
Kupaca za nove automobile ima, možda i više nego što se očekivalo, ali nema dovoljno automobila. Koliko god zvučalo paradoksalno, ali situacija na tržištu kakvu gledamo već nekoliko meseci i koja uzima maha, skoro da se ne pamti, i to ne samo u Srbiji, već i u celom svetu.
Globalna nestašica čipova pogodila je ozbiljnije auto inudstriju još sredinom prošle godine, a pad proizvodnje i profita, te gašenje čitavih pogona, obeležile su celu prošlu godinu. Sada je situacija takva da u celoj Srbiji na lageru ima tek nekoliko stotina novih automobila, a da se na željene modele čeka u proseku od 6 do 8 meseci. Na pojedine modele tvrde agenti, čeka se i do godinu i po dana, prenosi Blic.rs.

U pojedinim autokućama po Srbiji nema ni jednog novog automobila na lageru. Drugi, pak, imaju neke modele, ali daleko manje nego ranije.
- Broj vozila na lageru se menja iz dana u dan. Trenutno ih imamo dvadesetak, a znali smo i po tri puta više. Ono što imamo sada jesu skuplji modeli sa cenom iznad 25.000 evra. Neka vozila su još u transportu, pa bi kupci mogli da ih preuzmu za mesec dana. Na ostale se čeka od četiri do šest meseci - kažu nam u jednoj auto kući u Srbiji i dodaju da je sve stvar globalnog tržišta.
Tako je recimo "Tojota Motors" objavila da je smanjila godišnju proizvodnju za još pola miliona vozila i to zbog nedostatka čipova i bolovanja zaposlenih zaraženih kovidom. Sličnih primera je mnogo, a sve to se preslika i na Srbiju.
Jedan od glavnih uzroka poremećaja na tržištu automobila jeste nestašica čipova odnosno poluprovodnika na globalnom tržištu, a bez kojih nije moguće napraviti moderno vozilo. S druge strane, tokom korone došlo je do povećane tražnje za novim automobilima, što proizvođači nisu očekivali i zbog čega nisu napravilzalihe čipova. Tako je došlo do velike tržišne neravnoteže između potražnje za čipovima i kapaciteta.

U Srbiji je za prvih sedam meseci prošle godine godine prodato 15.217 novih putničkih automobila, a u istom periodu 2020. godine 12.197 novih vozila, što je porast od nepunih 25 odsto.
Tražnja je istovremeno pogurala i cene i to od 5 do 15 odsto, a u zavisnosti od modela.
Brisel sada pomaže industriju
Nove vesti su stigle iz Brisela. Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen objavila je ambiciozan koji se svodi na razvoj, a pre svega na proizvodnju poluprovodnika, odnosno čipova. Kako je rekla EU ovu industriju do 2030. želi da subvencioniše sa ukupno 43 milijarde evra.
Osim toga, plan je i da pravila oko pružanja državne pomoći industriji poluprovodnika postanu fleksibilnija.
- Ne radi se samo o velikim kompanijama i velikim zemljama-članicama, već i o manjim firmama svuda u Evropi koje bi učestvovale u procesu proizvodnje, rekla je u Briselu komesarka EU za tržišnu utakmicu Margrete Vestager prilikom predstavljanja Zakona EU o poluprovodnicima.
Evropska unija na globalnom tržištu proizvođača čipova, inače, ima udeo od samo 10 odsto. Prema planovima Evropske komisije, u idućih osam godina to bi trebalo da poraste na 20 odsto.
Izvor: Blic.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Sajam.rs