
Preuzeto sa: dw.de
Gubici, zatvaranje proizvodnih pogona ili otpuštanje radnika. Od evropskih proizvođača automobila sve češće stižu loše vesti. Poboljšanje nije na vidiku. Međutim, nisu svi isto pogođeni krizom.
Bez obzira da li je reč o Fordu, PSA Pežo-Citroenu ili Dajmleru, proizvođači automobila skoro svakodnevno objavljuju negativne rezultate. „Nalazimo se na početku tog trenda“, kaže ekspert Vili Dic iz Instituta za ekonomiju automobilske industrije pri fakultetu Nirtingen-Gajslingen. On smatra da će se situacija dalje pogoršavati.
Američki koncern Ford je u četvrtak (25.10) saopštio da će zbog sve manje prodaje automobila u Evropi zabeležiti minus od oko 1,5 milijardi dolara. Samo dan pre toga Ford je najavio zatvaranje svojih pogona u Genku (Belgija). Međutim, to nije dovoljno. Ford najavljuje zatvaranje još nekoliko pogona u Evropi. Direktor Forda Alan Mulali izjavio je da Ford namerava da se suprotstavi krizi u Evropi “novim proizvodima i jakim brendom“.
Duboka kriza u Evropi
Ovo su samo neki od primera duboke krize nastale smanjenom prodajom automobila na evropskom tržištu. Trenutno se veći broj proizvođača automobila žali da se kupci u Evropi sve ređe odlučuju na kupovinu novog automobila. Francuski proizvođač automobila Pežo najavio je da će ukinuti 8.000 radnih mesta i u potpunosti zatvoriti jedan pogon u blizini Pariza. Osim toga je najavio da neće da isplaćuje dividende u iduće tri godine, koliko iznosi rok za sedam milijardi evra vredne državne garancije za Pežoov finansijski ogranak BPF.
Pored Forda i Pežoa, sa krizom u Evropi se već dugo bore Fijat i Opel. Kriza je pogodila i Dajmler koji je početkom septembra saopštio da zbog smanjene prodaje automobila u Evropi neće zabeležiti planiranu dobit. “S obzirom da se radi o proizvođaču automobila visoke klase, situacija nije dramatična”, kaže ekspert Štefan Bracel sa fakulteta u Bergiš-Gladbahu. “Naravno da se uvek želi bolje, ali u poređenju sa ostalim proizvođačima automobila, Dajmleru ide dobro”, kaže Bracel.
Autori: Antonia Lange / Mehmed Smajić (dpa)
Odg. urednica: Ivana Ivanović
Foto: arhiva Autoblog.rs / Ford