
Kako piše Beta, šteta za privredu Srbije zbog štrajka radnika u fabrici automobila "Fijat-Krajsler automobili Srbija" je višestruka - kako neposredna tako i dugoročna.
Štrajk može loše uticati na dolazak drugih investitora, ocenili su ekonomisti.
Konsutant za strana ulaganja Milan Kovačević rekao je za agenciju Beta da je čudno da država ništa ne preduzima da pokrene rešavanje problema nastalih zbog obustavljanja proizvodnje, iako subvencioniše tu fabriku, i vlasnica je trećine kapitala.
"U 2015. godini država Srbija je subvencijama fabrici pokrila izdatke za 80 odsto ukupnih zarada, a u 2016. godini je povećala dotacije i premašila za trećinu ukupnu sumu za zarade radnika", rekao je Kovačević.
Prošle godine rukovodstvo Fijata je, prema njegovim rečima, smanjilo sumu ukupnih zarada za desetak odsto, a prodaja automobila je bila smanjena za pet odsto.
Kako je rekao Kovačević, teško je razumeti, zašto država i pored tolikog ulaganja, daleko većeg nego što se obavezala, nije našla načina da bar deo pretvori u vlasništvo i poveća ga sa sadašnje jedne trećine firme.
Srbija je čak i pre dolaska fabrike, prema njegovim rečima, podsticala prodaju Fijatovih automobila na domaćem tržištu.
"Moje simpatije su na strani zaposlenih koji štajkuju, verujem u njihove argumente", rekao je Kovačević.
Dodao je da zamera najnovijoj vladi Srbije što, kada je došla na vlast, nije objavila sve detalje ugovora.
"Iako tvrde da je ugovor poslovna tajna i da bi se objavljivanjem pekršio dogovor, smatram da bi to bila manja šteta od one koja nastaje zbog toga što ne znamo sve odredbe ugovora", rekao je Kovačević.
Profesor Fakulteta za ekonomiju, finansije i administraciju (FEFA) Mihailo Crnobrnja rekao je agenci Beta da je od materijalne veća šteta to što štrajk pogađa kredibilitet firme.
"Ulaganje Fijata u kragujevačku fabriku nazvano je investicijom veka, a nekima je to bila uzdanica izvoza iz Srbije, a sada se pokazuje da to i nije", rekao je Crnobrnja.
Po njegovim rečima, ako se spor radnika i rukovodstva uskoro ne reši, to bi moglo da utiče na dolazak novih investitora u Srbiju.
Izvor: Beta.rs
Foto: arhiva
Investitori znaju da je "obustava rada " bila moguca i u socijalizmu.Ko ce zbog toga odustati od investicije?
Navodno nemaju ovlašćenja za bilo šta, sem da „Fijatu“ iz nepoznatih razloga uplaćuju po 3,5 milijardi dinara.
http://bit.ly/2uCl8AU
Bar se sada vidi koliko je bilo V-A-Ž-N-O da ugovor o predaju državne fabrike bude dostupan javnosti.
A bojim se da će se, ukoliko ovo bude trajalo, videti i da je značaj „Fijata“ srpskoj ekonomiji višestruko preuveličavano.
Drugim rečima, car je go.
Ne mogu da plate radnike vise od 10 miliona (pod uslovom da ih je 3000, ne znam koji je broj zaposlenih), a izvoze milijardu???
CaMIRO
Kaže vođa da su se vođe pre njega obavezale da se to plati i da tu on ne može ništa. Ako je stvarno tako, onda je to to, nema tu mnogo razgovora - o FAS odlučuje Fiat, a vlada Srbije je državnom imovinom platila marketing o tome kako svi hrle kod nas i onda razbijaju kako rade.
Što se tiče konstatacije da je važno da ugovor o predaji državne fabrike bude dostupan javnosti - da li misliš da bi to nešto promenilo? Da li stvarno misliš da bi se neko u ovoj učmaloj zemlji pobunio dovoljno da se taj ugovor ne sklopi? Ja iskreno mislim da ne bi. Bilo bi kako eto moramo da damo veliku lovu i da "spustimo kriterijume" kako bi od Fijata napravili partnera koji će biti primer svim budućim investitorima.
U ovoj zemlji izađe video klip kako aktuelni ministar policije u kafani sedi sa likom koji je osumnjičen za šverc kokaina u bananama. I? Posle nekog vremena taj ministar postane premijer. Ti "javno dostupni ugovori" ne bi ništa promenili, a ovaj narod bi blejeći trpeo sve.
@Nino
U trenutnoj situaciji, verovatno si u pravu. Međutim, treba priznati i da tajni ugovori su nas dobrim delim doveli do trenutne situacije.
Setim se poslednji dan proizvodnje „Stojadina“, mislim da je bilo 17.11.2008. Jedno tridesetak *mladih* vlasnika „Zastavnih“ vozila iz Beograda, najavilo je pres konferenciju ispred fabrike, gde ih je sačekalo još pedesetak vozila iz Kragujevca i okoline.
Tu su bili RTS, B92, „Press“ novine, kragujevački „Kanal 9“ i „Stakleno zvono“ ... pa je čak došao i „Dnevni Avaz“ iz Bosne.
Ponovljeno je nedelju dana kasnije, ispred Arene, gde je dočekan i BBC. Govorilo se o Prvoslavu Rakoviću, o nastanku „Zastave“, o 100.000+ poslova koje su i dalje bili vezani za tu fabriku i njene kooperante, kao i o budućnosti istih kooperanata imajući u obzir da ni vlada ni „Fijat“ apsolutno ništa nisu preuzeli u vezi njih.
Nadovezao se tada i pok. g. Tadija Jurković, koji je 2002.god. predlagao investiciju od 8 miliona evra (dakle, četiri fontane na Slaviji) da se u DMB-u rade EURO 4 verzije naših 1,1 i 1,3 motora.
A on bi znao - radio je u „Opelu“, međutim naravno niko iz naše vlade nije hteo ozbiljno razmotriti predlog njegove delegacije - koliko se sećam, nisu ni hteli da ih primi.
BBC je naravno gurao svoju priču o evropskom putu Srbije i neke medije nisu baš sve preneli. Pa će sada neko da pita - pa šta je to vredilo?
Dostavljam kao dokaz -
- da je bilo (dakle, da ima) ljudi svesni da je potez sa „Fijatom“, na načinom na kojem je predloženo, vodilo ka propast
- da ima dosta mladih među tim ljudima (25 god. i mlađe)
- da i pored nespretnih vladinih izjava o tom potezu (setite se - „Vi vil not onli mejk betr karz, vi vil mejk betr fjućurs!“), bilo je ljudi koji su potencirali dublji razgovor o daljem razvoju auto industrije u Srbiji
- da je jedan od njih, koji je nedavno završio doktorat u ekonomiji, čak za vladu napisao disertaciju o mogućoj rehabilitaciji IMR-a i IMT-a (predstavljeno dosta poznatoj osobi iz vlade 2012. ili 2013.god.)
Čuveni Raković je jednom rekao da kada je došao u Kragujevac nakon drugog svetskog rata, nije bilo ničega. Nemci su zapalili ono što nisu mogli da odnesu. Bila su tri automobila u celom gradu. I od toga je napravljena fabrika.
Bilo jednom, može se opet. Ali treba naći bar jednog čoveka sa vizijom i stručnošću i ljude koje imaju srce da ga prate.
Još jedna velika firma iz autoindustrije je trebalo da dođe u Kragujevac, ali posle ovoga od toga nema ništa.
Pokušali su i u Italiji sindikati da ucenjuju Fiat pa znamo kako su završili. Premeštena je proizvodnja.Plata će im biti povećana ali će to najverovatnije platiti država. Inače ne vidim u javnosti neku veću podršku radnicima. Grad je pred bankrotom i takvi mu problemi najmanje trebaju.
Svakog stranog investitora koji dobija državne subvencije, treba obavezati da najmanja neto plata bude bar na državnom proseku.
Kako to da je Kragujevac pred bankrotom, a evo „Fijat“ - najveći izvoznik, ej! - u srcu grada radio 8 godina?
Pa zar to nije dokaz da je preuveličavan „Fijatov“ doprinos srpskoj ekonomiji?
Ako te toliko zanimaju dugovi Kragujevca rado ću ti odgovoriti. Najveći dužnik je Energetika jer su svi nekadasnji dugovi Zastava Energetike prebačeni na nju. Znači mi još nismo isplatili dugove propale Zastave.
Što se tiče Fiata, odatle stiže najveći doprinos kasi Kragujevca. Samo od poreza na prihod ide 40 milina. Sve se to može proveriti na Internetu koga zanima.
Objavljeno je da je Fijatu uplaćeno 3,5 milijardi dinara sa budžeta!
Umesto da je Fijat uplatio nešto Srbiji.
Treba oterati prevarante i raspistai međunarodni tender.
Ovi ni plate radnicima ne daju, samo sisaju Srbiju na sve moguće i nemoguće načine.
Uslove i plate kakve daje Fiat radnicima u Kragujevcu rado bi prihvatilo 90% nezaposlenih ovde. Evo sad da raspiše konkurs za nove radnike javilo bi se nekoliko puta više.
Znači te priče o malim platama i da zato neće da rade ostavite nekom drugom, u Kragujevcu je preko 20.000 nezaposlenih.
Konkretne izvore za ovo što tvrdiš, slobodno navedi.
A za tzv. dugove „Zastave“, treba samo pogledati šta su uradili „JAT“-u da bi dokazali da je propao, kako bi opravdali predaju. Dovoljno je reći da je sa svakom privatizacijom dela „Zastave“, dug matice povećan (a saradnja sa maticom, ukinuta ili debelo otežavana).
Nemam vremena ovde da učim amatere, dovoljno je ukucati dugovi, kragujevac, energetika. Vidi se da je stari dug Energetike od 12 milijardi dinara, uglavnom prenet od Zastave.
To je za Kragujevac ogroman novac, a Energetiku ne mogu zatvoriti jer greje pola grada.
Botovi rade punom parom.
Što šteta za Srbiju kad Fiat iovako pekaru leba ne plaća.
Pa čak ni te bedne plate radnicima neće da povećaju.
A opljačkali Srbiju za silne subvencije.
Da je sreće da se otera Fiat govnjivom motkom, da se tuži za odštetu i da dodje neki pošten i ozbiljan proizvodjač.
Botovi da objasne za šta će „Fijatu“ 3,5 milijadi dinara, koliko je puta ta ili slična suma uplaćena i koliko će još toga biti.
Citiram.-
„Dobio je 10.000 evra po radniku, 5,5 miliona evra svake godine u kešu, 10 miliona evra u 2016. za 'dodatna davanja' po dopunjenom ugovoru, plaća jeftiniju struju, Srbija mu garantuje za kredite, plaća 100 miliona dinara obuku radnika ...
„Ovaj strani investitor ne plaća poreze i doprinose na plate, PDV na alate za dobavljače, porez na dobit, porez na imovinu, porez na sprovođenje urbanističkog plana, porez za isticanje zaštitnog znaka“ ...
http://bit.ly/2tCIFBJ