
Preuzeto sa: Superauto.rs
Ako ste ikad bili u Sjedinjenim Američkim Državama, svakako da ste bili impresionirani njihovom putnom mrežom, širokim auto-putevima, mnogobrojnim „petljama“ i megalomanskim avenijama. No, jednu stvar gotovo sigurno da niste sreli, a to je klasični kružni tok, kojih u Evropi imate praktično na svakom koraku.
Drugim rečima, u SAD se ukrštanje dva puta i dalje reguliše na stari dobri način – ili putem semafora, kada su u pitanju urbani putevi, ili putem znaka STOP, i to u sva četiri pravca. U cilju upoređivanja efikasnosti dva načina rešavanja ukrštanja, priskočili su popularni „Mythbustersi“, koji su na poligonu prvo postavili klasičnu raskrsnicu, a zatim i kružni tok, te tokom 15 minuta, merili količinu vozila koja je prošla ukrštanje.

Rezultati na kraju testa su sledeći: prosečan broj vozila za 15 minuta na klasičnoj raskrsnici, iznosio je 385, dok je za isto vreme, kroz kružni tok prošlo 460 vozila, što je povećanje od gotovo 20%! Da li to znači da bismo u bližoj budućnosti, i u SAD mogli da vidimo procvat kružnih tokova, kakve srećemo na putevima po Evropi?
Inače, vredno je spomenuti i da je u slučaju klasične raskrsnice, više vozila prošlo kada su poštovali saobraćajne propise i znake, nego li u slučaju kada je raskrsnicu kontrolisao saobraćajni policajac. No, to smo i mi iz našeg iskustva mogli odmah da im kažemo, zar ne?
Tekst: Đorđe Pavićević
Foto/video: Mythbusters
Pa nema tu neke filozofije. Svi ucesnici na kruznom nailaze na put sa prvenstvom prolaza( znaci pustaju onoga ko je vec usao u kruzni ).
@Bagzi
to je najcesce slucaj ali samo ako uz znak za kruzni tok stoji i znak obrnuti trougao!
Ako njega nema onda vazi pravilo desne ruke...
P.S. najveca prednost kruznog toka je sto osim sto ne usporava saobracaj malo i kosta jer nema skupih semafora!
Kružni tokovi su elementi gradskih sabraćajnica, idealni kad ima više od 4 priključka sa sličnim saobraćajnim opterećenjima.
Van grada, to je promašaj i ne može se porediti sa denivelisanm raskrsnicama. Kod nas propisi u projektovanju puteva su vezan za Nemačke propise koji su ubedljivo 1 u svetu. Kružne raskrsnice su u prvom redu francuska škola.
Našli su primenu i kao sekundarne raskrsnice na autoputevima, slično kao raskrsnica kod Arene u Beogradu.
Upravo kružni tok i jeste efikasan kad važi pravilo da onaj ko je u toku ima prednost nad onim koji u tok želi da uđe.
Čim se umešaju znaci za prvenstvo prolaza dobiješ cirkus i kružni tok se kao princip obesmisli.
Engleska je puna kružnih tokova i funkcionišu savršeno. Svi u toku imaju uvek prednost, i kako neko napusti tok neko uskoči na njegovo mesto. Sve je jako brzo i protočno i odlično je rešenje i za otvorene puteve, ne samo za grad.
Slavija i Autokomanda su savršeni primeri kako se sve upropasti čim pokušaš kružni tok da regulišeš policiom i znacima o prvenstvu prolaza i čim prednost imaju oni koji u tok ulaze nad onima koji iz njega izlaze. Sve se zaglavi i raspadne... Tipično srpski...
U Nisu i Pristini su ih napravili skoro gde god su mogli, i to je prilicno ubrzalo saobracaj... Da ne pominjemo sto su mnogo bezbedniji od raskrsnice sa semoforima
@carobnjak
ako kruzni tok ide suprotnim smerom kazaljki sata, u njemu vazi pravilo "leve ruke"...sto bi znacilo, da unutar kruznog toka imaju prednost oni na unutarnjim trakama kruznog toka ako ih ta ima vise (pa tako ostalima dolaze sa leve) i oni, koji potpuno napustaju kruzni tok (pa time onima, sto u njega zele uc, opet dolaze sa leve)...
to je jedini nacin, da kruzni tok funkcionira brzo i bez zaustavljanja ikoga U njemu (a smalo srece i ne prevelike guzve i/ili onih koji u njega.
a ako je vec potrebno "regulisanje" prometnom signalizacijom, onda je to najbolje uradit semaforom... znam da se cuje glupo ali fenomenalno funkcionira, jer sprecava, da se u najvecoj guzvi ljudi nabiju preko celog kruznog, svih njegovih traka i svih ulaza... samo uslov je, da je kruzni tok velik! promera bar 100 metara! imamo takav u LJ direktno pored stadiona i kosarkaske dvorane... kad zavrsi utakmica i ljudi "nagrnu" kruzni ostane protocan i iznimno efikasno "odvede" i par hiljada auta na obilaznicu i ostale smjerove u jako kratkom vremenu...
U Americi, bas kao i u Srbiji, ne postoji adekvantna obuka ljudi, pa zato i ne znaju da koriste kruzne tokove.
Kruzni tok je odlicno resenje, jer nikad, ili retko kad stajes, a jos redje cekas.
@stranac
Ne slažem se za van grada. U blizini mog mesta postoji van grada izuzetno nepregledna raskrsnica sa četiri kraka koji nisu pod pravim uglom. Odnedavno je tu kružni tok i mnogo je bolje
@drugmirko
procitaj jos jednom sta sam napisao u komentaru i obrati paznju da postoje 2 vrste kruznog toka!
To sto ti pricas je prva, a pravilo desne ruke je za drugu......
"Ako na ulaznom kraku u kružni tok ne postoji znak "nailazak na put sa prvenstvom prolaza" važe uobičajena pravila saobraćaja kao i na svakoj drugoj raskrsnici, koja nije regulisana semaforom ili znacima saobraćajca(važi pravilo desne strane).Vidi tekst Prvenstvo prolaza na raskrsnici sa kružnim tokom."
http://ltablice.com/pravila-saobracaja/ostala-pravila-saobracaja/74-raskrsnice-sa-kruznim-tokom-saobracaja
S obzirom da svakodnevno gledam kako neki ne znaju ko ima pravo prolaska u kruznom toku ne cudi me da je i medju blogerima situacija slicna...
Evo nekih osnovnih pravila na brzinu:
- kada nema znakova na krakovima kruzne raskrsnice - vazi pravilo desne strane,
- kada je regulisan saobracajnim znakovima onda su u principu na kracima obrnuti trouglovi (ili pak znak stop) tako da oni u kruznom toku imaju prvenstvo prolaza
- kada se izlazi iz kruznog daje se desni zmigavac (a ne levi na ulasku kako neki daju)...
Kruzni tokovi su odlicno (nisu idealno jer su za vece protoke saobracaja i dalje bolje resenje klasicne cetvorokrake raskrsnice) resenje samo ako su ispostovani propisi u gradnji, da kroz njega ne mozes da bukvalno protrcis bez kocenja, vec da je tako izveden da moras da usporis pre njega odnosno pre nego sto udjes u kruzni tok, propustis vozila u njemu i zatim nastavis...
@Orlo
bravo care, ko zna - zna! :)
P.S. i meni obili kola, probusili vrata, odneli radio, usred prepodneva na parkingu faksa! :(((
cekajte... znaci imamo kruzni tok sa jednom ili vise traka, u kojem vozila kruze "na levo krug" u suportnom smeru kazaljki sata... jel tako?
a sad mi zelite rec, da kod vas postoje "klasicni kruzni tokovi", u kojima vazi pravilo leve ruke (prednost onih na unutarnjim trakama kruznog toka i prednost svih unutar kruznog toka, nad onima, koji u nju zele uc) i "kruzne tokove", koji isto "kruze u levo" ali u kojima vazi pravilo desne ruke!?! sto vam to onda znaci... da mora vozilo koje se kruznim krece po unutarnjoj traci propustat one, koji su s njegove desne na vanjskoj traci? ili jos gore... da mora vozilo, koje vec vozi kruznom tokom ali jos nije doslo do zeljenog izlaza STAT, jer se sa njegove desne pojavilo vozilo, koje zeli uc u kruzni tok?? pa to -pogotovo ako kruzni tok ima mali promjer- kod bar malo jaceg prometa IZBLOKIRA sve! jer ako mora netko u njemu stat, da bi propustio onog koji u njega ulazi, zaustavlja sve iza sebe... pa ako je gustoca prometa dovoljna i u kruznom toku vec dovoljno vozila (koja se zbog onog prvog moraju zaustavit), lepo izblokiraju sve ostale izlaze i ulaze kruznog toka... i sta ako je netko u takvom kruznom toku na unutarnjoj traci i mora , prema desnom pravilu propustit sve sa njegove desne strane... kako da izadje ako je dovoljna gustoca prometa na vanjskoj traci onaj na unutarnjoj nece nikad izac i kruzit ce u nedogled... :))
@drugmirko
da, upravo tako, imas odlicnu moc virtuelne projekcije! :)))
Zato je taj oblik napusten, ranije je bio cesci, noviji kruzni tokovi daju prednost vozilima koji su vec u njemu...
Evo recimo kod mene u centru grada su dodali obrnuti trougao i kruzni tok iz varijante 2 posta varijanta 1, i tek onda nasta haos!
Izvini a kad si ti polozio vozacki?
drugmirko
Ovde se zaista i kruži u nedogled(u svakom smilsu).. Geni su taki..
Nema tu neke filosofije.. Prednost je u onoga što je "ušao" i kraj..
Dobro su kolege izanalizirale kruzni tok. Vecina kruznih tokova sa kojima se srecem su regulisani sa nailaskom na obrnuti trougao,a naravno da se postuje desna strana kad nema znakova.
@carobnjak
Ma to nisu ljudi, zivota mi... tamo je opste poznato kada je sajam - bilo koji da je - vrsljaju kriminalci koji obijaju kola trazeci radio/cd, navigacije, prvu pomoc, alat, i ostalo sto moze da se proda... a po neki put i ljudi ostanu i bez auta... stoka i otpad...
Drugaru su u kampusu, gde su ostali fakulteti, obijali kola cini mi se cetiri ili sest puta, pa je sve nosio u ranac - od prve pomoci preko sajle za vucu - kada bi krenuo na fax...
@Bagzi
Kakva je razlika ako su svima trouglovi ili ako nema znakova?
Pa necu ja da stanem u kruznom toku da bih propustio vozilo sa desne strane(ako nema znakova), to je nebuloza. U kruznom toku je glavno pravilo da gledate LEVO, i cekate da se bezbedno ukljucite i to je to.
@RS
nisi u pravu! Ako nema znaka svi pravci su ravnopravni pa ide desna ruka!
Vecina vas bi pala na ispitu...
Ili bi pre poginuli..
Pa ne bi stigli da padnu..
Sve liči kao na neke "pravne odluke".. Veze nemaju sa životom, ali su po zakonu..
@RS
Ne mozes tako, pravila su sasvim jasna, sto znaci da se mora ustupiti prvenstvo onima koji dolaze sa desne strane kao i na svakoj drugoj raskrsnici na kojoj regulisana semaforima ili znakovima... sto se tice obnutog trougla on znaci da moras da propustis vozila koja se krecu po putu sa prvenstvom prolaza (u ovom slucaju kruznom toku) ali ne i nuzno da se zaustavis sto je slucaj sa znakom "stop" - tako da u tvom slucaju ko prvi udje ima prvenstvo... e sada, sto se prilkom postavljanja signalizacije ili gradnje kruznih tokova pitaju priucene osobe raznih struka (samo ne saobracajne) koji o tome znaju vrlo malo, da ne kazem ni malo (pa je ljudima nelogicno) a oni se rade kako bi se skupljali jeftini politicki poeni i pokazalo narodu kako se nesto radi i kako se menja izgled naselja, a to je vec neka druga tema...
Neki ne umeju ni komentare da razumeju pa kako bi znali zakone ili saobracajna pravila?
Evo jednog adekvatnog teksta za one koji ne znaju a zele da nauce:
http://blog.blic.rs/362/Bilo-jednom-jedno-saobracajno-pravilo
@RS
Greska moja: ...kao i na svakoj drugoj raskrsnici koja nije regulisana semaforima ili znakovima...
Al ste se napričali a opet jutros kad sam prolazio kroz Mitrovački na ulazu u grad momak lepo skrenuo levo :)
Na toj raskrsnici do pre par godina je bio ispravan semafor i tako vam se moglo desiti da nedeljom ujutro naiđete na crveno svetlo, nigde nikoga osim patrolnih kola i dva plavca koji spavaju u njima ...pa ćekaj zeleno... ili pre neki dan dama se našla u kružnom toku i poštuje opravilo desne strane (pušta sve redom koji se priključuju... zato treba uvesti poligone u auto škole da bi i vozači iz gradova koji još nemaju kružni tok mogli da nauče pravila...