osam sati - sa normalnom kućnom utičnicom.
Nakon druge probne generacije, 2012. godine bi trebalo da se pojavi i treća
generacije elektro-smarta, i to u 40 zemalja, kada će imati i još savršeniju
bateriju.
Klasični "smart" prezivljava teške trenutke i računa se da će
kompanija ove godine prodati manje od 100.000 `gradskih mališana`, u odnosu na
114.000 u 2009.
Uprkos činjenici da model “smart for tu”, glavni proizvod brenda “Smart”,
emituje najmanje štetnog ugljen dioksida u svojoj klasi, njegova prodaja
najviše posrće u SAD, za oko jednu treću u odnosu na 25.000 isporučenih vozila
u 2008. godini.
Američki dileri upozoravaju da do pada prodaje dolazi zbog toga što “Smart”
nudi model samo sa dva sedišta, a i neki drugi proizvođači kreću sa prodajom
sličnih automobila, ali sa četiri, pa i sa pet sedišta, među kojima je
"Fijatov" model “fijat 500.”
Prema najnovijme izveštaju, prodaja u SAD je pala za oko 70 odsto u prvoj
polovini poslovne godine, dok su samo u julu isporuke smanjene do 60 odsto
(svega 560 jedinica), u poređenju sa julom 2009, kada je prodato 934 komada.
Matični "Dajmler" je objavio da je njegova ukupna prodaja svih robnih
marki u SAD u julu porasla 5,5 odsto, pre svega modela
"Mercedes-benc", čije su isporuke povećane sedam odsto u odnosu na
jul 2009, na oko 17.000 jednica, bez obzira na smanjenu prodaju mini vozila "Smart."
Autor : Tanjug.rs
Foto : arhiva Autoblog.rs