
Mercedes-Benz je u martu 1995. godine predstavio elektronski program stabilnosti ESP (Electronic Stability Program). Uz sigurnosni pojas, vazdušne jastuke i ABS, ovaj Daimlerov izum je daleko najznačajniji bezbednosni sistem savremenih putničkih automobila i za ovih dvadeset godina pomogao je da se spasu životi nekoliko hiljada ljudi.
Koliko je ovaj bezbednosni siastem značajan govori i podatak da je novembra 2011. godine postao obvezna oprema novih putničkih automobila u Evropi.
U automobilskom svetu Mercedes-Benz je poznat po svojim inovacijama koje su nastajale kroz čitavu istoriju marke, da pomenemo ABS (1978.) i kontrolu ubrzanja/proklizavanja (1985.) čime je Mercedes-Benz prvi počeo da elektronskim sistemima kontrolšei dinamičke procese vožnje. Veliki pomak dogodio se 1995. godine kada su dodatnim senzorima koji prepoznaju pravac u kojem namerava vozač (senzor ugla upravljača) i da li automobil klizi bočno (senzor lateralnog ubrzanja), ili je u procesu rotiranja oko svoje ili oko vertikalne ose (senzori rotacije) objedinjeni u jedinstven sistem elektronskog programa stabilnosti ESP. Od marta 1995. godine ova inovacija ugrađena je kao standardna oprema na S 600 (C 140) Coupe, a nekoliko meseci kasnije našao je primenu i u limuzini S-klase (W 140) i SL Roadsteru (R 129). Modeli V12 imali su bezbednosni sistem kao standard, dok je za V8 modele u početku bio u ponudi kao opcija.
Međutim, 1997. godine švedski je test vozač premašio je kritične granice vozne dinamike nove A klase prilikom naglog manevra izbegavanja prepreke(tzv. los test), a ono što se zbog toga učinilo kao poraz, za Mercedes-Benz postalo je trijumf. Kompanija je ugradila ESP kao standardnu opremu prvo u A-klase, a zatim u sve svoje modele. Svi ostali proizvođači morali su da prate Mercedes, što su potvrdile i direktive od strane Evropskog parlamenta od 13. jula 2009. godine kada je ESP postao obavezna oprema svih novih putničkih automobila i lakih privrednih vozila proizvednih u EU od novembra 2011. godine.
“Uz sigurnosni pojas, vazdušni jastuk i ABS, ESP je daleko najznačajniji bezbednosni sistem modernih putničkih automobila”, naglašava prof dr Thomas Weber, član Upravnog odbora Daimler AG i odgovoran za istraživanje i razvoj. Uvođenje ESP-a bio je značajan korak prema smanjenju stope nesreća. Prema procenama istraživača nemačkog udruženja osiguranja (GDV), da su svi automobili bili opremljeni programom stabilnosti svake godine u Nemačkoj oko 37.000 nesreća s povredama i 1.100 nesreća sa smrtnim ishodom moglo je u potpunosti da se izbegne ili da se njihove posledice značajno smanje. Na osnovu tih brojki, ESP je za svojih dvadeset godina primene već pomogao da se spasu životi hiljadama ljudi širom Evrope.
ESP pomaže vozaču u situacijama u kojima gubi kontrolu nad automobilom. Ako otkrije kritičnu situaciju, aktivira kočnice na jednom ili više točkova prema situaciji i zahtevima. Osim toga, ako sistem otkrije da je to potrebno, smanjuje obrtni moment motora i automatski ga prilagođava situaciji. Na ovaj način, ESP pomaže vozaču da stabilizuje automobil posebno u krivinama i pri naglim manevrima.
U dve decenije ESP je kontinuirano poboljšavan. Ključni korak bilo je uvođenje električnog serva, pa od 2005. godine ESP i putem upravljača pomaže u stabilizovanju vozila. U skladu s Intelligent Drive filozofijom Mercedes-Benza, ESP uključuje brojne pod-funkcije i služi kao osnova za druge sisteme pomoći. To su: Adaptivna kočnica koja proširuje funkcije ESP s praktičnim Hill-Start Assist sistemom i Hold funkcijom koja automatski sprečava nenamerno kretanje napred ili nazag, Lane Keeping Assist koji onemogućava nenamernu promenu saobraćajne trake vozeći preko pune linije i ako se otkrije opasnost od sudara, Blind Spot Assist koji može da doprinese izbegavanju predstojećeg bočnog sudara u poslednjem trenutku, ili smanjivanju posledica nesreće, kontrolu stabilnosti prikolice koja aktivno prigušuje oscilujuće njihanje primenom kočnice na prednjim točkovima pojedinačno i naizmenično, i (ili) usporava vučno vozilo u kritičnim brzinama, DSR je u stanju da održava sporu ručno podesivu brzinu automobila na zahtevnom spustu, Dynamic cornering Assist deluje ako ESP senzori registruju tendenciju podupravljanja, Crosswind Assist stabilizuje automobil pri udarima bočnog vetra i onemogućava napuštanje saobraćajne trake.
Izvor: Netauto.rs