
Tradicionalna automobilska industrija se menja. Sve veću ulogu imaju elektro-mobilnost i IT-usluge. I konkurencija iz Kine. I to uz pomoć – nemačkih proizvođača.
Nove, mlade firme i startapovi u stopu prate etablirane veličine automobilske branše i sve češće upravo oni diktiraju tempo – po kome onda moraju da „plešu“ dosadašnji tržišni lideri. Dinamika pomaže širenju električne mobilnosti, u to su uvereni automobilski stručnjaci. I u mladim preduzećima smatraju da su upravo oni bolje pripremljeni za budućnost od „starije“ konkurencije.
Iako se i na nemačkim putevima mogu videti Teslina vozila, američki koncern je još uvek tržišni novajlija. Proizvodna rutina kod američkog proizvođača još u stvari ne postoji, svejedno Tesla u Nemačkoj, zemlji koja je izmislila automobil, napreduje ogromnim koracima. „Polazimo od toga da će Tesla 2019. biti sasvim jasno tržišni lider u segmentu e-automobila, kaže Ferdinand Dudenhöffer sa univerziteta Duisburg-Essen.
U Americi, drugom najvećem tržištu sveta, Tesla je u poslednja tri meseca prodao 25% više vozila od kompletne marke Audi, napominje Dudenhöffer u razgovoru za DW.
"U proleće ove godine u Evropu stiže Model 3 i onda će to sigurno dodatno pojačati hajp oko Tesle i u Nemačkoj.“

Za Teslu je još važnije kinesko tržište, gde se puno investira. Osnivač Tesle, Elon Musk, ovih dana je lično položio kamen temeljac za novu fabriku u Šangaju. Tamo Tesla ne namerava da proizvodi samo vozila, već i odgovarajuće baterije. Krajem godine bi tamo s trake trebalo da silaze i automobili tipa Model 3 – uz pomoć kojih bi se Musk konačno „probio“ na najvećem tržištu automobila na Zemlji.
Jedan drugi startap na koji bi nemački proizvođači automobila itekako trebalo da pripaze je kineska firma Byton. Osnovali su je bivši menadžeri BMW-a. Za sada postoje samo njeni prototipovi, ali krajem ove godine bi trebalo da počne serijska proizvodnja jednog SUV-a, i to u Kini i za kinesko tržište. Fabrika u Nanjingu je skoro gotova, kaže šef Bytona Carsten Breitfeld za Handelsblatt. Od prošlog maja se proizvode test-vozila.

Prvi utisak o tim vozilima, koja bi u trećem kvartalu 2020. godine trebalo da počnu da se prodaju i na američkom i nekim evropskim tržištima, može da se stekne na sajmu tehnike CES u Las Vegasu. Prošle godine Byton je tamo predstavio prototip svog elektro SUV-a M-Byte. A sad kineska firma prezentuje i serijski enterijer tog modela.

"Praviti i prodavati automobile, to je poslovni model koji se bliži kraju", objavio je Breitfeld u Las Vegasu. Umesto toga će se, kaže, slično kao i kod biznisa sa smartfonima, automobilski hardver koristiti kao platforma preko koje će se mušterijama prodavati digitalni proizvodi i usluge.
„To je stvarni poslovni model budućnosti, zbog toga smo i osnovali firmu", kaže Breitfeld.
A Byton (kao startap) za tu transformaciju je puno više spreman nego etablirani automobilski koncerni, čuje se iz kineske firme. „Preduzeće sa 150.000 ili 250.000 zaposlenih će imati problema u transformaciji svog poslovnog modela", uveren je Breitfeld.
A „stari" proizvođači?
I tradicionalne firme žele da prošire posao s elektro-mobilnošću i trude se da u Las Vegasu privuku pažnju. CES, sajam koji je nekada bio fokusiran na zabavnu elektroniku, proteklih godina se sve više pretvorio u auto-sajam. Tradicionalno je fokus na umreženim vozilima i autonomnoj vožnji. Ove godine (ponovo) na sajmu predstavljaju, između ostalih, Audi, Daimler i Ford.
Volkswagen nije prisutan na CES-u. A pritom su teme poput umreženih automobila i autonomne vožnje itekako važne najvećem nemačkom proizvođaču, baš kao i polje elektro-mobilnosti.
VW i ubuduće želi da se etablira na kineskom tržištu. A da bi taj poduhvat uspeo, poslovanje na Dalekom istoku je proglašeno vrhovnim prioritetom kojim se lično bavi – šef koncerna. U ponedeljak je prvi čovek Upravnog odbora VW-a Herbert Diess preuzeo vođenje poslovanja u Kini.
„Budućnost Volkswagena će se odlučiti na kineskom tržištu", rekao je on u u Pekingu.
Godinama su međunarodni proizvođači automobila spolja „donosili" svoju tehnologiju na kinesko tržište. A sada se sve više inovacija registruje direktno u Kini, gde su kapaciteti na polju e-mobilnosti ili automobila koji voze autonomno „prilično razvijeni", napominje Diess.
Subvencijama za e-automobile i ograničavanjima korišćenja SUS motora kineska vlada želi da do 2020. godine na putevima u toj zemlji u u saobraćaju učestvuje najmanje pet miliona automobila s električnim pogonom. Protekle godine je po procenama u Kini prodato oko milion e-vozila.
VW je do sada preko 40% svojih automobila prodavao u Kini. U ovoj godini će posao biti nešto komplikovaniji, s obzirom da je kineska vlada obavezala proizvođače automobila da se pridržavaju kvote koju u ukupnom broju prodatih vozila moraju da imaju oni automobili s e-pogonom. Ako neki proizvođač proda premalo e-automobila ili hibrida, prete sankcije.
Osim toga i kolač je sve manji, jer usporava se privredni rast i u Kini. To će dodatno zaoštriti borbu novih igrača na tržištu oko njihovog učešća. A što se tiče e-automobila, nemački proizvođači se do sada i nisu baš proslavili u tom segmentu.

Zato je VW u novembru prošle godine objavio da će ubuduće svaki treći evro otići u polje razvoja e-mobilnosti. U idućih pet godina Volkswagen u segmente e-mobilnosti, autonomne vožnje, mobilnih usluga i digitalizacije želi da investira 44 milijarde evra. Cilj: e-automobili bi do 2025. godine trebalo da čine učešće od 20% zapadno-evropske produkcije. VW danas proizvodi šest modela s električnim pogonom, do 2025. bi trebalo da ih bude više od 50.

Volkswagen je novembru zvučao optimistično.
„Mi ćemo biti jeftiniji od Tesle zbog puno veće proizvodnje", izjavio je šef koncerna Herbert Diess za stručni list "Automotive News".
Platforma za proizvodnju 50 miliona e-automobila je već „bukirana", dodao je on i otkrio da je VW već nabavio baterije za 50 miliona električnih automobila. Iako su danas internetske firme najvrednija preduzeća sveta, Diess kaže da će po njegovoj „prognozi za deset ili 20 godina to biti neka automobilska firma". Zato što će ljudi na kraju ipak izdvajati više novca za mobilnost nego za komunikaciju.
Pitanje je samo: koji proizvođač će tada dominirati tržištem?
Autor/izvor: SEEbiz / Deutsche Welle
Foto: arhiva Autoblog.rs