
Kako prenosi Jutarnji.hr, u The Sunu je Jeremy Clarkson, čuveni prezenter emisije The Grand Tour, pozvao čitaoce da već od sledećeg dana počnu da spasavaju britansku automobilsku industriju i upozorio ih da "točkovi moraju da nastave da se okreću".
Prema istraživanju koje je sproveo, zaključio je da je trenutno 400.000 radnih mesta vezano uz trgovinu automobilima u opasnosti. Pritom ekonomski stručnjaci govore da bi paraliza automobilske industrije zbog Covida-19 mogla ove godine da košta britansko privredu najmanje 12,5 milijardi funti.
Clarkson je u The Sunu napisao da je pre krize izazvane koronavirusom britanska automobilska industrija oobezbeđivala zaposlenje za više od 800.000 ljudi.
- "Dakle, kad primera radi odlučite da kupite novi set točkova najcrnji scenario će ostati podalje. I dok punite svoj automobil, osiguravate ga, servisirate i odlazite na tehnički pregled, točkovi će nastaviti da se vrte."
Dodao je i - "ako svi sedimo na rukama i očekujemo da će Boris Johnson sve srediti, ništa se uopšte neće rešiti. Sve ostaje na nama."
Samo u Velikoj Britaniji posledice krize mogu da postanu pogubne za industriju vrednu 80 milijardi funti koja privredi godišnje donosi 18,6 milijardi funti godišnje.
Ako se automobili ne proizvode jer ih niko ne kupuje ugroženo je 80 od 163 hiljade radnih mesta.
Institut za društvena i ekonomska istraživanja kaže da polovina od 823.000 radnih mesta povezanih s auto industrijom može postati "kolateralna žrtva" ili ukupno oko 400.000 radnih mesta i predviđa da bi sektor veleprodaje, maloprodaje, popravke i servisa vozila - koji uključuje ograde, garaže i zastupništva - mogao izgubiti 47,6 posto svog osoblja.
U odnosu na prošlu godinu, u istom periodu ove godine u Velikoj Britaniji je registrovano čak 89 posto manje automobila, što je najmanje od Drugog svetskog rata.
Zato kao i u brojnim drugim zemljama mnoge kompanije već prave rezove. McLaren će tako otpustiti 1200 radnika, Lookers, jedan od najvećih britanskih auto servisa, trebalo bi da smanji 1500 radnih mesta i zatvori 12 lokacija. Aston Martin i Bentley otkazaće ugovore 1500 radnika dok su u Vauxhallu, koji zapošljava hiljade ljudi, rekli da će do kraja godine otpustiti puno radnika.
Za svaki posao u fabrici automobila postoje još četiri osobe koje se oslanjaju na lanac snabdevanja. Vlada će morati da se dugo i teško trudi da održi industriju živom jer se ne može dozvoliti da se potpuno paralizuje sektor od vitalne važnosti za zemlju. S druge strane Udruženje proizvođača automobila i trgovaca smatra da bi izgubljena proizvodnja ove godine mogla da košta 12,5 milijardi funti.
Sada se grozničavo traži rešenje - da li će to biti popusti na kupovinu novih automobila ako se barem 10 godina star ekološki zbrine na otpadu ili nešto drugo još nije poznato. Problem Britancima je i Brexit koji bi auto industriji koja oko 80 posto od 1,3 miliona proizvedenih automobila godišnje izveze uglavnom u kontinentalnu Evropu bio dodatan uteg, pogotovo kod zapošljavanja kadrova van Britanije što više neće biti jednostavno.
Pritom je u veliko pitanje došao i plan o potpunom prelasku na električna vozila do 2035. u Velikoj Britaniji, a Robert Forrester iz Vertua, dela velike grupe Bristol Street Motors, rekao je: "Problem s električnim automobilima je u tome što su preskupi, a britanski potrošač je sve siromašniji."
Na kraju ostaje i pitanje javnog transporta u idućem periodu vladavine Covida-19 pa ministri e-skutere stavljaju u centar nove saobraćajne revolucije kako bi ih ljudi koristili umesto metroa, automobila i vozova...
To je puno problema, pa ne čudi vapaj Clarksona koji je u samo jednoj rečenici sažeo rešenje - kupujte nove automobile...
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs