
Protekla godina je na automobilskim tržištima širom sveta obeležena velikim zastojima, nedostatkom automobila ali i inflacijom i značajnim rastom cena. To je izazvalo slabije rezultate, ali primetni su i neki znakovi oporavka.
Magazin Motor1.com je objavio detaljnu analizu prodaje novih automobila širom sveta.
Tako je Kina i dalje najveće svetsko automobilsko tržište, te je prošle godine bilo prilično dobro s obzirom na globalne izazove. Količina prodatih automobila je tako porasla za 2 odsto na ukupno 26,86 miliona automobila, u odnosu na 2021. godinu. Ovaj rezultat je čak i bolji nego u 2019. godini, pre dolaska pandemije. Veliki deo rasta je podstaknut električnim vozilima, koja imaju snažan podsticaj od strane centralne vlade. Prema preliminarnim podacima, ova vozila su činila 20 posto ukupne prodaje, a Wuling Hongguang Mini EV je ušao u top tri najprodavanija modela, dok je na vrhu BYD Song Plus koji je prodat u 459.424 primeraka.
Drugo najveće tržište bilo je ono u SAD-u, koje je bilo više izloženo inflatornim pritiscima i rastućim kamatnim stopama. Prodaja vozila je iznosila 13,83 miliona automobila, što je 8 posto manje u odnosu na 2021. i najmanje od 2012. Uprkos negativnim rezultatima, kupci su nastavili da prelaze sa limuzina i monovolumena na SUV i kamionete, a Tesla je nastavio s rastom udela. Ipak, električni automobili i dalje čine mali deo ukupnog broja, pri čemu Ford F-Series drži prvo mesto sa 653.957 primeraka, a slede ga Chevrolet Silverado na drugom mestu i RAM pickup na trećem.
U Evropi je situacija slična onoj u SAD-u. Podaci za najveća tržišta (Nemačka, Velika Britanija, Francuska, Italija i Španija), koja čine oko 75 posto celokupnog regiona, pokazuju da pad tržišta nije zaustavljen. U 2022. godini prodaja je iznosila 9,05 miliona automobila, što je 6 posto manje u odnosu na 2021. Količina je smanjena za 7 posto u odnosu na godinu pandemije (2020.) i 29 posto u odnosu na 2019. U Nemačkoj je Volkswagen još jednom trijumfovao sa tri automobila pozicionirana na prva tri mesta na podijumu. U Francuskoj je dominacija Renault Grupe prekinuta novim prvoplasiranim prodajnim pobednikom. Peugeot 208 je prodat u 88.812 primeraka.
Za četiri godine tržište je izgubilo više od 3,7 miliona prodatih automobila. Situacija je praktično ista u pet zemalja. Najveći pad u odnosu na 2021. su zabeležile Francuska i Italija, dok je nemačko tržište ostalo stabilno. Međutim, svi su zabeležili dvocifreni pad između 2019. i 2022. Nedostatak novih automobila u prodajnim salonima i rast troškova života, delom zbog energetske krize, objašnjava kritičnu situaciju. Na kraju, zanimljiva je situacija u Španiji, gde je Hyundai Tucson zauzeo prvo mesto sa ukupno 21.985 prodatih primeraka, a sledi ga Dacia Sandero na drugom i Seat Arona na trećem.
Za razliku od Amerike i Evrope, situacija u Australiji, Indiji, Indoneziji i Turskoj je prilično dobra. Ne samo da se obim tržišta povećao između 2021. i 2022. godine, već je bio veći nego što je bio dve i tri godine ranije. Australija je, posebno, doživela trijumf vozila s pogonom na sve točkove. Na prvom mestu je bila Toyota Hilux, sa ukupno 64.391 prodatim primerkom, a zatim Ford Ranger (47.479) i Toyota RAV4 (34.845).
Najprodavaniji automobili po zemljama tokom 2022:
Argentina: Fiat Cronos (38,769)
Australija: Toyota Hilux (64,391)
Brazil: Fiat Strada (112,456)
Kina: BYD Song Plus (459,424)
Francuska: Peugeot 208 (88,812)
Nemačka: Volkswagen Golf (84,282)
Indija: Maruti Wagon R (217,317)
Indonezija: Daihatsu Gran Max (65,062)
Italija: Fiat Panda (105,384)
Velika Britanija: Nissan Qashqai (42,704)
Rusija: Lada Granta (99,356)
Španija: Hyundai Tucson (21,985)
SAD: Ford F-Series (653,957)
Turska: Fiat Egea (68,779)
Izvor: Klix.ba / Motor1.com
Foto: Motor1.com