
Preuzeto sa: Polovniautomobili.com
Znamo da treba očekivati određene dodatne troškove kada kupujemo polovan automobil, u zavisnosti od toga u kakvom je stanju, kada je rađen veliki servis, do kada mu važi registracija i slično. Međutim, čak i kada kupuju potpuno nov auto, mnogi vozači ne uzimaju u obzir dodatne troškove, pa ćemo na jednom primeru pokušati okvirno da izračunamo koliko će još novca morati da daju u sledećih godinu ili dve dana.
Uzeli smo kao primer nov Fiat 500L sa 1.3-litarskim dizel motorom od 95 KS (70 kW), koji sa osnovnom POP opremom košta 12.490 evra. Za taj novac bi mogao da se uzme snažniji i luksuzniji polovnjak, ali pošto tast finansijski učestvuje u kupovini, odbio je zetovu ideju o nekom nemačkom karavanu ili limuzini, staroj 4-5 godina, sa 2.0-litarskim motorom od bar 140 KS. Insistirao je da se njegovi unuci voze u novom automobilu, a bio je tu i patriotski momenat (ipak je 500L iz Kragujevca).
Šalu na stranu, ovaj 500L od standardne opreme ima ESP, Hill holder, merač pritiska u gumama, vazdušne jastuke za vozača i suvozača, bočne jastuke i vazdušne zavese, volan podesiv po visini i dubini, el. podizače prednjih stakala, manuelni klima uređaj, pripremu za radio, vozačevo sedište podesivo po visini, čelične felne od 15 inča, mali rezervni točak, Start & Stop sistem. Nažalost, nema radio, ali to će biti ugrađeno naknadno.
Uz doplatu od 1.000 evra za viši paket, dobijaju se i el. podizači zadnjih prozora, el. podesivi retrovizori sa grejačima, multifunkcionalni kožni volan, CD radio sa 5,4-inčnim „tač skrinom“ i bluetooth i USB konekcijom, tempomat i čelične felne sa ratkapnama od 16 inča. Ipak, pošto smo išli na što nižu cenu, ostali smo na osnovnom paketu.
Registracija
Prva registracija, sa novim registarskim tablicama i osnovnim premijskim stepenom obaveznog osiguranja, košta oko 22.500 dinara, uz besplatan tehnički pregled (koji inače košta od 1.200 do 2.000 dinara) pošto smo na tehničkom kupili i obavezno osiguranje, plus provizija pošte za uplatnice - sve zajedno izađe oko 23.000 dinara.
Treba imati u vidu da ukupan iznos može da se razlikuje u zavisnosti od osiguravajuće kuće od koje kupujete obavezno osiguranje, da li registraciju obavljate preko neke agencije, koja će vam pružiti i neke dodatne usluge, da li plaćate i koliko tehnički pregled, gde uplaćujete uplatnice (pošta ili banka), itd.
Mali servis
Radi se na 20.000 km i košta od 11.000 do 12.600 dinara, u zavisnosti od servisa i motornog ulja koje se koristi (Shell ili Selenia).
Filter goriva
Menja se na 60.000 km, tj. na svakom trećem servisu, što košta oko 5.500 dinara.
Zamena kočione tečnosti
Obavlja se na svake dve godine i košta oko 2.800 dinara.
Dolivanje motornog ulja između servisa?
Po fabričkim podacima, maksimalna potrošnja motornog ulja iznosi 400 grama na 1.000 kilometara. Tokom prvog perioda korišćenja vozila, motor se razrađuje, pa potrošnja ulja može da se stabilizuje tek posle prvih 5.000–6.000 kilometara.
Stoga je, kao i u svakom automobilu, neophodno uvek imati rezervu i dolivati po potrebi (Shell ili Selenia 5W30). Međutim, ovu stavku nećemo ubacivati u računicu, pošto ne znamo koliko će ulja trošiti između redovnih servisa i po kojoj ceni ćemo nabavljati ulje.
Radio
Pošto uz auto ne ide audio uređaj u ovom paketu, kupili smo „pristojan“ radio sa USB i bluetooth konekcijom za 11.000 dinara.
Kasko osiguranje
Kasko sa uključenom krađom i teritorijalnim pokrićem i u inostranstvu, sa 0% učešća, plaćeno je oko 30.000 dinara, mada je bilo i skupljih ponuda.
Alarm
Alarm spada pod stavku „obavezno“, ali da ne bismo izgubili garanciju, on ne može da se ugradi bilo gde. Fabrički Fiat alarm koji mora da se ugradi u ovlašćenom servisu, košta 29.000 dinara ako ste auto kupili kod njih ili 32.000 dinara ako niste.
Zimske gume
Pošto auto stiže sa letnjim gumama, kupujemo i četiri zimske – Tigar Wintera po ceni od 4.800 dinara (www.internet-prodaja-guma.com). Da ne bismo dva puta godišnje išli kod vulkanizera i kako bismo mogli sami da ih menjamo u zavisnosti od želja i potreba, uzimamo i čelične felne po 3.500 dinara, plus 720 dinara za montažu po točku. Ukupno 37.280 dinara.
Pranje automobila
Vlasnici žive u zgradi, pa ne mogu svoj 500L da peru u dvorištu, već moraju da idu u perionicu. Pošto je parking natkriven granama drveća sa kojih stalno nešto kaplje, tu je i mnoštvo ptica, pa auto ide u perionicu najmanje dva puta mesečno, što po ceni pranja od 600 dinara iznosi 14.400 dinara godišnje.
Potrošnja goriva
Recimo da ovaj automobil prosečno troši 6l/km, što naravno može u dobroj meri da zavisi od uslova i načina vožnje. Godišnje će prelaziti 20.000 kilometara i potrošiti 1.200 litara goriva. Uz cenu dizela od 152,40 dinara, to je godišnji trošak od 182.880 dinara.
Ukupno
Dakle, pored same kupovine automobila, daćemo još oko 330.000 dinara tokom prve godine, plus motorno ulje za dolivanje (ukoliko bude potrebno), tečnost za pranje vetrobrana, prvu pomoć (1.300 din) i još neke sitnice, npr. „kozmetiku“.
Sledeće godine ponovo imamo redovan servis, registraciju, koja će biti jeftinija pošto nam neće trebati tablice i saobraćajna dozvola, a ako ne izazovemo udes dobijamo 5% popusta na obavezno osiguranje (oko 18.200 din plus provizija za uplatnice), kasko osiguranje koje će takođe biti jeftinije zbog pada vrednosti vozila, zamenu kočione tečnosti (2.800 dinara), pranje, troškove za gorivo, plus razne sitnice...
A gubitak vrednosti su zaboravili što je najveća stavka kod novog automobila.
Naizgled, ovo je temeljit pristup „troškovnom principu“ fenomenu „posedovanja automobila“, ali ipak ima tu dosta rupa, mnogo zanemarenih stvari (npr. putarine, parkiranje, i niz drugih „potrošnih pozicija“ i/ili pozicija „redovnog održavanja“ ), pri čemu smatram veoma pogrešnim „pitanje troškova“ sagledavati na ovako kratke vremenske intervale.
Opet, ako baš „sve“ zaista sagledate, potencijalno če Vam doći veoma loše. Toliko loše, da može da se desi da bukvalno zapalite svoje vozilo :)
I nastavite peške ...
"najvise 0,4 litara ulja na 1.000 kilometara"... bilo je odnosno ima proizvodjaca kojima je "normalno" i bezmalo litra na hiljadu...
Orlo
Taj "litar" ( "do litar" ) propisuje Toyota, ali, po mom mišljenju, to je najviše radi "lakog" i legalnog reševanja garantnih reklamacija na to pitanje. Da te lako "otkače" ( i da im ti ne možeš pravno ništa). A ne zato jer sve Toyote toliko troše ulja.
Najskuplje je kupiti krša, pa još premijum, ili polupremijum.
Samo to niko ne voli da priča, a sajtu polovni automobili, takva strana medalje ne leži....
Nov auto i 10 godina bezbrižne vožnje je najjeftinije (za one koji stvarno voze, a ne do kafića i sl)
@moron
Vidis za Toyotu nisam znao, hvala ti na tome, mislio sam vise za one vece TSI/TFSI agregate... nekako ta cinjenica da stalno trebas da proveravas nivo ulja jer ga auto "prozdire" na ovaj ili onaj nacin, stvara neku tenziju i nezadovoljstvo, barem meni... jedino znam da u oglasima ima polovnjaka koji ne trose ni kap ulja, pa znam da takvo savrsenstvo ipak postoji negde...
kolega kupio nov mali auto, kaže 7 godina po 15000km, nisam znao za kvar, samo servisi i gorivo. Sedme godine neki mali senzor cca 30eur. Što je po meni neprocenjivo, u poređenju sa poznavanjem svih majstora u gradu, prodavnica delova, i poznavanjem svog auta u tančine, forumi itd... Mislim da vredi kupiti nov auto, samo što se daje odjednom veća cifra, a kroz polovnjaka malo manje para ali na rate i uz gubitak poprilično vremena....
Ovaj sa slike je star 4 godine:
https://www.polovniautomobili.com/putnicka-vozila/9604267/fiat-500l
Sve sami strucnjaci u komentarima. Srbijo i dijasporo. Imas cime da se ponosis.......
cisto iz moje radoznalosti, ako je auto osiguran - zbog cega onda bi neko potrosio jos 300 evra za alarm?
Nemanja pojasni malo tu tvoju konstataciju o Civic-ima, ili ja živim u zabludi.
@ mile antena
Zato što osiguravajuće kuće ne žele da osiguraju pojedine marke vozila ukoliko na sebi nema neku vrstu elektronske ili mehaničke zaštite. Pojedine, ne sve
Kako je "lep" ovaj 500L na "sliki"!
Sad je jasno da 500L pokušaj oživljavanja Multiple, u malo manjim dimezijama, ali u sličnom i još nasmejanijem ruhu.
Oktopod
500l i jeste naslednik Multiple!
Dobro jutro Mangela, i ti nesto znas
:)
@Nino,
ali u ovom slucaju covek je platio i osiguranje i pored toga kupio zastitu. nije mi jasno zasto ima oba. jer ako mu je auto osiguran ne znam sto je trosio jos 300 evra na alarm.
meni je prosli mesec bilo bas 2 godine kako sam kupio novu yaris. od tada sam presao oko 40,000 milja (64,000 km).
evo neke racunice vodeci se onim gore kategorijama:
registracija: $90 godisnje, znaci $180.
menjanje ulja i filtera, $55 svakih 5,000 milja, ali sam prvih 25,000 milja imao besplatno preko salona, znaci $165.
osiguranje $35 mesecno, znaci $840.
pranje $4 sedmicno, ali sve to odbijem na porezu preko ubera, tako da $0.
nikakvo drugo odrzavanje nisam imao. koristim all-season gume koje su fabricke, nikakvih kvarova nisam imao. od odrzavanja sam kupio novi prednji i zadnji brisac (oko $25 zajedno) i obicno mi gallon tekucine za stakla traje oko 3 meseca. neka kazem da sam na njega potrosio oko $40.
gorivo, na 40,000 milja sam potrosio oko 1,200 galona, puta $2.15 gallon ispadne oko $2,600. s tim sto mi firma placa gorivo kad vozim na poslu, a za uber mogu da odbijem na porezu. tako da mozda 1/3 od te cifre je iz licnog dzepa.
znaci u sustini oko $2,100 me je kostalo iz licnog dzepa u ove 2 godine.
e sad posle toga vec idu skuplja odrzavanja - veci servis sam uvek radio na 60,000 milja, pa na 100,000 milja. posto je ovo Toyota sa jednostavnom mehanikom jos iz doba kada je tito bio ziv ne ocekujem da cu imati ikakvih vecih problema jer su usavrsili mehaniku tokom godina do najmanjeg detalja