home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako prenosi Beta, Privredni sud u Kragujevcu doneo je rešenje o bankrotstvu preduzeća "Zastava automobili AD" u stečaju.

Predsednik Privrednog suda i stečajni sudija Branislav Jovović rekao je agenciji Beta da je doneo rešenje o bankrotstvu jer do predviđenog roka, 21. oktobra niko nije podneo plan reorganizacije fabrike.

"Proglašenje bankrotstva znači da će biti prodavana imovina radi namirenja poverilaca", rekao je Jovović.

Pred Privrednim sudom u Kragujevcu je juče održano prvo poverilačko ročište u stečajnom postupku nad preduzećem "Zastava automobili AD" na kome je prihvaćen izveštaj poverenika stečajnog upravnika Agencija za licenciranje stečajnih upravnika o ekonomsko finansijskom stanju fabrike.

Navedeno je da obaveze preduzeća iznose oko 40 milijardi, a najveća su dugovanja Pariskom i Londonskom klubu (oko 24,5 milijardi dinara) i Fondu za razvoj Republike Srbije (oko 10 milijardi dinara).

Nenaplaćena potraživanja stečajnog dužnika su nekoliko desetina puta niža od obaveza i iznose oko 650 miliona dinara.

U stečajnu masu ušla je, pored ostalog, gotovina sa dva računa u iznosu oko 350 miliona dinara, nekretnine u vrednosti 95 miliona, kao i oko 200 miliona za koje je procenjena mogućnost naplate,

Fabrika "Zastava automobili AD" koji je 1980-tih godina zapošljavao nekoliko hiljada radnika, dočekao je letos otvaranje stečaja sa smo troje zaposlenih.

Izvor: Beta.rs

Foto: arhiva



čitanja : 1458



Komentari

Ajmo mr Zastava, sto nisi spasio tako uspesnu firmu umesto sto mesecima pricas bajke?
Kaze niko nije podneo plan reorganizacije? Gde je sad vas VW, Hyu, Toyota, Reno, kinezi???
Verovatno je Fiat hteo, samo sto je imao pametnija posla...

Autor carobnjak 25 Okt 2016, 17:15

Izguglajte ko je na celu "agencija za licenciranje stečajnih upravnika".

Autor krle 25 Okt 2016, 17:52

Ovakve vesti su samo gubljenje vremena jer vecina ovde ne zna ni sta je stečal ni sta je bankrot, a kamoli likvidacija firme. I onda se javi neka budala i kaze spasimo Zastavu.

Autor B.M 25 Okt 2016, 22:03

Bar ovde će mi pustiti komentar.

Sa "Floridom" koju sam kupio 2006.god. prešao sam 110.000 km. Fabrička klima hladi kao prvog dana a najozbiljniji kvar u deset godina bio je plovak goriva. Pouzdana, prostrana, komforna ... i ne znam šta je još narod hteo za 6.800 evra.

A da. Nije ni šasija loša.
https://www.youtube.com/watch?v=JzzrSuoT-M4

Zapravo je neverovatno šta su uspeli da urade, kada se uzmu u obzir uslovi u kojima su radili.

Neko da izgugla pok. g. Tadiju Jurkovića pa da vidi šta je država propustila. Ili da pogleda reportaže o "Zastavi" iz britanskog časopisa "Autocar" 2007. i 2008.god.

Moglo se, ali nije bilo političke volje. Ne možete tretirati fabriku automobila kao socijalni program.

Autor CaMIRO 26 Okt 2016, 12:02

Čuj nije bilo političke volje? Političke volje je itekako bilo jer onaj ko bi našao dobrog partnera Zastavi dobio bi veliki broj glasova ne samo Kragujevca i Šumadije. Čim su ukinute sankcije krenulo se u trazenje partnera, i ne znam jel ima neki proizvodjač automobila da nije obisao Zastavu i snimio stanje. Kako je ko dolazio jos brže je odlazio jer je fabrika izgladala očajno i zapusteno. Radnici i sindikati prica za sebe. Trebalo je uloziti ogroman novac u jednu propalu fabriku u nesredjenoj drzavi, jer tad nismo imali sporazume sa EU o bescarinskom izvozu. 29.04.2008 potpisujemo SSP, a 29.09.2008e ugovor sa Fiatom. Jedina Firma koja je ozbiljno htela da pregovara bio je Fiat. Osim njih su najvise zaiteresovani bili Francuzi ali su odabrali Rumuniju. Fiat se pojavio posle Francuza i mi prakticno nismo ni imali izbora, da smo odbili Fiat niko nebi dosao. Kamo srece da je bio jos neko pa da se nadmecu u ponudama. Posle Fiata smo trazili jos nekog proizvodjaca koji bi dobio iste uslove kao Fiat, i da bira jel bi kupio neku fabriku il da mu napravimo fabriku, ali opet niko nije hteo. Poslali smo ponudu Mercedesu kad je trazio lokaciju ali on je izabrao Madjarsku.
Znaci te price kako nismo ucinili dovoljno da prodamo Zastavu ne stoje, štaviše učinili smo vise nego za bilo koje preduzece u Srbiji. Pregovori su trajali nekoliko godina i poceti su jos u vreme Kostunice. Prvi pregovori su bili u vezi vracanja duga Fiatu, da bi mi iskoristili te pregovore da Fiatu kasnije ponudimo Zastavu.

Autor B.M 26 Okt 2016, 13:43

Povoljna okolnost je bila i sto je glavni pregovarac ministar Dinkic bio u koalicija sa gradonacelnikom Kragujevca Verkom a i Tadic je voleo da se slika pored Fiata, tako da nije bilo politickih prepreka. Ostaje samo pitanje jel smo m0ogli bolje da prodjemo tj. da damo manje subvencija, ali obzirom da je autoindustrija bila u krizi u to vreme nebih rekao. Štaviše Fiat je trpeo kritike u Italiji zasto pravi novu fabriku van Italije kad ni za Italijane nema dovoljno posla.

Autor B.M 26 Okt 2016, 14:04

Ko će da vrati ogroman dug stranim kreditorima?

Zašto je Dinkić za.ebao iste i dao onoliku Zastavinu imovinu FIAT-u i to za 1 evro?

Zašto se država obavezala da daje FIAT-u 50 miliona evra, i to samo na osnovu jedne stavke i to svake godine u narednih 10 godina (od 2008 do 2018) kada uzmemo u obzir da država nema nikakve koristi u vidu povratka uloženih sredstava?

Zašto je Zastava Automobilima oduzeta imovina, a da pritom dug nije raščišćen?

Kako neko misli da isplati poverioce?

Zašto niko nije razmišljao i o Zastava Automobilima?

E Dinkiću, Dinkiću. Nije ni čudo zašto je sve tajna. Prvo, pod veoma sumnjivim uslovima je uništena Zastava, a nakon toga, usled potpisivanja sumnjivog ugovora sa FIAT-om, vidi se da smo na kraju dobili dve propale firme.

Ne verujem da Zastava ima ovoliku imovinu. Mislim da ima i veću pošto zemljište u Korman polju nije ušlo u popis Zastavine imovine, kao i mnogo što šta od imovine po regionu. Sudije treba da prihvate svu imovinu kako bi Zastava skinula što više duga sa svojih leđa kako bi bila atraktivna za ulagače. Zainteresovanih ima samo svi čekaju rasplet duga koji je prevelik da bi se od Zastave napravila firma sa inicijalnom proizvodnjom od recimo 10000 automobila. Kada bi se dug istopio mislim da bi sve velike svetske fabrike bile zainteresovane za reindustrijalizaciju Zastave (koja je za to sada i više nego idealna s obzirom da nema fabriku, a što je čak i prednost). Da podsetim da od devedesetih pa naovamo Volkswagen je u dva navrata bio zainteresovan za Zastavu, GM takođe dva puta (prvi put još 80-ih kada je Yugo bio prisutan u Americi, a drugi put kada je Opel, koji je tada bio deo GM-a, trebao da se sklapa u Zastavi). Renault je isto bio zainteresovan. Eno u Rusiji postali većinski vlasnici Lade, a na tome se ne zaustavljaju. Hoće Moskvič, koji je ugašen brend, da kupe. U okviru njihove ogromne zainteresovanosti za istočnoevropsko tržište i Zastava bi mogla bude deo te priče. Ko je još bio zainteresova, o da, Tata, Ford, kao i Lada, Toyota, PCA. Za Zastavu i danas bi se mogao pronaći kupac samo vraćamo se na priču o dugovima pošto pod ovakvim opterećenjem, da je od zlata, niko je neće sa ovakvim dugom. Kada bi to bilo "regulisano" onda mislim da bi bilo sasvim drugačije stanje nego sada što je sa tom firmom.

Država sada treba da insistira na tome da sva Zastavina imovina bude popisana kako bi se strani poverioci kao i državni fond i radnici namirili i tako Zastava konačno rasterećena ogromnog balasta išla na privatizaciju pa makar i za 1 evro. Neka država proda nekoj poznatoj kompaniji koja bi uložila barem 50 do 100 miliona evra zarad proizvodnje 10000 automobila pa nek se biznis širi iz investitorovog novca (profita), a ne iz državnih subvencija kao što je slučaj sa FCAS-om. Kroz 10 godina proizvodnja može da se popne i na recimo 100000 automobila. Osim toga, Zastava je nekada tako počinjala, kao mala firma da bi izrasla u veliku, a ne kao u slučaju FCAS-a kao velika firma koja sada ide unazad.

Ponoviću po milijarditi put, tačno se vidi da je trebalo privatizovati Zastavu, a ne prodati imovinu FIAT-u i to za 1 evro jer što se loše odradi loše i završi. Upravo to gledamo sa FIAT-om u Kragujevcu. Firma propada. Spala je sa 117000 na nekih 70-80 hiljada godišnje, a i prisustvo automatizacije je slično kao u doba zastarele Zastave. Naime, nekoliko dana je potrebno jednom radniku da sklopi jedan automobil, a toliko se neko hvalio japanskim robotima, koji su se na kraju ispostavili da je to samo jako mali i sasvim nedovoljan deo priče, a i ruku na srce, zašto bi FIAT ulagao u automatizaciju kada radnik u Kragujevcu ga košta nekoliko puta manje nego radnik u Italiji pa čak i u Poljskoj. Sve dok srpske žive mašine rade posao umesto robota, FIAT će ostati tu dok nekom "ne pukne film".

Eto kako se u Srbiji brine o domaćoj auto-industriji. A ja se čudim zašto je Zastava završila u bankrotu? Pa i slovendski Tomos je bio pred bankrotom. Dali su Slovenci se mirili pred tom sudbinom? Nisu, preselili su proizvodnju u Tursku pa su opet se vratili u Sloveniju. Sada prave i skutere (pogledajte Tomos Nitro i Tomos Velo). Šansa za novi početak postoji. Možda čak i bolja nego pre. Zastava ne sme da ode u likvidaciju, već da se traži rešenje, prvo u popisu imovine i rešavanju dugova pa tek onda kada dugovi budu rešeni da se ide na privatizaciju.

I dok neki gase (poput nas), neki drugi se bore bore da ožive ono što su imali (primer Tomosa) pošto u auto i moto industriji teško je pokrenuti novo ime, kakše je staro pokrenuti nego neko novo.

Zastavi treba reindustrijalizacija.

Autor Zastava 27 Okt 2016, 19:26

RE: carobnjak

Složićete se da je malo teško podneti plan reorganizacije sa dugom od nekoliko stotina miliona evra i nikakvom proizvodnjom. :)

Autor Zastava 27 Okt 2016, 19:32

Zastava
Dve godine ti o tome pricam a ti uporan :)))

Autor carobnjak 27 Okt 2016, 19:43

Možda niste znali da je i Zastava Oružje medju najvećim dužnicima državi i to traje dugo vremena, al je država ne može prodati niti je sme zatvoriti. Koja samo tamo korupcija cveta, kad direktori mogu primati koga hoce i kad hoce, a dilera oruzja na desetine pa kome prodaju.. Radnika skoro isto kao FCAS a izvoz 100 puta manji. A i puška je igračka u odnosu na automobil.

Autor B.M 28 Okt 2016, 06:02

RE: carobnjak

Kako o tome dva godine pričaš kada pre dve godine nisu postojali podaci da Zastava Automobili duguju 500 miliona evra, već 50 miliona evra. Neko je očigledno bio zamandario jednu nulu kako bi projekat dolaska FIAT-a u Srbiju predstavio kao što manje štetan ekonomski poduhvat. Tek unazad par meseci izašao je podatak da je dug 500 miliona evra. Da sam znao da je dug toliki ne bih ni raspravljao o Zastavi, a kamoli blogovao.
Da je 50 miliona evra, dosad bi Zastava mnogo lakše izašla iz dugova no i sa 500 miliona mislim da može da izađe iz dugova pošto u međuvremenu, po najnovijim podacima dug je spao na 330 miliona evra što znači da je u toku prodaja imovine. Sve se može kad se hoće. Da su bogdom brže radili na "topljenju duga" kao što rade unazad kojih par meseci...kako odjednom dug spadne za 170 miliona evra. Na Zastavi kao i na institucijama ove države je sada da rade na tome da se sva imovina Zastave uđe u stečajnu masu kako bi se strani kreditori i domaći radnici namirili i tako da se "skine beda sa vrata" Zastave, a imovina je nebitna. Bitna je firma da ostane bez duga i imovine pa onda za 1 evro ili čak džabe da se ponudi firma nekom velikom proizvođaču koji bi uložio naprimer nekoliko desetina miliona evra inicijalnih sredstava za nekih 10000 automobila pa nek se firma finansira iz profita. Za 10 godina kada bi se firma konstantno finansirala iz profita sa 10000 došla bi do 100000 (pa kad je FIAT došao na 117000 za kratko vreme modela 500L i ovo je moguće za 10 godina bez subvencija), a u narednih 10 godina sa 100000 na 1000000 automobila. I Škoda je potpuno drugačija nakon 2 i kusur decenije. Škoda je na milion automobiila što znači da u pravim rukama sve je moguće. FCAS je očigledno projektovan na 10 godina, a Škoda već 20 i više godine je u rukama Volkswagena. Zastava je idealna prilika i šansa da se ispravi ono što nije urađeno još 2008 (privatizacija Zastava Automobila). Sledeći investitor koji dođe u Srbiju da otvori fabriku automobila ukoliko ima kratkoročne planove (a 10 godina u auto-industriji to jeste) takvog investitora izbegavati. Srbiji treba investitor sa vizijom od 20 i više godina s obzirom da se sve ovo moglo rešiti sa 0 evra od strane države i malim sredstvima (u smislu auto-industrije mala) od strane investitore i bez subvencija uz finansiranje iz profita kao što Volkswagen radi u Češkoj, a i mnogi nemački investitori kao npr. Siemens i Henkel u Srbiji koji su došli na mala vrata, a danas spadaju u najveće firme u Srbiji s tim da se ni na tome ne zaustavljaju, baš kao ni Škoda koja će najverovatnije nadmašiti i brojku od milion vozila godišnje. Nije sve puno novca, ima nešto i puno vremena. Jeste teško, ali kad ti nekom daš 500 miliona evra postavlja se pitanje što bi poštovao mnoge stvari kada je sve već dobio unapred. E to je FIAT u Srbiji. Američkim rečnikom rečeno, overkill. FIAT-u u Kragujevcu je više dato nego što mogu da opravdaju tj. "podnesu" zato sad "pucaju" i samo je pitanje meseca kada će još jedna smena da ode. Ne valja ni brzati jer što je brzo to je i kuso u konkretnom slučaju. Da se vratim na Zastavu, u njenom slučaju, što manji dug, to bolje. Ukoliko i dalje ostane šta duga, neka se dogovore sa kreditorima o reprogramu po uzoru na otplatu kredita u ratama. Ako je 330 miliona evra maksimum kada je u pitanju toplenje duga, neka ponude otplatu duga u mesečnim ratama od milion evra mesečno tj. 12 miliona evra godišnje X 330 meseci. Tako bi Zastava mogla na privatizaciju. Da budući investitor prihvati da isplaćuje milion evra godišnje. Kada za 10 godine dostigne 100000 automobila, toće recimoda bude 1 milijarda evra prometa. Iz dela dobiti moći će da finansira celi dug koji tada ostane. To je samo jedan od primera kako se može eliminisati dug, a najbolje bi bilo da Zastava bude sa što manje duga pre privatizacije, pa makar i po ceni svega od imovine što ta firma. Jebeš imovinu, bitna je firma, nasleđe, brend, tradicija, istorijski rezultati itd. Kad se firma oslobodi duga kao zlog druga, lakoće se o svemu drugom. Osim toga, najverovatnije će budući investitor o tome da misli tako da, na kraju, za Zastavu tek sledi i prava bitka i pobeda pošto ovo do sada su bile samo pretpripremne radnje da se vidi šta je najbolje rešenje za tu firmu koja u narednom periodu može opet da bude ono što je nekad bila,s tim da ovaj put na "realnim" temeljima, uz nekog ko je i svetski lider u tom sektoru ja se nadam. Dakle prvo dug da se reši, a ostalo će budući investitor da uradi pošto nije tajna da su sve velike svetske firme zainteresovane za Zastavu samo vraćamo se na priču o dugu koja je prva i jedina ozbiljna prepreka na putu Zastave ka ozdravljenju.
Dobro bi bilo kada bi država, usporedo sa "topljenjem duga" kod Zastave, izdvojila Yugo model iz Zastavine porodice i osnovala firmu Yugo Automobili d.o.o. i ponudila investitorima besplatno bez dugova da otvore fabriku koja bi radila 10000 Yugića za domaće tržište za početak. Yugo je nekada bio sinonim za nekadašnju Jugoslaviju, ali to je samo bio jedan od sinonima. Yugo je i japansko ime tako da samo ime asocira i na neki japanski stil, minimalizam, urbani stil itd,a i Yugo domaći naziv za vetar koji duva sa juga. Kao kod Volkswagena Passat. Osim toga, Srbija je na jugu Evrope, tačnije na jugoistoku, Kragujevac je na južnoj strani od glavnog grada, a na engleskom ima fora naziv poput slenga yuo go girl. Yugo po 6000 evra sa bogatim paketom opreme i lepim modernim dizajnom bi bio pravi hit koji bi u perspektivi mogao da ponovo osvaja Kinu, Ameriku, Evropu pa čak,ovaj put i Rusiju ukoliko Rusija proširi spisak robe u ugovoru o slobodnoj trgovini. Na Zastavi bi još dve fabrike mogle da niknu da je pameti. Tako bi Srbija imala ukupno 3 fabrike (uključujući i FIAT-ovu) tako da, država ne bi trebala da čeka daliće FIAT otići ili ne, već da još sada da deluje u pravcu rezrešavanja čvora sa Zastavom kako nebismo zavisili od FIAT-ove (ne)volje.

Autor Zastava 07 Nov 2016, 17:14

Zastava
dve godine pricam da od tvoje Zastave nece biti nista!
Da li i tako milsis sada, konacno?
Ili ces i dalje da verujes u bajke i basne? :)))

Autor carobnjak 07 Nov 2016, 17:41

Ma kojih dve godine, da Zastava ne moze da opstane znalo se jos pre 20 god.
Nije u pitanju dug, jer tada i nije bio veliki, vec zastarela tehnologija iz 70ih. na kojoj su radjeni automobili.
Sva sreca pa drzava nije imala para da investira u novu tehnologiju,jer se radilo o velikom novcu, inace bi te pare bile bacene kao u slucaju Zelezare ili Bora. A tek komponentasi, ko bi njima kupovao nove masine, drzava? Da su nesto vredeli opstali bi i bez Zastave.

Autor B.M 08 Nov 2016, 06:30

Navescu pr. koliko smo bili zaostali. Nasi kostruktori su crtali delove na hameru, papiru, dok se to vec uveliko radilo na kompjuteru. Na masinama se radilo rucno dok su drugi vec uveliko radili na programiranim masinama. Sklapanje isto, sve rucno, pa kad se radnici umore zaustavi se traka. Robote videli tek kad je dosao Fiat. Znaci trebalo je sve kompletno menjati. U fabriku je nakon prodaje ulozeno 1.3 milijarde evra, rekonstrukcija, nova tehnologija, obuka radnika, sve po uputstvima i nadzorom Fiata. Svejedno, i da je dosao neko drugi morao bi isto ako bi hteo da pravi kvalitetan automobil.

Autor B.M 08 Nov 2016, 07:19

RE: carobnjak

To dali će šta biti sa Zastavom Automobili ili neće biti tek treba da se vidi i sasvim sam siguran da o tome nećemo sigurno odlučivati ni ti ni ja već država tj. poverioci koji (hvala bogu, u interesu je to svačijem na kraju) neće odustati od svojih potraživanja tako da firma će postojati sve dok strani poverioci, kao i domaći poverioci ne dobiju svoje pare. Sada, država tu treba da igra aktivnu ulogu u popisu sve Zastavine imovine kako bi isti bili namereni i kako bi Zastava Automobilii završli na pozitivnoj nuli. Kad Zastava Automobili dođu do pozitivne nule svi ćemo videti sasvim drugačiji ishod priče, priče koja može biti nadoknada za one koji su izgubili posao u FCAS-u, a to je dovođenje još jednog investitora koji bi faktički otvorio novu fabriku automobila.

Autor Zastava 09 Nov 2016, 15:21

RE: B.M

To o čemu ti pričaš (šta je bilo u prošlosti), ne verujem da to više ikog interesuje jer sad najbitnije je šta se sad može uraditi od Zastave, a može se "istopiti" dug još više (s obzirom da je pao sa nekih oko 500 miliona evra na 330 miliona evra i to za samo koji mesec što znači da postoji šansa). Nakon što imovina istopi dug, sve će biti neuporedivo lakše jer tek tada sledi privatizacija. Mislim da je dobro što država u svom delu radi po ubrzanom principu rešenja problema Zastave i smatram da se ovako mogao rešiti i problem IMT-a i IMR-a s obzirom da se samo na osnovu zemljišta na kojim su se te fabrike nalazile, mogli otplatiti dugovi tih firmi i čak da ostane para za gradnju novih fabriuka na nekoj drugoj lokaciji, tj. na nekim drugim lokacijama (množina). Isto važi i za Ei Niš koji ima dug od nekih 30 miliona evra i imovinu u Zemun polju koja vredi koliko i dug. Kada bi prodali samo tu imovinu, bili bi na 0 i sa zgradom od 100000 kvadrata u Nišu koja bi ostala u vlasništvu firme. Kada bi i tu zgradu prodali, neka ide po 100 evra, to je 10 miliona evra, a sa tolikim novcem Ei bi mogao da ima veliku najnoviju fabriku najnovijih tehničkih uređaja. Sigurno se pitaš zašto spominjem i Ei. Pa i oni su u grupi tih firmi koji bi mogli da se spasu. Čak što više, ova firma ima najviše šanse za to. Ključ rešenja svih ovih firmi koje su "zapele" dobrim delom zbog politike (u mnogim slučajevima politika je bila čak dominantnija od ekonomije, jer da nije tako, velika je mogućnost da nebi bilo tako jer nebi bilo moguće praviti ovolike dugove bez kupovine socijalnog mira koji sada košta) leži u rešavanju dugova jer tu leži mogućnost za nova radna mesta. Sve u svemu, vreme je da se dugovi plaćaju jer ne može više ovako. Ne može da jedna državna firma duguje drugoj, treba da se raskusuraju što imovinom, što ulaskom u vlasništvo, što kroz oprost jednog dela duga tipa kamatnog dela ili dela glavnice, kao i na sve druge moguće ekonomske načine). Država prvo trteba da se raskusura unutar sebe, pa onda da se nađe način da se isplate poverioci jer i odlaganje košta.

Autor Zastava 09 Nov 2016, 15:49

RE: B.M

Što se tiče tih famoznih robota koje spominješ da FCAS ima, odgovorno tvrdim da radnici u FCAS-u rade slično kao nekada radnici Zastave?! Naime, zašto FCAS je svojevremeno prikazao samo delić fabrike, a nema kompletne ture fabrike da se vidi kako je čitava fabrika pokrivena robotima? :)

Možda odgovor leži u tome što FCAS nema više od 1 eventualno nekoliko robota koji rade kako bi se zamazala slika narodu kako je FIAT u Srbiju uveo automatizaciju što je i tačno, ali očigledno samo u jednom malom delu fabrike pošto ostatak posla rade radnici. Osim toga, ovo je sve vidljivo i na nivou produktivnosti s obzirom da jednom radniku u FCAS-u treba nekoliko dana da sklopi jedan jedini automobil! To ne kažem ja, to su podaci koji se mogu naći na internetu tako da, takav oblik automatizacije imala je i Zastava u doba proizvodnje Zastave 10 kada je samo jedan deo fabrike bio modernizovan i opremljen za sklapanje tog modela, a i pre toga Zastava je krenula u modernizaciju. Dali stvarno neki misle da su ljudi naivni, da ne znaju da je FCAS samo spin fabrika u svakom mogućem pogledu (osim u brojki prodatih automobila koje same ne znače ništa, joškad se na to doda da iste padaju...).

Autor Zastava 09 Nov 2016, 16:03

Znaci hiljade radnika koji rade u FCAS lazu da ima robota? Da bar znas da koristis Internet nebi stalno lupao gluposti. Nadji nekog da te nauci kako se koristi pretrazivac, pa onda ukucaj o rekonstrukciji, modernizaciji i robotima, ko je sve to radio, obucavao, slikao, snimio, domaci, strani novinari, TV ekipe i ostali. Samo gubim vreme s tobom, molim vise mi ne dosadjuj.

Autor B.M 09 Nov 2016, 21:12

Sve to stoji (medijska pompa) samo to ništa ne govori puno u segmentu nivoa automatizacije fabrike (broj mašina u fabrici)jer postavlja se logičko pitanje zašto je onda nekoliko puta niža produktivnost u FCAS-u negoli u EU kada je fabrika maksimalno pokrivena robotima? :)

Zašto onda radi toliki broj ljudi? Normalno bi bilo da radi manji broj ljudi ako rade silni roboti, a ne kao u doba Zastave od 2000-ih do tamo negde 2011 ili 2012 (s tim da je Zastava kupovala socijalni mir na osnovu zaposlenosti velikog broja radnika, a FCAS to isto radi na osnovu velike količine buklvalno poklonjenog novca i jednim manjim delom velikog broju radnika)?

Biće da je priča o FCAS-u isto šupljak (samo malo drugačiji od nekadašnjeg) koji su tadašnji političari prodali narodu. Nije ni čudo zašto sadašnji političari neće da imaju nikakva posla sa fabrikom u Kragujevcu. pošto je reč o Titaniku, koji uz to, s obzirom kako je definisan, nije ni čudo zašto propada.

Počinjen da sumnjam i u to da je ugovorom definisan drugi model pošto je isti kasnije menjan?!

Da je urađena privatizacija Zastava Automobila "kako bog zapoveda" danas nebismo sada već godinama se "hvatali za glavu" već bi dosad pričali najverovatnije o drugom modelu koji već izlazi sa traka, a ne o redizajnu sada već zastarelog modela koji je uz to problematičan sa prodajnog aspekta i čisto sumnjam da će dovesti do boljih prodajnih rezultata nakon redizajna. Izgleda da FIAT radi kao nekad Zastava. Forsira proizvodnju sve dok prodaja skoro skroz ne opadne. :)

Sa druge strane, Zastava (Yugo) se prodavala na američkom tržištu zahvaljujući Republikancu Ronaldu Reganu, a danas je na vlasti u SAD-u isto Republikanac (Donald Tramp) što je još jedan razlog zašto bi bilo dobro da se razmisli o ponovnom pokretanju Zastave i to sa jednim novim modelom sa malom proizvodnjom za početak kako bi smo u međuvremenu ublažili FIAT-ov pad i sačuvali rad komponentaša koji rade za FIAT.

Da se ja pitam, ja bih pokrenuo ponovo Zastavu kako bi se što brže istopio dug (barem zbog duga, ako ne zbog ičega drugog) jer je očigledno da isti sam od sebe neće spasti na 0 evra. Osim toga, Zastava 10 bi sad dobro došla u 10-ak hiljada primeraka. To je 50 hiljada evra godišnje. To bi moglo za 6-7 godina da istopi dug. Eto dosad smo mogli ozdraviti Zastavu umesto što smo je pozdravili, a uskoro i FCAS koji se uz to neda ni ozdraviti s obzirom da i da neko hoće da pomogne FIAT-u, nebi imalo smisla baciti još između 500 miliona i milijardu evra ukupno za spas nečega što bi opet propalo i da se daju toliki novci. Sad bi bilo neuporedivo lakše podići Zastavu nego FCAS samo kada bi neko uložio npr. 50 miliona evra u proizvodnju 10000 Zastava 10 (samo primer) ili nerk se država povuče delom iz svog udela u FCAS-u zarad besplatne proizvodnje Zastave 10. Šteta koliko Zastava Automobili ne rade (već jedno 5-6 godina otprilike). To je 50 miliona puta 5-6 što je jedno 250-300 miliona evra prouštene šanse. Dug je sad 330 miliona evra. Zastava Automobili su dosad mogli maltene da isplate dug i svi bi dosad bili sretni. Zastava Automobile nije trebalo gasiti već je trebalo da se nastavi da "tiho radi" kao što je radila do pre nekoliko godina. Mesta je bilo i previše i tada kada je proizvodnja FIAT 500L u FCAS-u bila na 117000 automobila (pre koju godinu), a sada kada je proizvodnja na jedva 70000, sada pogotovu ima mesta i to opet ogromnog mesta za ponovno pokretanje Zastave. Neka država bude proaktivna sa FIAT-om u vidu saradnje u delu povrata opreme za Zastavu 10 tako da se uporedo sa FIAT-om 500L vrati i montira i Zastava 10. 10-15 hiljada primeraka može da uposli dodatnih nekoliko stotina radnika + još toliko kod dobavljača što je čak do 1000 radnika. Taman koliko je nedavno ljudi ostalo u FCAS-u bez posla. Neka država se dogovori sa FIAT-om oko iznajmljivanja jednog dela fabrike za proizvodnju i rad Zastava Automobila, a za uzvrat neka se povuče iz FCAS-a za koji procenat i eto posla, eto i proizvoda za kojima već godinama postoji još uvek interesovanje. Neka se pokrene opet Zastava i razglasi za promenu da Zastava postoji i eto 10-15 hiljada godišnje automobila. Pa kad je Zastava krišom radila proizvodila je 10-15 hiljada automobila. Neka neko pokrene proizvodnju samo 1000 Zastava 10 za nekih 5-6 hiljada evra pa ako na primer bude narudžbe za više od toga to bi bio znak da je Zastava na dobrom putu. Sve je dobro sem gašenja. U doba kada nema posla i kada i dalje postoji tržište sad je najbolje vreme da se počne sa Zastavom ispočetka. Osim toga odaziv tržišta bi bio čak i veći, ako ništa onda samo isti pošto su mnogi koji su kupovali premium vozila "skliznuli" sa budžetom, a ti ljudi su pre krize činili čak 75 odsto nekadašnjeg domaćeg tržišta, a tu publiku danas uglavnom niko ne drži kada je u pitanju prodaja novih vozila. Tu leži šansa veća nego što je Zastava imala kada je imala tržišnu poziciju, a niko nebi bio ugrožen, osim prodavaca polovnjaka. Država pokušava da odvrati ljude od polovnjaka (ili ne). Ovo bi bilo odlično rešenje jer Zastava 10 u sadašnjim uslovima slična je po kvalitetu Lade Grante. Eto mi kažemo kako je Zastava 10 zastarela, sada kupujmo Ladu Grantu koja ima istu tu tehnologiju koja je tu negde. Neko je uranio i zoru prevario. Mogla je Zastava opstati, samo je trebalo otpisati "kockice", a ne i Zastavu 10. Mnogi u Srbiji (mislim na one koji znaju da je Zastava postojala do pre nekoliko godina)i dan danas "sanjaju" taj automobil. Da danas postoji Zastava 10, sa cenom od 6000 evra ili manje...to bi čak i nadmašilo one prijašnje rezultate, ali eto posla sve manje u auto-industriji, a moglo bi da radi još jedna fabrika što je paradoks. Posla nema, a tržište postoji. Doduše malo, a od toga se počinje pa se širi. Bitno je da postoji jer dok ne postoji, ostaćemo tu gde jesmo, nigde. Bio bi srećniji sa 10-15 hiljada domaćih automobila od kojih postoji korist negoli sa 70000 automobila sa ugovorom koji faktički omogućava da sve ide FIAT-u, a nama samo dugovi. Nekad je smisao bitniji od veličine. Ustvari uvek je tako bilo jer smisao je ono što čoveka drži kroz vreme, a ne prazne brojke. Džaba i milion automobila da FIAT proizvodi u Srbiji sa onakvim ugovorom kada i milion sa 0 je 0. Srbiji treba industrija sa efektom, kod dobavljača komponenata, kod prava u vlasničkoj strukturi, bez velikog "poklona", uz jedino možda poreske olakšice i bržu administraciju. Te stvari su presudne jer mogu investitoru da više uštede novca nego da se daju pare. Osim toga, ozbiljnom investitoru ne trebaju velike pare. Ako je ozbiljan sam će doći sa velikim parama, a ne sa 1 evrom i 500 miliona od strane države. Pa ovakav, baš ovakav vid subvencija ne postoji ni u Africi, osim naravno u Srbiji u slučaju FIAT-a i još po neke firme. S obzirom na to koliko je država dala para FIAT-u, bilo bi logičnije da je vlasnik FCAS 100 posto, a ne samo jednu trećinu, a i ta trećina ništa ne vredi kad je bez prava glasa.

Samo se nadam da će se neko setiti vrlo brzo Zastave i pokrenuti kakvu takvu proizvodnju pa makar ona bila za pšočetak i smešna. Osim toga, tako je Zastava nekada počinjala da bi dogurala do preko 200 hiljada automobila godišnje (kraj 80-ih). FCAS je država u startu "nagurala" da bude velik da bi sad bio velika nevolja. Ne ide to tako. Za ovih nekoliko godina da je država dala samo 50 miliona evra (kad već daje) i ćao, dosad bi se firma uvišestručila i imali bismo zdravu firmu (manju, ali zdraviju i manje problematičnu), a ne veliko čudovište. Sve se moglo za manje para rešiti, ali eto, neki misle samo svojom glavom i takva nam je i auto-industrija danas.

Autor Zastava 11 Nov 2016, 16:18