
Povlačenje iz ponude i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. Zlatno doba dizela je gotovo
Dizelski motor, nekada kralj evropskih puteva, nezaustavljivo gubi bitku. U poslednjih dvadeset godina udeo dizelaša među novoregistrovanim automobilima u Evropi se strmoglavo smanjuje. Prema najnovijim podacima ACEA-e, dizelski automobili danas čine samo 8,3 posto svih novih registracija u Evropskoj uniji, Velikoj Britaniji, i EFTA-i.
Poređenja radi, električna vozila drže dvostruko veći udeo - 17,1 posto.
Automobilski stručnjak i šef CAR Instituta iz Bohuma, prof. Ferdinand Dudenhofer, ovu situaciju naziva "tužnim krajem dizela u putničkim vozilima", javlja nemački Auto Bild.
Brojke to potvrđuju: u Nemačkoj je udeo dizelaša među novim automobilima u prvih pet meseci 2025. pao na 15,3 posto, što je pad za čak 20 posto u odnosu na isti period prošle godine. U Francuskoj, Belgiji, Italiji, Austriji i Španiji situacija je još gora, gde padovi dostižu i do 45 posto, prenosi Jutarnji.hr.
Posebno drastičan primer je Norveška, gde je tokom 2025. registrovano samo 859 novih dizelskih automobila, što je tek 1,5 posto ukupne prodaje. Ali specifičan poreski sistem u toj državi snažno favorizuje električne automobile, pa taj podatak ne može da služi kao merilo za ostatak kontinenta. Ipak, simbolično je snažan.
Situacija je takva da u nekim državama već počinje fizičko povlačenje dizela iz svakodnevice. "U Holandiji, Norveškoj i Belgiji naftne kompanije uklanjaju dizelske pumpe i zamenjuju ih benzinskim", ističe Dudenhofer. S obzirom na sve manji broj vozila koja koriste dizel, logično je da se tržište prilagođava novim trendovima.
Evropa, koja je nekada bila centralno tržište dizelskih automobila, danas više nije presudna u globalnoj prodaji. Još 2005. godine, gotovo trećina svih svetskih dizelaša je bila registrovana na Starom kontinentu. Danas je taj udeo pao na 18 posto.
U Kini, najvećem automobilskom tržištu sveta, dizelski automobili gotovo i ne postoje. Tamo dominiraju električni automobili, plug-in hibridi i modeli s tzv. range extenderima, dok se dizel smatra skupim, komplikovanim i tehnološki zastarelim. Prema Dudenhoferu, dizel će opstati jedino u segmentu teretnih vozila, i to privremeno, dok tehnologije poput vodonikovih gorivnih ćelija ne dođu do šire primene.
Na kraju, dizelski automobili bi mogli da završe zanemareni, s nesigurnim snabdevanjem gorivom i bez podrške proizvođača. Povlačenje iz ponude, pad broja stanica i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. I mada je dizel imao svoje zlatno doba, čini se da ga u budućnosti čeka zaborav.
Izvor: Jutarnji.hr / Auto Bild
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Audi