home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Polovni

Iako uredba o uvozu automobila pripisuje da se uvoz polovnih automobila sa motorom „evro 3” zabrani krajem 2020, ovih dana, kad je naša zemlja dospela među države sa najzagađenijim vazduhom, pojavile su se nezvanične informacije da će ovi automobili moći da se uvoze samo do sredine godine, piše "Politika".

Mada je Goran Trivan, ministar zaštite životne sredine, još krajem prošle godine izjavio da će država biti „administrativno spremna” da od juna 2020. godine zabrani uvoz polovnih vozila sa motorima standarda „evro 3”, u ministarstvima trgovine, turizma i telekomunikacija i zaštite životne sredine u prethodna dva dana nismo dobili potvrdu ove informacije. Trivan je više puta ponovio da neće odustati od te zabrane, iako ga kritikuju „razne interesne grupe, koje osećaju da im je biznis ugrožen”.

Podsetio je da u Srbiji, po podacima Svetske zdravstvene organizacije, godišnje od posledica zagađenja vazduha umre više od 6.500 ljudi i da je u našu zemlju u poslednjih pet godina uvezeno 800.000 polovnih vozila starih i više od 10 godina.

– Srbija je „groblje automobila” Evrope, koja ih izbacuje iz upotrebe da bi zaštitila svoje stanovništvo i životnu sredinu – kazao je ministar životne sredine.

Vlada Srbije je nedavno najavila će formirati telo koje će koordinisati rad svih državnih organa, obaveštavati javnost i predlagati i analizirati efekte mera koje Srbija sprovodi u cilju zaštite životne sredine. Kako bi sprečila zagađenje vazduha, država je najavila da će uvesti subvencije za električne automobile, jer vozila stara između 10 i 20 godina utiču na zagađenje vazduha do 25 odsto. Nije pomenuto o kojem je iznosu reč, ali se, na primer, u Hrvatskoj za taj podsticaj godišnje izdvaja više od dva miliona evra, a u Sloveniji više od četiri miliona.

U Srbiji je u 2018. godini bilo registrovano 1.965.000 putničkih vozila, od kojih je 80 odsto staro od deset do 20 godina. Ta vozila emituju od šest do deset puta više zagađenja u izduvnim gasovima nego nova vozila.

Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije, kaže za „Politiku” da je sa aspekta interesa privrede, kao i životne sredine, bolje da zabrana uvoza vozila sa „evro 3” motorom stupi na snagu što pre.

Prema podacima kojima raspolaže PKS, samo u poslednjih pet godina u Srbiju je uvezeno više od 800.000 vozila, od čega je polovina sa motorima „evro 3” norme.

– Suština je da zabrana uvoza neće negativno uticati na vlasnike automobila koji su registrovani u Srbiji. Naprotiv, zabrana uvoza starih automobila sa „evro 3” motorima će podstaći razvoj unutrašnjeg tržišta polovnih automobila. Godišnje se u Srbiji novoregistruje oko 150.000 putničkih vozila, od čega je više od 120.000 polovnih – navodi Malinović.

Privredna komore Srbije je u saradnji s privrednicima predložila set mera u vezi sa subvencionisanjem vozila na električni i hibridni pogon.

– Dali smo i predloge u vezi sa promenom obračuna eko-takse, tako da oni koji više zagađuju, više i plaćaju – navodi sekretar udruženja za trgovinu PKS.

U javnosti su mogli da se čuju i predlozi za uvođenje subvencije za uvoz električnih i hibridnih vozila u visini iznosa PDV-a, a da emisija izduvnih gasova bude jedini parametar koji će odlučivati o visini iznosa ekološke takse – po principu „zagađivač plaća”.

Ubuduće uvoz automobila starih do 14 godina

Zabrana uvoza vozila sa „evro 3” motorom značiće da u Srbiju više neće moći da bude uvezen automobil stariji od 14 godina. Umesto vozila proizvedenih od 2000. do 2005. godine, novom merom praktično bi bio moguć uvoz polovnjaka sa standardom „evro 4”, čija je proizvodnja počela u junu 2005. godine. To bi značilo da će cene polovnih automobila biti veće za 10 do 15 odsto.

Izvor: Politika.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs

Ekološke brige vozača u Srbiji: Šta vlasnici vozila sa "euro 3" motorom moraju da znaju

Vlasnici automobila sa motorom tipa „evro 3“, i posle zabrane uvoza koja se sprema u Srbiji, moći će ponovo da registruju svoja vozila, pišu "Novosti".

Srbija je u poslednjih pet godina uvezla više od 800.000 vozila i polovina je sa motorom standarda „evro 3“, koji je najveći zagađivač vazduha iz auspuha. Najavljena mera u cilju zaštite životne sredine odnosiće se na zabranu njihovog uvoza, ali ne i na zabranu registracije takvih automobila koji su već na drumovima Srbije.

To je Sputnjiku izjavio sekretar Udruženja za trgovinu u Privrednoj komori Srbije (PKS) Žarko Malinović, uz napomenu da ne treba zbunjivati i plašiti građane koji već imaju auto sa motorom „evro 3“ norme.

VLASNICI „EURO 3“ AUTOMOBILA MOGU DA BUDU SPOKOJNI

Mediji su preneli vest da bi, umesto krajem godine, kako je ranije najavljivano, zabrana uvoza vozila sa standardom motora „evro 3“, zbog velikog zagađenja vazduha, mogla da usledi već u junu. Krenule su, međutim, i spekulacije da takvi automobili od sredine naredne godine neće moći da prođu na tehničkom pregledu, jer će emisija štetnih gasova iz auspuha biti eliminišući faktor.

„Moramo da razmišljamo srednjoročno, na pet godina. Moramo da vidimo kako da saniramo ozbiljno loš vozni park u Srbiji, a da to uradimo bezbolno i za građane i za državu“, kaže Malinović.

A da su pokazatelji porazni, on je dokumentovao podacima.

„Godišnje se u Srbiju uveze negde oko 160.000 automobila, zavisno od godine do godine. U 2017. godini ukupno je uvezeno 159.555 putničkih vozila, od čega je 80.000 bilo sa ’evro 3‘ motorom i još 32.000 sa ’evro 4‘ motorom. Znači, od 160.000 njih, 110.000 su vozila sa motorima koji su najveći emiteri štetnih izduvnih gasova“, kaže sagovornik Sputnjika.

On ističe da je slična situacija bila i 2018. godine, kada je uvezeno 170.000 vozila, od čega je sa „evro 3“ motorom bilo 73.000 vozila, kao i prošle godine, kada je nastavljen taj trend.

„Ono što sigurno znamo to je da je za poslednjih pet godina, od kada radimo ozbiljnu statistiku o novoregistrovanim automobilima i ukrštamo podatke MUP-a i Uprave carina, od oko 800.000 uvezenih vozila polovina sa motorom ’evro 3‘. Znači, oko 400.000 takvih je uvezeno samo u poslednjih pet godina“, precizira sagovornik Sputnjika.

NE MORAJU DA UGRAĐUJU FILTERE

Oni koji već voze automobile sa „evro 3“ motorom, kako je napomenuo, neće biti u obavezi da dodatno ugrađuju filtere, katalizatore.

„Neće morati ništa posebno da rade u odnosu na ono što su morali do sada, u smislu ispunjavanja zakona i pravilnika koji propisuje tehničku ispravnost vozila. I to je suština. Ti propisi u ovom trenutku se ne menjaju. Ovde se samo govori o zabrani uvoza — da zabranimo da se đubre, a to je ništa drugo do otpad, pre svega iz zapadne Evrope, preliva u Srbiju“, nedvosmislen je Malinović.

„Postoji prirodni odliv tih vozila sa zastarelom tehnologijom“, kaže on, ali i napominje da je džaba ako se iz upotrebe izbaci i 100.000 vozila godišnje koja više nisu za vožnju, ako se ona zamene ne mnogo boljim.

On napominje da je u Srbiji prošle godine bilo nešto manje od 143.000 novoregistrovanih automobila, dakle, onih prvi put registrovanih koji nisu menjali vlasnika. Reč je i o novim i polovnim vozilima i od tog broja čak 90.000 bilo je sa motorom „evro 3“, dakle onih proizvedenih 2009. godine i starijih.

„Najveći broj tih vozila je stariji od 15 godina“, navodi stručnjak PKS.

Zato on kaže da se insistira na stvaranju drugačijeg unutrašnjeg tržišta, jer ako smo već uvozili oko 150.000 automobila godišnje, znači da će i sledeće godine isto toliko ljudi imati potrebu za kupovinom automobila u inostranstvu. On napominje da nije reč o tome, kako neko tumači, da se zabrani ljudima, pogotovo onima slabije materijalne situacije, da voze automobile.

„Ideja je da, destimulišući uvoz loših vozila u periodu od pet godina, obnovimo vozni park, što će dovesti do smanjenja njihovog uticaja na zagađenje“, objašnjava Malinović.

PODSTICAJNE MERE

Zato je Udruženje na čijem je čelu, osim zabrane uvoza, predložilo i druge, pre svega podsticajne mere, posebno za kupce hibridnih i električnih vozila sa nultom emisijom gasova.

„Ta vozila su skuplja 20 do 30 odsto, ali na ceni struje u odnosu na benzin za pet godina može da se uštedi oko 5.000 evra. Sa još 5.000 subvencije, to vozilo bi bilo konkurentno benzincu“, izvodi računicu sagovornik Sputnjika.

Podsticajne mere za kupovinu hibridnih i električnih vozila, uz zabranu uvoza onih sa motorom evro 3 za pet godina bi već dale prve rezultate

„I dalje bi električni automobil bio dostupan užem krugu ljudi“, kaže on, ali i napominje da se u Srbiji godišnje kupi oko 30.000 novih vozila.

„Prošle godine je kupljeno 27.000 novih vozila. Ako od tog broja trećina vozila bude električna — to je 9.000 vozila, pa mi za pet godina dolazimo do cifre od 50.000 vozila, i to je upravo onoliko koliko godišnje uvezemo automobila sa ’evro 3‘ motorom“, ističe sagovornik Sputnjika.

I ta vozila će, dodaje on, kao polovni automobili za koju godinu činiti deo tržišta automobila u Srbiji, i biće dostupna i onima sa slabijim materijalnim mogućnostima.

Izvor: Novosti.rs



čitanja : 969



Komentari