
Deo radnika zaposlenih u kompaniji „Fiat automobili Srbija“ je peko Samostalnog sindikata započeo pregovore sa poslovodstvom o povećanju zarada i skraćenju radnog vremena. Ukoliko se ne nađe rešenje tokom nekoliko narednih dana, radnici će, kako su najavili, započeti štrajk.
Prema rečima Zorana Mihajlovića, predsednika Samostalnog sindikata u FAS, „uglavnom se radnici iz fabrike „Montaža“ žale na teške uslove rada i tempo koji ne mogu da izdrže“.
- Mi smo u ponedeljak za vreme pauze koja traje 20 minuta razgovarali sa radnicima. Oni su rekli da je radno vreme koje u fabrici dnevno traje deset sati za njih preveliko opterećenje, posebno od kada je proizvodna traka počela brže da se kreće i od kada je povećana poizvodnja. Za sada se u fabrici radi četiri dana po deset sati, dok su tri dana slobodna. Radnici traže da im se obezbedi osmočasovno radno vreme, ali da rade pet dana u nedelji. Uz to, traže i da im se povećaju plate, jer sada zarađuju oko 33.000 dinara. Ne odgovara im ni noćni rad, jer za to dobijaju samo 300 dinara - kaže Zoran Mihajlović.
Kako tvrde čelnici sindikata, u toku su razgovori sa poslovodstvom fabrike, koje je dalo uverenja da će od februara naredne godine radno vreme biti osmočasovno.

Sada u fabrici automobila u Kragujevcu ima 2.500 radnika, a "Fijat" je planirao da do kraja ove godine uposli još 150 radnika.
Autor: N. Radišić
Preuzeto sa: Blic.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Tanjug.rs / Fiat
DOPUNJENO: FIAT prihvatio zahteve radnika
Rukovodstvo kompanije Fiat automobili Srbija (FAS) najavilo je da će zaposlenima u kragujevačkoj fabrici povećati zarade koje sada iznose između 32.000 i 34.000 dinara, saznaje FoNet od izvora bliskih toj kompaniji.
Na proizvodnji automobila Fiat 500L trenutno je angažovano 2.500 radnika koji rade četiri dana nedeljno u smenama od po 10 sati.
Svim radnicima, koji su zbog povećanog obima posla angažovani da rade prekovremeno novembarska zarada biće uvećana za 25 odsto, dogovoreno je na sastanku predstavnika sindikata i menadžmenta FAS.
Prema inormacijama iz FAS, prekovremeni rad petkom u trajanju od četiri sata organizovan je zbog velike potražnje novog kragujevačkog modela na evropskom tržištu.
U FAS je potvrđeno da su predstavnici sindikata i menadžmenta razgovarali o povećanju plata i o mogućnostima drugačije raspodele desetočasovnog radnog vremena, koje radnicima predstavlja opterećenje.
Fiat je u kragujevačkoj fabrici prvi put u Srbiji primenio sistem četvorodnevne radne nedelje sa smenama od po 10 sati.
Radno vreme u prvoj smeni je od 06.00 do 18.00, a u drugoj od 20.00 do 06.00, od ponedeljka do četvrtka, a zbog potreba posla, deo radnika se prekovremeno angažuje petkom.
Autor: FoNet
Kukali ste da nema posla, sad kada ste ga dobili opet ne valja. Verujte mi da hiljade ljudi ceka da zauzme vase mesto, tako da kome se ne svidja, siroko mu polje. Nije Vam to "zastava" i ostala drzavna preduzeca gde se kafenise i tupe prazne price po ceo dan a plata ide...
Detaljno sam gledao ovaj automobil i oduševio sam se "ponudom prostora" i završnom obradom. Još samo cena, u svetlu motora i opreme. Od mene čista desetka.
Posle sedoh u alfu guiliettu. Tj. probah da sednem. Nije ono za ljude sa "posebnim potrebama" ...
Vazno da ide prodaja. Za Fiat nije neka para da im podigne plate 25%, 10ak 500L. Kako ce onda stici traku iduce godine kad treba da krene i 500XL i Punto? Trebace jos radnika.
Srbi su čudo, kada nema posla Kuku lele, kada ima opet kuku lele, eh da su Korejanci ovako radili ne bi ništa napravili,zato mi nemožemo protiv Koreje i Japana, eto samo zato :NERADNICI
Naučili ljudi na samoupravljanje....
Evo sad će samo da ustane drug Tito sa Dedinja...
@Mange
Primetio sam pre neki dan da mi ambijentalno svetlo malo zatreperi na leru. Posle nekog vremena se smirilo. Sledeca ,,anomalija" ,kad motam u mestu po malo mi slabe svetla. Merio sam nekim starim unimerom i alternator puni oko 13,5 v sa upaljenim srednjim svetlima. Je l da se nadam nekom kvaru uskoro?
Bagzi
Verovatno se radi o elektro servu volana. On može da povuče i po 60A, pa je normalno da na leru "utanje" svetla, posebno ako ga "zakuješ" do kraja, što treba izbegavati.
Pre bi rekao da ti varira ler gas, to jeste povremeno padne ispod normale, a time i alternator na momenat ne postiže....
Inače 13.5 V je OK punjenje a posebno na leru pri opterećenju.
Eventualno vidi da nisu kleme aku. prljave. Može biti da je do reglera ili četkica alternatora, ali sumnjam.
@Mange
Samo kad cimam volan svetla malo ,,utanje". Inace na autu mi je alternator od astre h 1.9 cdti,a one su bas mrtve sa tim alternatorima.Danas me drugar ,,obradovao" sa par informacija. Njemu na astri crkavale diode,litijumska ploca(mislim) i sl. Na kraju kupio drugi alternator(150 e) Ler gas ne varira ,barem ne primetno, a pre neki dan sam primetio da je i minus klema malo vruca. Je l moze da bude i slaba masa? Danas sam bas ponovo proveravao da l se klema greje i bila je hladna. Svakako cu sutra da skinem kleme i da ih ocistim. Nego je l nije nikakav problem skidanje akumulatora (za komp i elektroniku ) da ne popali neke greske?
Bagzi
Ako si primetio grejanje kleme, sigurno je prljava. Ovo grejanje je izraženo na malo dužem verglanju. Inače, ako nemaš pomoćni izvor - akumulator, da prespojiš, dok skineš klemu, obavezno otvori haubu, zaključaj auto daljinskim, sačekaj 10 minuta da se mreža "uspava" pa onda skini klemu.
Variranje ler gasa neće pokazati obrtomer, tako je napravljen. Dovoljan je pad od 100 obrtaja i alternator ne postiže pri opterećenju. Za tih 100 obrtaja padne ler gas kad počneš da motaš volan od opterećenja, pa zato i imaš navedeni efekat. Napominjem ovo je normalno, posebno kad ga "zakuješ", i možda ranije nisi obratio pažnju.
Da je otišla diodna ploča, imao bi ti mnogo veće probleme...
@Mange
Imam drugi akumulator tako da cu da ga prespojim. Znam da motanje do kraja nije dobro za servo. Ako ostanu ovi simptomi posle ciscenja kleme je l smem da vozim ili moram da jurim autoelektricara?
Bagzi
Samo vozi. Sam umeš da premeriš punjenje.... Otvori haubu pa pogledaj malo kao radi motor na leru, menja li se ler gas kad pomeraš volan. Uzgred proveri pritisak u gumama. Može biti da je pao zbog hladnoće, pa je povećan otpor servu. Nisam hteo da ti kažem da ti je akumulator možda loš, jer smatram da vergla normalnom brzinom.
Radnici "Fiata" predjite u "Fap" ili "Ikarbus" neradi se a plate su vece. Barem dok su u restrukturiranju a to ce da potraje. Uzela drzava nove "povoljne" kredite.
. Ima narudzbi pa ce morati da rade celu zimu sto dosad nije bio slucaj. Na kraju god. verovatno jos jedna plata. Nego, gde su oni sto pisahu kako 500L nece niko da kupi?
Steta sto nisam skupljao bisere o ovom poslu, a bilo ih je gomila. Od toga da Fiat nece nikada doci, zatim da je dosao samo prodavati nama Punto, koji nije nas jer ga mi i ne pravimo, kao ni 500L. Pa onda uglas kako je 500L preskup i nece niko kupiti, i jos sijaset gluposti.
B.M.
Ne nadaj se previše. Ovo je samo prvi tržišni zalogaj dok se ne utoli glad vernih kupaca. Za ono što on u suštini jeste (sklepačina) ne da je skup, nego je preskup.
Taman kad isporuce dovoljno Europi krecu isporuke za SAD. Pa onda 500XL. na Oba trzista. Ako ide 500 sto nebi i 500X i XL. Inace i ja mislim da ce sniziti cenu ako stane prodaja. Logicno. A dotad ce fabrika da se uhoda a auta da ispadaju s trake ko sardine.
Pa kad krene po svetu, Juzna amerika,Kina, Indija i dr. Znas li koliko znaci nekom Indijcu sto ne mora da skida turban dok se vozi?
Montažna linija im je toliko glupo zamišljena da ne znam kako misle da proizvedu toliko automobila. Na mestu nekadašnje 4 Zastavine montežne linije sada se nalazi jedna idiotska na kojoj se radnici negde zabavljaju, a negde ne mogu da postignu.
Predrag ko da je izbacen bez otpremnine iz FASa, pa mu nista ne valja. U Nemackoj i Francuskoj nemaju lose misljenje o 500L. i hvale izradu. Zamerke se odnose na slab motor i neke sitnice. Na cenu nemaju zamerki, a toliko je naruceno da U fabrici vise i ne cekaju voz, vec odmah tovare na slepere, pa na zapad.
Predragu najozbiljnije dajem sugestiju da pošalje biografiju sa idejama u neku od svetskih fabrika automobila, gde bi im verovatno pomogao u organizaciji proizvodnih traka jer vidim da ima neku ideju koja bi mogla da pomogne u efikasnijoj proizvodnji. Javi nam samo kako si prošao na konkursu.
Ili napiši lepo reportažu sa snimcima gde greše u FAS i sa skicom nove trake za proizvodnju... kako bi ti to popravio... pa pošalji u novine da objave.
Problem je samo ukoliko pričaš napamet.
Proces proizvodnje u FAS-u je u fazi uhodavanja sa jako niskim koef. iskorišćenja kapaciteta, koji su projektovani valjda i do 300 000 kom/godini. Trenutna proizvodnja mislim da ne prelaze 20-30 000 kom/god.
Pretpostavljam da se snimaju uska grla, neiskorišćene operacije...
Međutim, ja mislim da za Srbiju nije bila povoljna tehnologija i oprema koja je nabavljena, jer maksimalno smanjuje potrebnu radnu snagu. Opremu su trebali da presele iz neke starije fabrike, gde je skupa radna snaga, kao što već postoje u Italiji na više lokacija, a tamo montiraju ovu opremu ovde nnabavljenu.
Trebalo je ostaviti postojeću fabriku, u kojij bi se radili jednostavniji modeli za Balkan, Afriku i Aziju, a pored njega podići novu halu. Od svega, sama hala građevinsi je bila najjeftinija, posebno uzevši u obzir troškove adaptacije postojećih objekata.
Predrag je u jednome u pravu, a to je da Srbija sada nema ništa a mogla je imati fabriku čije kapacitete je mogla izdavati raznim proizvođačima, tipa već kupljene licence za Zastavi 10 i Astru Clasic. Ovako, su bačene pare - poklonjene Italijanima, uz mnogo što šta drugo...
Salu na stranu. Predrag je sve samo ne neozbiljan i nije nestrucan. Ako on kaze da se tamo u MR obradjuju stari blokovi i glave ( jer je to video ), ja mu verujem.
Pitam se samo gde u konacnom sledu zavrse montirane te stvari.
Ne kazem da zavrsavaju u 500 L, ali gde zavrse?
Moron
šta ti to MR?
Mislim da za Fiat u Srbiji "odnekud" stižu spremni agregati i menjači, sve sa sklopovima. U Srbiji FAS ne radi ništa u vezi motora, menjača.
Kako je mogao da vidi da obrađuju blokove nije jasno??
Sama ideja FAS-a bi bila neozbiljna...
Inače, u Evropi postoji par fabrika koji se bave remontima motora naveliko. Vratiš stari uzmeš remontovan....
MR - valjda 'masinska radionica', pojma nemam, tako je Predrag imenovao taj deo fabrike.
@Mange
Znaci, to se ipak radi ?
Moron
Ne rade to proizvođači novih vozila. Nego imaju posebne fabrike koje prodaju remontovane motore servisima sa garancijom.
Danas je taj posao značajno umanjen, zbog poboljšanog kvaliteta motora i bezvrednosti vozila.
Zato industrija remontovanja kamionskih, traktorskih, motora, građevinske mehanizacije i brodskih motora cveta.
Ne verujem da postoji bilo kakav proizvođač automobila da ugrađuje remontovane agregate.
Postoje remontovani kamioni, mašine građevinske, traktori, koji se mogu kupiti kod neozbiljnih proizvođača kao reciomo IMT, 14 oktobar, FAP.... Ali uvek ide naznaka REMONTOVANO sa posebnom cenom,
Autor Mange 08 Nov 2012, 19:12
Jedan od boljih komentara ;)
Bilo je dovoljno samo da se Zastava obnovi. Neophodno je bilo da se sredi lakirnica koja je uništena u bombardovanju (odeljenje za kataforezu je bilo korektno), karoserija je većim delom zahtevala novu opremu dok su preseraj i montaža bili u pristojnom stanju pa hitna obnova ili zamena nije bila neophodna.
Potpuno si u pravu da su u Srbiju mogli da prebace neku već postojeću fabriku koja zahteva veće angažovanje radne snage. Na ovaj način su samo bespotrebno ulupali ogromne pare a prednost jeftine radne snage su iskoristili u najmanjoj mogućoj meri.
Moron
Što se tiče motora... Fiat šalje korišćene motore u MR u Beogradu. MR obrađuje blok, kolenasto vratilo i glavu motora i šalje natrag u Fiat gde se montiraju novi delovi (ventili, bregaste, klipovi, karike, ležajevi, semerinzi...). Šleperi redovno stižu iz Torina sa korišćenim motorima, a natrag se vraćaju obrađeni navedeni delovi.
@Mange
Zar remont motora koji su "produvali" ne radi fabrika koja ih je na prvom mestu proizvela, koja god ona bila a u sastavu je Fiata poput FPT (Fiat Powertrain)? Ako neki motor produva, posalju novi servisu a stari vrate nazad u fabriku...
P.S. MR je samo jedna u nizu radionica koje rade obradu za Fiat, inače jedina iz Srbije.
Predrag
Gde je taj MR? U Rakovici? DMB?
Može biti da oni rade remont motora za svoje servise, ali da to ugrađuju u nova vozila, ili u servisu pod garantnim rokom.... NE!
To je ono što je naveo Orlo. Rade za servisnu mrežu. Ima tih pogona širom sveta.
Znam provereno da prevoznici kupuju buseve, prilicno "mlade", koji su nakon sluzbe u nekom preduzecu za javni prevoz obavila svoje (presla odredjenu/prilicnu kilometrazu) da se vracaju nazad u fabriku gde ih iste sredjuju, rade generalnu na motoru, sredjuju sedista menjaju ostecene panele na karoseriji, plastiku i sve ostalo sto ukazuje na habanje i dalje prodaju i naravno fabrika daje garanciju na takva vozila i motore. U pitanju su bili MB, MAN, Volvo, Temsa a znam da to rade i drugi proizvodjaci...
Mange
DMB više ne postoji, kupio ga je Lily da prave kreme.
MR je mašinska radionica u BG-u na auto putu, pre Plavog mosta.
Mange
Rečeno mi je da se motori ugrađuju u nova vozila, na šta sam ostao šokiran, pa su pokušali da mi objasne kako je to sasvim u redu ;)
Predrag
Ne smem da poverujem. Može biti da je opet zavera protiv Srbije i srpskog proizvoda, kad se otkrije bruka, pa da cela priča sa FAS pukne ko pena od sapunice :)
Ili je čista teorija zavere, koju zli jezici plasiraju :)
e sta jos necu procitati, da su pare ulozene u tehnologiju slupane jer treba manje radnika. Razvoj bez pracenja tehnologije je nemoguc, to znaju i deca. Sta ce nam onda i traktori,svakom po motika i imace svi posla. Razvoj tehnologije je nemoguce zaustaviti.
Mange
Na tako obrađen blok, kolenasto vretilo i glavu idu isključivo novi Fiatovi delovi, a montaža se radi u Torinu. U kojim novim modelima završavaju ti motori, zaista ne znam. To je njihov način uštede. Naravno, i dalje se liju nov blokovi, glave... a ovaj postupak nazivaju "rebulid". Nije isključivo za 500L, a možda neki završi i u nemu ;) Pa šta misliš zbog čega Fiat godinama "guli" iste blokove, kolenasta vratila, a često i glave motora?
B.M.
Pa na liniji za Z10 je mogao da se sastavlja bilo koji novi automobil zaključno sa C segmentom. Uz određene izmene i ostale trake su mogle da služe svrsi.
B.M.
Sreća pa si sve razumeo. Sad će jel da, tom skupom "tehnologijom" da prave svemirske brodove i "stelt" fiću. A radnici će da sede u regresiranom restoranu i cirkaju posmatrajući proces proizvodnje uz astronomske plate koja je ćar tehologije...
Mozes i kamenom da zakucas ekser. Sto bi se bacali u trosak kupovati .
Predrag
Nije moguće naći specijalu u novome motoru ili hilznovane stubline. Mnogo smo videli otvorenih "original" Fiat motora, ali tako nešto, ne.
Mange
Što se tiče kantine, sada je centralnog tipa, a ranije je svaki pogon imao svoju kantinu. Za Srbiju što jednostavnija montažna linija (kao ona za Yuga i Floridu), to je bolje. Ova nova je mnogo nepraktična, karoserija mnogo putuje kroz halu tako da radnici ništa ne rade. Svaki milimetar koji napravi a da radnik ne radi nešto oko vozila je čista danguba i arčenje energije, a samim tim i para.
Mange
Možda ćeš tek početi da viđeš, jer su ovi relativno skoro dobili posao ;)
B.M.
Ako će stranac u Srbiji da zaposli više radnika što kuju eksere kamenom, ako eto hleba za više porodica. Nema tu Srbin od čekića ništa. Kući ga neće odneti, a pojest ga ne može, baš kao i kamen. Čak možda uspemo da obezbedimo kamen iz srpskog kamenoloma, a ima i rezervni kad pukne.
Kapiš??
Zgranut sam da nekima uopste pada na pamet da je bolje imati zastarelu tehnologiju. Radi se o proizvodnji savremenog auta a ne o ukrasavanju etnosela. Koliko je robot precizniji od coveka ?
B.M.
Robot je precizan onoliko koliko ga čovek programira. A programira ga Turčin i Italijan a ne Srbin. Šta tebe briga za tehnologiju? Je li tvoja? Zar ne bi bilo bolje da su zaposliki još 5000 radnika i traže majstore sa boljim platama?
Čoveče, tehnologija nije tvoja, služi samo da bolje odere Srbiju i Fiatu da bolji profit.
Pa oni da su mogli montirali bi tako nešto u Italiji, ali tamo ima sindikat, ozbiljna Vlada.
B.M.
500L nije ništa savremeniji od Zastave 10, veruj mi. Možda ima neku opremu koju Z10 nije imala, ali to je u suštini sve isto, nažalost. Pa one prednje "viljuške" na 500L izgledaju tako nemoćno, kao da su preuzete sa Classica.
Da se razumemo, ni u Fas-u roboti ne rade montažu vozila, osim što nanose lepak na zadnje i vetrobransko staklo. Sve ostalo rade ljudi.
Predrag
Pa šta je to onda tako skupo u FAS-u, najskuplje na svetu? Kakva je to Komatsu mašinerija? Zar nisu robotizovane prese i linije za punktovanje i farbanje školjki? I što reče onaj na crtanom " A čemu sve to služi"?
Nema veze cija je, vazno da je koristimo i pravimo profit. Ni ostala tehnologija nije nasa pa je koristimo. Uostalom sta mi imamo od tehnologije a da je samo nase. Da je na pr. Sartid imao modernu fabriku kao Kosice bolje bi prosao.
Mange
Pričao sam o montaži. Prese su robotizovane (delimično je i ranije tako bilo - linija velikih presa), lakirnica takođe (i to je tako bilo dok nisu bombardovali) i karoserija (postojala je robotizovana linija za Floridu koja nikada nije korišćena, a za karoseriju Z10 su delimično korišćeni roboti).
B.M.
Nemamo "Mi" nikakav profit, ako ne računaš one što su potpisali ugovor. Oni su verovatno dobili "jednokratnu" pomoć. I još pride kupiše Fiću na kredit :)))
Naš profit je davno pojeden. Biće dobro ako ne budemo plaćali manjkove i penale, zbog "zasenčenih" članova ugovora i lošeg plasmana fiće.
Imamo dažbine po jednome fići. Kovali ga čekićem, kamenom isto...
Imamo, prvo FAS su gradile nase firme, u Italiji obucavaju nasi radnici, Fiatove modele radimo u nasoj zemlji, uposljavamo nase radnike i infrakstrukturu, proizvod je made in Serbia .. itd
B.M.
Eto na kraju si rekao upošljavamo naše radnike.
Pa zar nije bolje da ih je mnogo više upošljeno?
I to Made in Serbia, moraju da kriju kao zmija noge. Tek kad nešto ne bude valjalo Fiat će reći, ma Srbija... kad otkriju one Predragove remontovane motore!?
Predrage,
povodom (08 Nov 2012, 21:12)
mala ispravka?
"MR" je pre Dušanovačkog ne Plavog mosta (pravac ka Nišu), tačnije između "Fudeks"-ove garaže i "Formaideale".
:)
Mange
Što se tiče remontovanih motora, toliko zvuči neverovatno da se unapred izvinjavam ukoliko je u pitanju dezinformacija, ali ne verujem da su me slagali. Uostalom, video sam motore pre/posle svojim očima.
Mnogo će da prođe dok 500L stvarno ne bude made in Srbija, a možda nikada neće ni biti.
Za sada je dobro, a ako sve bude islo kako treba mozda dodje jos neka poznata firma iz autoindustrije kod nas. Ne moze vise niko da kaze kako ne znamo da napravimo auto.
B.M.
Mnogo je veće umeće bilo proizvesti Yuga nego 500L. Yugo je zbog tehnologije zahtevao mnogo obučeniju radnu snagu, pre svega u mehaničkoj obradi. Svaka čast svima koji su učestvovali u proizvodnji Zastavinog programa. To su bili vrhunski majstori. Tako da što se tiče obučenosti radne snage Yugo je daleko merodavniji od 500L. Možda zvuči neverovatno ali je tako.
Predrag
Oćeš reći, Jugo je bio zanatski proizvod, a svaki primerak je imao svoju "ćud" :))
Baš kao opančar i opanci, u poređenju sa današnjim Najkama.
Odgovorio sam ti tamo na pitanje o Clio.
Moguce, al nije to toliko dobro, da kvalitet auta zavisi od nekoliko majstora koji su imali dobre plate. Ovako, zna se koliko se za koju operaciju prima plata i proizvodnja ne zavisi ni od koga pojedinacno. Montaza su iste operacije ne treba tu neki veliki majstorluk.