
Lobi evropskih proizvođača automobila (ACEA) pozdravio je u ponedeljak „deeskalaciju“ kao „važan korak ka ograničavanju duboke neizvesnosti oko transatlantskih trgovinskih odnosa poslednjih meseci“.

Sjedinjene Države su ključno tržište za evropsku automobilsku industriju koja je 2024. godine tamo izvezla skoro 750.000 automobila što predstavlja skoro četvrtinu (22%) njenog izvoza.
Sjedinjene Američke Države i Evropska unija postigle su u nedelju sporazum kojim će evropski proizvodi izvezeni u Sjedinjene Američke Države biti podložni carini od 15%, dok su automobili od aprila bili podložni carini od 27,5%.

Pre nove Trampove administracije, evropski proizvođači automobila bili su oporezovani u SAD sa samo 2,5%.
Carina od 15% imaće „negativan uticaj na taj sektor, ne samo u EU, već i u Sjedinjenim Državama“, upozorila je generalna direktorka ACEA-e, Sigrid de Vris u saopštenju.
Američki proizvođači poput Krajslera i Džipa (brendovi u vlasništvu Stelantisa) i Dženeral motorsa posebno pažljivo prate pregovore Sjedinjenih Država i Meksika, gde se proizvodi 15% automobila prodatih u Sjedinjenim Državama, kao i mnogi rezervni delovi.
Očekuje se da će približno 10% carine biti preneto na američke kupce, po rečima nemačkog stručnjaka Stefana Bracela. „Za preostalih 5%, možda ćemo morati da vidimo da li je moguće dodatno smanjiti troškove negde“, naglasio je on.
Na evropskoj strani, Nemačka je u prvom planu. Prošle godine, Sjedinjene Američke Države su bile najveća izvozna destinacija (13,1%) za vozila koja je izvezla nemačka automobilska industrija koja se već bori za opstanak u Kini.
Kratkoročno gledano, čak i ograničene na 15%, američke tarife će koštati „nemačke automobilske kompanije milijarde svake godine“, rekla je Hildegard Miler, predsednica nemačkog udruženja proizvođača automobila VDA.
Suočena sa ovom situacijom, svaka grupa je revidirala svoje ciljeve za 2025. godinu i predložila rešenja.
Generalni direktor BMW-a Oliver Cipse predložio je u junu da Evropa ukine carinu na uvoz vozila proizvedenih u Sjedinjenim Državama. BMW je izvezao 153.000 vozila u Sjedinjene Američke Države 2024. godine, ali je takođe u Evropu uvezao 92.000 automobila sklopljenih u SAD.
Mercedes je u sličnoj situaciji. „Sporazum EU i Sjedinjenih Država je važan prvi korak koji moraju biti praćen daljim merama“, rekao je portparol Mercedesa za AFP. „Politički lideri moraju nastaviti da rade na uklanjanju prepreka slobodnoj trgovini. Stoga računamo na EU i Sjedinjene Američke Države da nastave svoj konstruktivan dijalog u budućnosti“, kazao je on.
Folksvagen takođe pati zbog američke carine na automobile proizvedene u Meksiku, a njegov profit u prvoj polovini godine je opao za 1,3 milijarde evra. Predvode ga njegovi premijum brendovi Porše i Audi, koji nemaju fabrike u Sjedinjenim Državama.
Audi je u ponedeljak snizio svoje ciljeve prihoda i profitabilnosti za 2025. godinu, pre očekivanog oporavka 2026. godine. Generalni direktor Folksvagena, Oliver Blum, predložio je ad hok sporazum sa Sjedinjenim Državama, koji bi uzeo u obzir investicije grupe u SAD.
Švedski proizvođač automobila Volvo takođe je objavio veliki gubitak u drugom kvartalu zbog carine.
Evropska automobilska industrija sada vrši pritisak na Evropsku komisiju da odloži brzu elektrifikaciju voznog parka i podstakne usporeno evropsko tržište.
Drugo, nedostatak kompenzacije za izvoz automobila iz Sjedinjenih Država u Evropu mogao bi stvoriti „velike gubitnike“ među zaposlenima u nemačkoj automobilskoj industriji, uključujući dobavljače, upozorava Ferdinand Dudenhefer, stručnjak za nemački automobilski sektor.
Dok američki proizvođači (osim Forda) pokazuju malo zabrinutosti za Evropu, američke fabrike BMW-a i posebno Mercedesa, nastaviće da isporučuju terenska vozila u Evropu bez dodatnih troškova.
„Bez nadoknade“ za carinu automobilske fabrike u Evropi koje su već u lošem stanju, „smanjeće proizvodnju“, procenjuje Ferdinand Dudenhefer, sa ugroženim čak 70.000 radnih mesta samo u Nemačkoj.
Izvor: Krstarica.com / Beta.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Audi / BMW / Porsche