
Autonomna mobilnost nije ograničena samo na velike gradove. Eksperimenti koji se sprovode na autonomnim vozilima moraju uključiti posebnosti slabo naseljenih područja.Naime, takva područja se suočavaju sa lošom saobraćajnom povezanošću i sve brojnijim izazovima.
Cilj nedavno završenog istraživačkog projekta TORNADO je bio otkrivanje komunikacione infrastrukture i tehnologije uz koje će usluge autonomne mobilnosti postati dostupne u ruralnim i prigradskim područjima. Projekat se zasnivao na dva slučaja upotrebe, a u njemu su zajedno učestvovali industrijski i akademski partneri, aglomeracijska zajednica i lokalno stanovništvo.
U tu svrhu sprovedena su dva eksperimenta vezana uz usluge autonomne i električne mobilnosti, uključujući sveobuhvatno validacijsko ispitivanje u stvarnim uslovima:
* usluga deljene mobilnosti, testirane uz pomoć Renaulta ZOE kako bi se lokalna železnička stanica u Gazeranu direktno povezala sa poslovnim parkom Bel Air – La Forêt u Rambouilletu (na jugozapadu Pariza)
* usluga prevoza putnika na kratkim relacijama unutar poslovnog parka Bel Air.
* Određivanje tehnologija potrebnih za implementaciju autonomnih rešenja mobilnosti u ruralnim i prigradskim područjima.
Tehnička faza projekta TORNADO zasnivala se na definisanju i razvoju rešenja za autonomnu vožnju, kao i razvoju komunikacione infrastrukture i tehnologija kako bi se:
* Povećala sigurnost: mašinska i programska oprema, ugrađena i daljinski povezana rešenja, povezanost vozila sa infrastrukturom itd.
* Udovoljilo posebnim zahtevima prigradskih i ruralnih područja: uski putevi, kružni tokovi, prepreke koje smanjuju vidljivost, nedostatak oznaka na putu, promene u vrsti terena, uski tuneli sa jednom saobraćajnom trakom itd.
Misija Grupe Renault je bila sledeća: da ostvari 13 kilometara potpuno autonomne vožnje u spomenutim uslovima i tako direktno poveže železničku stanicu u Gazeranu sa poslovnim parkom Bel Air u Rambouilletu.
Svrha ispitivanja složenih uslova vožnje u ruralnim i prigradskim područjima bila je sledeća:
* poboljšati perceptivne sposobnosti autonomnih vozila i omogućiti im da u stvarnom vremenu prepoznaju prepreke u krugu od 360 stepeni (vrsta prepreke, veličina i udaljenost od vozila)
* mogućnost lociranja i kontrole autonomnog vozila (sa dopuštenim odstupanjem od 20 cm od zadate putanje) kako bi se osiguralo da sledi putanju čak i na uskim putevima i različitim terenima
* odgovoriti na problem privremenog gubitka GPS signala i vožnje u uslovima nepostojeće vidljivosti, na primer prilikom vožnje tunelima sa jednom trakom
* postići brzinu koju putnici i drugi učesnici u saobraćaju smatraju uobičajenom, tj. brzinu od 70 km/h u autonomnom načinu rada.
Imajući to na umu, saradnici na projekatu odlučili su da ispitaju funkciju različitih komponenata povezane infrastrukture (povezani semafori i ugrađene kamere uz pomoć kojih vozila prepoznaju nevidljive prepreke).
Ispitivanje slučaja upotrebe zaokruženo je stvaranjem usluge prevoza „od vrata do vrata” u poslovnom parku Bel Air. Reč je o autonomnom električnom shuttleu koji može prevesti do 10 ljudi i koji je ispitan na kružnoj ruti koja povezuje različite stanice u parku.
Kako bi prevoz putnika sa jednog kraja poslovnog parka na drugi bio siguran, u shuttle su ugrađeni novi sistemi naših partnera koji omogućavaju naprednu percepciju vozila, iskorišćavanje infrastrukturnih mogućnosti za širenje percepcije i automatizaciju sigurnosnih sistema.
Testiranim vozilima Renault ZOE i shuttleom je upravljano uz pomoć iste mobilne aplikacije i naj način su sinkronizovani kako bi pružili nesmetanu uslugu tokom ispitivanja.
U dodiru sa stanovnicima
U drugoj fazi projekta TORNADO bilo je važno otkriti kojim se oblicima prevoza lokalno stanovništvo služi i šta misli o autonomnim vozilima. Cilj je bio ispitati mišljenje stanovnika (očekivanja i sumnje) o mogućoj upotrebi usluga autonomnog prevoza u budućnosti, odnosno proceniti njihovo zanimanje za dopunu postojećih oblika mobilnosti ciljanim, sigurnim, deljenim i ekološki prihvatljivim opcijama.
Oko 100 korisnika usluge MobiLab u aglomeracijskoj zajednici Rambouillet Territoires bilo je uključeno u različite faze ovog projekta.
Svrha testiranja autonomnih vozila Renault ZOE i u vezi s tim povezanih radionica za zajedničko stvaranje bila je proučiti način za integraciju autonomnih vozila, pratiti promene u mišljenju stanovništva o novim tehnologijama i usavršavati projekat kroz nadogradnju i/ili prilagodjavanje tehničkih komponenata s obzirom na očekivanja zajednice korisnika koji su u ovom projekatu pokazali izuzetnu aktivnost.
Na primer, korisnici su želeli autonomno vozilo koje se prilagođava stvarnim uslovima vožnje i koje pod zadatim ograničenjem može preći određenu rutu: zato Renault ZOE sada može samostalno voziti brzinom od 70 km/h (u odnosu na 50 km/h u 2019.).
Odgovor na zahteve zajednice
Električna, autonomna i deljenja mobilnost je rešenje za zajednice koje žele da povećaju mobilnost ljudi, posebno u slabije naseljenim područjima. I ne samo to. Takav oblik mobilnosti je ujedno sigurna i ekološki prihvatljiva opcija javnog prevoza.
Aglomeracijska zajednica Rambouillet Territoires se odlučno uhvatila u koštac sa problemima mobilnosti ne samo zbog očekivanja lokalnog stanovništva, već i kako bi se povećala privlačnost vlastitog područja. Njeno uključivanje u projekat podržale su lokalne vlasti u aglomeraciji i departmanu.
Osim rešavanja regulatornih problema, razvoja drumske mreže i sprovodjenja eksperimenata u okviru projekta TORNADO, zajednici Rambouillet Territoires bilo je važno i učestvovanje korisnika u oblikovanju ove buduće usluge.
Timski rad javnosti i struke
Projekat TORNADO vodi Jedinstveni međuministarski fond (Fonds Unique Interministériel) za regije, a finansiraju ga francuska investiciona banka Bpifrance i regionalne vlasti sa područja Île-de-France, Auvergne-Rhône-Alpes i Oksitanije.
U projekatu su učestvovali brojni partneri iz srodnih područja koji su svojom stručnošću, veštinama i inovativnošću doprineli razvoju ove zajednice.
Saradnici na projekatu TORNADO:
* Voditelj projekta: Grupa Renault
* Glavni partner: Rambouillet Territoires
* Industrijski partneri: Lacroix City, Avairx, Exoskills, 4D-Virtualiz i EasyMile
* Akademski partneri: Univerzitet Gustave Eiffel, Tehnološki univerzitet Compiègne / laboratorija Heudiasyc, Institut Pascal, INRIA (Nacionalni institut za istraživanja u području digitalnih nauka i tehnologije) i UPPA (Univerzitet Pau i Pays de l’Adour)
* Izdavaoci sertifikata: Pôles labellisateurs: Mov’eo, ViaMéca i Aerospace Valley
PR saopštenje