
Radnicima kragujevačke fabrike "Fijat Krajsler automobili" produženo je plaćeno odsustvo do 3. jula, a radnici se nadaju da će uskoro početi proizvodnja novog modela - đardinijera.
Predsednik sindikata "Nezavisnost" u kragujevačkom "Fijatu" Zoran Stanić rekao je Tanjugu da bi 3. jula trebalo na posao da se vrati nešto manje od 2.000 radnika, ali i da imaju neku najavu da će raditi samo nedelju dana i da će onda "opet na odmor".
Radnici su od marta na plaćenom odsustvu i primaju 65 odsto plate.
Čeka se pokretanje proizvodnje novog modela
Stanić kaže da je pre izbijanja epidemije korona virusa bilo najavljeno da će ove godine u fabrici u Kragujevcu raditi samo dva meseca, dok su prošle godine imali 95 radnih dana, što je bilo u skladu sa zahtevima tržišta.
"Mi već osam godina proizvodimo isti model - 500 L, tako da je normalno da se manje radi kada je fabrika na kraju ciklusa proizvodnje jednog modela", naveo je Stanić..
Dodaje da radnici čekaju pokretanje proizvodnje novog modela u fabrici i da nemaju nikakve zvanične informacije, osim što su mogli da saznaju iz italijanskih medija da bi taj novi model mogao da bude đardinijera (produžena verzija fijata 500).
Stanić kaže da se ranije pričalo i da bi u Kragujevcu mogla da se proizvodi produžena panda.
Dodaje da ima nekih nagoveštaja da će se u Kragujevcu proizvoditi model 500 L samo na električni pogon.
Upitan da prokomentariše to što je "Fijat" u Srbiji ponudio tržištu modele 500 i pandu na hibridni pogon, on je rekao da se ti modeli još ne sklapaju u Kragujevcu i da će to verovatno uskoro početi, pošto nisu potrebne velike prepravke tih automobila na klasičan pogon.
Stanić ističe da radnici redovno primaju plate i da fabrika nije u problemima.
Pandemija neće ugroziti proizvodnju
Kada je reč o rentabilnosti fabrike, on očekuje da će se u Kragujevcu uskoro praviti novi model i da će "Fijat" još ostati u našoj zemlji, s obzirom da se u njoj izdvaja za plate manje od dva odsto ukupnih troškova, dok je u nekim drugim zemljama to mnogo više.
"Mislimo da nećemo biti ugroženi ovom situacijom izazvanom pandemijom korona virusa", dodao je Stanić.
Inače, Italija je donela uredbu kojom se italijanskoj jedinici "Fijat Krajslera" odobravaju državne garancije za kredit u iznosu od 6,3 milijarde evra (7,1 milijardi dolara), preneo je Rojters pozivajući se na neimenovani izvor.
Italijanski revizorski sud je doneo takvu odluku na kraju dugotrajnog postupka u kojem je osporavano odobravanje kreditnih garancija.
Odobrenje suda usledilo je nakon prethodne saglasnosti Ministarstva ekonomije.
Kredit će italijanskoj diviziji FCA odobriti banka "Inteza Sanpaolo", koja je prihvatila državne garancije pri čemu će se 80 odsto iznosa kredita obezbediti preko izvozno-kreditne agencije SACE.
Zahtev Fijata za dobijanje državne podrške izazvao je kontroverze, jer FCA radi na spajanju sa francuskim rivalom "Pežo Sitroenom" a pri tom je holding italijansko-američkog proizvođača automobila registrovan u Holandiji.
Izvor: Sputnik / Tanjug
Render: arhiva Autoblog.rs / Overboost.br
Ponovno pokretanje proizvodnje u Fijatu moguće 7. jula?
Plaćeno odsustvo zaposlenima u kragujevačkom Fijat Krajsleru produženo do 3. jula
Ponovno pokretanje proizvodnje u Fijatu moguće 7. jula?
U kragujevačkom Fijat Krajsleru još 16. marta, zbog epidemije COVOD 19, prekinuta proizvodnja, mogla bi, kako se očekuje, da bude pokrenuta u utorak, 7. jula.
U tom slučaju, probna proizvodnja (tzv. punjenje traka), bila bi organizovana dan ranije – u ponedeljak, 6.jula. Da li će tako i biti, ponajviše, smatraju u kragujevačkoj fabrici, zavisi od razvoja epidemiloške situacije, vezane za COVID 19, u Šumadiji i Srbiji. Ono što je izvesno, jeste da je plaćeno odustvo radnicima Fijat Krajslera u Kragujevcu danas produženo do 3. jula, uz, kako saznajemo, poruku da bi „uskoro moglo da počne da se radi“, te da se čeka i postavljanje infracrvenih tunela na ulazima u fabriku, koji bi služili za utvrdjivanje da li medju radnicima ima zaraženih virusom korona.
Ukoliko epidemiološka situacija u Šumadiji i Srbiji to dozvoli, u kragujevačkom Fijat Krajsleru proizvodnja bi u narednom mesecu (počev od 7. jula) bila, saznaje naš list, organizovana ukupno osam dana, odnosno po tri dana u dve sedmice i dva dana u poslednjoj nedelji jula, nakon čega će, u avgustu, da usledi uobičajeni tronedeljni kolektivni godišnji odmor (feragosto) kako u šumadijskoj, tako i u svim ostalim Fijat ovim fabr ikama širom sveta.
Podsetimo da je Fijat Krajsler nedavno od Vlade Srbije tražio i dobio saglasnost da, pored 45 zakonom dozvoljenih, u ovoj godini ima još 80 neradnih dana, zaključno sa 30. septembrom. U Samostalnom sindikatu fabrike kažu da se plaćena odsustva zaposlenima produžvaju zbog epidemije COVID 19, ali i usklađivanja proizvodnje sa zahtevima tržišta.
Poznavaoci (ne)prilika u Fijat Krajsleru smatraju da je, u poslednje vreme, glavni razlog za nerad kragujevačke fabrike, ustvari, to što nema plasmana modela „500L“. Na severnoameričkim tržištima plasman tog modela godinama unazad je više nego simboličan, dok je, od sredine marta naovamo, prodaja šumadijskog „velikog fiće“ gotovo u potpunosti zaustavljena i u Italiji, Španiji i Francuskoj, u kojima se do skora najviše prodavao, a koje su dramatično bile pogođene epidemijom COVID 19, od koje su tek počele da se oporavljaju.
Kako god, u Fijat Krajsleru je,od početka godine do sredine marta, prema nešto slobodnijoj proceni proizvedeno nekih 15-tak hiljada automobila. Ovogodišnji plan proizvodnje od oko 20.000 automobila – ubedljivo najmanji od 2012., kad je u Kragujevcu startovala proizvodnja modela „500L“ – može da bude dostignut za dve radne sedmice do kraja godine. Ali, šta docnije, odnosno dogodine? Predstavnici zaposlenih kažu da nemaju nikakve informacije o budućnosti fabrike, osim da im je iz fabričkog menadžmenta poručeno da neće biti novih otpuštanja.
Na osnovu tih poruka, zaposleni veruju da bi novi ili još jedan model u Kragujevcu trebalo da počne da se proizvodi 2021. godine. To najavljuju i u menadžmenti pojedinih kooperantskih firmi, koji očekuju da se kompletna procedura formiranja nove Fijat – Krajsler – Pežo grupacije, završi do kraja ove, kako bi tokom naredne godine poočele pripreme za proizvodnji novih modela, ne samo u Kragujevcu već i u drugim fabrikama te nove grupacije, u okviru koje će, pored Fijata, Krajslera i Pežoa, da se proizvode i automobili marke Citroen i Opel.
Izvor: Danas.rs