home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Fiat 500 Hybrid
 
Ranije ove godine, Evropska unija je ponovo potvrdila svoj stav o postepenom ukidanju prodaje novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035. godine. Međutim, odluka nije okončana, jer je obećanje o nultoj emisiji izduvnih gasova još uvek predmet rasprave.

Kako podseća Motor1, prvobitni plan je bio da se predlog preispita 2026. godine, ali je to pomereno za sledeći mesec. Iz očiglednih razloga, većina proizvođača automobila je protiv ove mere, a Stellantis je poslednji koji se oglasio.

U intervjuu za Politico, predsednik automobilskog konglomerata, Džon Elkan, rekao je da bi EU trebalo da preispita i dozvoli SUS motore i nakon 2035. godine. Posebno je mislio na plag-in hibride i električna vozila sa produženim dometom, u kojima benzinski motor služi kao generator za punjenje baterije. Elkan, koji je takođe predsednik Ferrarija, vidi budućnost alternativnih goriva kao još jedan put ka dekarbonizaciji.

Ali čak i pre predloženog roka za 2035. godinu, proizvođači koji prodaju automobile u Evropi suočavaju se sa drugim ciljevima. Moraju da se pridržavaju progresivno nižih emisija iz flotnog parka, smanjujući ih za 15 procenata za period 2025–2029. u poređenju sa periodom 2020–2024. EU je prvobitno želela da proizvođači automobila dostignu novi cilj do kraja ove godine, ali je od tada dala više vremena. Sada moraju da imaju prosečnu emisiju od 93,6 g/km tokom perioda 2025–2027.

Sledeća prepreka dolazi 2030. godine za period koji traje do kraja 2034. godine. Kompanije će morati još više da smanje emisije iz svog voznog parka, na samo 49,5 g/km.

Elkan želi da EU da proizvođačima automobila više vremena. Umesto da moraju da ispunjavaju stroži godišnji cilj počev od 2030. godine, Elkan smatra da bi industriji trebalo dozvoliti da prosečno utvrđuje emisije tokom pet godina (2028–2032).

Lako je videti zašto se Stellantis i drugi veliki proizvođači automobila protive tome da budu primorani da prodaju samo električna vozila. Električna vozila su držala samo 16,1% tržišnog udela u Evropskoj uniji do septembra, prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA). Dostizanje 100% za devet godina je veoma nerealno i izazvalo bi haos u celoj industriji dovodeći u opasnost ogroman broj radnih mesta.

Pre nekoliko meseci, glavni tehnološki direktor BMW-a, Joakim Post, rekao je da prisiljavanje usvajanja električnih vozila „može ubiti industriju“. Njegova izjava je odjeknula slično upozorenje izvršnog direktora Mercedesa, Ole Kalenijusa, koji je tvrdio da evropska automobilska industrija „punom brzinom ide u zid“ ako zabrana ugradnje motora sa unutrašnjim sagorevanjem ostane na snazi.

Udeo električnih vozila u ukupnoj prodaji u 27 zemalja EU će se verovatno povećati u narednim godinama. To nije samo pretpostavka, već pretpostavka bazirana na prilivu predstojećih pristupačnih modela. Renault je nedavno najavio električni Twingo ispod 20.000 evra (u Italiji recimo kreće od 19.500 evra bez subvencija), dok će Volkswagen 2026. lansirati ID. Polo od 25.000 evra a zatim i manji model od 20.000 evra tokom 2027. godine.

Priredio: Ivan Mitić - Autoblog.rs



čitanja : 35



Komentari