
Japanski automobilski div, koji je smanjio trošak hibridne tehnologije za 75 posto od lansiranja prvog Priusa 1997., smatra da bi cena hibridnih i vozila s pogonom na gorive ćelije trebalo da se izjednači u roku od 10 godina.
Moderna tehnologija je veoma skupa, a uz sve strože ekološke standarde automobilskim proizvođačima nikada nije bilo teže: zahtevni kupci žele sve modernije, lepše, bezbednije i jeftinije automobile. Globalno gledajući, nikada nije bilo lakše otići u neku drugu zemlju ili čak drugi kontinent i kupiti automobil kakav poželite. U potonjem slučaju malo karikiramo jer stroge norme za automobile su velika prepreka vozilima koja dolaze na Stari kontinent, posebno ako prvobitno nisu namenjena - prema raznim standardima - zahtevnom evropskom tržištu.
Da stvar bude još gora, konvencionalni motori s unutrašnjim sagorevanjem, bilo da je reč o benzinskim ili dizelskim motorima, polako odlaze u istoriju. A to konkretno znači da će već za desetak godina većina, ako ne i gotovo svi automobili, na ovaj ili onaj način biti elektrifikovani. I hibridnim vozilima donekle treba pomoć motora s unutrašnjim sagorevanjem. Njihova uloga će postepeno smanjivati, a na kraju ćemo imati potpuno električne automobile.

Hibridni automobili su već daleko povoljniji i dostupniji nego pre nekoliko godina. Reč je o čistim ekonomskim brojkama masovne serijske proizvodnje. Veća serija znači i nižu cenu pojedinog primerka automobila, ali i njihovih sve složenijih komponenti. Na primer, za koju godinu će i električne baterije biti osetno jeftinije.
U skladu s tim razmišljanjima, pogledajmo šta kažu u Toyoti, jednom od tradicionalnih lidera u nekonvencionalnim pogonima, baziranim na premisama ekološki čistijih vozila za bolju i održivu budućnost sveta. Toyota veruje da će se cena automobila s vodonikovim gorivim ćelijama uskladiti s cenama hibridnih vozila u roku od 10 godina, rekao je Matt Harrison, evropski šef prodaje i marketinga japanskog proizvođača automobila.

'Od treće generacije Miraija očekujemo da cene gorivih ćelija budu uporedive s hibridima', rekao je Harrison na kongresu Automotive News Europe. 'Verujemo da vozila na gorive ćelije imaju ogroman potencijal', kaže Harrison
Toyota trenutno prodaje svoju prvu generaciju automobila na gorive ćelije, limuzinu Mirai, kojoj je početna cena u Japanu oko 58.500 evra, što je osetno jeftinije nego u Nemačkoj. Harrison je rekao da Toyota s modelom druge generacije cenom neće dostići hibridne automobile, dok će treća generacija dostići te cene za deset godina.
Kao i svi ostali proizvođači automobila u Evropi, Toyota mora da postepeno smanjuje emisije CO2 iz svojih novih portfelja vozila kako bi se uskladila sa sve strožim ciljevima koje je Evropska unija zadala u borbi protiv klimatskih promena. 'Ne postoji savršena tehnologija za uspešno dostizanje ovih ciljeva', rekao je Harrison. 'Pripremamo alternative i omogućićemo našim kupcima da odluče koji oblik elektrifikacije im odgovara.' Harrison je rekao da će Toyotini hibridni modeli pomoći da dostignu cilj smanjenja emisije CO2 u EU do 2020. godine. 'Do treće generacije Miraija očekujemo da cene gorivih ćelija budu uporedive s hibridima', rekao je Harrison.
Toyota je prošle godine prodala 480.000 hibrida u široj evropskoj regiji, uključujući Rusiju, s udelom od 46 posto u ukupnoj prodaji. Gledajući samo zapadnu Evropu, ta brojka je narasla na 60 posto. 'Već drugu godinu zaredom smo ograničeni s ponudom, a ne potražnjom', rekao je Harrison. Toyota je smanjila trošak hibridne tehnologije za 75 posto od lansiranja prvog Priusa 1997. godine. 'Naša nova generacija hibridne tehnologije biće još pristupačnija', kaže Harrison.
Harrison nije rekao na koji način će se cena automobila s gorivim ćelijama smanjiti u odnosu na hibride. Mi, obični kupci, nadamo se da hibridi neće dostići cenu modela s pogonom na gorive ćelije.
Nemački dobavljač Robert Bosch očekuje da će gorive ćelije postati jeftinije delom zbog smanjenja potrebne količine plemenitog metala platine.
David Hart, direktor konsultantske kuće E4tech u Švajcarskoj, očekuje da će nova generacija Toyote Mirai smanjiti upotrebu platine za dve trećine.
Izvor: Tportal.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs