
Nakon što je italijansko-američki proizvođač automobila FCA objavio da traži novog partnera mogao bi da se dogodi jedan od najuzbudljivijih scenarija u istoriji autoindustrije.
Iako je nedavno najavljeno da Fiat-Chrysler traži novog partnera na globalnom nivou i da bi to mogla da bude PSA grupa, čini se da od tog spajanja ipak neće biti ništa. Naime, još jedan od vodećih svetskih proizvođača, Renault, čini se, ozbiljno je zainteresovan za italijansko-američkog proizvođača automobila, piše Financial Times.

Francuski Renault nastoji da ponovo pokrene razgovore o spajanju s Nissanom u roku od 12 meseci, kao prvi korak prema stvaranju većeg automobilskog konglomerata koji će uključivati ponudu obe kompanije za Fiat-Chrysler Automobiles.
Kada govorimo o savezu (alijansi) Renault-Nissan-Mitsubishi, treba znati da se radi o francusko-japanskom strateškom partnerstvu između proizvođača automobila Renaulta (sa sedištem u Parizu, Francuska), Nissana (sa sedištem u Yokohami, Japan) i Mitsubishi Motorsa (sa sedištem u Tokiju, Japan). Renault i Nissan su postali strateški partneri 1999. i imaju gotovo 450.000 zaposlenih i kontrolišu deset glavnih brendova: Renault, Nissan, Mitsubishi, Infiniti, Renault Samsung Motors, Dacia, Alpine, Datsun i Lada. Ova automobilska grupa je prodala 10,6 miliona vozila u 2017. Usvojila je sadašnje ime u septembru 2017. godine, godinu nakon što je Nissan stekao kontrolno učešće u Mitsubishiju, a Mitsubishi je postao ravnopravan partner u alijansi.
Od januara 2018. to je vodeći svetski proizvođač električnih vozila, s globalnom prodajom od 2010. od preko 500.000 električnih vozila, uključujući ona koje je proizveo Mitsubishi, sada deo saveza. Iz njihove filijale za električna vozila najprodavaniji automobil je potpuno električni Nissan Leaf. On je takođe najprodavaniji električni automobil u istoriji, s više od 400.000 prodatnih primeraka širom sveta do marta 2019.
Strateško partnerstvo Renaulta, Nissana i Mitsubishija nije spajanje ili akvizicija. Tri kompanije su udružene sporazumom o zajedničkoj podeli. Tako složena struktura je bila jedinstvena u autoindustriji tokom trenda konsolidacije 1990-ih, a kasnije je služila kao model za General Motors i PSA grupu, i Mitsubishi, kao i Volkswagen i Suzuki, iako je propala poslednja kombinacija. Alijansa je značajno proširila svoj opseg, stvarajući dodatna partnerstva s proizvođačima automobila, uključujući nemački Daimler, kineski Dongfeng i ruski AvtoVAZ.
Stvaranje novog odbora saveza na čelu s predsednikom Renaulta Jean-Dominiqueom Senardom je povećalo poverenje da dve strane mogu da nastave s planovima spajanja, piše Financial Times.
Kombinacija Renaulta, Nissana, Fiata i Chryslera bi stvorila proizvođača automobila koji bi mogao da se bolje takmiči s globalnim konkurentima kao što su Volkswagen i Toyota.
Carlos Ghosn, bivši predsednik Renaulta i Nissana koji je uhapšen u novembru u Tokiju zbog optužbi za finansijske malverzacije, vodio je razgovore o spajanju Renaulta s Fiat-Chryslerom još pre dve-tri godine, piše Financial Times, navodeći dva neidentifikovana izvora. Ghosnov predlog je zaustavila francuska vlada, piše list. Ghosn, koji je pušten iz pritvora uz garanciju do suđenja, negirao je sve optužbe.
Predstavnici Renaulta i Nissana su odbili da komentarišu ove izveštaje. Predstavnici Fiat-Chryslera nisu odmah odgovorili na zahtev za komentar van redovnog radnog vremena u Evropi.
Pre nego što je uhapšen, Ghosn je planirao da učvrsti savez Nissana i Renaulta potpunim spajanjem dve kompanije. Ipak, takav potez se suočio s otporima unutar Nissana, uključujući direktora Hirota Saikawu. Umesto dubljeg kapitalnog povezivanja, Nissan je nastojao da poboljša japansku pregovaračku poziciju u partnerstvu za koje je rekao da je predugo favorizovalo francusku stranu.
Savez Renault-Nissan se često navodi kao primer uspešne kombinacije koja nije išla tako daleko da bi se izvršilo spajanje. Ipak, partnerstvo je opterećeno skandalom oko Ghosna, s insajderima s obe strane koji tvrde da je poverenje narušeno otkako je izvršna vlast pritvorena i smenjena. Ghosn je bio istovremeno predsednik Nissana i Renaulta.
Ipak, ovog meseca partnerstvo je pristalo na novu upravljačku strukturu osmišljenu kako bi se pojednostavile operativne odluke, a Senard je imenovan na čelo saveza.
Renault, koji poseduje 43,4 posto Nissana, ima tržišnu kapitalizaciju od oko 16,8 milijardi evra (18,9 milijardi dolara). Nissan ima 15 posto deonica bez prava glasa u vrednosti od 15 posto Renaultovog kapitala.
Izvor: Tportal.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs