
Na razvijenim tržištima automobila u Evropi kao što je Nemačka svaki šesti prodati automobil je električni, a u Norveškoj je njihov udeo dostigao skoro 80 odsto ukupno prodatih automobila. Ipak, nije tako u celoj Evropi.
U severnoj Evropi, električni automobili su često prvi izbor pri kupovini automobila, dok na jugu ovog kontinenta jedva da imaju zapažen udeo u prodaji. Novi podaci Evropskog udruženja proizvođača automobila - ACEA pokazuju koliko je izuzetno nejednaka rasprostranjenost električnih automobila u Evropi. Postoji li logičan razlog za to?
Olakšice i podsticaji pri kupovini električnih automobila su prvi argumenti i razlozi za ubrzan proboj električnih modela, navodi Klix. Zahvaljujući državnom ekološkom bonusu u Nemačkoj udeo registracija električnih automobila trenutno iznosi 17,8 posto, te je svaki šesti novi automobil bez emisija štetnih gasova.
Slična je situacija i u Velikoj Britaniji (16,6 posto) i Francuskoj (13,3 posto), dok su u nekim slučajevima, procenti čak i znatno veći u korist električnih automobila, pa je u Danskoj (20,8 posto), Holandiji (23,5 posto), Švedskoj (33 posto) dok je jasan predvodnik u Evropi Norveška sa čak 79,3 procentnim udelom električnih automobila.
S druge strane, potpuno drugačija slika može se videti u Italiji , Španiji, Poljskoj i posebno u jugoistočnoj Evropi. Tako se u Italiji svake godine registruje 1,3 miliona novih automobila (četvrto mesto u Evropi). Međutim, samo 3,7 odsto tog broja prošle godine su činili električni automobili. To je samo svaki 27. novi automobil. Španija je sa 813.000 novih automobila godišnje na petom mestu tržišta u Evropi, ali udeo električnih iznosi tek 3,8 odsto tog broja.
Očekivano, u zemljama jugoistočne Evrope električni automobil je još manje rasprostranjen, pa Slovenija ima udeo od 4,9 posto, Mađarska: 4,2 posto, Bugarska i Kipar: po 3,5 posto, Hrvatska: 3,2 posto i Grčka: 2,7 posto. Na začelju su Češka (2 posto) i Slovačka (1,8 posto) gde samo jedan od 50 novih automobila tamo ima električni pogon.
Tako u ukupnom proseku EU, isključivo električni automobili čine samo 12,1 posto svih novoregistrovanih automobila. Tu su i hibridi sa udelom od 9,4 posto, dok skoro 80 odsto svih novih automobila još uvek ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
Razlog je jednostavan - punjenje
Nedostatak podsticaja za kupovinu nije jedini razlog. Naime, u mnogim zemljama s niskim udelom električnih vozila postoje subvencije slične onima u Nemačkoj, dok su u nekim slučajevima čak i veće. S druge strane, u Češkoj i Slovačkoj, nema ni evrocenta podsticaja.
Ipak, primarni razlog za nizak udeo električnih u prodaji je mreža za punjenje. Grčka je, na primer, imala tačno 0,06 posto svih evropskih punjača 2021. godine. Dakle, samo jedan od 1.700. Slična je situacija i u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj. Zaključak je jednostavan: ako ne možete napuniti električni automobil, nećete ga ni kupiti.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Mercedes