
Završila se konačno po mnogo čemu nesrećna 2020. godina, pa je i vreme da pogledamo zanimljive činjenice i brojke vezane za autoindustriju. U ovoj zanimljivoj analizi, prema podacima dostupnim na sajtu analitičara tržišta Focus2move, ne samo da ćemo videti koja je grupacija proizvođača bila najbolja po prodajnim rezultatima u prošloj godini, već ćemo videti koje su to bile pojedinačne marke i modeli na svetu.
Naravno, reč je o prodaji u segmentu laganih vozila, a ne o celokupnoj proizvodnoj gami pojedine svetske grupacije proizvođača vozila. Za početak ovog dela analize tržišta uzmimo u obzir podatak da je svetsko tržište lakih vozila ukupno u 2020. iznosilo 80,26 miliona vozila prodatih u celom svetu, prenosi Tportal.hr.
U 2020. Volkswagen Grupa je završila na vrhu tržišta, dostigavši 11,6 posto tržišnog udela s 9,31 miliona prodatih vozila (-14,5 posto u odnosu na 2019.).
Toyota Grupa zauzima drugo mesto, s 8,90 miliona prodatih prieraka u 2020. godini. Povećali su svoj udeo za 0,1 posto, dostigavši 11,1 posto, dok su izgubili 12 posto prodaje u odnosu na godinu ranije.
Treću poziciju zauzela je Renault Nissan Alijansa sa 7,95 miliona prodatih primeraka (-20,5 posto), a sledi Hyundai-Kia, dospevši na četvrto mesto, jer je njihova matična država Južna Koreja uspešno odgovorila na pandemiju koronavirusa, s prodajom od 6,52 miliona (-10,4 posto), čime su zabeležili i najmanji pad u prodaji u prvih 10 grupacija proizvođača.
General Motors je u 2020. godini ostao na 5. mestu, izgubivši 13,2 posto u odnosu na prošlu godinu, prodavši 6,26 miliona primeraka. 2010. godine ova američka grupacija je bila globalni lider, nakon što je decenijama predvodila Svet, zahvaljujući svom velikom portfelju marki. Međutim, većina prodaje GM-a bila je neprofitabilna i radilo se o tzv. glinenom divu, na samoj ivici bankrota. U poslednjoj decsniji GM je smanjio pokrivena područja i marke (prodajući Opel PSA-u).
Japanski proizvođač Honda Motor je zauzeo 6. mesto s 4,50 miliona prodaje (-14,1 posto). Iza njih sledi Ford Grupa, na 7. mestu s 4,15 miliona (-18,3 posto).
Novooformljena grupacija Stellantis, nastala spajanjem grupa proizvođača FCA i PSA, kombinovaće trenutne 8. i 9. najveće proizvođače na svetu i trebalo bi da generišu četvrtu najveću grupaciju na globalnom nivou, s kombinovanim tržišnim udelom od 8,5 posto. Otkako je spajanje postalo zvanično 16. januara 2021., njihovu prodaju razmatramo odvojeno u 2020. U stvari je njihova prodaja iznosila: FCA 3,90 miliona (-16,8 posto FCA), odnosno PSA s 2,91 miliona (-22 posto).
Na kraju top 10 lestvice nalazimo Mercedes Daimler, s prodajom u 2020. od 2,55 miliona primeraka vozila (-12,2 posto).
Top lista svetskih grupa proizvođača automobila 2020.
Volkswagen Grupa: 11,6 posto, 9,31 miliona (-14,5 posto)
Toyota Grupa: 11,1 posto, 8,90 miliona (-12 posto)
Renault Nissan Alijansa: 9,9 posto, 7,95 miliona (-20,5 posto)
Hyundai-Kia: 8,1 posto, 6,52 miliona (-10,4 posto)
General Motors: 7,7 posto, 6,26 miliona (-13,2 posto)
Honda Motor: 5,6 posto, 4,50 miliona (-14,1 posto)
Ford Grupa: 5,2 posto 4,15 miliona (-18,3 posto)
Fiat Chrysler Automobiles (FCA): 4,9 posto, 3,90 miliona (-16,8 posto)
PSA Grupa: 3,6 posto, 2,91 miliona (-22 posto)
Mercedes Daimler: 3,2 posto, 2,55 miliona (-12,2 posto)
Toyota predvodi najprodavanije marke automobila na svetu
U 2020. godini Toyota je kao zasebna marka automobila dostigla 10,1 posto udela s prodajom od 8,06 miliona, nakon što je dodatno povećala razliku ispred svojih pratilaca tokom Covid-19 krize. Toyota - zajedno s Kijom, Mercedesom i BMW-om – je bila jedna od najmanje oštećenih top 10 marki u pandemiji koronavirusa - izgubivši 12,2 posto u odnosu na prethodnu godinu. Poslednjih godina se tržišni udeo kretao između najmanje 9,2 posto (u 2016. i 2017.) i najviše 10 posto (u 2019.) i sada iznosi 10,1 posto.

Volkswagen je na 2. mestu, izgubio je teren tokom Covid-19 krize, zbog velike zavisnosti od kineskog tržišta, koje čini preko 40 posto njihove globalne prodaje. Prošle 2020. godine je nemačka marka imala 7,1 posto udela, padajući 0,4 posto, i prodavši 5,73 miliona vozila (-16,8 posto).
Honda je završila na 3. poziciji s 4,33 miliona primeraka (-14,1 posto), prestigavši Ford (-18,3 posto) koji je zabeležio 4,18 miliona jedinica, a sledi Nissan s 3,80 miliona jedinica (-19,5 posto).
Hyundai je na 6. mestu zabeležio 3,71 miliona prodatih komada vozila (-15,22 posto), zatim sledi prema prošlogodišnjem padu na lestvici, Chevrolet, koji je pao 22,4 posto s 2,96 miliona prodatih primjeraka i Kia, koja je s druge strane ušla na listu prvih 10 s 2,69 miliona prodatih jedinica (-4,6 posto).
Top 10 lestvicu zaokružuju na 9. mestu Mercedes-Benz s 2,43 miliona jedinica (-8,4 posto), a sledi novopridošlica na top 10 listi BMW, koji je prijavio 2,05 miliona prodatih jedinica (-8,4 posto).
Međutim, zvezda godine iako nije među top 10 marki automobila je sigurno Tesla. Američka marka isključivo potpuno električnih automobila skočila je na 39. poziciju, s 538.038 prodatih primeraka (+ 46,2 posto), nadmašivši cilj koji su si postavili nadmašivši 500.000 prodatih vozila.
Top lista najprodavanijih svetskih marki automobila 2020.
Toyota: 10,1 posto, 8,06 miliona (-12,2 posto)
Volkswagen: 7,1 posto, 5,73 miliona (-16,8 posto)
Honda: 5,4 posto, 4,33 miliona (-14,1 posto)
Ford: 5,2 posto, 4,18 miliona (-18,3 posto)
Nissan: 4,7 posto, 3,80 miliona (-19,5 posto)
Hyundai: 4,6 posto, 3,71 miliona (-15,22 posto)
Chevrolet: 3,7 posto 2,96 miliona (-22,4 posto)
Kia: 3,6 posto, 2,69 miliona (-4,6 posto)
Mercedes-Benz: 3,0 posto, 2,43 miliona (-8,4 posto)
BMW: 2,6 posto, 2,05 miliona (-8,4 posto)
Toyota Corolla predvodi listu najprodavanijih modela na svetu 2020.
Na svetskoj lestvici najprodavanijih automobila u 2020. godini Toyota Corolla predvodi scenu s prodajom od 1.134.262 primerka, što je 8,8 posto manje u odnosu na prethodnu godinu. Iza, na drugom mestu je Toyota RAV4, kao jedan od samo 2 modela koji su zabeležili rast na lestvici, s prodajom od 971.516 komada (+ 1,9 posto).

Zaokružujući pobedničko podijum, nalazimo Hondu CR-V na 3. mestu (2 mesta više u odnosu na 2019.) sa 705.651 prodatih primeraka (-13,2 posto), prestižući Hondu Civic sa 697.945 komada (-16,3 posto) i ispred Volkswagen Tiguana sa 607.121 (-18,8 posto).
Šestu poziciju zauzima Toyota Camry s 592.648 prodatih komada (-13,2 posto), a sledi rastući Nissan Sylphy koji se podigao za 7. mesta s 544.376 komada, beležeći najveći rast na lestvici (+ 14,4 posto) i Volkswagen Golf na 8. mestu s 492.262 komada (-28,6 posto).
Na 9. mestu lestvice nalazi se kineski model Volkswagen Lavida s 463.804 jedinica (-13 posto), a top 10 lestvicu zaokružuje Hyundai Tucson s 462.110 jedinica (-14,6 posto).
Zanimljivo, prošlogodišnji drugi na lestvici Ford F-Series pick-up (2019: 1.070.234 prodatih komada), kao i Dodge Ram (2019: 731.895 jedinica) ispali su u 2020. s top 10 lestvice.
Izvor: Tportal.hr / Focus2move
Foto: arhiva Autoblog.rs