
Autor/izvor: SEEbiz / Deutsche Welle
Daimler i njegova marka Mercedes je dugo morao da gleda kako mu kupci odlaze konkurenciji. S obzirom na poslovne rezultate, izgleda da tome dolazi kraj, a Mercedes se vraća na staze slave. Svi šampioni dobro znaju da je možda lakše postati šampion, nego zadržati status najboljeg.
Nakon Drugog svetskog rata je uglavnom bilo jasno, u kom automobilu će se voziti predsednici i poglavari, od Adenauera pa do pape i Josipa Broza: naravno, u Mercedesu. Iako i danas političari, tajkuni i šeici nemaju ništa protiv zvezde na poklopcu motora, već davno su prošla vremena kada je to bila glavna marka luksuznog vozila iz Nemačke. Povrh svega, za Daimler se kaže da je počinio toliko poslovnih grešaka da bi svaki drugi koncern već odavno propao. Od njegovog "izleta" u svemir i aeronautiku pa do podjednako pogubnog izleta preko Atlantika, u američki Chrysler. Milioni su "spiskani" u modele koji ili nikad nisu ni ugledali svetlost semafora ili projekte koji su se pokazali kao potpuna poslovna zabluda poput Maybacha.
I na njegov ugled je počela, da tako kažemo, padati prašina. To je postao automobil za bogataše, taksiste, imućne dedice i "gastarbajtere", a Mercedesu je (pre)dugo trebalo da stvori paletu vozila sa kojima će se još pronaći mesto za parkiranje po prenatrpanim gradovima. To ne samo da je bio dugotrajan, već i veoma skup proces. Ali, kako je objavio direktor koncerna Daimler, Dieter Zetsche, već prošle godine se pokazalo da se trend okreće:
"2013. je bila godina koja nije počela baš najbolje, ali koju smo veoma dobro završili."
"Sve u svemu, Daimler je prošle godine prodao 2,35 miliona vozila, od putničkih do teretnih i autobusa, što je 7% više nego u godini pre toga. I promet je povećan za 3%, na 118 milijardi evra, makar kod dobiti Daimler još nije potpuno zadovoljan.
Doduše, on je takođe rekordnih 10,8 milijardi evra (EBIT), ali to treba zahvaliti i prodaji Daimlerovog udela u koncernu EADS.
Jer njegova dobit na prodanim vozilima je još oko 7,5%, a kod njegovih glavnih konkurenata, BMW-a i Audija je to oko 9%. Ali direktor Daimlera je uveren da njegov koncern ima ono najvažnije sa čime može ostvariti veću dobit: nove modele, što će "i u predstojećim godinama biti temelj za nove uspehe."
Tu se pre svega misli na novi model klase C. I Mercedes je svojevremeno bio iznenađen uspehom, kako su ga Amerikanci zvali, "Baby-Benzom", modelom 190. Iz njega je proistekla klasa C, koja je postala jedan od Mercedesa koji će najradije kupiti privatne osobe. Ukratko, za samo dve godine je promenjena gotovo cela paleta, od luksuzne klase S, gornje klase E, pa do klase A, koja je sada namenjena mlađoj publici koja inače očijuka sa automobilima poput malih BMW-a, Audija ili Minijem.
Stručnjaci za automobilsku industriju ipak upozoravaju da je Daimler u ozbiljnom zaostatku u barem dva polja: kod električnih i hibridnih automobila je BMW otišao mnogo dalje, a i Audi ima čitav koncern VW iza sebe. A drugi je još važniji: tržište Kine. Tamo je Daimler tek nedavno našao strateškog partnera, dok njegovi konkurenti iz Nemačke već odavno u Kini i lavovski deo profita ostvaruju na tom tržištu. Problem je naravno i svetska konjuktura: u kriznim zemljama čak i oni koji još uvek imaju novca će zbog lične sigurnosti radije izabrati manje upadljivo vozilo.
Ali se i na propalom projektu Maybacha pokazalo da Mercedes ipak ima kapaciteta: i kod tog, još luksuznijeg vozila istog koncerna, bogatašima je najviše nedostajala - zvezda na poklopcu motora.
Foto: arhiva Autoblog.rs / Mercedes
Novi SLR !
Mada, ne znam kako bi nadmašili onaj vanvremenski dizajn.
Ali svakako da ovakav brend treba da izbaci naslednika u toj klasi, makar i da je potpuno drugačije kocipiran.
Recimo centralno smešteni motor, što su se dvoumili za dolazeći AMG GT, ali su ipak odustali.