
Preuzeto sa: Novosti.rs
Serijska proizvodnja novog kragujevačkog automobila „500 L“ značajno je promenila sliku grada kao i raspoloženje zaposlenih. Plate u proizvodnji do 60.000 dinara, početnička oko 30.000, a najavljena je 650 evra
Donedavnu sliku „Zastavinih“ radnika, koji su u socrealističkim mantilima proizvodili automobile, gazeći po podu premazanom mazutom, zamenili su zaposleni u pamučnim radnim odelima i jaknama krojenim nalik popularnim „koledžicama“. Sve u svoje vreme, kaže narod, ali ova slika iz nove Fabrike automobila, u kojoj se proizvodi najnoviji „Fijatov“ adut za osvajanje svetskog tržišta - „500L“ - u velikoj meri dočarava brojne (čak i vizuelne) promene u gradu.
Stara fabrika nije renovirana bar tri i po decenije, a kada se gradila početkom pedesetih godina prošlog veka, bila je najmodernija fabrika sa torinskom tehnologijom. I tada je ova šumadijska varoš počela da dobija obrise većeg i modernijeg grada u Srbiji. Istorija se ponavlja, pa je tako i sada primetan priliv više od milijardu evra iz „Fijata“ i kase države Srbije. Te pare su usmerene na izgradnju najmodernije fabrike i uređenje gradske infrastrukture.
Odmah nakon potpisivanja strateškog ugovora o saradnji sa Italijanima, u centar Šumadije je doputovalo oko 4.000 Italijana, a zatim i više stotina Poljaka. Živnule su trgovine i ugostiteljski objekti. Stanarine u centru grada su povećane za tri do četiri puta. Ambijent koji više sliči nekoj tek otkrivenoj turističkoj destinaciji. Najviše se komuniciralo gestikulacijom. A onda su restorani, poput „Odiseja“ i hotela „Zelengora“, meni prilagodili azurnoj kuhinji, a osoblju platili tečajeve italijanskog jezika!
- Sada se ta slika menja - kaže Đorđe Đorđević, vlasnik restorana „Kastel“. - Italijanski radnici, koji su u gradu duže od pola godine, već razumeju srpski jezik, a oni sa dužim stažom ga čak i govore. Pored toga, sve češće naručuju hranu sa spiska domaće kuhinje. Najviše sa liste, kako kažu, „Balkan grila“, što je naš roštilj. Primetio sam i da se više niko ne „cima“ kad čuje italijanski i poljski jezik. To je postalo uobičajeno...
Ni društvo plavuša više nije deo uobičajene scenografije koja prati grupu Italijana, a u baštama kafića u centralnoj gradskoj zoni sve je više mladih Kragujevčana, koji odnedavno rade u novoj fabrici.
- Prosečna starost prvih hiljadu radnika, koji nisu ni prekidali radni staž, iznosi negde oko 35 godina, a u poslednjih nekoliko meseci primljeno je više stotina mladih - kaže nam jedan od tek zaposlenih radnika. - Samo iz mog naselja primljeno je nas desetak - od 22 do 27 godina. Družili smo se i pre zaposlenja, ali više po kućama i na klupicama u mini-parkovima. Stigle su i prve plate. Skromne, ali već sada vikendom pijemo piće u kafićima, koji se nalaze u centralnim pešačkim zonama. Čelnici sindikata su nam saopštili da su od poslovodstva dobili čvrsta obećanja da će u kompaniji prosečna plata iznositi 650 evra.
Njegov drug kaže da rade četiri dana nedeljno, po deset sati i da u toku jedne smene ovih dana sa trake siđe oko 140 vozila. Dnevno gotovo tri stotine, a do kraja godine bi trebalo da se proizvodi i do - 500. Početničke plate iznose više od 30.000 dinara, a kolege sa nešto dužim stažom zarađuju i do 60.000 dinara. U nekim fabrikama prateće industrije prve plate iznose više od 50.000 dinara.
- Radio sam u nekoliko privatnih firmi, ali sam zbog niskih plata i lošeg odnosa poslodavca morao da ih napustim samo posle nekoliko meseci - kaže on. - Skoro da su me svi osuđivali. Sada sa zadovoljstvom idem na posao. Znam šta mi je obaveza i to sa lakoćom radim. Pored toga, čisto je kao u apoteci i niko nas ne maltretira. Radujemo se kada kažu da smo, recimo, proizveli 140 vozila, a plan je bio 120. Nije nam problem ni da radimo prekovremeno, jer se svaki minut plaća...
Čelnici „Fijata“ su u više navrata saopštili da su zadovoljni zaposlenima. Cela priča pomalo podseća na naše gastarbajtere koji, kada se otisnu u zapadnoevropske zemlje, vrlo brzo postaju izuzetno cenjeni majstori.
STIŽU DOMAĆI DELOVI
U Torinsko-srpskoj kompaniji trenutno je angažovano više od 1.700 radnika, a do kraja godine na spisku će se naći oko dve i po hiljade zaposlenih (ugovorom je predviđeno 2.433).
Delovi za ugradnju u novi model odnedavno se, u manjim serijama, proizvode i u šest novoizgrađenih fabrika u samom krugu kompanije FAS i u Industrijskoj zoni „Grošnica“. Sve te kompanije su do sada uposlile po oko sto radnika, a najavljuje se da će u tim pogonima posao da nađe bar još toliko nezaposlenih. Trenutno proizvode tek 30 odsto potrebnih delova za novi automobil, a ugovorom je predviđeno da se u novi model ugrađuje 80 odsto pozicija proizvedenih u Srbiji.
Autor: M. Đošović
Bilo je to u zemlji seljaka na brdovitom Balkanu, primljena je četa mlada, da zaradi svoju hranu...
:)))))))
Hvala Bogu da radnike zastave ne plaćaju više iz budžeta
@ Dejan L
Ne znam da li si svestan, ili si samo sarkastican, ali je prilikom osnivanja preduzeća Fijat automobili Srbija, dogovoreno da Vlada Srbije "subvencioniše" svako novo radno mesto u fabrici sa 4.000 do 10.000 evra.
Tako da radnik koji radi za minimalac, ako je subvencija bila minimalna, praktično prvih godinu dana prima platu iz budžeta. Dakle, em smo im dali džabe zemljište, em smo im dali plate za radnike... Tako smo mogli i ti ja da počnemo proizvodnju spejs-šatla.
Nisam i neću da idem u FAS da radim za 30.000 din. Kako ih nije sramota!?
@ Nino
Hajde sad nastavi pricu dalje. Srbija je vlasnik 33% FAS-a i toliko ce dobiti na ime dividende. Ti radnici ce za godinu dana vratiti te pare u budzet, ali ce sledecih godina doprinositi punjenju budzeta, a uz to ce za razliku od Predraga, imati zdravstvenu knjizicu a jos ce i hraniti svoju porodicu. Nama Srbima nista na svetu ne valja i ond se pitamo zasto nam je ovako kako nam je. Ovde necemo a radimo u FAS-u za 30.000, ali cemo za 100.000 cistiti kanalizacione cevi u nekoj tamo Italiji. A da vam neko ovde ponudi da to radite za te iste pare, ne biste pristali. Dao bih ja vama motiku... :)
@ sinbad
A kako ti znaš da će ti radnici u Fijatu vratiti te pare u budžet? Sačekaćemo kraj godine, pa da pogledamo učinak fabrike, jer verujem da si mislio na profit koji će fabrika da ostvari i u kom će država imati udeo. Za početak, subvencije će u proseku iznositi 7.000 evra po radnika, što na 2.443 radnika iznosi 17.000.000 evra.
Ugrubo, to bi značilo da FAS za godinu dana mora da napravi bar 51.000.000 evra profita, kako bi Srbija dobila svoju trećinu. To i nije tako nemoguće, ali teško da će u prvih nekoliko godina Fijat prikazati ikakav profit s'obzirom da je prilično uloženo u razvoj novog modela, 500L, pa će u početku kroz zaradu najviše biti odplaćivan razvoj. Stvar je vlasnika (Fijat Italija), kada će i da li će fabrika u Srbiji početi da prikazuje profit.
Na kraju svega, takav finansijski aranžman kakav Srbija ima sa Fijatom, nema nijedna druga firma u okruženju sa nekom državom. Kao primer pogledati Škodu i VW.
Što se tiče Predraga, čak i da neće da radi za 30K, to je njegovo pravo da neće. Možda dečko ima fakultet, pa mu je malo ispod časti da radi na traci za sklapanje, iako meni kada sam počinjao da radim nije bilo. Iskreno, da mi je neko ponudio da radim za 100.000 i cistim cevi ovde ili u Italiji verovatno bih takođe prihvatio, jer je to 3X puta više od 30.000 i svojoj porodici bih mogao da pružim tačno toliko puta više bolji život, makar u materijalnom smislu. Za razliku od Italije, naša država pomaže svoja, a kako vidimo i strana gubitaška preduzeća i to od poreza onih malobrojnoh koji su se baš ovde latili i motike, koji zbog možda jesu neka vsta patriota, ali nažalost ispadaju samo glupi.
Ne mozete posmatrati sliku FAS-a kratkorocno. Vidim da neki ocekuju da se ulozena sredstva vrate za GODINU dana i ne mogu da verujem. Uradjeno je sta je uradjeno i polako ceo kraj ozivljava zahvaljujuci tome. Kakve koristi je drzava imala od besposlenih ljudi? Ovako ce od svakog njihovog potrosenog dinara, 20% ici u budzet.
@ Nino
A kad je 4.000 radnika dobijalo platu iz budžeta, mesecima, godinama... što zastavini , što radnici prateće industrije??? Najviše je Zastava dugovala elektroprivredi, a kome sve nije još!
Koji je bio dug zastave prema privredi dok se sklapao Yugo, 101 i Florida? Koliko preduzeća je ostalo nelikvidno zbog zastave?
Neće samo proizvodnja modela 500L učestvovati u vraćanju uloženih sredstava, nego je već do sad učestvovalo i 30.000 proizvedenih Punta Classic.
Zastava i radnici prateće auto industrije tj. njih nekoliko hiljada je uspelo svojim radom (učinkom) da zaradi samo 30% svoje plate, dok je do pune plate onih 70% doturano iz budžeta!
Gruba procena je da je za oko 10.000 ljudi Zastava + kooperanti doturano mesečno 280.000.000 dinara
godišnje 3.360.000.000 dinara = 30.600.000€
I tako godinama. Ma nemate pojma o ekonomiji, a stalno pametujete. I sad se zadužujemo ne da bi investirali, nego da bi radnici 12 državnih preduzeća sa platama ostali na istom nivou i da ne bi dobili otkaze. Radi se o 40.000 ljudi x prosečna plata 35.000 dinara...
Izračunajte sami!
Bože imate li mozga ili samo da kontrirate Dejanu L?
Principijelno, sve je jedno dati radnicima platu sa budžeta, ili dati subvencije Fiatu za svako radno mesto, jer je i budžet i Fiat, "njihov" i ovi radnici što rade, primaju kao i oni što ne rade. A ne radi cela Srbija, svi su po kafićima, žurkama i drugim dokonijama.
Ma zemlja dembelija u kojoj je sve moguće, gde se od 1945god, a posebno od 1990god, presipa iz šupljeg u prazno, pri čemu se uvek prospe po malo materije..... i sve je jedno...
Industrije nema, sve se uvozi, ništa ne izvozi, sve je ovo "njihovo"...
@ Mange
Na svaki srpski sapun, proda se 27 inostranih sapuna.
Na svaku prodau čokoladu srpske proizvodnje, proda se 14 inostranih čokolada.
Na svaki kg mesa, uveze se 1.8kg mesa iz sveta.
Nama ne valja MER koji inače proizvodi HENKEL, ali zato kupuju FAIRY...
Kako misliš da fabrike zarade, ako im niko ne kupuje proizvode? U početku se dotiralo malo, danas čitavih 70% plate. A narod navikao tako i šta sad? Da preko noći promeni navike. Lepša nam Nutela od Eurokrema? Meni lično nije! Bar hranu imamo i ukusniju i zdraviju
Dejan L
Iskon, domaći zeitin, košta u mađarskom Sparu, manje od 1 evra, a znaš pošto je ovde.
U Češkoj, majbolja piva su jeftinija od Jelena a pomorandže po kilu ispod evra.
Mi smo ovde prinuđeni da tpimo monopole kojekakvih tajkuna.
Jer ako je u Slovačkoj i Austriji jeftinija Filips pegla duplo nego u Srbiji, ako je motorno ulje ELF za skoro pola jeftinije u Francuskoj nego ovde....
A uvozno meso jeftinije od domaćeg a skuplje nego u Beču....
E zato se po Bg voze razni AMG ovi i skupi Bećomobili...
Dejan L
Kada si se već dotakao Mera i Henkela... Kupovali smo redovno sve njihove proizvode, ali od kada su uništili Merimu u Kruševcu pa sada dečji sapun prave u Poljskoj, Ten san u Sloveniji, Mer i Merix u Mađarskoj... ne pada mi na pamet da kupim bilo šta od toga. Sramota! Bolje da nisu prodavali Merimu koja je bila najuspešnije firma, a danas postoji samo na papiru. Bruka i sramota!
@ Mange
Ulje Iskon se dobija najnovijim presama koje iscede 12% više ulja nego prese Vitala, Dijamanta... Iskorišćenost ulja iz semena je 12% veća!
Ali Iskon mora da da tajkunima ogroman novac da bi se Iskon ulje našlo na policama!
I po Lazarevcu se vozi stotinu najnovijih Audi-ja, BMW-a, Mercedes-a, Hondi i redom tako. U DIS megamarketu su cene niže nego u MAXI-ju za 10%, ali svakoj robi iz DIS-a ističe rok SUTRA, PREKOSUTRA!
U zavodu za statistiku smo, radeći dugoročni plan projekat za fakultet, videli da je veći uvoz pomorandži, nego izvoz jabuka. Da se uveze 3x više gaziranih napitaka, nego se proizvede.
Radili smo plan, a tema je bila ,,Sposobnost poljoprivredne proizvodnje i samozadovoljavanje potreba stanovništva za određenim proizvodima''
Npr. ,,SOKO ŠTARK'' je '80-ih imao tržište 6 zemalja, a danas jedva 3 zemlje, ali tada nije bilo Milke i Nestle-a. Ajde da se oganičimo na Srbiju. Ni mi sami ne kupujemo...
kakvo ulje tema su auti. Subvencije se daju za auto, elektro i IT industriju. za sto se misli da najvise doprinose razvoju drzave. Daju i drzave iz okruzenja subvencije, nije to samo nas izum.
najteze je prodati proizvod a drzava ne moze time da se bavi. Znaci potreban nam je ne samo Fiat, vec nekoliko takvih. Pustite ulje prasak cokoladu il repu, to svako ima i prodaje. automobili i delovii traze naprednu tehnologiju.
Dosta je zanimljivo što se po komentarima sada provlači da se 500L „proizvodi“ a da su se Jugo, 101 i Florida „sklapali“?
Razlika je veoma bitna za dalji razgovor.
Inače sam pre par godine imao zanimljiv razgovor sa predstavnicom jedne velike nemačke firme koja je htela da kupi tendersku dokumentaciju ali iz razloga najbolje poznati Vladi nije mogla da dođe do nje. Začuđeno je ponavljala da su njene kolege iz finansija proveravali sve brojeve do koje su mogli dočepati („Zastava“ je javno objavljivala balans stanje na svom sajtu), a da nikako nisu mogli da dođu do gubitka.
Kako ono reče Jelko Kacin?
@ CaMIRO
Kako reče T. Nikolić u poseti Italiji: ,,Neće vam više niko tražiti pare da bi mogli da investirate u Srbiju, a ako vam neko zatraži, obratite se meni lično!''
Što će reći da ja ugovor FAS-a slučajno zatamnjen od korica do korica. Sve je to jasno, ali šta bi sad jadni mi da nema ni FAS-a?
Kad se u medijama nađe sledeći čuveni ekonomista da strogo i dušebrižno savetuje gašenje „Jata“ (gubitaš? Gasimo gubitaše!) i proda sopstveno nebo zarad obećanu efikasnost Adama Smita, trebalo bi mu poslati sledeći članak iz jutrašnjeg „Blic“-a -
http://www.blic.rs/Vesti/Tema-Dana/347754/Za-zakup-ambasade-u-Sloveniji-Ministarstvo-duguje-JATu-220000-evra
Verujem da bi onim nemcima koji su češljali po brojevima u „Zastavi“, ovo takođe dosta objasnilo.
@CaMIRO
Čerupali su sve što su mogli, a to se dešava i dalje i verovatno nikada neće prestati.
Zastava je vise vazila za Yu firmu nego srpsku jer je delove dobijala iz svih republika. 500L nece imati imidz Yu vec Fiata i Srbije. Ako bude uspesno mozda dodje jos neki proizvodjaci. Kad mogu Slovaci i Madjari sto nebi i mi imali bar dva proizvodjaca. Ili ako vise volite sklapaca. Jos Nisam cuo za auto koji se ne sklapa.
Navescu jos jedan podatak. Zastava je duplo vise kostala Srbiju za svo vreme dok nije radila, od ovoga sto je dala Talijanima. Bolje reci jos nije sve ni dala. I jos slagala za obilaznice, modernizaciju pruge i ko zna sta jos. Da sam na mestu Fiata trazio bih i ostalih 33%, jer se drzava pokazala kao los partner.
Ono sad ne smeju da dizu prasinu jer bi svaki zastoj u prvoj isporuci 500L bio katastrofa za Fiat. Sad da strajkuju radnicima bi odmah povecali plate. Al to su vecinom mladi radnici srecni sto imaju posao, a ne iskusni strajkaci kao na pr u Zastava Oruzju.
E ja zelim da ZAS do kraja sledece godine prosiri prozivodnju za 500XL i jos jedan jeftiniji auto, ali bolji od puntica....ili hecbek mali ili sedan omanji.
Madjari su Mercedesu pre dve godine dali 12.000€ po zaposlenom a nasi su nudili 10.000 i sad Madjari proizvode Mercedese i zaposljavaju oko 20.000 ljudi u toj i oko te fabrike. A mi sdimo i pisemo poruke. Jel to bolje ili smo mi trebali ponuditi 13.000 po zaposlenom, pa da mi zaposlimo 20.000 ljudi. Sto volim ove nazovi strucnjake kad pocnu da komentarisu ekonomiju a blage veze nemaju.