home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

General Motors bi možda ugasio finansijski posrnulu marku Opel, ali jedino realno rešenje je prodaja, ali kupca nema...

Mada je GM krajem 2012. demantovao pisanje nekih italijanskih novina da je skoro sve dogovoreno kako bi Fiat kupio Opel (po ko zna koji put), treba se podsetiti da je 2009. godine GM bankrotirao, pa se panično rešavao nekih svojih marki, a najdeblji kraj izvukao je SAAB. Razmišljalo se i o prodaji Opela, odnosno zatvaranju najvećih fabrika u Evropi, odnosno Nemačkoj. Nemačka Vlada tada je reagovala i takav plan nije dozvolila zbog sopstvenog ekonomskog stanja i socijalnog mira, pa je Opel ipak preživeo, sa smanjenim brojem radnika, ali fabrike su ostale da rade. Tako je u 2011. GM ostvario dobit, ali je istovremeno GM Europe (GME) poslovao sa pozitivnom nulom. Ipak su se pojavljivale poluzvaniče priče, koje očigledno nisu bez osnova, da GM namerava da preseli ukupnu evropsku proizvodnju Opela u Rusiju ili neke zemlje istočne Evrope.

Poznato je da se sve odluke o sudbini Opela donose na američkom tlu u užem krugu američkih GM šefova. Čak je i američka javnost podeljena kada je u pitanju Opel, jer ta marka nema neku težinu za američke kupce automobila i nemaju nikakva sentimentalna osećanja prema opstanku te marke. Amerikancima je pre svega važna samo Amerika. Zato ne čudi da se i u američkim medijima postavlja pitanje prodaje ili rentabilnosti opstanka marke Opel za GM. Ovom prilikom donosimo neka razmišljanja automobilskih stručnjaka iz SAD-a na temu zašto bi GM-u bilo bolje bez Opela.

5 razloga zašto će GM-u biti bolje bez Opela:

1. U SAD-u automobilski stručnjaci u načelu smatraju da marka Opel donosi samo gubitak novca. Evropska privreda je u haosu, ali istovremeno je i jedno od najkonkurentnijih tržišta automobila na svetu. Evropa ima višak kapaciteta proizvodnje automobila, dolazi do velikih sniženja cena automobila, ali nijedan evropski proizvođač ne želi da prvi preduzme ono neophodno – da zatvori fabrike, čime se automatski gubi tržišni udeo, a na kraju generiše i povećanje nezaposlenosti. U takvom okruženju Opel će i dalje ostati ‘money loser’ u doglednoj budućnosti, a i dalje će crpeti profit koji ostvaruje GM North America, tek toliko da ostane da pliva.

2. GM ne sme da si dopusti da bude umešan u nemačku politiku. GM ima dovoljno problema na američkom tlu i ne mogu da rizikuju da budu uključeni u unutrašnju nemačku politiku, posebno oko otpuštenih radnika i socijalnog mira kao posledicu zatvaranja Opelovih fabrika u Nemačkoj. Pritom je Nemačka jedan od najvažnijih saveznika u međunarodnim odnosima pa je time cela situacija veoma osetljiva. Dakle, GM treba da traži rešenje za Opel koje će biti politički prihvatljivo za nemačku vladu.

3. U trenutku kada bi se GM rešio Opela, vrednost njegovih deonica bi skočila. Očekuje se da bi bilo najbolje da GM sam nađe novog kupca za Opel, jer bi tako najlakše ojačao svoju poslovnu poziciju i sanirao negativni finansijski bilans i dugove iz knjiga. Takvim rešenjem GM bi očekivani rast vrednosti deonica iskoristio kao otkup GM deonica od Vlade SAD-a (potez koji vrh GM-a očajnički želi), kako bi posle bankrota 2009. i ogromne finansijske pomoći Vlade SAD-a ponovo prestali da budu finansijski zavisni od Vlade (kako kažu ‘Government Motors’).

4. Do prodaje Opela, GM treba razasniti ‘joint venture’ sa francuskim PSA kojim se  planira zajednička platforma za automobile marke GM, Opel, Peugeot i Citroen, jer ta saradnja može smanjiti broj potencijalnih kupaca za Opel. Ako se iz saradnje izbaci Opel, situacija oko prodaje Opela je puno jednostavnija, a GM sa PSA može nastaviti sarađivati, ali ne i na modelima Opela.

5. Bez Opela u novoj priči, GM ima priliku za jačanje imidža marki Chevrolet i Cadillac kao globalne sile. GM je uložio veliki trud i finansije za izgradnju prodajne mreže marki Chevrolet i Cadillac u Evropi. Cadillac deluje u luksuznom segmentu i ima veoma malo modela automobila čija se proizvodnja preklapa sa Opelom. Chevy je sa druge strane tehnički veoma zavisan od Opela (Vauxhall), posebno sa modelom automobila Cruze. Odlaskom Opela treba naći zamenu za tehniku Chevroleta i njegovu gamu automobila, što se može napraviti korišćenjem PSA (Peugeot, Citroen) tehnike koja bi zamenila Opelovu za sve Chevroletove automobile u Evropi.

Izvor: Autoportal.hr

Foto: arhiva Autoblog.rs / Opel



čitanja : 2250



Komentari

Ubiti Opel, ubaciti Chevrolet i Cadillac.
Ma pazi što su ludi Evropljani da kupuju Kadilak.
Nemci bolje da otkupe Opel od GM-a
Kako ovi u GM-u imaju glup menadžment, pa to nije normalno.
Plastikaneri zvani Chevrolet Daewoo da zamene Opel u glavi evropskog kupca? Znaš kad? Nikad

Autor Dejan L 10 Jan 2013, 09:33

Oni bi al' ipak ne bi... da imaju vec dobro situirane Chevrolet i Cadillac u Evropi definitivno bi se ratosiljali Opel-a ali tu je i trzisni udeo u Evropi koji drze sve tri marke i koji bi znacajno pao ako bi ga prodali, a opet tu je prica koliko bi morali da uloze kako bi povecali prodaju Cadillac/Chevrolet. Cadillac trenutno u Evropi tek se od prosle godine siri mrezu, a prodaju zbog slabe rasprostranjenosti ima manju od Infiniti-ja i Lexus-a u EU. Opel bi mozda i opstao bez GM-a kada bi nasao dobrog partnera, a nasao bi ga sigurno, samo ne bi bilo to to bez GM-a i skoro neograncenih sredstava za finansiranje svih projekata.
Realno da misle da ga se rese ne bi usli u pricu sa PSA i ulozili 10-ak milijardi skoro, i ne bi pravili finansijski plan i plan razvoja novih modela do 2020. godine...

Autor Orlo 10 Jan 2013, 11:50

@Orlo
nema druge nego da Fiat spasava tvoj Opel... :)

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 12:57

secam se ovog teksta kada je objavljen (na engleskom) pre par meseci, mislim da je bio u car & driveru ili nekom slicnom magazinu.
mislim da gm i opel ne mogu jedno bez drugog, bez obzira koliko se trudili da pokazu svetu da ne mogu zajedno.
kao prvo, gm bi mogao bez problema da prodje bez opela u americi, ali amerika vise nije najvece trziste gm-a vec kina. gm kroz celu svoju istoriju nema mnogo iskustva sa razvojem malih automobila i mislim da mu opelovo iskustvo tu definitivno pomaze. mislim da bi gm brzo poceo da pada u ostatku sveta bez opela.
sa druge strane, ne znam sta opel stalno kuka. to je firma koja nije ostvarila profit u poslednjih 13 godina, a gm i dalje placa racune i dalje ulaze $$$ u razvoj novih modela. sta bi opel radio da je samostalan, ko bi mu onda davao $$$ za razvoj novih auta kada imaju losu financisku godinu? mozda nemacka vlada jedno vreme, ali nebi ni oni sigurno davali 13 godina za redom financisku pomoc. opel je previse mala kompanija da prezivi samostalno i oni moraju da imaju velikog vlasnika koji ce ih nadgledati. inace ce proci kao mazda, koja je toliko slavila kada su postali samostalni od forda, a danas traze partnera da dele troskove jer nisu u stanju da prezive samostalno.
tako da i gm i opel trebaju da prestanu da kukaju ...

Autor mile antena 10 Jan 2013, 13:33

@carobnjak
Nista nije moje, ja se ne poistovecujem ni sa jednom markom, kao neki... samo mogu da budem fan neke marke... ;)
Ma naravno da to moze Fiat, al' samo neka kompezacija mekinje, testo za pizzu ili mozda nesto sto im je GM dao pa oni sada vracaju... nemaju oni para i ovako kupuju akcije Chrysler-a (mada nigde ne pise koliko su platili do sada u zbiru) frljaju se procentima da zamazu oci, a nigde ne pise koliko to vredi... ;)

Autor Orlo 10 Jan 2013, 13:45

@Orlo
ali ipak preferiras Opel...
Aha, nemaju pare a kupuju akcije, mozes pojasniti?

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 13:54

Na svaka 3 Opela u EU, proda se 1 Chevrolet iste te klase.
I zato neće da ubiju Opel još uvek.
Logika, ako ajem 8.900 za Aveo, skupiću još 500€ za Korsu.
Ako dajem 11.500 za Cruze, skupiću još 1.500 za Astru.
tih 10% razlike u ceni, a dobija se mnogo bolji Opel-ov auto, kome bar cena ne pada i koji ima i ostale kvalitete

Autor Dejan L 10 Jan 2013, 14:02

Ne bi me cudilo da ih VW preuzme.

Autor englez 10 Jan 2013, 14:05

@carobnjak
Dovoljan dokaz za njihovu finansijsku (ne)moc je to sto zamena aktuelnih modela zrelih za zamenu nije ni na vidiku...
Nemaju para za kupovinu Opel-a pa ni Chrysler-a u potpunosti nego na kasicicu procenat po procenat...
P.S. U principu preferiram nemacka vozila, mada nemam nista protiv drugih... ne patim nesto mnogo od toga, bitniji mi je kakav je neki model nego marka...

Autor Orlo 10 Jan 2013, 14:06

@ Orlo
Šta je Chevrolet?
Low cost Opel sa mehanikom prethodne generacije Opelovih modela.
Cruze je nastao od Astre H ... itd...
Astra J (nova Astra) skuplja 1.500€ od Cruze-a, tehnički gledano novija od Kruze-a, pa ti sad vidi za šta ćeš pare da daš

Autor Dejan L 10 Jan 2013, 14:16

@Orlo
za jednog vrhunskog IT strucnjaka i pripadnika "New age" generacije, siguran sam da ne predstavlja problem da izgugla vrednost tih akcija... :)

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 14:19

Opel bi u slučaju da se reši GM-a verovatno počeo da pravi automobile koji podsećaju na ostale nemačke proizvođače. Ovako više liče na Chevrolet (što zapravo i jesu) nego na ozbiljan automobil.

Autor Predrag® 10 Jan 2013, 14:47

koga briga koliko opela se proda u evropi na svaki chevrolet KAD OPEL GUBI PARE NA SVAKOM PRODATOM AUTU? i da opel proda 30 auta na svaki prodat chevy - to je samo gore za njih jer ce samo vece gubitke imati.
a uostalom, trziste auta postoji i izvan evrope. gm-u je mnogo bitnije kako ce proci u americi i kini nego u evropi

Autor mile antena 10 Jan 2013, 15:34

@Orlo
da, Fiat je zanemario evropsko trziste a sto je jos gore i Alfu i Lanciu (na moju veliku zalost)...
Ali se zato fokusirao na americko trziste, na Chrysler, vodeci je u Brazilu, probija se i na kinesko trziste itd.

Ako neko nema para taj nece kupovati nego ce prodavati ono sto ima, tako da ta tvoja prica ne pije vodu... :)

@Dejan L
za Opel i Chevrolet si u pravu! Licno bih pre uzeo zastarelu Astru Classic nego Cruze ili bilo koji model Chevroleta...

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 16:27

@ englez
Potpuno se slazem sa tobom. VW bi trebao da preuzme Opel, i da njihov razvojni centar i proizvodne pogone u Rizelshajmu koristi u svoje svrhe, a u fabrici u Ajzenahu da proizvodi Wartburga. I onako su se oni i proizvodili tamo, do pre 20 godina, dok nije doslo do spajanja Nemacki.
Moze da se zove i Spejs Satl, ali, kada znam da ima americko poreklo, to nije auto koji bih kupio.
Neka im je sa srecom!

Autor Auto union 10 Jan 2013, 16:59

GM je odavno odlučio da obori kvalitet Opelovih vozila, uradio je to, a to tržište u Nemačkoj i zapadnoj Evropi kažnjava.

Autor Sale 10 Jan 2013, 17:04

@ carobnjak
Što se Fijata tiče, jako će da utiče na GM u Americi.
Jako sa svojih nekoliko brendova.
Fiat zna šta treba mali auto da ponudi. Ali Chrysler/Dodge zna navike američkih kupaca i svojim iskustvima će da pokaže Fijatu kakav auto treba da napravi po ukusu 1 amerikanca.
Pogotovo kad mu da dizajn i dušu.
I rekoh ja jednom da je Cadillac napucani Opel (Chevrolet). Pa jel nisam bio u pravu?

Autor Dejan L 10 Jan 2013, 17:50

poslednji put kada je chrysler uticao na gm-u (a i ford) na americkom trzistu je bilo tokom 1950ih godina. od tada chrysler je uvek jednom nogom u grobu. vecina chryslerove prodaje se odnosi na full-size aute (charger), minivanove i jeep - sve tri klase u kojoj gm prakticno i ne ucestvuje, tako da i ne oseti sta chrysler radi.
prvi zajednicki fiat-chrysler (dodge dart) se pokazao kao totalni promasaj jer ih je prodato svega 25,000 - u poredjenju sa po 300,000+ civica i corolla i 250,000 focusa.
problem koji fiat pravi je isti onaj koji je daimler napravio - umesto da se oni prilagodjavaju americkim kupcima, oni uporno pokusavaju da prebace evropski stil i vozne karakteristike americkim kupcima. a to jednostavno ne ide ...
mislim, osnovni dart nema ni klimu ... znas kad ce amerikanac da kupi bilo koji auto bez klime (posebno onaj koji kosta $16,000)? NIKAD.

Autor mile antena 10 Jan 2013, 18:14

@carobnjak
E dzaba se tesis dobili su pocetnih 35% Chrysler-a ni za sta, zapravo za razmenu tehnologije, a tek od tog procenta su zapravo platili nesto... tako su oni i planirali da urade sa Opelom kada je bio na prodaju, akcije preuzme Nemacka drzava od GM-a i da bi zadrzala "socijalni mir" daju njima, Fiat-u da se mlati dalje sa Opelom i dobiju sve za dzabaka... oni sada zure da dodju do, ako se ne varam, do 90% kada mogu u potpunosti da kontrolisu kes iz Chrysler-a pa ce tek tada moci da nesto urade vece i znacajnije...

@Dejan L
Ma sta si sve ti pricao, rekao si i da je Buick fancy Opel, ali nemoj da ti se neko smeje da je Cadillac fancy Opel nemaju nista zajednicko GM ih je potpuno razdvojio niti motori, niti platforme... a sto se tice Cruze-a on je platformi Astre J a ne H tako da nemoj 'leba ti da iznosis gluposti... i sada odjednom i napucani Chevrolet... nemoj vise...

Autor Orlo 10 Jan 2013, 19:06

O@rlo
cime se tesim?!?
Ajde mi odgovori: jel Fiat na prodaju ili Opel?

Mislim da si se suvise upetljao u svoje vijuge, mozda je zbog neta... :)))

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 19:11

@carobnjak
...cinjenicom da Fiat ima dovoljno kesa... a to je na osnovu tvojih komentara. ;)
Niti jedna od njih nije na prodaju...

Autor Orlo 10 Jan 2013, 19:23

@Orlo
mislim da bi trebalo ponovo da procitas tekst, al pazljivo...

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 19:26

@Orlo

"cinjenicom da Fiat ima dovoljno kesa... a to je na osnovu tvojih komentara. ;)"

Nista slicno nisam tvrdio, mozda bi i to mogao da pojasnis/izmislis? :)

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 19:30

@carobnjak
Mani ti sta neki lik pise tamo usled nedostatka teme... kada kod nekom padne na pamet kao fol je na prodaju i tako od kada je bila prica oko prave prodaje... tako ruse imidz, a to je i cilj konkurencije ali i stav u Nemaca da to treba jednom za svagda da se rese americkog rukovodstva, a jedna od retkih stvari u tekstu koja je zasnovana na pravim cinjenicama jesu stavovi analiticara i ekonmista iz SAD-a, mada citao sam i to sta imaju da kazu i ozbiljni likovi, Ameri ne Nemci koje bi mnogo vise zabolelo da se stavi katanac Opel-u, o tim "strucnjacima"...

Autor Orlo 10 Jan 2013, 19:34

Opel je propala firma još od prošlog veka. Od opela treba napraviti nisko budžetna vozila, kao Skoda i Dacija. Sve jedno auti su kvaliteta ko Skoda i Dacija, samo lepši.

Autor markoni 10 Jan 2013, 19:37

@carobnjak
Ne nisi napisao tim recima ali: "Ako neko nema para taj nece kupovati nego ce prodavati ono sto ima..."

Autor Orlo 10 Jan 2013, 19:38

@Orlo
to je cista logika, a vezano za kupovinu akcija...

A ti si zaboravio da su u prosloj deceniji Fiat i Opel delili platforme i motore?
Mislis da je to nemoguce da se ponovi?
Sad kad pogledam unazad, pre bih poverovao u to nego u saradnju sa Chrysler-om!
Ali, zivot pise romane...

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 19:41

@ Orlo
Alo, činjenice govore!
Aman ti Bog, dosadan si

Autor Dejan L 10 Jan 2013, 19:41

P.S. neki lik tamo pise, haha...
O problemu Opela se pise godinama...

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 19:42

@carobnjak
Ne kazem da nece, nisam ja Tarabicev mali, ali nisam siguran da ce na pola procesa odustati od preuzimanja Chrysler-a i okrenuti se Opel-u... verovatno ce biti preokreta kod Fiat-a na bolje kada budu mogli (mislim da sam procitao ovim tempom 2016) da kontrolisu/upravljaju nekim vecim sredstvima...

@Dejan L
Ma to samo ti imas te cinjenice, niko drugi... sta ti umislis tako je...

Autor Orlo 10 Jan 2013, 19:47

@Orlo
zasto bi Fiat odustajao od Chryslera?!? Samo proguta Opel i eto ti jake firme, kao VW dinastija... :)

Da me ne shvatis pogresno, ja ne zelim da Opel propadne!
Pa nije to Zastava da ne vredi nista i da je jeftinije sravniti je sa zemljom nego u nju ulagati (sto se i pokazalo kao tacno)...

Autor carobnjak 10 Jan 2013, 19:50

@carobnjak
Francuski ministar ako se ne varam, je rekao skoro, da je pametnije da PSA se udruzi sa Opelom kako bi "pobedili" VW, a i Markione ima slicnu retoriku prema VW-a... a Francuska mislim da ima udeo u PSA i da su skoro razmatrali da upumpaju nekoliko milijardi...

Autor Orlo 10 Jan 2013, 19:50

@carobnjak
Da prozdrne i Opel... ;)

Autor Orlo 10 Jan 2013, 19:52

Tekst je napisan sa odredjenom namerom tako da je suvisno ovo komentarisati.
A ti DejaneL si jako davno sedeo u nekom chevroletu da bi ispustio toliko gluposti na racun ovih vozila. Zao mi je sto uporno zivis u dobu Daewua to je bilo davno ovo je sad vec 2013. god. cestitam ti novu godinu!

Autor bk 10 Jan 2013, 22:24

@Dejan L
Cruze je napravljen na osnovi Astre J (a ne H) i Astra ne vredi tih 1500e više. Tim pre što je osnovni motor u Astri onaj ćopavi praistorijski 1.4 sa 100ks, a u Cruzeu 1.6 sa 136ks.
Tek sledi ofanziva Chevroleta, nisu oni džabe potpisali onaj najskuplji sponzorski ugovor u istoriji fudbala sa klubom koji zvanično ima najviše navijača na svetu - Mančester Junajtedom.

@mile antena
Tačno je da Opel gubi novac, ali platformu koju Opel napravi za Astru GM posle koristi za Chevy Cruze, Daevu Lacetti, Holden Cruze, Buick Verano...a svaki od njih je bio relativno uspešan na tržištima za koje je pravljen. Tako da nije sve tako crno/belo, da GM-u ne treba Opel odavno bi se oni ratosiljali njega

Autor STrider 11 Jan 2013, 05:38