
Renault je nedavno predstavio novi Espace. Reč je o SUV sedmosedu srednje veličine, namenjenom evropskim porodicama.
Zasnovan je na Renault-Nissan CMF-C/D platformi, istoj onoj koju koriste aktuelne generacije Nissanovih modela Sentra, X-Trail i Qashai, uz još neke primerke iz alijanse. Ova platforma takođe čini bazu Renault Australa, koji je zapravo umanjena verzija Espacea s petoro vrata.
Kultni naziv „Espace“ je prisutan na tržištu od 1984., kada je Renault lansirao u to vreme „čudno“ ali avangardno vozilo. Od tada, Espace je postao pojam za veliki evropski monovolumen, a francuski proizvođač ga je prodao u međuvremenu preko 1,3 miliona primeraka, sudeći po podacima JATO Dynamicsa.
Au revoir monovolumeni
Mada Renault tvrdi da se radi o šestoj generaciji Espacea, istina je malo drugačija, jer više nemamo posla s monovolumenom već SUV-om. Kontinuiran pad prodaje prvonavedene karoserijske konfiguracije u Evropi i severnoj Americi prisilio je mnoge marke da napuste MPV segment i posvete se SUV modelima, iz prostog razloga što se ovi najbolje prodaju. Renault naprosto koristi popularnost naziva „Espace“, posebno jer se radi o vozilu sa sedam sedišta, ovoga puta u varijanti s povišenim klirensom. Podele DNK s originalnim Espaceom jednostavno nema. Zapravo se radi o odgovoru francuske kompanije na tranziciju izazvanu prvenstveno od strane kupaca, koji s tradicionalnih karoserijskih konfiguracija prelaze na SUV/krosovere.
Ovaj svojevrsni prodajni „bum“ je započeo krajem devedesetih u SAD a nekih desetak godina kasnije i u Evropi. Na taj način su mali automobili, limuzine, karavani i monovolumeni ostali u nemilosti sa sve manje modela na tržištu. Tokom 2014. 52 različita monovolumena su bila prisutna na Starom kontinentu. Prošle godine, kupci su mogli da biraju između samo 20 takvih modela.
Espace je ispratio isti put kao i Peugeoti 3008 i 5008 pre nekoliko godina. Isto važi i za Opel Merivu i Citroen C3 Picasso, koji su zamenjeni krosoverima. Ford je takođe naziv „Puma“ iskoristio za krosover B segmenta, dok je Mitsubishi kultni bedž „Eclipse“, koji je pripadao sportskom automobilu, „prikačio“ na kompaktni SUV. Ford trenutno koristi naziv „Mustang“ za električnih kompaktni SUV, Mach-E.
Hegemonija SUV/krosovera
Razlog za repozicioniranje čuvenih oznaka je velika potražnja za SUV/krosoverima širom sveta. Podaci JATO Dynamicsa pokazuju da je 5,64 miliona takvih automobila registrovano u Evropi prošle godine. Mada to nisu najbolji prodajni rezultati (rekord je postavljen 2019. sa 6,06 miliona jedinica), SUV/krosoveri uživaju u rekordnom tržišnom udelu od 50,1 odsto.
Drugim rečima, polovinu novoregistrovanih vozila u Evropi prošle godine su činili SUV/krosoveri.
Isto se dešava u SAD. Tržišno učešće SUV/krosovera je poraslo s 11 odsto 1995. na rekordnih 54 odsto 2022. Kupci su priuštili čak 8,1 milion jedinica 2019.
Budućnost s povišenim klirensom
Ako se ovaj trend nastavi, prilično je verovatno da ćemo u bliskoj budućnosti svedočiti tome kako se popularni karavani, monovolumeni, pa čak i limuzine, transformišu u SUV/krosovere. To bi mogao biti slučaj s novim Renault Scenicom. Formula s povišenim klirensom je veoma profitabilna i sasvim odgovara proizvođačima, a veoma je atraktivna većini kupaca (ovde nismo sigurni da li da napišemo „nažalost“).
SUV modeli nude praktičnost i komfor monovolumena, kombinujući ih s robusnim izgledom terenaca, što im omogućava da se uhvate ukoštac i s voznom podlogom koju ne čini asfalt. Za starije ljude su idealni jer je u njih lakše ući, i isto tako lakše izaći iz njih. Za one koji nisu zagrejani za dinamičnu vožnju, SUV/krosoveri pružaju prednost povišene pozicije za volanom. Što se porodične eksploatacije tiče, čine gotovo savršenu soluciju kada je reč o dužim putovanjima. Dakle SUV „bum“ verovatno se neće završiti u skoro vreme.
Autor: Felipe Munjos (JATO Dynamics)
Priredio: Pavle Barta
Preuzeto sa: Automotoshow.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Renault