
Automobilski gigant "Fijat-krajsler" je zadovoljan saradnjom sa Vladom Srbije, a rezultat toga je najuspešniji sprski izvozni proizvod "fijat 500 L", ocenjuje direktorka kompanije "Fijat-krajsler automobili Srbija" Silvija Verneti.
"Ponosni smo na činjenicu koju je istakao i predsednik Aleksandar Vučić nedavno u Kragujevcu, kada je zajedno sa Alfredom Altavilom, izvršnim direktorom 'Fijat-Krajslera' za EMEA region, označio početak proizvodnje, a to je da FCA Srbija učestvuje s tri odsto u bruto društvenom proizvodu. Učestvujemo sa osam odsto u ukupnom izvozu, koji je u 2016. godini iznosio 1,1 milijardu evra", istakala je Verneti za "Novosti".
Upitana koliko je zadovoljna radom "Fijatove" fabrike u Kragujevcu, ona je podsetila da je zajednički projekat započet pre devet godina izgradnjom fabrike u tom gradu.
"Pre pet godina je počela proizvodnja 'fijata 500 L', koji je najprodavanije u svom segmentu u Evropi i najprodavanije vozilo u Srbiji. Mi smo ponosno što je tako dobar proizvod nastao u Kragujevcu i zahvalni smo, pre svega, radnicima na posvećenosti", naglasila je ona.
Govoreći o novom modelu "fijata 500 L", ona je rekla da novi automobil ima više od 40 odsto sasvim originalnih delova.
"Znatno je unapređen, ne samo dizajnerski, već su mu poboljšane i vozne i bezbednosne karakteristike. Očekujem da će ponoviti uspeh prethodnika", rekla je Verneti za "Novosti".
Na pitanje da li je planiran izvoz i na tržište SAD imajući u vidu da prodaje počinje u Francuskoj, Italiji i Srbiji 17. i 18 juna, a u ostalim zemljama Evrope u septembru, Verneti je rekla "naravno" istakavši da je plan da se to vozilo prodaje u svim zemljama u koje "Fijat" inače izvozi.
Ona, međutim, nije mogla da precizira kolike će cene biti u Srbiji.
Na konstataciju da redovno ističe da je ponosna na saradnju "Fijata" u Kragujevcu sa lokalnom zajednicom, ona je rekla da je prioritet te kompanije da svi radnici i dalje smatraju privilegijom da u njoj rade.
"Posebno se obraća pažnja na bezbednost na radu, stručno usavršavanje radnika i saradnju sa lokalnom zajednicom. Imamo do sada više realizovanih projekata posvećenih deci, ženama", navela je Verneti.
Ona je dodala da je za nju dolazak u Srbiju, u kojoj je od 2014. godine, bio veliki profesionalni izazov, ali i zadovoljstvo.
"Uspeli smo da postignemo visok nivo na svim poljima u fabrici, a ovo novo ulaganje u novi model smatram izuzetnom investicijom za budućnost", poručila je Verneti.
Izvor: Tanjug.rs / Novosti.rs
Naravno da je zadovoljna kada je FIAT do sada dobio 450 miliona evra subvencija od strane države (i dobiće još 50 miliona evra naredne godine) i to samo na osnovu jedne stavke, ne računajući oslobađanje od PDV-a, raznih drugih taksi, kao i komunalija. Takvih uslova nema nigde na svetu, samo u Srbiji. I drugi daju subvencije, ali baš ovakve teško. Još kada na to dodamo da su fabriku od nekoliko stotina miliona evra dobili za 1 evro da bi je srušili i obnovili državnim parama (zašta je država dobila samo trećinu firme, a od koje nema skoro nikakve dobiti), vidi se koliko je država dala, a da zauzvrat je dobila mrvice. Kada na to dodamo i činjenicu da FIAT godišnje ima promet od 1-1 i po milijarde evra, a da i od toga država skoro i da nema ništa sasvim je jasno zašto je direktorka FCAS-a sretna.
Da FIAT ima obavezu da plaća poreze, samo u 1 godini država bi imala trećinu od toga, znači 500 miliona evra godišnje i to samo na osnovu poreza (ne računajući trećinu u firmi), dok bi, tom računicom, za 10 godina, država, imala 5 milijardi evra koristi. Pošto je FIAT tajnim ugovorom zaštićen da ništa ne plaća, svake godine umesto trećine na osnovu poreza, država nema ništa od FIAT-a! I dok svi drugi privredni subjekti u Srbiji plaćaju trećinu svog prometa državi, FIAT je ugovorom zaštićen od svih ekonomskih zakona države Srbije, kao i od svih zakona drugih zakona u Srbiji što je zastrašujuće. U prevodu, mogu i da maltretiraju radnike, da ucenjuju državu, sve im je "dozvoljeno" zahvaljujući ugovoru sparam kojeg je svaka mafija ili mafijaški klan mala maca sparam tog veoma kontroverznog ugovora.
Spominje se cifra od 1 i po do 2 milijarde evra (koliko je Srbiju koštao FIAT). Da je država te pare dala Zastavinim fabrikama i drugim domaćim firmama u restrukturiranju ili u poljoprvredu, efekti bi bili neuporedivo veći nego što su sad pošto 2500 radnika radi u FCAS-u, dok Zastava (Oružje) ima 2000 radnika na osnovu prometa od 50 miliona evra! Eto koliko je trebalo dati novca na FIAT ili na proizvodnju Zastavinih automobila. Umesto toga, država se preračunala i to čak 40 puta nego što je trebalo! Šta reći nego da imamo bogatu državu kada ovakav luksuz sebi možemo da priuštimo.
Da bi FIAT maltretirao 2500 ljudi, čitava ekonomska Srbija mora da se stisne. To je cena FIAT-a u Kragujevcu.
Ugovor je grđi da grđi ne može biti. Nije ni čudo zašto nijedna vlast neće da ga objavi. Reč je o grobu od ugovora, a ne o ugovoru. Sada znate zašto su grobari Srbije (poznatiji pod skraćenicom FIAT) sretni. Ovo nema ni u Zanzibaru.
Protiv FIAT-a nemam ništa, ali protiv ovakvog ugovora itekako.
Cilj investicija treba da bude obostrana korist, što veća to bolja za obe strane. Ključni problem kod ovog ugovora jeste što FIAT ima korist i to ogromnu što nije ništa sporno koliko je sporno to što država nema od toga skoro ništa još pritom i ogromne izdatke za isti.
Tako koncipirane investicije nam nisu potrebne. Mogli smo dovesti mnogo ozbiljnijeg investitora za Zastavu i to uz mnogo manje subvencije ili čak nikakve (s obzirom da drugi veliki giganti iz sektora proizvodnje automobila se ne "brukaju" tako što traže tuđi novac već dolaze sa svojim). Još bi nam pritom ostala Zastava koja bi bila ustrojena kao Dacia ili čak Škoda.
Ovako kako je sad već godinama sa FIAT-om, ti će nas samo mrcvariti dok ne iscrpe sve što im je megalomanski ugovor omogućio, a to je ukratko minimalna ili čak nikakva odgovornost i maksimalna čak apsolutistička prava. Pod tim uslovima svako bi bio zadovoljan. Ma šta zadovoljan, prezadovoljan. Ne moraju ni da rade, 450 miliona evra su dobili besplatno dok sa onih trećinu firme možemo samo da se slikamo pošto ne vrede ništa kada je FIAT većinski vlasnik firme, a to znači da može da radi šta hoće. Može da zatvori firmu kad hoće što znači da trećine od zatvorene firme je ništa.
Ko god da je u osmislio ovaj ugovor svaka mu čast. Ni najcrnji neprijatelj Srbije nebi ovako jako ekonomski potkopao svoju zemlju. Hajde, bitno je da spinerska mašina radi i da svi veliki gubici su prikazani kao veliki dobici. Ustvari i jesu, za FIAT (500 miliona evra na lepe oči, a mi se čudimo što neki hakeri "ohladiše" Narodnu banku Srbije, a imamo situaciju u kojoj je država ohlađena za 2 milijarde evra).
Između pljačke i velike pljačke nema, s tim da ima i to u tome što je velika još ozbiljnija. Ta elitna prostitucija naših državnika sa našim parama prevazilazi oblike svake prostitucije.
Ništa, samo se nadam da će država da uskoro razmotri i privatizaciju Zastava Automobila sa ciljem privlačenja još jednog investitora iz domena proizvodnje automobila koji bi otvorio još jednu fabriku i to bez subvencija ako je moguće, barem ne megalomanskih jer 500 miliona evra i to samo na osnovu jedne stavke, znak je megalomanije nekih (bivših političara, zato i jesu bivši). Sve se to moglo za 10 puta manje para izvesti. Ovako kako je sad, FCAS će za godinu i kusur vremena da "pukne" jer je reč o "naduvanoj" firmi, dok Zastava Automobili, sve dok je predmet sudova, nema ni od njih ništa pošto proćiće i 20 godina, a na kraju te priče firma će najverovatnije otići u likvidaciju. Dva groba umesto jedne firme koja je mogla biti transformisana onako kako je i Dacia svojevremeno bila transformisana. Privatizacijom kao takvom, a ne "privatizacijom" koja u suštini znači kasapljenje, da bi na kraju došli do iste situacije, ovaj put još gore s obzirom da pored Zastavinih (automobili) dugova od 330 miliona evra a koji i dalje "vise nad glavom" te firme (a samm tim i poreskih obveznika) sad još i FIAT-ove probleme da li će pasti moramo da strahujemo. Da ne spominjem to koliko je FIAT koštao državu Srbiju pošto sam u ovom tekstu to već spomenuo.
Zašto komplikovano kada sve može mnogo mnogo komplikovanije. Mislim da bi to trebalo da bude moto ovih silnih subvencija datih FIAT-u od strane države Srbije.