
Cene goriva u Srbiji su sada među najvišim u regionu, a uprkos osetno nižim kotacijama nafte na svetskom tržištu kod nas nema pojeftinjenja.
Na konačnu cenu naftnih prerađevina utiče, kako ukazuju stručnjaci, kurs evra, regionalna ponuda i potražanja i državna zahvanja.
"Mi se već duže vreme nalazimo u zoni visokih cena nafte i nigde gorivo nije jeftino. U poslednjih tri meseca cena nafte se menjala i do 20 procenata na gore i na dole, a cene derivata su u većini zemalja oscilirale svega nekoliko procenata, što je slučaj i u Srbiji", kaže sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) Tomislav Mićović.
Na cenu goriva, podsetio je on, osim kotacija sirove nafte, utiče i kurs evra, regionalna ponuda i potražnja i državna zahvatanja, koja su među najvišima u regionu kada je u pitanju benzin, dok su ta zahvatanja za dizel otprilike ista kao u ostalim zemljama regiona.
Svaka država bi trebalo da proceni ekonomsku moć svojih građana i na osnovu toga da utvrdi nivo zahvatanja u ceni goriva, ukazao je Mićović i naveo da zahvatanje države kod benzina premijum BMB 95 trenutno iznosi 52,5 odsto maloprodajne cene, a u prometu evrodizela je to zahvatanje 42,7 odsto.
On je ocenio da se Srbija sa ovim procentima ne izdvaja puno od ostalih zemalja, kao što je to na primer slučaj u Velikoj Britaniji koja ima visoko zahvatanje od 57 odsto u dizelu i 58 u benzinu, dok je Nemačka rekorder po zahvatanjima, gde država uzima više od 60 odsto maloprodajne cene benzina.
Mićović je naveo da je u prvih šet meseci ove godine došlo do pada prometa derivata od pet do sedam odsto na pumpama članicama UNKS-a, i da je kod većine kompanija članica tog udružanja u prvoj polovini godine zabeležen pad dobiti u odnosu na isti period prošle godine.
Cene evrodizela i benzina evropremijum BMB 95 u Srbiji su, prema podacima UNKS-a, više nego u svim zemljama okruženja, osim Grčke i Mađarske. Cene evrodizela i benzina evropremijum BMB 95 u Srbiji su više nego u Rumuniji, Bugarskoj, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Makedoniji i Sloveniji.
Lož ulje prodaju kao dizel D2
Kada je reč o tržištu naftnih derivata, on je istakao da je posebno važno da država izađe na kraj sa sivim tržištem. Mićović kaže da je ovih dana u Srbiji zabeleženo prisustvo nelojalne konkurencije i u domenu lož ulja. Lož ulje i dizel D2 je isti proizvod koji, ako se koristi za transport ima akcizu, a ako se koristi za grejanje nema akcize, kazao je on i dodao da je veoma rasprostanjena zloupotreba lož ulja, čija je potrošnja povećana i koje se koristi za transport, a na tome gube kompanije, koje rade po zakonu i poštuju propise, a najviše gubi država.
Izvor : Tanjug.rs i B92.net
Kada se pogleda koliko se drzava petlja u novcanik svakog vozaca u Srbiji dodje mi da ugasim televizor kad vidim Dacica,naucio ga ''tataSlobo'' kako se puni budzet policije. Zamislite da je SPSov covek i na celu Vojske Srbije,gorivo bi bilo 250 a putarine i registracije da ne pominjem.
Ipak je ovo zemlja Srbija-zemlja u kojoj je sve nelogično-pravi Disneyland.
Gde je tu pamet da se najkvalitetnija goriva (koja najmanje zagađuju)najviše oprezuju?Svuda u svetu se njihova upotreba stimuliše nižim poreskim stopama,a ona manje čista "kažnjavaju" višim taksama.