
Najveći deo automobila i dalje će biti pravljen u Italiji
Porodica Anjeli, neprikosnoveni simbol italijanske industrijske moći, odlučila je u subotu na sastanku akcionara da preseli sedište „Eksor holdinga” u Holandiju, javljaju mediji. Preseljenje sedišta „Eksora” podrazumeva premeštanje malog broja poslovnih pozicija u Holandiju, dok će najveći deo „Fijatovih” i svi „Ferarijevi” automobili i dalje biti pravljeni u Italiji.
Ovo zapravo i nije novost zato što je „bežanje” „Fijata” iz Italije najavljeno još početkom 2104. godine. Istovremeno s promenom imena kompanije u „Fijat Krajsler automobili” (FCA) krajem januara te godine Serđo Markione, direktor automobilskog giganta najavio je selidbu sedišta kompanije iz Italije u Holandiju.
I ne samo to. Istom prilikom najavio je i selidbu poreskog prebivališta kompanije u Veliku Britaniju. Razlog je podrazumeva se, izbegavanje plaćanja velikih poreza. Jer, prema britanskim propisima oni naplaćuju porez domaćim kompanijama samo na profit ostvaren u Ujedinjenom Kraljevstvu. S obzirom na to da FCA zarađuje relativno malo novca u toj zemlji trebalo bi da plati i manji porez. Prema onome što je agencija „Blumberg” juče javila premeštanje poreskog sedišta u Veliku Britaniju nije najavljeno.
Milan Kovačević, konsultant za strana ulaganja, kaže da Holandija ima mnoge poreske pogodnosti pa i brojne kompanije koje posluju u Srbiji imaju sedište u toj zemlji. Još otkako je italijanski „Telekom” kupio našu istoimenu kompaniju preko firme iz Holandije u vreme Slobodana Miloševića.
– Nije ništa neobično da kompanija iz Velike Britanije po principu ortakluka ulaže u firmu iz Holandije, a da se takva zarada malo, ili nikako, oporezuje, kaže on.
Po njegovim rečima, glavni porez koji se danas u Evropi plaća je porez na dodatu vrednost. Porezi i doprinosi koje plaćaju zaposleni i poslodavac nigde nisu veliki. Što se tiče poreza na profit brojni su načini da se izbegne plaćanje, između ostalog i preko transfernih cena kada se ne plati PDV – kaže Kovačević.
Đerđ Pap, poreski stručnjak, kaže da plaćanje poreza zavisi od sedišta firme, od toga gde je proizvodnja, ali i međunarodnih propisa o izbegavanju dvostrukog oporezivanja.
– Činjenica je da „Fijat” u Srbiji porez na zarade i doprinose ovde plaća, gde radnici i rade, kao i porez na dobit – kaže Pap.
„Poreska” selidba, kako ocenjuje tamošnja javnost, nije mogla doći u gorem trenutku za premijera Matea Rencija. Inače, aktuelni šef tog holdinga, Džon Elkan, poriče da je odluka vezana za opadajuću atraktivnost italijanskih uslova poslovanja. Simbolika ovakve odluke je tempirana u jako lošem trenutku za Rencijeve reforme. Za oko dva meseca, Italijani će glasati na referendumu o merama kako bi vlada u zemlji ostala stabilna. Mada Renci nastoji da olakša regulativu za poslovanje i da reformiše vladu „to još uvek nije dovoljno da zadrži holding kompanije, poput ove u vlasništvu porodice Anjeli.
Predsednik „Fijat-Krajslera”, Elkan tvrdi da je ovaj potez prirodan sled razvoja grupe i da je daleko od prekidanja veza sa Italijom u kojoj kompanija ima investicione planove vezane za fabrike automobila i novi stadion za fudbalski klub Juventus. U Holandiji je sedište najvećeg dela imovine „Eksora”, tako da ovaj potez predstavlja evoluciju kako bi se pojednostavila korporativna struktura, izjavio je Elkan, potomak osnivača „Fijata”. Inače, porodica Anjeli je osnovala fabriku automobila „Fijat” 1899. godine.
Agencija podseća da je Renci, otkako je preuzeo dužnost premijera pre dve godine, putovao po svetu promovišući svoju zemlju i da je doveo u Italiju biznismene poput suosnivača i generalnog direktora Fejsbuka Marka Zukerberga.
Tokom Rencijevog mandata na čelu vlade, strana ulaganja u Italiju su se upetostručila na 74,7 milijardi evra (83,26 milijard i dolara), prema podacima objavljenim prošle nedelje na zvaničnoj internet stranici vlade.
Ipak, Italija se i dalje nalazi nisko na rang-listi Svetske banke po jednostavnosti uslova za poslovanje, spustivši se u 2016. godini za jednu poziciju, na 46. mesto, dok su, primera radi, Holandija, Španija, Jermenija i Belorusija napredovale, navodi „Blumberg”.
Izvor: Politika.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / FCA
"Fijat" sedište seli u Holandiju, da li ostaje u Srbiji
Posle 31. decembra 2018, kada ističe ugovor, našoj državi verovatno neće ostati ništa drugo nego da otkupi „Fijatov“ deo u zajedničkoj kompaniji i fabriku u Kragujevcu ponudi nekom drugom kupcu
Kragujevac – Trpi svaki posao u kome politika preteže nad ekonomijom, pa tako trpi i naša fabrika automobila, nekadašnja „Zastava“, koja je 2008, u jeku takmičenja Borisa Tadića i Tomislava Nikolića za predsednika Srbije, bila predmet dogovora naše države i „Fijata“. Zahvaljujući najavljenom dolasku italijanskog giganta u našu zemlju, Tadić je u drugom krugu izbora nadmašio opozicionog kandidata Nikolića za oko 200.000 glasova, iako je aktuelni predsednik u prvom krugu vodio upravo sa tom, ne baš malom, razlikom.
Ta politička kombinatorika, kojoj je kumovala Evropska unija, dovela je, s jeseni 2008, do potpisivanja ugovora između Vlade Srbije i „Fijata“ o formiranju zajedničkog privrednog društva „Fijat automobili Srbija“. Osam godina kasnije, kao da ni „Fijat“, ni naša država ne znaju šta bi sa fabrikom u Kragujevcu, koja posrće iz dana u dan, gubeći jedno za drugim tržište kome nema šta novo da ponudi, osim već ostarelog modela „500L“, iz milošte i nade nazvanog „veliki fića“.
Kako stvari stoje, suvlasnici ove kompanije, koja je u međuvremenu, posle ozbiljnog upliva „Fijata“ na američko tržište, promenila ime u „Fijat-Krajsler automobili Srbija“, jedva čekaju 31. decembra 2018, kada ističe ugovor koji su slavodobitnički potpisali, forsirajući medijske napise o „poslu veka“ koji će, u privrednom smislu, potpuno preporoditi našu zemlju. Zajednička kompanija naše države i „Fijata“ i danas je najveći pojedinačni izvoznik, ali sa ozbiljnom tendencijom pada plasmana automobila na strana tržišta, koja se meri godišnjim umanjenjem prihoda za oko 200 miliona evra.
Izvor: Politika.rs
Stamenković: Pitanje da li će Fiat posle isteka ugovora ostati u Srbiji
Beograd - Ekonomista Stojan Stamenković izjavio je da je pitanje da li će Fiat posle isteka ugovora ostati u Srbiji ili će otići.
"Čini mi se da ugovor ističe 2018. i pitanje je hoće li se taj ugovor produžiti ili će Fiat konačno otići odavde. Ja ne vidim tu neku perspektivu za rast proizvodnje u fabrici", kazao je Stamenković na predstavljanju novog broja Makroekonomskih analiza i trendova.
Stamenković kaže da je poslednje dve godine upozoravao na stanje u Fiatovoj fabrici u Kragujevcu.
"Priču o Fijatu ponavljamo ovde dve godine. Kada je doneta odluka da se ukine treća smana u fabrici, odjednom su svi počeli i nadležni organi i institucije i mediji da pričaju tu priču od prethodne dve godine, odnosno o upozorenjima", kaže on.
U MAT-u se navodi da je međugodišnji pad proizvodnje motornih vozila i prikolica za skoro 7 odsto u julu i za 9 odsto u sedmomesečnom periodu. Trend ove oblasti poslednja tri meseca stagnira na nivou koji je za oko 11 procenata niži od prošlogodišnjeg proseka.
Proizvodnja je sada niža od one maksimalne, dostignute sredinom 2013. godine za više od 40 odsto. To je povezano i sa izvozom. Vrednost izvoza motornih vozila i prikolica u periodu januar-jul 2016. Iznosila je oko 1,2 milijarde evra, a u julu je ta vrednost redukovana na 132 miliona evra, što je skoro 40 odsto manje nego u julu 2013, rečeno je na prezentaciji.
Autor/izvor: SEEbiz / Tanjug
Srećan im put.
" Istom prilikom najavio je i selidbu poreskog prebivališta kompanije u Veliku Britaniju."
Pa kako to sad ?
Nisu li botovi mračili kako je VB gotova zbog Bregzita ?
"Činjenica je da „Fijat” u Srbiji porez na zarade i doprinose ovde plaća, gde radnici i rade, kao i porez na dobit – kaže Pap."
Opa, kako to, kad ovdasnji eksperti kazu da sve nasa prebogata drzavica placa???
Dosadiste vise s tim odlaskom Fiata, svake godine se pise da odlazi a Fiat to redovno demantuje. Pre mesec dana je iz centrale receno da ostaje i posle 500L al nekima ne vredi govoriti.
A naslov senzacionalan kao Kremansko prorocanstvo u Kuriru, taman za domace paljevine...:)))
Meni je čudno kada naiđem na nekog iz Kragujevca ko veruje „Fijatu‟.
Mislim, imajući u obzir samo pres konferenciju 6. maja 2008. i sve što je tada rečeno, kako može *iko* da veruje „Fijatu‟?
Isto tako bi mi bilo čudno da neko ko radi ili ko je radio u „Lančiji‟ veruje „Fijatu‟.
A posebno mi je čudno da im neko veruje samo zato što vozi puntića.
Ima i takvih.
A kome da verujemo, takvima koji tvrde da ce Fiat iduce godine otici.:) To slusamo godinama.
A pre toga je bilo da nikad nece doci, pa zatim da nikad nece napraviti fabriku, pa zatim da od novog modela nece biti nista, pa sad da ce zatvoriti fabriku.
Ajde sjašite više.
Ovo je već druga faza odlaska FIAT-a iz Kragujevca. U prvoj fazi opala je prodaja, kao i profit, u drugoj otpuštena je trećina radnika + još toliko kod dobavljača delova, a u trećoj koja sledi za 2 godine, zna se...
FIAT nas polako priprema za ono što sledi za 2 godine, a mi nažalost ne možemo ništa po pitanju ostanka istog da učinimo jer nas niko ništa ne pita iako je država dala im sve, te stoga, ako FIAT ode, bilo bi fer da se povuku onako kako su i došli, sa kapitalom od 1 evro. Nigde u svetu ja nisam video da ozbiljan investitor dolazi u neku zemlju sa svega 1 evrom kapitala + 500 miliona evra poklonjenog kapitala od strane države prema FIATU + još pritom gomilu raznih drugih "olakšica". Što nekom drugom nisu dali baš takve uslove.
Kako sadiš tako i iznikne. Politika "saginjanja" pred investitorima očigledno ne funkcioniše pošto neko je, u ovom konkretnom slučaju, propustio da pita investitora koliko je on ozbiljan.
Samo se nadam da će država konačno nekome da ponudi Zastavu pa makar i kao brend (ono što je od te firme ostalo). Sada mi treba da "molimo" Volkswagen, možda i pristanu. U najmanju ruku dugujemo im izvinjenje što smo ih dvaputa odbili. Osim toga, prodajom Zastave njima dobili bismo moćnu kompaniju, a i ispravili bismo nepravdu prema Zastavi.
Fiat ne plaća pekaru leba, zato je zatamnjen ugovor.
U suprotnom bi naši izašli da se hvale koliko je Srbiji uplaćeno od strane Fiata.
Toga nema. Ali ima uplate Fiatu od strane Srbije.
Zato je frka što ističe ugovor, jer bi nakon isteka morali sve da plaćaju što trenutno izbegavaju.
Ima puno njih u medijima još od 2000-e kojima su puna usta napretka, bojitka, pa ko hoće nek veruje, kao ovom Pap-um
Samo da ispadne kako je za ostanak ZASLUŽAN Vu*ić ,a Fiat ostaje, pa ostaje svakako. Ali eto vidim RTS 2018. i udarna vest ZAHVALjUJUĆI NjEMU Fiat nije otišao iz Srbije.
Svako iole obrazovan zna da Fiat neće otići dokle god smo najjeftinija A UZ TO I NAJOBRAZOVANIJA i najdisciplinarnija radna snaga. A Kina je mnogo daleko
Nisam ubeđen da su zaista našli kragujevčanina pa još i komšiju za bota, ali svakako primećujem znakovi takve obuke; primarno, pogrešnog i površnog rezimiranja tuđeg argumenta kako bi se lakše pobio.
Bilo bi bolje da objave ugovor, kada je već toliko dobar za nas.
Sta je rekao na sajmu dir prodaje za Srbiju, Italijan je, ne znam mu ime.
,,Radna snaga u Srbiji je poslušna i pažljiva, disciplinovana. Imamo odličnu saradnju!''
Hoćete prevod?
Za 300-400€ rade u 3 smene i ne štrajkuju, ćute i trpe jer drugi izbor nemaju, radnički sindikat ne postoji.
Uostalom kada sam razgovarao sa nekim koji su išli na obuku za rad u Italiju (Miloš Jošović i Predrag Milošković) kažu da Fiat u Italiji zapošljava nekvalifikovanu radnu snagu i mnogo tehnički neobrazovaniju od naše. Radnici tamo nemaju ni srednju školu, a opet imaju plate 1200€.
Dakle, dok je tako, Fiat neće otići, a Premijum brend iz sorte političari će da govori kako je lično učinio sve da Fiat ostane.
Toliko, hvala na pažnji!
Ma neće krpelj (Fiat) otići iz Srbije sve dok može da sisa krv domaćinu.
A ovo što kaže LAcity za radnu snagu Fiatovu u Italiji govori o kakvoj se firmi radi a takvi su mu i proizvodi. :)
Najveći raj za Fiat je Srbija!
Ovde ništa ne plaćaju + dobijaju džabe.
Neće oni odavde, dokle god postoji bar koji pacijent da se zahebe sa 500L
Porezi i doprinosi nigde nisu veliki. Tacno. Takodje se podstice mala privreda, tako sto troskove na opremu odpises kroz povracaj poreza. Svuda, sem u Srbiji, gde 50% i vise posto na porez na doohodak placaju i oni na minimalcu.