
Ujedinjeni sindikat automobilskih radnika (UAW) postigao je u subotu dogovor o novom kolektivnom ugovoru sa Stellantisom, bivšim Fiat Chryslerom, prema CNN-u. Ranije u sredu sklopila je sličan dogovor s Fordom. Kao i kod Forda, sporazum takođe moraju da odobre članovi sindikata.
Preliminarni sporazum, postignut nakon 44 dana štrajka, koji je prvi put ikada istovremeno ciljao na "veliku trojku" proizvođača automobila u Detroitu (General Motors - GM, Ford i Stellantis), uključuje 25-procentno povećanje osnovnih plata do 2028.
Prilagođavanje troškova života će povećati najvišu platu za ukupno 33 posto na više od 42 dolara po satu.
Poput Fordovih radnika, radnici Stellantisa koji štrajkaju, vratiće se na posao dok je sporazum u procesu ratifikacije, saopštio je UAW.
Povećanja plata u okvirnom sporazumu su niža od povećanja od 40 posto koje je predsednik UAW-a Šon Fejn zahtevao kada je sindikat započeo štrajk 15. septembra. Ipak, to je puno više od onih devet posto koje su poslodavci inicijalno nudili.
“Opet smo postigli nešto što nam je pre samo nekoliko nedelja rečeno da je nemoguće. Počeli smo da preokrećemo tok u ratu protiv američke radničke klase", objavio je Fejn.
"Pozdravljam činjenicu da su UAW i Stellantis, nakon teških pregovora u dobroj veri, postigli istorijski sporazum koji će radnicima osigurati platu, beneficije, dostojanstvo i poštovanje koje zaslužuju", rekao je američki predsednik Džo Bajden.
Fejn je rekao da će Stellantis otvoriti oko 5000 novih radnih mesta tokom trajanja ugovora, što je preokret u odnosu na smanjenje broja radnih mesta koje je proizvođač automobila radio pre pregovora.
Pre dogovora s Fordom, više od 45.000 od 146.000 članova sindikata UAW-a je učestvovalo u najdužem automobilskom štrajku u 25 godina.
GM sada ostaje jedini proizvođač automobila bez privremenog sporazuma, ali analitičari kažu da to neće dugo trajati jer se suočava s još većim gubicima jer se radnici Forda i Stellantisa vraćaju na posao u procesu ratifikacije sporazuma.
Već je saopštio da je u dve nedelje štrajka u septembru izgubio 200 miliona dolara, u tri nedelje oktobra još 600 miliona dolara. Druga dva velika proizvođača su imala slične gubitke.
Izvor: Seebiz.eu
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Ford