
Kompania FCA (Fiat Chrysler Automobiles) saopštava da je u prošloj godini u fabrici Melfi u Italiji proizvedeno 390.000 automobila, što je za čak 213 odsto više nego u 2014.
2014. je naime proizvedeno 123.000 vozila, dok je 2013. taj broj iznosio 115.000.

U fabrici su inače zaposlena 7.423 radnika, a proizvode se modeli Jeep Renegade, Fiat 500X i Fiat Punto.
Ivan Mitić – Autoblog.rs
U nastavku možete počitati i ranije objavljeno PR saopštenje kompanije FCA Srbija o fabrici Melfi:
Za stvaranje uspešnog proizvoda, prilagođenog izazovima globalnog tržišta, potrebna je izvanredna fabrika. Fabrika koja predstavlja centar izvrsne izvedbe i izdvaja se kontinuiranim istraživačkim radom usmerenim na kvalitet, značajnim ulaganjima u radnu snagu i upotrebom naprednih tehnologija, a sve sa ciljem da se postigne maksimalna efikasnost. Ove pretpostavke su omogućile dugotrajan ‘brak’ između modela Jeep Renegade i fabrike FCA u Melfiju.
Prvi kompaktni SUV model brenda Jeep i prvi Jeep u prodaji u zemljama potpisnicama Severnoameričkog sporazuma o slobodnoj trgovini, proizveden izvan ovog regiona, sklapa se u fabrici u Italiji. Fabrika u Melfiju specijalizovana je za proizvodnju vozila B-segmenta, a ujedno je i druga fabrika po veličini u celoj grupaciji FCA po pitanju proizvodnih kapaciteta i radne snage. Odluka da se model proizvodi u fabrici u Italiji, gde je, do sada, proizvedeno više od šest miliona vozila, uključujući modele Fiat Punto (1994), Lancia Ypsilon (1995), novi Ypsilon (2003), Grande Punto (2005) i Punto Evo (2009), predstavljao je prekretnicu u istoriji brenda Jeep. Danas je fabrika u Melfiju, sa ponosom, dom modela Jeep Renegade, Fiat 500X i Fiat Grande Punto.
Od svoje izgradnje – između 1991 i 1993 – fabrika u Melfiju usredsređena je na stvaranje visokokvalitetnih proizvoda uz upotrebu najefikasnijih proizvodnih procesa i, iznad svega, kroz angažman i obuku visoko kvalifikovanih radnika. Do danas je obuhvaćeno gotovo 8.000 zaposlenih. Zahvaljujući ulaganju od više od milijarde evra u proizvodnju modela Jeep Renegade i Fiat 500X, fabrika FCA u Melfiju predstavlja jednu od najnaprednijh automobilskih fabrika na svetu, kao i idealnu fabriku za primenu modularne platforme "Small Wide FCA”. Ova platforma omogućava prelaz sa proizvodnje jednog na proizvodnju drugog modela praktično u realnom vremenu.
Nivo izvrsnosti koji je dostigla fabrika u Melfiju može se pripisati prvenstveno ljudima koji u njoj rade, a koji su, znatno pre početka masovne proizvodnje u, bili uključeni u pripremu fabrike za proizvodnju modela Jeep Renegade. Obuka je praktično krenula početkom 2013. godine kada je 80 ljudi, uključujući specijalizovano osoblje i šefove fabričkih timova pozvano da sarađuje sa timovima za razvoj proizvoda u Torinu i Detroitu. Na osnovu toga su dati predlozi u vezi sa tehnologijom u fabrici, napravljen je raspored, i razvijena su tehnička rešenja za proizvode.
U ovoj prvoj fazi na svakoj radnoj stanici je intenzivno korišćeno virtuelno dizajniranje. Izgrađen je mali pogon pod imenom “Pilot area“ (prostor za testiranje), gde je svaka pojedinačna radnja ispitivana i usavršavana. Analizirano je 2.500 faza sklapanja kako bi se eliminisalo 7.500 mogućih uzroka kvarova. Bilo je angažovano 250 ljudi koji su predložili 4.000 rešenja za unapređenje proizvoda i procesa. Danas prostor za testiranje služi kao stalni centar za obuku, "sala" u kojoj različite generacije operatera unapređuj u svoje veštine i znanja. Tu je, za 24 meseca, obučeno više od 5.500 ljudi. Zaposleni u fabrici su prošli više od milion časova obuke tokom 2014. godine.
Stvaranje modela Jeep Renegade je takođe odigralo aktivnu ulogu u evoluciji fabrike u Melfiju, po pitanju idealne radne stanice, "zlatne zone" u kojoj su eliminisani neefikasni postupci, u korist zdravlja radnika i kvaliteta proizvoda. U pogonu za zavarivanje, na primer, sklapanje se obavlja pomoću prilagodljivih platformi koje se adaptiraju visini i pokretima operatera. U pogonu za presovanje, novi automatski sistem za istovaranje, koji postoji samo u ovoj fabrici FCA, omogućava pomeranje 15 velikih teških komponenti bez ikakvog učešća čoveka, značajno doprinoseći ergonomičnosti celog procesa.
Inovativni proizvodni procesi dopunjuju kvalitet radnog okruženja, što je osnovna kombinacija potrebna za proizvode vrhunskog kvaliteta. Na primer, s obzirom da se šasija modela Renegade sastoji od različitih materijala, uključujući i čelik velike otpornosti i aluminijum, pogon za farbanje je unapredio namenski postupak predobrade različitih metala. Zahvaljujući ovom postupku, šasija se čisti nekoliko puta na više načina kako bi se uklonila masnoća i ostale nečistoće. Nakon toga, šasija se potapa u kataforezički rezervoar gde se nanosi zaštitni sloj putem elektrohemijskog procesa kako bi se postigla otpornost na korozivne uticaje. Nakon sušenja, na svaku karoseriju se nanosi 100 metara zaptivne smese; 80% ovog procesa obavljaju roboti, ali pod nadzorom obučenih operatera.
Jedna od najnaprednijih tehnika koje je fabrika u Melfiju primenila jeste postupak „Wet-on-wet“, inovativni sistem bojenja zahvaljujući kojem je do 100% jedinica modela Renegade obojeno u dve boje samo jednim nanošenjem farbe. A taj rezultat se postiže bez uticaja na produktivnost. Proces bojenja u fabrici u Mefiju je 100% automatski, a 54 robota i sedmoro zaposlenih nadziru čitav proces za svako vozilo pojedinačno. Za samo 90 sekundi, roboti nanose tri sloja premaza na vodenoj bazi kroz elektrostatički sistem. U poređenju sa prethodnim tehnologijama, ovaj postupak povećava kvalitet bojenja za 30% i smanjuje gubitak za 50%. Danas je za svako vozilo potrebno svega 3,5 kg boje, a zahvaljujući novom dovodnom sistemu, roboti mogu da promene boju za samo nekoliko sekundi.
Tehnološke inovacije takođe doprinose radu i kvalitetu proizvoda u pogonu za zavarivanje. Fabrika u Melfiju je jedini pogon u sklopu grupacije FCA u kom 18 robota istovremeno radi na svakom vozilu, tretirajući 105 tačaka varenja u samo 54 sekunde. A na kraju procesa, četiri robota vrše precizna merenja najvažnijih tačaka i kontrolišu 44 geometrijske karakteristike karoserije. Isti nivo pažnje posvećuje se i u „metrološkoj sobi“ pogona za presovanje, gde dva robota opremljena 3D kamerama skeniraju svaki milimetar pojedinačno proizvedenih delova. Pored toga, Melfi je jedina fabrika grupacije FCA sa prostorijom za „procenu korisničke percepcije“, gde se estetika vozila proverava korišćenjem svetala različitih boja i intenziteta, kojima se naglašavaju i najfinije promene oblika.
Ista inovativnost karakteriše i stanice za sklapanje, gde oko 700 terminala dostavlja sve informacije o vozilu i o radnoj stanici, sa sistemom kontrole koji omogućava pojedinačnom operateru da zaustavi proizvodni proces ukoliko neka komponenta nije pravilno sklopljena. 1.820 radnji koje se smatraju ključnim u pogledu bezbednosti vozila, automatski se proveravaju za svaki Renegade.
Maksimalan kvalitet postiže se i zahvaljujući ekološkoj svesti koja je u fabrici u Melfiju dostigla jedinstven nivo izvanrednosti. Termalni generator koji se napaja isključivo prirodnim gasom fabrici omogućava autonomiju u pogledu proizvodnje električne i toplotne energije neophodne za proizvodnju vozila. U isto vreme, električna energija za kancelarije industrijskog objekta i spoljno osvetljenje dobija se iz obnovljivih izvora energije kao što su mini-vetro turbine i hibridni fotovoltni generatori. U poslednjih pet godina postignuto je smanjenje emitovanja CO2 za 37% po svakom proizvedenom vozilu. Isto se odnosi i na vodu koja se 100% reciklira: u 2014. godini, potrošnja vode po proizvedenom vozilu smanjena je za 43% u odnosu na 2009.
Prema tome, fabrika FCA Melfi predstavlja savršen spoj profesionalne sposobnosti i tehnološke inovativnosti koja „raste“ svakim danom uz proizvodnju modela Jeep Renegade u nastojanju da se dostigne zlatni nivo u proizvodnji svetske klase (World Class Manufacturing), međunarodne metodologije za organizaciju proizvodnog ciklusa. 2009. godine, to je bila prva italijanska fabrika koje je dostigla srebrni nivo proizvodnje svetske klase, a danas je fabrika u Melfiju spremna da napravi sledeći korak napred zahvaljujući značajnim rezultatima koji su postignuti, uključujući i one koji se tiču bezbednosti na radu. U poslednje četiri godine, nije zabeležena nijedna nesreća u krugu fabrike. Pored pridržavanja principa proizvodnje svetske klase, ova fabrika poseduje i sve ključne evropske sertifikate u pogledu kvaliteta, ekologije, bezbednosti i zdravlja na radnom mestu i uštede energije. To je impresivno dostignuće za vrhunsku italijansku fabriku koja je toliko fleksibilna da može da proizvodi modele koji su odmah „spremni za izvoz“ i prodaju u preko 100 zemalja.
Posvećenost i izuzetnost posla koji se obavlja u Melfiju prepoznati su od strane kupaca modela Renegade širom sveta, koji su ukupno zadovoljstvo na skali od 0 do 10 ocenili ocenom između 8,4 i 9,0 poena (u zavisnosti od tržišta) dok je ocena sveukupnog kvaliteta između 8,5 i 9,1. Još neki od bitnih dostignuća sa duge liste međunarodnih priznanja koje je Renegade dobio tokom prve godine uključuju: „Najbolji novi automobil 2015. godine“, po izboru čitalaca italijanskog mesečnog časopisa Kvatroruote (Quattroruote), nagradu za „Najbolje SUV vozilo 2015. godine“ dodeljenu na sajtu Coches.net, lideru španske auto-moto scene; i „Najbolje vozilo sa pogonom na sva četiri točka 2015. godine“ prema francuskom časopisu 4x4 Magazine.
Izbor fabrike u Melfiju predstavlja značajan korak u globalnoj strategiji brenda Jeep usmerenoj na učvršćivanje vođstva na tržištu SUV modela, kategoriji koja ostvaruje najbrži rast u automobilskoj industriji. Konkretnije, B segment SUV vozila pokazuje najbrži rast i očekuje se da će dostići 3,5 miliona primeraka širom sveta u 2018. godini. Svoj doprinos u tom kontekstu dao je i Jeep Renegade, kao globalno vozilo jednog globalnog brenda. A kako bi se suočio sa izazovima novih tržišta, Jeep se odlučio za proizvodnju van Sjedinjenih Država, i identifikovao najpogodnije fabrike grupe FCA za određene segmente (Jeep će do 2018 proizvoditi šest modela u šest različitih zemalja), prateći novi put koji je Renegade započeo 2014. godine u fabrici FCA Melfi.
"Danas je za svako vozilo potrebno svega 3,5 kg boje ...Za samo 90 sekundi, roboti nanose tri sloja ..."
Nevidjena aljkavost i površnost:)
Pinto se i dalje proizvodi? Da li neko ima link poslednje verzije koja silazi sa trake?
Ja sam brojao do modela Punto Evo...
@moron
Za farbanje Mercedesa 123 bilo je potrebno preko 20kg.
Svaka čast novim tehnologijama za zaštitu lima, ali ko je zagledao farbu na Puntu Clasic zna šta je sramotno tanak sloj farbe. Nadam se da je na na ovom X-u značajno bolja.
MAX
Ja se sećam u baš "davno vreme" kada sam radi lakiranja kola kupio "namenski" Standox "metalik set".
Imao je 15 "kila" i to 5 "kila" neka žuta "podloga", 5 srebrna mat boja i 5 bezbojni lak ...
U Italiji povećana proizvodnja, a u Srbiji (FCAS) proizvodnja smanjena sa oko 117000 na preko 90000 automobila.
Ne bih se iznenadio kada bi za kojih 2 godine ili čak sutra proizvodnja FIAT-a 500L "skliznula" u Italiju. Nebi bilo prvi put da jedan veliki investitor preko noći ode iz ove zemlje (slučaj US Steel) pošto realno toliko smo im bitni da smo im nebitni. 90000 automobila je ništa sparam ukupne FIAT-ove proizvodnje tako da FCAS je najneprofitabilnija FiAT-ova fabrik koja uspeva samo na osnovu neekonomskih faktora poput subvencije koja je dobra kada ima rasta, ali je samo bacanje para kada su ekonomski pokatelji nikakvi ili toliko skromni da nije pomena.
Uskoro se vraća Zastava. Živi bili pa videli. Ja bih iskreno voleo da se to i desi jer drugačije očigledno ne može. Uskoro ćemo morati sve ispočetka tj. nastaviti odakle smo stali. Od 12500 automobila pa dokle doguramo uz oslanjannje na rast domaćeg tržišta. Mislim da je tako i najbolje. Džaba nama i 90000 kada to sve ide u izvoz od kojeg nema ni PDV-a, nema ničeg, samo dugova i nešto malo profita koji je beznačajan s obzirom na subvencije koje su 50 miliona evra svake godine pomnoženo sa 10 godina (50 miliona evra svake godine X 10 godina). Da mi je znati dali bi u nekoj drugoj zemlji FIAT mogao dobiti sve džaba, uključujući i obrtni kapital.
Zastava, ovako izgleda tvoja racunica:
I ja sam voleo zastavu, al to nije zastava vec fiatovi modeli.
Dakle kad fiat ode, mi pocnemo od nule, pa pozovemo sve mlade strucnjake iz srbije da idejama i sugestijama pomognu. Onda pri samom razvoju dodju nasi iz dijaspore (Nemacke) da i oni, vrhunski strucnjaci, daju savete i predloge. Al kod svabe nema cile mile, posalje ga i kaze: Idi i da se vratis sa idejama, ili citava tvoja porodica u mrt. sanducetu se vraca za srbiju (ovo je potvrdjeno i osnovano). I tako pre nego sto kod nas nesto zazivi, zavrsi u rukama mocne nem. industrije. A nasi planovi opet propadnu, sto zbog nedostatka para, sto zbog lose organizacije itd. I mi tako i bez fiata i bez zastave. I nece da moze prijatelje, vec ce da bide fiat i nijedan drugi.