
Norveška mora da počne sa oporezivanjem luksuznih električnih automobila, da bi smanjila ukupne troškove izdašnih podsticaja za kupovinu e-vozila, smatraju ekonomisti Međunarodnog monetarnog fonda (MMF).
Norveška želi da postane prva država u svetu koja će do 2025. zabraniti prodaju benzinskih i dizelskih automobila i zato je od poreza oslobodila sva električna vozila. Takva poreska politika urodila je plodom i prošle godine su električni automobili činili 54 odsto prodaje, što je svetski rekord. U 2019. njihov udeo u prodaji je iznosio 42 procenata, a pred deset godina samo jedan odsto.
Poreski podsticaji za električne automobile donose i velike troškove za budžet, koje vladajuća koalicija desnog centra procenjuje na 19,2 milijarde norveških kruna (2,32 mlrd. dolara) izgubljenog prihoda u 2020. godini, odnosno oko 250.000 kruna u proseku za svaki prodati automobil.
Što je automobil skuplji, to su veći porez na promet i drugi nameti kojih se država odrekla, a to znači da se najizdašnije subvencionišu domaćinstva s visokim primanjima, uz paralelno povećanje troškova smanjenja emisije ugljenika, ističe MMF.
“Norveška bi mogla da bolje cilja poreske podsticaje da bi povećala njihov uticaj na okolinu”, zaključuju ekonomisti MMF. Sugerišu da se građanima ponude podsticaji za uništavanje automobila s benzinskim i dizelskim motorom nakon kupovine električnih modela. Vlada bi mogla da razmisli i o povećanju poreza na automobile s motorima s unutrašnjim sagorevanjem.
Najjeftiniji model električnog Porchea košta 758.000 kruna, dok se cene luksuznih modela kreću oko 1,7 miliona kruna, navodi Rojters podatke s internet prezentacije te kompanije.
Izvor: Seebiz.eu / Bizlife.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs