home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Nio fabrika

Kad je Evropska komisija najavila da će istražiti da li su kineski automobili jeftiniji zbog nefer subvencija domaćim kompanijama, Kina je brzo reagovala na to i pozvala Evropu, između ostalog, na vođenje dijaloga i konsultacije pre preduzimanja bilo kakvih mera protiv kineskih vozila. Međutim, priča je složenija nego što se čini.

Predsednica Evropske komisije, Ursula von der Leyen, najavila je 13. septembra istragu o kineskim subvencijama lokalnim proizvođačima električnih vozila i najavila dodatna carinska opterećenja na kineske automobile pri uvozu u EU.

Kako navodi Klix.ba, otvaranje istrage EU o uvozu kineskih električnih vozila je razotkrilo evropski rascep oko pravog smera za industrijsku strategiju.

Pokrećući svoju mašineriju za odbranu ekonomije, Evropa je prisiljena da baci pogled na vlastitu strategiju oko električnih automobila i razmisli o činjenici da bi glavna žrtva njene antisubvencijske istrage mogla da uništi nemačku privredu orijentisanu na izvoz kao i njihove proizvođače koji ulažu u Kinu.

Napori da se obuzda kineski napad na električna vozila trljaju so na otvorenu ranu zbog ambicija EU bloka da brzo ublaži klimatske promene. EU planira da zabrani prodaju automobila sa SUS motorima od 2035., zato je potrebno da se vozačima već sada počnu servirati ‘’čistiji’’ automobili.

Kako bi to uspelo, proizvođači automobila već dugo zahtevaju dugoročni strateški plan za podsticanje inovacija i iskorišćavanje milijardi evra javnog novca za izgradnju fabrika baterija koje zapošljavaju hiljade ljudi do infrastrukture za punjenje na ulicama. Problem za Evropu je što su kineski automobili već tu i ova rasprava je u stvari složenija nego što se čini.

Francuska najavljuje ukidanje subvencija kineskim električarima

Naime, u oktobru 2022. Carlos Tavares, prvi čovek grupacije Stellantis, rekao je novinarima na sajmu automobila u Parizu da je nepravedno da kineske kompanije prodaju automobile u Evropi plaćajući porez na uvoz od samo 10%, dok evropski proizvođači automobila moraju da plaćaju carine od 15% do 25%. ‘’Poštena međunarodna trgovina se bazira na sličnim uslovima za sve uključene strane. Ako vam naplatim 10% za prodaju vaše robe u mom dvorištu, očekivao bih da ćete od mene tražiti istu naknadu ako želim da prodajem u vašem dvorištu’’, govorio je Tavares pre godinu dana.

To je bio rani znak da evropski proizvođači automobila neće samo gledati kinesku invaziju bez da barem izazovu reakciju svojih vlada. Realno, trebalo je neko vreme da se Evropljani pokrenu, a sad to sve deluje kao zakasnela reakcija. Međutim, većina električnih automobila proizvedenih u Aziji verovatno će biti isključena iz francuske sheme subvencionisanja pri kupovini električnih vozila od sledeće godine, jer Pariz želi da smanji uvoz EV-ova iz Kine.

Kinezi imaju ono što evropski kupci žele i postaju (ne)moralna ponuda

Ipak, evropske kompanije bi se suočile s velikim problemom čak i kad bi Kina ukinula porez na uvoz vozila.

Zašto? Zato što Evropljani mogu da ponude vrlo malo onoga što bi Kinezi želeli da kupe. S druge strane, kineski proizvođači automobila proizvode upravo ono što evropski političari smatraju da kupci na Starom kontinentu žele - povoljna električna vozila.

Kasni prelazak na električna vozila

Evropski proizvođači automobila još uvek nisu bili toliko zabrinuti zbog emisije CO2 i previše su ulagali u razvoj motora s unutrašnjim sagorevanjem. To je stvorilo savršenu priliku da Kinezi razviju vlastita vozila. Kako je kineskim gradovima cirkulisalo sve više i više automobila, lokalne vlasti su stvorile privlačne subvencije za prodaju BEV-ova umesto vozila s klasičnim motorima.

Pored toga, Kina reciklira više od 90% svih sirovina za baterije i električne motore. Takođe je veliki svetski proizvođač ovih komponenti, što je uveliko olakšalo i razvoj i proizvodnju baterijskih vozila.

Istraga koja ne vodi nigde

Istraga sama po sebi nije protekcionizam. Kina je već oglasila uzbunu, jer veruje da će napori Evropske komisija razotkriti strategiju subvencionisanja lokalne BEV industrije koja je godinama bila ispod radara. Zato bi Kina kao gest dobre volje mogla da smanji porez na uvoz evropskih automobila, mada i dalje uverena da to ne bi imalo praktičnih efekata. Evropski proizvođači automobila ne proizvode BEV koji bi mogli da preplave kinesko tržište. Ili su već napravljeni lokalno ili se ne sviđaju kineskim kupcima. To važi i za američke kompanije, poput Tesle, GM-a i Forda.

Sada, Evropska komisija na neki način pokušava da popravi nešto do čega ju je dovela pohlepa i život na tuđim jaslama. Evropski političari bili su ti koji su zatvarali nuklearne elektrane kako bi umesto njih kupovali ruski gas. Krivi su i za nametanje ograničenja emisija koja su se mogla postići samo s električnim automobilima dok evropski proizvođači nisu nudili takve modele.

Ne zaboravimo da su dugo vremena te iste kompanije bile osuđivane, jer su izbegavale prelaz na električna vozila u zajedničkom nastojanju da očuvaju svoja ulaganja u SUS motore. Međutim, to ne funkcioniše tako. Svaki evropski proizvođač automobila koji je imao poverenja u svoje proizvode požurio bi da ga predstavi pre svih ostalih kako bi dominirao tržištem.

Kina od EU traži pravedno i predvidljivo tržište

Kina je toga svesna i poziva Evropsku uniju da stvori pravedno, nediskriminirajuće i predvidljivo tržišno okruženje za zajednički razvoj kinesko-evropske industrije električnih vozila, te da se zajednički suprotstave doktrini zaštite trgovine i zajednički se posvete globalnom naporima za rešavanje klimatskih promena i postizanje karbonske neutralnosti.

Drugim rečima, povećanje poreza na uvoz kineskih BEV-ova u Evropi bio bi loše za borbu protiv zagađenja. S manje prodatih električnih vozila, nastavila bi da raste prodaja automobila sa SUS motorima, a to je protivno ideji o zaštiti okoline. Pouka ovog ‘’sukoba’’ je da sve zavisi o tome kako tumačite činjenice. Istraga Evropske komisije će evidentno morati da ih prezentuje na veoma ubdeljiv način da bi postigla zacrtani cilj.

Izvor: Klix.ba

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Nio



čitanja : 1421



Komentari