
Sandra Mikulčić, urednica Večernjakovog nedeljnog priloga Auto i mesečnika AutoStyle posetila je kragujevačku fabriku Fiat Automobili Srbija i evo njenih utisaka (tekst prenosimo u celini i bez izmena).
Zašto mi nemamo tvornicu automobila?
Pitanje iz naslova, naravno, samo je retoričko, a potaknuto je obilaskom tvornice u susjedstvu. Tjedan ranije svi su automobilski novinari pohrlili u Hrvatsku na prezentaciju novog Chevrolet Traxa, a ovoga tjedna mi smo skoknuli do Kragujevca. Iz Fiata se hvale da je njihova tvornica u Kragujevcu – nastala na temeljima one u kojoj su se po Fiatovoj licenci ne tako davno radile Zastave – trenutno najmodernija na svijetu. Morali smo to vidjeti… I skidamo kapu, zaista.
U tvornici je kao u apoteci, sve kao po špagici. Bili smo u staroj tvornici u Kragujevcu. Ova današnja nema nikakve veze sa starom. Bili smo diljem Europe i u tvornicama BMW-a, Mercedesa, Renaulta, Dacije… Kragujevačka trenutno jest u vrhu. Prednost im daju dva trenutno najnaprednija robota, zahvaljujući kojima tvornica na tri trake paralelno može raditi četiri modela iz obitelji Fiata 500L. Tri se već rade, četvrti je u pripremi.
Drago mi je da u susjedstvu imamo tako naprednu tvornicu. Lokal patriotizam je jači, naravno, pa bi mi ipak bilo još draže da je ta tvornica kojim slučajem u Hrvatskoj, ali – nije. Propustili smo priliku kad je prije gotovo deset godina grupacija Hyundai-Kia tražila lokaciju za tvornicu na jugoistoku Europe. Na kratko su razmišljali i o Hrvatskoj. Ali, samo na kratko. Dok nisu shvatili da se kod nas birokracija piše s velikim B. Hyundai i Kia sad imaju tvornice u Češkoj i Slovačkoj. Zaposlili su sve stručne radnike u okolici, pa ih traže i po drugim zemljama. Svi rade i svi su zadovoljni. Zadovoljan je i korejski proizvođač, jer država mu je kod otvaranja tvornice maksimalno izašla u susret. Slovaci su im zemlju ustupili jako povoljno, prvih pet godina poslovanja bili su oslobođeni poreza. U Fiatovoj tvornici u Kragujevcu država je suvlasnik s udjelom od 33 posto. Naravno, u nju su uložili novac. No, Talijani su uložili puno više, a danas lijepe prihode imaju i jedni i drugi. Vjerujem da bi danas situacija i kod nas bila drugačija, da ne bismo toliko komplicirali život potencijalnim ulagačima iz autoindustrije. No, taj je vlak prošao. Šanse da se danas netko odluči graditi tvornicu automobila u Hrvatskoj su nikakve. Na žalost.
Sandra Mikulčić
@ Sandra Mikulčić
Ja Vam, od srca, poklanjam FAS. Da je dobar za citavu Srbiju, ne bih Vam ga poklanjao. Tu imaju korist samo pa stotina radnika i politicari. Kao i italijani. Ostatak stanovnika Srbije nema ama bas nikakve koristi od nje.
Malo poštovanja, 500L je glavni izvozni proizvod Sr.
Gomila radnika i robota radi i dok spavate.
Zato ovako i zivimo!
Sve domace potcenjujemo. Da li nemci, englezi ili francuzi potcenjuju svoje? NE!!! Na prvom mestu je domaci proizvod,pa makar bio gori od drugog. A mi imamo jedan od najboljih prouzvoda, ali je domaci, znaci ne valja.
Dok u glavama ne promenimo nesto,nemamo bolje sutra.
@Oposum
Grešiš šinko, ima korist i nekoliko hiljada parazita u drzavnim upravama kojima kroz lanac Fiatove potrosnje stize novac od PDV-a u plate.
Koliko se sećam, i nekadašnja Zastava je bila predmet kritika i podsmeha, dok je radila.
Isto bilo, guta naše pare i automobili su joj preskupi za taj kvalitet, pa se više cenili polovni auti iz uvoza.
Tako da ove kritike FASa i 500L nisu ništa novo, bar se ne ismejavaju.
@Pedja
Kako da ga postujem kada nemam para da ga kupim kao i vecina Srba,i sta mi onda vredi i sto je dobar i sto je domaci ili strani,svejedno je.
@milan, Oposum i sl
koliko plitko posmatrate stvari to je strasno, za to i ne mozemo napred. da bi jednog dana imao para da kupis bilo sta mora drzava da napreduje, da drzava zaradi dovoljno novca da napuni budzet da bi tvoj posao jednog dana postao vise placen pa da bi mogao da kupis nov auto, a jedni(najbolji) nacin za to je kroz izvoz. e zato treba da postujete FAS, koji ima milion mana al mi bolje nemamo. Naravno sam FAS nam to ne moze omoguciti, ali ako on dobro posluje u Srbiji to ce videti i drugi pa ce i oni nesto praviti kod nas i tako se ekonomija razvija.
B. M. FAS ne guta pare
Biće sve jasnije za min. 3 do 5 god. kad poraste proizvodnja i dođe još komponentaša. Biće više modela i 300.000 auta godišnje, uz duplo više radnika. Planovi Fiata su veliki izvoz delova iz Srbije, preko milijardu €.
Ovo je čak i odlično za početak, s obzirom u kakvom stanju nam je infrakstruktura..
@ v
Posto si na budzetu drzave i plecima ovog jadnog i napacenog naroda, ti slobodno kupi 500L, pa se vozi i hvali ga "na sav glas". Ja sam privatnik, i svoj novi A6 ne bih ni u snu menjao za ovu konzervu. Koja, uzgred, i nije nas proizvod, vec se samo kod nas proizvodi, pa vecina ovog naroda nema koristi od toga.
Samo da napomenem da privatnik nisam postao pljackanjem stanovnika Srbije, vec dobrim idejama i kapitalom svog strica, koji sam, i ako mi je stric, morao da mu vratim. Tako da niko ne moze da mi zameri jer, pored svih problema i drugih obaveza, redovno izmirujem svoje obaveze, da bi "gospodin v" i ostali paraziti imali sta da pljackaju i primaju velike plate.
@Oposum
1.nisam na budžetu, ne znam gde si to pročitao, a ta pretpostavka o parazitiranju je blago rečeno neumesna.
2.ti kao privatnik bi morao da razumeš malo bolje ekonomiju. jer da razumeš mogao bi da shvatiš da nije jedina korist od postojanja fabrike automobila u svojoj državi mogućnost da ga kupiš auto tu proizveden. morao bi da znaš šta je izvozni deficit i kako FAS utiče na njegovo smanjenje(direktno i indirektni) i kako eventualni uspeh te fabrike može da bude potsticaj drugim ulagačima da otvaraju fabrike kod nas, što kao neki krajnji rezultat može imati i pozitivan uticaj na tvoj privatni biznis(ukoliko ekzistira van tvoje mašte).
3.logično je da većina naroda ne može da živi od jedne fabrike, ne znam kako ti je to problem
4.ja se ne hvalim "na sav glas" tim šta vozim, a 500l mi se ne sviđa al to ga ne čini lošim proizvodom.
5.vts je potpis v sam napisao greškom
Ma super, ajde svi da vozimo Audi pa cemo biti prave patriote, stvarno svasta!
Niko nije ni računao da će građani Srbije 'navaliti' da kupuju 500L. A država bi trebala da pomogne boljom infrakstrukturom, konačno završi put s četiri trake do Batočine, i modernizuje transport prugom. Ovako vozovi s 500L idu u svako vreme bez ikakvog reda i ne zna se kada će stići.
Al to vas ionako ne zanima.
PITANJE:
"Prednost im daju dva trenutno najnaprednija robota, zahvaljujući kojima tvornica na tri trake paralelno može raditi četiri modela iz obitelji Fiata 500L. Tri se već rade, četvrti je u pripremi."
Sta je videla novinarka? Koja tri modela????
Dakle, ako je fabrika „kao apoteka“ unutra, mora da je napredna i moćna ...
Kakva reportaža, koja stručna procena ...
Treba napomenuti da je „Autocar“ (najveći britanski nedeljnik o automobilima) već 2007. godine pohvalio liniju „zastava 10“.
A inače ovaj članak me podseća na nešto što je nezamenjivi Ferdinand Piech jednom rekao -
„if we flock-line the glove-box lid, the customer will think we spent the same degree of care machining the cylinder heads ...“