home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Krajem minule sedmice i početkom ove, proizvodnja "fijata 500L" u Kragujevcu ponovo je privremeno bila prekinuta, da bi se juče opet nastavio rad, saznaje list Danas

U FCA Srbija niko ni iz menadžmenta ni iz fabričkog sindikata nije bio dostupan javnosti, te razlozi prvog prekida proizvodnje nakon letošnjeg ukidanja jedne smene i otpuštanja više stotina radnika, zvanično nisu poznati. Nezvanično se spekuliše da u fabrici i pored ukidanja jedne smene, posla nema dovoljno, zbog toga što je plasman "fijata 500L", pre svega na američkom tržištu, znatno slabiji od predviđenog.

Iz tog razloga će u FCA Srbija, kako se čuje, proizvodnja povremeno biti prekidana i u narednom periodu. Da li su ove najave tačne, i ako jesu, do kada i koliko će ti eventualni prekidi da traju, ne zna se pouzdano, pošto se poslovodstvo te kompanije već duže ne oglašava.

Mnogi od radnika koji su napustili Fijat u okviru programa dobrovoljnog odlaska, poslednjih dana nastoje, posredstvom lokalne posredničke firme, da se zaposle u Tojotinoj fabrici u Poljskoj, koja traži nekoliko stotina radnika koji su već radili u automobilskoj industriji. I to uprkos tome što rukovodstvo sindikata FCA Srbija i dalje najavljuje otvaranje nove firme za proizvodnju auto-delova u Kragujevcu, u kojoj bi, prema letošnjem obećanju premijera Aleksandra Vučića, trebalo da bude zaposleno 1.500 radnika.

- Verujemo u obećanje premijera Vučića da će u Kragujevcu da bude otvorena još jedna fabrika za proizvodnju auto-delova - poručuju i ovih dana iz sindikata FCA Srbija. Prećutkuju, pritom, da su u isto to verovali i letos, dok su prenoseći Vućićeva obećanja, najavljivali otvaranje te fabrike tokom aktuelne jeseni. Jesen polagano odmiče, bliži se i početak grejne sezone, a u Kragujevcu od novih investitora, pa i onog koji treba da pokrene novu proizvodnju auto-delova, nema ni traga ni glasa.

U Kragujevcu, otuda, kad su o(p)stanak Fijatove fabrike i auto-industrije u pitanju, polagano počinje da preovlađuje strah, čak i u onom delu javnosti koji je do skora u potpunosti verovao u dugotrajnost tog poslovnog aranžmana.

Proizvodnja pala na 450 vozila dnevno

Nakon dvodnevnog zastoja, proizvodnja sve tri verzije modela "fijat 500L" u kompanija FCA Srbija juče je ponovo pokrenuta. Proizvodnja se od juče uobičajeno organizuje u dve smene, tokom kojih sa montažnih traka siđe oko 450 automobila dnevno. Do sredine jula, kad je ukinuta jedna smena, iz pogona je svakog dana izlazilo i do 650 vozila.

Izvor: Danas.rs

Foto: FoNet



čitanja : 2010



Komentari

U periodu koje sledi možemo da očekujemo i ukidanje druge smene u FCAS-u? Iskreno, voleo bih da se to i desi jer pad je šansa za novi početak. Samo se nadam se da će država, kada FIAT bude otišao, biti pametna da uzme od FIAT-a fabriku za 1 evro i da pita FIAT ili nekog drugog dali je za saradnju po principu kupovine licence za proizvodnju automobila kao nekad. Taj način razvijanja autoindustrije je bolji i dugoročniji pošto nekadašnja Zastava, od male firme postala je svojevremeno fabrika koja je proizvodila 220000 automobila (krajem 80-ih). Jedini način da se uposle baš-baš veliki kapaciteti jesu jeftini automobil za šire narodne mase. Nije Yugo džaba svojevremeno prodat u 70000 primeraka godišnje i to samo u Americi, ne računajući ostala tržišta. Mi treba da se vratimo tamo gde smo stali krajem 80-ih. Kvalitet nije bio najbolji (što je bilo za očekivati s obzirom na cenu i s obzirom na to ko se najviše žalio na kvalitet), ali se zato Yugo prodavao najbolje tamo gde je dobio najviše kritika što znači da sam koncept nije bio loš, čak naprotiv, prodajne brojke kažu sve. Kada bi neko pokrenuo program proizvodnje Zastavinog Yuga i poradio malo više na kvalitetu, to bi Srbiju pomerilo, a ne FIAT 500L.

Bilo bi dobro kada bi upravo sada država pitala FIAT dali su za reindustrijalizaciju Zastave tj. ponovnog pokretanja programa Zastava 10 (primer). S obzirom da je FIAT prodavao Punto 188 na tržištu Balkana u 15 hiljada primeraka, kada bi to isto uradili na tržištu čitave Evrope imali bi posao za 100 do 150 hiljada Puntića, a ako se FIAT stidi jučerašnjeg sebe neka mašine i ogromnu prazninu u fabrici ustupi državi u zamenu za državinu trećinu i tako imamo, pored proizvodnje nekoliko desetina hiljada 500L i Zastavinu proizvodnju od 100-150 hiljada Zastava 10, a neka za prodaju Zastavinih automobila bude korištena FIAT-ova mreža, a za uzvrat da država ubaci FIAT u Zastavin udeo u firmi i eto posla za obe strane,pored već postojećeg što znači da eto nama drugog modela. Sa FIAT-om je država trebala da sarađuje preko Zastave. Mislim da bi Zastava 10 In (kako sam ga ja nazvao) bilo najbolje rešenje. Zadnje serije Punta 188 izgledaju i dan danas moderno.

http://i.wheelsage.org/pictures/fiat/punto/autowp.ru_fiat_punto_classic_5-door_2.jpg

Ovo ponuditi sve siromašnijoj Evropi kao Zastava 10 In za 6000 evra bi bio pun pogodak. Nebismo imali konkurenciju u tom segmentu. Lada pokušava da se probije sa Grantom, ali nemaju bescarinski režim tako da je Lada nekonkurentna, a i nisu u dobrim odnosima sa Evropom tako da bilo bi dobro to uskoristiti. Tu je jedina prava i velika šansa za nas, a i Srbiji je potreban auto od 6000 evra pošto najjeftinije što nudi konkurencija jeste auto od 7000-8000 evra.

Mislim da rešenje leži u povratku brenda Zastava i fokus na jeftinu, ali ne jeftinu po svaku cenu (kao nekad Yugo) proizvodnju automobila. Zastava 10 je idealan auto, moderan, jeftin, lep, taman za gradske vožnje. 6000 evrića je milina božija. I za nas siromašne i za sve siromašnu Evropu.

Neka država i FIAT razmisle malo više o tome.

Autor Zastava 12 Okt 2016, 20:44

Zastava
"Zastava 10 je idealan auto, moderan, jeftin, lep, taman za gradske vožnje. 6000 evrića je milina božija."

Model iz 1999-e, pa ti mora da se salis???

Inace nema govora o padu prodaje nasega mocnoga 500L!

http://left-lane.com/european-car-sales-data/fiat/fiat-500l/

Autor carobnjak 12 Okt 2016, 22:25

Fiat i da hoce ne moze otici iz Kragujevca minimum jos 10 godina, jer treba vratiti kredite i isplatiti masine i opremu koja je uzeta na kradit 20 god. uz garanciju. Japanci dosli, instalirali i rekli nema mrdanja. Baš će nam to Fiat ostaviti za 1$:))

Autor B.M 12 Okt 2016, 22:56

Stvarno ne verujem odakle tolika mrznja prema Fijatu. Zastava je izgleda dobio nogu iz firme kad je Fijat preuzeo pa je sad ljut na njih. Da covek nema blage veze o cemu prica, postavicu mu samo jedno pitanje.
Gde i kome danas moze da se proda NOV auto u EURO3 standardu? Koje su to drzave na svetu koje dozvoljavaju uvoz i prodaju novih EURO3 automobila? U Evropi nema ni jedne. U Aziji mozda avganistan ali i to sumnjam. U Americi, juznoj i severnoj, u svim zemljama osim kube nemoguce je uvesti i registrovati takav auto. Mozda u Africi, ali i tamo je sad vec mrka kapa. Koliko covek pojma nema o cemu prica ja stvarno nemam reci. Neko ce reci da se ubaci euro5 motor. E pa nece da moze. Euro 5 standard ne podrazumeva samo motor i izduvne gasove. E5 podrazumeva gomilu pre svega ekoloskih i bezbednosnih standarda, pocevsi od banalnih obaveznih LED dnecvnoh svetala do vazdusnih jastuka za sva sedista kao i vazdusne zavese. Euro NCAP test Z10 danas ne moze da prodje. Pa ona ESP, pa zatezaci pojaseva i na prednjim i na zadnjim sedistima, pa ISOFIX, koji fizicki ne mogu da stanu u sasiju punta. Lupas zastava kao otvoren prozor. Punto ne moze da zadovolji euro5. Mozda uz kompletno preuredjenje sasije, ali odakle pare za to? Tu su u pitanju stotine miliona evra koje su potrebne da bi se konstruisao nov euro5 auto. Na stranu sto sad krece euro6.

Autor Sinbad 12 Okt 2016, 23:01

carobnjak
Do pre par meseci si tvrdio kako je Punto 188 perfektan auto!
Još prave i Grande punta, koji je jednako zastareo, pa se to ne komentariše.
Ima mesta za Punta i to kako! Bolje je da vrate u proizvodnju njega nego 500L, kome se već vidi kraj neslavne karijere.
Punto 188 ili Grande punto, za 6000 evra, bio bi pravi udarac za konkurenciju

Autor Oktopod 13 Okt 2016, 09:29

Oktopod
'De si bre Mangela, kuco stara?! Daj, posalji nam koju Suljaginu lepinju sa kajmakom! :)
Batali to sa vracanjem starih modela, ni boranija nije sto je nekad bila. Pitanje je koliko bi bilo isplativo menjati alate na liniji za sklapanje. Bilo bi neke prodaje u Srbiji i nesto malo u komsiluku, ali mislim da bi to bilo na samom rubu isplativosti. Mozda bi bilo bolje da se radi neka malo socijalnija varijanta novog Tipa ili njegova krosover-MPV varijanta. Meni bi bio interesantan produzeni 500L 4x4, ali ne u ovom "Kinder jaje" stilu.

Autor Optimus Prime 13 Okt 2016, 11:41

Oktopod
nikada to nisam tvrdio, ne izmisljaj!
Bio je dobar za period kada se proizvodio, tj. dok nije zamenjen Grande-om...
Medjutim, kao polovnjak je odlican, citaj i pamti! :)

Autor carobnjak 13 Okt 2016, 13:42

Svašta ovde ima da se pročita :)

Negde 2002 pre nego što je punto bio restilizovan u formu kasnije nazvanog z10, koštao je kod nas sa 1.2 16v motorom više od 12000 evra! danas imamo 500L koji je avion u odnosu na svakog punta za 10000 i ne valja nam!? U Evropi 500L košta mnogo više pa ga i dalje kupuju. Valja ga što pre fejsliftovati da bi ostao konkurentan i ako je moguće započeti proizvodnju još jednog manjeg modela ala punto.

Autor rasa 13 Okt 2016, 14:09

@ Optimus Prime

A gde bi to u komsiluku mogao da se prodaje euro3 auto? Koliko ja znam da je SVUDA u nasem komsiluku za uvoz obavezan euro5.

Autor Sinbad 13 Okt 2016, 14:24

Sinbad 13 Okt 2016, 14:24
Albanija, Makedonija, BIH. Nisam proveravao da li je obavezan E5 za ove drzave. Ukoliko jeste, onda prilagodjeno na E5, ali to samo jos smanjuje isplativost.

Autor Optimus Prime 13 Okt 2016, 14:33

A koji to Punto ima sasiju?

Autor Orlo 13 Okt 2016, 14:46

Пунто је био изврстан аутомобил. Ништа не би фалило да и даље производи.
Са великим Фићом су се осрамотили. Не видим ни један разлог који би утицао на купца да га купи. То је прескуп ауто за оно што нуди.
Боља је половна шкода октавија стара 5 година, од новог Фића.

Autor Вук Мандушић 13 Okt 2016, 15:13

Koji Punto, znate li kad je poceo da se proizvodi i koja je ovo godina? U autoindustriji nema nazad, i svako ko bi tako radio upropasio bi svoju firmu.. Čak ni Zastava nije htela da vrati proizvodnju Fiće iako je bilo dosta zahteva i pisane peticije. Bolje i propasti s novim modelom nego se vratiti na stari.

Autor B.M 13 Okt 2016, 15:32

"Bolje i propasti s novim modelom nego se vratiti na stari".

Dakle, sve fabrike koje su poslednjih godina zadržali proizvodnju starog modela par godina i nakon što je izbačen novi model, radili su to na svoju štetu.

"Da covek nema blage veze o cemu prica, postavicu mu samo jedno pitanje.
Gde i kome danas moze da se proda NOV auto u EURO3 standardu?"

Za stručnjaka koji pored pisanja ugovora razume se i u izduvnim gasovima ... je li to ozbiljno misliš da je razlika između EURO 3 i EURO 5 potpuno novi motor?

To kao ono neki dan, kooperant ima da pravi kako mu se kaže iz fabrike i nije mu posao da učestvuje u razvoj.

Autor CaMIRO 13 Okt 2016, 18:23

A jel ti pravis razliku izmedju zadrzavanja proizvodnje aktuelnog modela jos par godina, i vraćanja na stari model? Za kompaniju je lose i ako se dugo zadrzava na istom modelu a kamoli da se vraca na stari. Toliko o genijalnim idejama vracanja na Punto, svejedno s kojim motorom. Bilo je ideje da se posle renoviranja fabrike napravi jos jedna kolicina Punta za domace trziste ali se od toga odustalo jer i ona stara zaliha je jedva prodata.

Autor B.M 14 Okt 2016, 09:05

Za mnoge one koji ne znaju, Punto/Zastava 10 je imao EURO 4 standard i to još od dolaska FIAT-a kao investitora u Zastavu, ako ne i pre (dok je Punto bio brendiran kao Zastava 10. Za ovaj drugi podatak nisam baš siguran).

Što se tiče prodaje starih zaliha, Punto/Zastava 10 je prodan za 2 dana jednom prilikom i to u 650 primeraka. Ako neko ne veruje neka poseti ovaj link.

http://www.ekapija.com/website/bih/page/221153/Dileri-Zastavinih-vozila-rasprodali-za-dva-dana-650-zastava-10-vozila-vi%C5%A1e-nema-na-lageru

Moje lično mišljenje jeste da je postojao marketing (u vidu reklame na televiziji svaki dan po bar jednom tokom dana, a ne samo u novinama) mislim da bi Zastava 10/FIAT Punto Classic bio prodavaniji nego što je bio slučaj. Naime, kada je Zastava tokom 2000-ih i dalje radila mnogi nisu znali da i dalje postoji. Tek negde sredinom 2000-ih kada je krenula priča oko Zastave 10 priča se promenila, a kada je 2008 FIAT ugasio proizvodnju starih Zastava (a nešto kasnije i Zastave 10 pod tim imenom) ljudi su i 2 godine posle obilazili auto-salone u nadi da će kupiti novog Yuga. :D

To sve govori koliko loš ili skoro nikakav marketing je Zastava imala. Da je Zastava 10/Punto agresivno reklamiran mislim da bi prodajne brojke bile mnoge veće od 10-15 hiljada automobila s obzirom na broj polovnjaka koji se uvozi u Srbiju (među njima je ne mali broj ljudi koji kupuju skuplje i skupe polovnjake, dakle ne samo one od 2-3 hiljade evra).

Ali eto, nedostatak nečije vizije je doveo i do potpunog gašenja Zastave, a mogla je (i dan danas može) Zastava da postoji kada bi se samo Zastava 10 vratila u proizvodnju, ne računajući stare modele. Kada bi FIAT ili pod FIAT ili pod Zastava imenom (mada ja bih više voleo da to bude pod Zastavinim grbom) ponovo pokrenuo tu priču.

S obzirom da za to trebaju kalupi, svi znamo da se u fabrici automobila samo sklapaju automobili, a da kalupi su kod proizvođača auto-delova. Što se tiče istih, oni su još pre nekoliko godina pretopili kalupe za Punto i na njima proizvode delove za FIAT 500L tako da kada bi FIAT ponovo pokrenuo sklapanje Punta to bi bio samo dodatan podstrek i za proizvođače delova i za fabriku automobila u Kragujevcu pošto bi dobavljači uposlili još radnika i kupili nove kalupe, a FIAT bi zaposlio nove radnike na sklapanju automobila. Tako bi, što kod proizvođača delova, što kod FIAT-a, došlo ukupno najmanje 1000 radnika. Povratak Zastave 10/Punta bi mogao da nadoknadi gubitak nastao smanjenom tražnjom za FIAT-om 500L. Nadam se da će neko iz Kragujevačkog ogranka "dosađivati" centrali u Torinu sa insistiranjem na povratku Punta jer mnogo ozbiljnije kompanije od FIAT-a rade to isto (Opel i Peugeot imaju i starije modele u ponudi). Ako je FIAT odustao od toga da nudi stari Punto globalno, neka to učini lokalno, u Srbiji, npr. pod Zastavinim grbom. I Peugeot nudi stare modele u Kini, a Zastava je nekada staru tehnologiju, koja je bila stara i za nas, prodavala Egipćanima s tim da taj model nije ni dan danas toliko zastareo kao Yugo, već čak naprotiv, Punto Classic/Zastava 10 je čak razlog zašto sam ja počeo da volim Zastavu (imam 28 godina ako nekog to interesuje).

Zastava 10 i dan danas kao taksi vozilo, vozilo za radnike u administraciji, za odlazak do supermarketa, dakle automobil za sve namene, bio bi idealan kao nekada nacionalna klasa. Idealan je za srpske i balkanske prilike. Pristupačan, moderan, ima ABS, servo, klimu...ja bih vratio Punto da se ja pitam.
Neko će reći imao Sandero, Fabia itd, ali Sandero košta 7-8 hiljada, a nova Fabia 8-9 hiljada evra, dok stari Puntić za 5-6 hiljada evra imao bi i on publiku i to mnogo veću, a da opet nikog ne dira s obzirom da bi publika za Punto bili kupci polovnjaka.

Neka FIAT pono razmisli o Puntu.

Autor Zastava 17 Okt 2016, 20:21

@Zastava

Taj punto/Z10 je kostao vise od 5000-6000 eura, a sa pristojnom opremom blizu 10.000 eura. Mogao se proizvoditi i dalje uporedo, ali verovatno da par hiljada komada godisnje nije donosilo profit fiatu. 500L je, sa mnogo strana, diskutabilan proizvod, ali u odnosu na Z10 "svetlosne godine" ispred. Mogao je fiat ostaviti Zastavu u zivotu da proizvodi neku starudiju tipa Z10, ali sta bi dobili time? Da zadovolje potrebe malog, lokalnog trzista za jeftinim polovnjacima naredne 3-4 godine? Ipak je to jedna relikvija proslosti koja tamo i treba da ostane.
A ne bih imao nista protiv da proizvode nekog novog yuga ili floridu, ali ne one nebezbedne kartonske kutije (imao sam yugo kabrio (2002. ili 2003. godiste), to se krivilo u krivini, neverovatno.

Autor Damko 18 Okt 2016, 01:31

Ispravka, umesto "jeftinim polovnjacima" mislim "jeftinim novim vozilima".

Autor Damko 18 Okt 2016, 01:43

RE: Damko

Jedno vreme se prodavao za oko 6000 evra. Kada se prodavao po toj ceni prodan je u jednoj godini u 10-15 hiljada komada što i nije mala cifra. Da je taj automobil prodavan i u Rusiji i svim drugim bivšim sovjetskim republikama kao i u svim drugim delovima sveta koji nisu zapadna Evropa, SAD, Kanada i Australija, mislim da bi broj prodatih automobila bio mnogo veći. "Tragedija" Zastave 10/Punta Classic je bila u tome što je bio dostupan samo na Balkanu, u Ukrajini i možda u Egiptu i Siriji. To je samo mali deo onoga što se danas zove zemlje u razvoju. Tu su i druge istočnoevropske zemlje poput Poljske koja ima nekoliko desetina miliona stanovnika, zatim čitava Južna Amerika, čitava Afrika, i ogromna Azija. Faktički 80 odsto sveta čine zemlje u razvoju, a mi se ograničili samo na najbliža tržišta. Mogla je Zastava 10 komotno da se prodaje u 100000 primeraka. I sada bi mogla spomoću saradnje sa FIAT-ovom (FIAT-Chrysler) dilerskom mrežom koja "dobacuje" širom sveta. Osim toga, FIAT Punto Classic koliko ja znam nema negativne kritike tipa pokretni akvarijum (što je opis FIAT-a 500L u Americi). Čak ima i pozitivne pošto je reč o prvom "normalnom" automobilu nakon "kockica" u vidu stare Pande koja se proizvodila čak do 2000 i neke. FIAT 500L i Yugo su možda najgori (pošto su oba "popili" sočne negativne komentare), a Zastava 10 je bila sredina. Greška je načinjena kada je Zastava 10 bila dostupna samo u okruženju i to pritom sa skoro nikakvim ili čak nikakvim marketingom.

Kada je krenula Zastava 10, ja sam Zastavu počeo da gledam ozbiljno. E onda je došao FIAT i nije ništa rešio, a što će biti vidljivo za 2 godine.

Nije Zastava nikakva relikvija prošlosti koliko nekima nedostaje vizije (a što je vidljivo i na projektu FCAS).

Da se sa projektom Zastava 10 razmišljalo na način na koji je Škoda prisutna na svim kontinentima nebi Zastava bila onakva već bi bila mnogo jača da se proizvodila u 100000 promeraka i da se nudila na svim tržištima u razvoju, a ne sano na nekoliko tržišta i u nekoliko hiljada primeraka. Tu leži i problem zašto je prodaja bila mala. Pa i Škoda bi propala da je celo vreme bila prisutna samo u Češkoj, Slovačkoj i još kojoj zemlji u okruženju. Tu nema mesta za daljnji razvoj. Za šta postoji širenje nego da se širi proizvodnja. Tu je trebalo ići, a ne da izmišljamo toplu vodu koja je uz to sve hladnija.

U autoindustriji kratkovidost vodi do nazadovanja. Ako misliš da je malo dovoljno onda šta će ti autoindustrija koja traži velike izazove. Nažalost, za Zastavu nisu tražena nova tržišta slična našem. Zato je projekat Zastava 10 i propao uprkos činjenici da je reč o dobrom automobilu za datu cenu.

Autor Zastava 19 Okt 2016, 21:08

Mi smo sa Zastavom 10 bili debelo u gubitku! Proizvodnja je bila 400 automobila mesecno, znaci za godinu dana proizvedeno je koliko danas FCAS proizvede za nedelju dana. A trebalo je platiti od toga radnike i troskove proizvodnje i transporta. Na stranu sto su skoro svi delovi stizali iz Italije, kad nigde van Srbije nismo mogli da je prodamo. Licenca je vazila samo za regiju i trece zemlje. Ubrzo se Z10 povukla sa trzista u regiji. Fijasko. Jedina korist od nje je sto su mnogi dobili priliku da kupe na kredit nesto bolje od Yuga uz subvenciju drzave.

Autor B.M 19 Okt 2016, 22:06

B.M
Za Z10 u proizvodnji je učestvovalo 3 puta više radniks, koji su primali plate.
Možda je bilo gubitka, ali se radilo i primala se plata.

Sad je 3 puta manje radnika, država je u GUBITKU, i "pukla" je pola milijarde evra.
A Fiat 500L polako ali sigurno gubi borbu sa vremenom. Nema tu perspektive.

Autor oktopod 19 Okt 2016, 22:21

Mozda je bilo gubitaka? Daj ne zasmejavaj me, gubici su bili ogromni, pa se pricalo o zatvaranju Zastave ako se uskoro ne nadje partner. Nije zatvorena samo zbog toga sto se radilo o velikom broju radnika, pa su pretili socijalni nemiri. Čak i kad je Fiat uzeo Zastavu nije smeo da otpusti radnike nego je to islo postepeno i trajalo nekoliko godina sve do novog modela. Plate u Zastavi su bile neredovne i nikakve,prezivljavanje, mogli su samo da sanjaju plate kakve danas imaju u Fiatu. Uslovi rada takodje losi, bez zastitne opreme, grejanja, neuporedivo sa ovim danas. Samo lud moze da tvrdi da je u Zastavi bilo bolje. A500L nije ni pravljen da traje vecno, za par godina ide novi model.

Autor B.M 19 Okt 2016, 22:54

Zastava je 80ih licila na fabriku, 90ih je bila u rasulu a posle 2000e se radilo o prezivljavanju. Daj sta das, samo da ima za plate. Nije tu imalo para ni da se zakrpi krov i zamene stakla na halama a kamoli za ulaganje u razvoj. Zelezara je u to vreme dobro poslovala, znaci Zastava je bila najveci problem drzave. U takvoj situaciji je dosao Fiat, nije on preuzeo novu i modernu fabriku vec ruinu koju niko nije hteo. Hvala mu na tome jer bi bila zatvorena kao i Zastava Kamioni koje takodje niko nije hteo iako su bili u boljem stanju.

Autor B.M 19 Okt 2016, 23:15

RE: B.M

Ako je proizvodnja u Zastavi bila u debelom gubitku i sa proizvodnjom od 400 automobila mesečno onda otkud podatak da je ta ista firma dostigla prodaju od 15 hiljada automobila godišnje (2010)?

I kako je moguće da je Zastava 10 u samo dva dana prodata u 650 primeraka?

http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2009&mm=02&dd=24&nav_id=346761

Zastava 10/Punto je povučen iz prodaje da bi se dao prostor novom modelu koji uz to ovu godinu, ako je sudeći po nekim podacima, će završiti sa 70-80 hiljada automobila? 2013 je bilo 117.000. Nije li krajnje vreme da se ponovo pokrene pitanje Zastave tj. Zastave 10 s obzirom da FIAT nezaustavljivo posustaje. Da smo Zastavu 10 samo na kinesko i indijsko tržište plasirali mogli smo komotno da imamo prodaju od 100000 automobila godišnje. Problem je u tome što mnogi naši ljudi najverovatnije misle da su to nebitna tržišta te iz ponovo ideoloških pobuda mi se opet uzdamo na evropsko i američko tržište. Pa valjda i druga strana Srbije treba da se pita? Zašto se "bojimo" velikih tržišta sa dalekog istoka? Pa ni Škoda pre nije bila prisutna u mnogim delovima sveta pa eno je sad, pa čak i Dacia, samo mi sa FIAT-om čekamo da dođe na 0 pa da reagujemo, ali tada će biti džaba reagovati.

Autor Zastava 20 Okt 2016, 18:46

Otuda sto to vise nije bila ista firma! Zastavu je preuzeo Fiat i sto bi pravio kopiju svog modela kad moze original?
Prethodno je uveo grejenje, zakrpio krov i okrecio hale da bi fabrika uopste mogla da radi u normalnim uslovima. Njima je bilo nezamislivo na neko sklapa automobil na minus 10 u zimskoj jakni.Pa su onda ulozili u opremu, jer na onoj na kojoj je radjena Z10 nisu hteli da rade Punta Klasik i da se brukaju. Nisu hteli da stave znak Fiat na automobil dok nije imao kakav takav kvalitet. I posle toga su detaljno testirani. Znaci Punto Klasik je mnogo ozbiljnije radjen od Zastave 10 i dosta je para ulozeno da se poveca proizvodnja na 15000 godisnje. Al tu se vec nista nismo pitali. Te kolicine Z10 koje pominjes, 650 komada, su posletnji kontigent pred proizvodnju Punta i naravno da je uz povoljan kredit brzo rasprodat. Ovo ostalo sto pominjes su nebuloze, ko da pokrene Z10, Fiat? Jel ti shvatas da su sada Talijani dvotrecinski vlasnici i da oni odlucuju?

Autor B.M 20 Okt 2016, 19:46

RE: B.M

A šta je onda sa Zastava Automobilima? Zašto FIAT nije rešio i njihov problem? Eno čitam nešto Zastava duguje neke pare prema nekim stranim klubovima poverilaca. Pa zar nije te dugove FIAT isplatio kada je preuzimao fabriku? Izgleda da nije. Eno bivši radnici Zastava Automobila u se predstečajnom postupku se bore za neisplaćene plate što znači da FIAT im nije isplatio pare pre nego što ih je otpustio. Šta bi sa automatizacijom u novoj fabrici s obzirom da jednom radniku treba nekoliko radnih dana da bi sklopio jedan automobil? Nivo automatizacuije u FIAT-u je izgleda sličan onom nekada u Zastavi. Džaba japanski roboti kada očigledno je da je to bilo samo zamazivanje očiju narodu pošto ti roboti možda pokrivaju jedno 10 odsto fabrike, a sve ostalo rade ljudi kao nekad. I šta je tu bolje nego pre, osim naravno zidova u fabrici i po kojeg robota? :)

Autor Zastava 21 Okt 2016, 20:50

@Zastava

Automobil se nije mogao izvoziti u Kinu jer imaju visoke carine za uvozna vozila, moze tamo jeftino, ali da se proizvodi u Kini. A Z10 nikako nije imala konkurentnu cenu za kinesko trziste.

Autor Damko 22 Okt 2016, 00:01

@Zastava
Šta ima Fiat sa Zastava Automobilima kad tu firmu nije ni kupio. Osnovne stvari ne znas a ulazis u diskusiju. Srbija i Fiat su napravili novu, zajednicku firmu pod imenom FAS. A pre toga nisi znao razliku izmedju Z10 i Punta Klasik, niti ko je sta pravio. A onda racunas koliko jednom radniku treba da slopi automobil? Ne davi vise s glupostima, imas internet pa se malo informisi, ukucaj lepo kad je prodata Zastava, sta je prodato, kome i za koliko, pa onda kada su preuzeli fabriku, sta su ulozili itd. itd. Meni koji to znam nije tesko da napisem, ali da pisem jedno isto po ko zna koliko puta, nemam zelje ni vremena.

Autor B.M 22 Okt 2016, 19:53

RE: B.M

Sve ovo znam, odtud i pitanja. FIAT nije ništa preuzeo od Zastave, osim njene zgrade koju je srušio i Zastavine radnike koje je 90 odsto nnjih otpustio. FIAT je najobičnija spin industrija ako mene pitaš. Više šteti nego što koristi.

Autor Zastava 23 Okt 2016, 16:10

Da znas nesto nebi pitao zasto Fiat nije resio problem Zastava Automobila. Da to pita neko iz druge repubike pa da razumem, nije bio u toku, ali da pita neko iz Srbije to je totalno neznanje. TV i novine su detaljno izvestavale o tome.

Autor B.M 23 Okt 2016, 22:44

Mediji su samo preneli da je reč o poslu stoleća. Tek kasnije su isplivali detalji u vezi dolaska FIAT-a u Srbiju. Iz onog što sam pročitao...samo se nadam da će "Zastava Automobili" uspeti da se isplete iz zavrzlame koju je toj firmi priredila država u saradnji sa FIAT-om.

Ne može Srbija da se oslanja samo na jednog proizvođača automobila. Ni pre nije. U doba bicše Jugoslavije bilo ih je nekoliko i to uglavnom baš u Srbiji. Od rata pa sve do koju godinu bio je Ikarbus, FAP, IMR, IMT i još nekoliko fabrika iz sektora motorne industrije, uključujući i Zastavine fabrike. Danas, samo FCAS radi, a i oni idu unazad. Ne može to tako, nešto mora da se menja pod hitno inače za koju godinu neće ostati ni D od domaće motorne industrije.

Autor Zastava 24 Okt 2016, 19:33

Ma sta mi naprica, ako je necemu vise najvise pisano to je o dolasku Fiata u Kragujevac. Stalno se pisalo o tome, a Tadic je isao u Torino vise puta, posecivao fabriku i pratio radove. Dinkic takodje.
Nadas se da ce Zatava automobili da se ispletu iz zavrzlame? Poima ti nemas, ajde ukucaj u google "Zastava Automobili". Mozda saznas da ima samo tri radnika je u stečaju zbog ogromnih dugova. Direktor je predlagao stečaj još pre nekoliko godina.

Autor B.M 25 Okt 2016, 06:40